بازدید 9821

بررسی وضعیت کاریابی در استان یزد

در این مطلب قصد داریم با معرفی ظرفیت‌های استان یزد برای استخدام و اشتغال‌زایی در مشاغل مختلف، به بررسی وضعیت مشاغل و کاریابی در استان یزد نیز بپردازیم.
کد خبر: ۱۰۹۷۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸ 05 January 2022

بررسی وضعیت کاریابی در استان یزد

استان یزد یکی از مناطق تاریخی و باستانی در ایران است که مردمان آن در سازندگی شهرتی جهانی دارند. چراکه شهر یزد به‌عنوان مرکز این استان، به اولین شهر ساخته‌شده با خشت خام در جهان معروف است. باتوجه به جمعیت زیاد این استان و صنایع مختلفی که در این منطقه مشغول به فعالیت هستند، بررسی وضعیت مشاغل و کاریابی در استان یزد، می‌تواند تصویری روشن‌تر از وضعیت پیشرفت صنعتی و اقتصادی این استان ارائه دهد.

بنابراین اگر به‌دنبال استخدام در یکی از ادارات دولتی و یا کارخانه‌های تولیدی در استان یزد هستید، حتما ادامه این مطلب را نیز مطالعه کنید. چراکه در این مطلب قصد داریم با معرفی ظرفیت‌های استان یزد برای استخدام و اشتغال‌زایی در مشاغل مختلف، به بررسی وضعیت مشاغل و کاریابی در استان یزد نیز بپردازیم.

ظرفیت‌های استان یزد برای کاریابی و استخدام

به‌منظور ایجاد فرصت‌های استخدامی در هر منطقه‌ای از جمله استان یزد، شناخت عواملی که بر وضعیت اشتغال و رونق اقتصادی در آن منطقه تأثیرگذار هستند، دارای اهمیت فراوانی است. در این بین می‌توان ریشه برخی از مشکلات کاریابی و وجود نرخ بیکاری بالا را در عدم توجه کافی به تمام ظرفیت‌های منطقه دانست. در نتیجه به‌منظور داشتن یک برنامه ریزی منسجم برای بهبود وضعیت اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در استان یزد، باید از تمام ظرفیت‌های این استان نیز اطلاعات بیشتری بدست آوریم.

از ‌آنجایی که بخش خدمات در استان یزد توانسته است فرصت‌های شغلی بسیار زیادی را در اختیار کارجویان استان قرار دهد، توجه به سایر بخش‌ها نیز می‌تواند بر ظرفیت‌های کاریابی استان بیفزاید. بنابراین در این مطلب با نگاه به سایر بخش‌های اقتصادی، قصد داریم تا توجه شما را به پتانسیل بالای سایر بخش‌ها در اشتغال‌زایی استان یزد جلب نماییم. در ادامه این مطلب، درباره هر یک از ظرفیت‌های استان یزد برای کاریابی و استخدام توضیحات بیشتری آورده شده است.

صنعت گردشگری

در نگاه اول مهمترین موضوعی که در رابطه با استان یزد به ذهن‌ خطور می‌کند، وجود معماری بسیار زیبا و منحصربه‌فرد در این منطقه از ایران است. بادگیرها و آب ‌انبارها و خانه‌های تاریخی در شهر و استان یزد، تصویری بسیار متفاوت و منظره‌ای جذاب برای هر گردشگری ایجاد می‌کند. به‌همین دلیل استان یزد یکی از مناطق بسیار مهم با ظرفیت‌های بالا برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است. در نتیجه یکی از مهمترین ظرفیت‌های استان یزد در رابطه با کاریابی و اشتغال‌زایی، صنعت گردشگری است.

صنایع معدنی

اما شاید برای شما جالب باشد بدانید استان یزد، یکی از غنی‌ترین مناطق ایران در بخش منابع طبیعی و ذخایر معدنی است. باتوجه به این موضوع که اکثر مواد معدنی موجود در کشور در استان یزد نیز یافت می‌شوند، این استان را می‌توان بهشت معادن ایران نامید. در حقیقت استان یزد بعد از استان کرمان، به‌عنوان منطقه‌ای با بیشترین ذخایر معدنی در کشور شناخته می‌شود. تا جایی که معدن سرب و روی مهدی آباد در استان یزد را می‌توان بزرگ‌ترین معدن از نوع خود در جهان دانست.

