بازدید 12632

چرا مساجد را خانه بی‌خانمان‌ها نکنیم؟

حل مشکلات افراد بی‌خانمان یکی از نمودهای جامعه توسعه یافته محسوب می‌شود و استفاده از ظرفیت مساجد و حسینیه‌ها برای اسکان افراد بی‌خانمان نقش موثری در تحقق هدف فوق دارد.
کد خبر: ۱۰۹۶۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵ 03 January 2022

به گزارش «تابناک»، محمد فیروزی در عصر ایران نوشت: با گرفتاری‌های معیشتی به‌وجود آمده، تهران این روزها با پدیده ازدیاد افراد بی‌خانمان دست‌وپنجه نرم می‌کند که شب‌ها مکانی برای خواب و استراحت ندارند و ظرفیت مساجد، حسینیه‌ها و… علاوه بر گرم‌خانه‌های معدود پایتخت، برای اسکان موقت آنها می تواند استفاده شود.

همه صحبت در همان جمله اول این مطلب (لید) مطرح شد، اینکه از ظرفیت صحن و شبستان مساجد به عنوان خانه افراد بی‌خانمان استفاده شود. بنابر گزارش خبرگزاری شبستان در کل کشور بیش از 79 هزار مسجد وجود دارد و قرار شده در افق برنامه‌های توسعه‌ای کشور در سال 1404 تعداد مساجد به 92 هزار برسد.

سایت شبستان در گزارش خود با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد در تهران حدود 2 هزار باب مسجد دارد می‌نویسد: «بیشترین دسترسی به مساجد در نواحی واقع در مرکز و مرکزی جنوب و شرق شهر تهران و به ویژه مناطق ۴، ۸، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴،۱۷ و ۲۰ است، ولی در نواحی حاشیه‌ای شرقی، غربی و جنوب غربی میزان دسترسی به مساجد چندان مناسب نیست.»

مطالبه مسجد خوابی برای بی‌خانمان‌ها

با توجه به همین آمارها و اخبار مرتبط با وضعیت بد افراد بی خانمان این روزها یک مطالبه جدی در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «#مسجدـخوابی» شکل گرفته که موافقان سرسختی دارد.

خواسته این است که از ظرفیت هزاران متر مربعی مساجد استفاده شود تا افراد بی‌خانمان جهت اسکان در آنها سامان‌دهی شوند. این مطالبه با انتشار چند گزارش از اتوبوس‌خوابی این افراد ایجاد شد و عکس‌هایی که خبرگزاری ایسنا چند شب پیش از وضعیت این افراد منتشر کرد هم مزید بر علت شد.

با بلند شدن صدای مطالبه گران برای مسجد خوابی افراد بی خانمان، منتقدان این ایده هم تلاش کردند تا رای موافقان را بزنند. از نگاه این افراد وجود اشکالات دینی خوابیدن در مسجد و نقض شرایط بهداشتی در مساجد با اجرایی شدن این ایده بیشتر به چشم می آید.

برخی هم طرح ایده مسجد خوابی را با کارکردهای عبادی مسجد در تناقض می‌بینند، مانند عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه همشهری، ارگان رسمی و مطبوعاتی شهرداری تهران که در توییتر نوشت مسجد خوابگاه نیست.

هوا بس ناجوانمردانه سرد است!

اما صرف نظر از اینکه چنین ایده‌ای یک روز واقعا به مرحله اجرا برسد باید گفت شب‌ها هوای تهران و بسیاری از شهرها مانند کرج که آنجا هم با پدیده افراد بی‌خانمان (اعم از فقیر، معتاد، کارتن خواب و...) دست و پنجه نرم می‌‌کند بسیار سرد است و بی‌توجهی به اوضاع این افراد می‌تواند به قیمت جان‌شان تمام شود.

تنها نگاهی به پیش‌بینی آب‌وهوای شهر تهران طی 10 روز آینده (از لحظه نگارش این گزارش) نشان می‌دهد در کمینه دمایی (شب هنگام) در این بازه دمای هوا از 1 الی 2 درجه سانتیگراد بیشتر نخواهد بود. دمایی که تحملش برای انسان قابل تحمل نیست.

البته مخالفان استقرار افراد بی‌خانمان در مساجد به طور مطلق به سردی هوا بی تفاوت نیستند و پای برخی موضوعات دینی را اغلب به میان می کشند، درحالی که در قرآن هیچ آیه‌ای به صراحت خوابیدن در مسجد را نهی نمی‌کند.

نگاهی به سیره و رفتار پیامبر اسلام (ص) هم نشان می‌دهد ایشان مسجد را به عنوان یک پایگاه اجتماعی می‌دیدند. برای اثبات این گزاره می‌توان به مقاله‌ای (با درجه علمی- پژوهشی حوزوی) در سایت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به قلم حسین جوان آراسته مراجعه کرد.

عنوان آن "کارکرد مسجد در حکومت نبی" است که در آن چند نکته قابل تامل وجود دارد.

مولف با بهره‌گیری از منابع مختلف تاکید می‌کند خانه حضرت محمد (ص) در کنار مسجد بنا نهاده شده بود و می‌نویسد: «مسجد» صرفاً محلى براى ارتباط با خدا نبود، ارتباط با جامعه و امت نیز در دستور کار قرار مى‌گرفت و میان «مسجد» و «اجتماع» و امور مربوط به آن پیوندى همیشگى برقراربود. یکى از موفقیت هاى شگفت انگیز پیامبر را باید در همین پیوند «مسجد و مردم» و یا به تعبیرى پیوند «دین و دنیا» از طریق «مسجد»جست و جو کرد.

اولین بیمارستان اسلامی در مسجد بود

نویسنده در بخش دیگری می‌آورد: نخستین بیمارستان در اسلام، همان خیمه اى بود که پیامبر به هنگام جنگ خندق براى درمان زخمیان در مسجد مدینه برپاکرد و زنى به نام «رفیده» را براى رسیدگى به حال مجروحان گماشت.

به غیر از موارد اشاره شده در بالا، یکی از موضوعات دیگری که می‌تواند برای اسکان افراد بی‌خانمان در مساجد مستندی کمک کننده تلقی شود، اسکان زائران در