وجود واحدهای صنعتی فراوان

آیا می‌دانستید که تنها در منطقه یزد بیش از 3 هزار واحد صنعتی و تولیدی فعال وجود دارد؟ تاجایی که استان یزد را می‌توان جزء 5 استان صنعتی کشور معرفی کرد. از مهمترین زمینه‌های فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی در استان یزد می‌توان به صنعت طلاسازی، صنایع غذایی، نساجی و صنایع فولاد اشاره کرد. همچنین وجود واحدهای تولیدی و کارخانه‌های کاشی و سرامیک در استان یزد نیز، بر ظرفیت‌های تولیدی و اشتغال‌زایی این استان افزوده است.

نگاهی به مشکلات مشاغل در استان یزد

یکی از مشکلات مطرح برای مشاغل در استان یزد، در ارتباط با بخش کشاورزی است. به‌دلیل داشتن مشکل کم‌آبی، اصولا کشت محصولات آب‌بر در سطح استان منطقی نبوده و برای رونق تولید و ایجاد فرصت‌های استخدامی بیشتر در این حوزه، تغییر رویکرد در این حوزه ضروری است.

با استفاده از روش‌های نوین آبیاری، تشویق به سرمایه گذاری در بخش تولیدات گلخانه‌ای و نیز توجه به صنایع تبدیلی برای بسته‌بندی و فرآوری محصولاتی مانند زعفران و خرما، که در سطح استان نیز ظرفیت‌های خوبی برای کشت و تولید این نوع از محصولات وجود دارد، می‌توان در جهت ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر و پایدارتر در این منطقه گام برداشت.

از دیگر مشکلات مشاغل در این استان می‌توان به عدم استفاده از تمام ظرفیت‌های بخش گردشگری اشاره کرد. وجود آثار تاریخی، بافت سنتی و معماری منحصربه‌فرد در کنار مکان‌های دیدنی مانند آتشکده زرتشتیان و جاذبه‌های طبیعی همچون تپه‌های شن روان صادق آباد بافق، ظرفیت‌های بسیار خوبی را در بخش گردشگری استان یزد ایجاد کرده است.

اما وجود برخی از مشکلات زیرساختی موجب شده است تا این صنعت نتواند از تمام ظرفیت‌های بالقوه خود برای اشتغال‌زایی در استان استفاده کند. ازجمله راهکارهای مناسب برای رونق‌بخشیدن به صنعت گردشگری و درنتیجه افزایش فرصت‌های استخدامی در استان یزد، می‌توان به مواردی که در ادامه آورده شده است اشاره کرد:

  • افزایش تعداد اقامتگاه‌ها و هتل‌ها در تمام شهرهای استان یزد
  • معرفی جاذبه‌های گردشگری مناطق مختلف یزد به شهروندان داخلی و خارجی از طریق شرکت فعالانه و برنامه ریزی منسجم در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی
  • افزایش کیفیت ارائه خدمات به گردشگران مخصوصا در توقفگاه‌های بین‌راهی در مسیرهای جاده‌ای
  • بهبود وضعیت حمل و نقل درون‌شهری و بین‌شهری

وضعیت اشتغال و کاریابی در استان یزد

به‌منظور بررسی وضعیت مشاغل و کاریابی در استان یزد، خوب است به‌ آمارهای منتشرشده از این استان نیز نگاهی بیندازیم.

بر اساس سرشماری صورت‌گرفته در سال 1395 خورشیدی، جمعیت استان یزد بیش از یک میلیون و صد و سی هزار نفر گزارش شده است. تعداد زنان و مردان شاغل در بخش‌ها و ادارات دولتی استان یزد نیز ۳۱۴‍۱۶۶ نفر است. این در حالی است که زنان در استان یزد، تنها 17% از فرصت‌های شغلی را در اختیار خود دارند.

اگرچه این آمار می‌تواند گویای این مطلب باشد که زنان در استان یزد در مقایسه با مردان، تمایل کمتری برای کار دارند، اما بر اساس افزایش نرخ بیکاری در این استان که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است، می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که زنان نیز در استان یزد با کمبود فرصت‌های استخدامی مورد نظر خود مواجه هستند.

از طرف دیگر 75 درصد از بیکاران زن در استان یزد دارای یکی از مدارک دانشگاهی فوق‌دیپلم، لیسانس و یا فوق‌لیسانس هستند. این آمار بیانگر بیکاری حدود 19 هزار نفر از زنان تحصیلکرده در این استان است. از این موضوع نیز می‌توان این‌گونه دریافت که بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی خانم در استان یزد، با کمبود آگهی های استخدامی مناسب با رشته‌ی تحصیلی خود مواجه هستند.

از طرف دیگر آمارها از وضعیت اشتغال در بین مردان استان یزد نیز نشان می‌دهند که نرخ بیکاری در بین مردان دارای مدرک تحصیلی دیپلم و زیردیپلم در این استان به اندازه 62 درصد است. این درحالی است که کارآفرینان و صاحبان بخش‌های مختلف تولیدی و صنعتی در استان یزد، به مسأله کمبود نیروی کار اشاره می‌کنند.

در این بین سهم بخش خدمات برای اشتغال‌زایی در استان یزد به اندازه 48.5 درصد گزارش شده است که در مقایسه با سهم بخش‌های صنعت و کشاورزی، که به ترتیب 43.7 درصد و 7.8 درصد است، بیشترین سهم برای استخدام و اشتغال‌زایی در استان محسوب می‌شود. اما به‌منظور کاهش نرخ بیکاری در استان می‌توان نسبت به جذب سرمایه گذاری بیشتر بخش خصوصی، افزایش مهارت کارجویان و نیز افزایش فرصت‌های استخدام دائمی و رسمی اقدام نمود.

لیست فرصت‌های شغلی مورد نیاز در استان یزد

در این بخش قصد داریم به معرفی فهرستی از مشاغل مورد نیاز در استان یزد بپردازیم. همچنین در صورت تمایل جهت بررسی فرصت ‌های شغلی در یزد این صفحه را دنبال کنید. در ادامه برخی از فرصت‌های شغلی مورد نیاز در استان یزد آورده شده است:

  • کارشناس فروش
  • سرپرست کارگاه
  • مهندس معدن
  • حسابدار
  • سرپرست خط تولید
  • مسئول دفتر
  • مسئول حراست
  • انباردار
  • نیروی کار ساده
  • راهنمای تور
  • کارمند اداری
  • مدرس زبان

ذکر این نکته ضروری است که مشاغل مرتبط با کسب‌وکارهای اینترنتی نیز در استان یزد موردتوجه کارفرمایان مختلف قرار دارند. فرصت‌های شغلی مانند برنامه‌نویس، طراح UI/UX و تولیدکننده محتوا از دیگر مشاغل موجود در آگهی های استخدامی استان یزد می‌باشند.

ذکر این نکته ضروری است که در کنار سایت‌های کاریابی، مراکز کاریابی مختلفی نیز در سطح استان یزد فعال بوده و فرصت‌های استخدامی را در اختیار کارجویان قرار می‌دهند. همچنین با راه‌اندازی سامانه جامع کاریابی در استان یزد، تصور می‌شود فرآیند کاریابی برای کارجویان نیز تسهیل شود.

جمع‌بندی

استان یزد دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی برای اشتغال‌زایی و استخدام کارجویان است. برطرف‌نمودن مشکلاتی مانند کمبود نیروی کار ماهر برای اشتغال در بخش‌های تولیدی و صنعتی و نیز کمبود آگهی های استخدامی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در استان یزد، نیازمند یک برنامه ریزی منسجم و استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای دستیابی به اهداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدت است.

در این مطلب به‌منظور بررسی وضعیت مشاغل و کاریابی در استان یزد، ضمن معرفی برخی از مهمترین ظرفیت‌های این منطقه، کوشیدیم تا به برخی از مشکلات صنایع مختلف و مشاغل این استان نیز اشاره کنیم. در نهایت با بررسی وضعیت اشتغال در یزد، فهرستی از مشاغل مورد نیاز در این استان را معرفی کردیم. کلام آخر اینکه با شناخت بیشتر از ظرفیت‌ها و مشکلات کاریابی استان، می‌توانیم شاهد اشتغال‌زایی بیشتر و کاریابی راحت‌تری برای کارجویان باشیم.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار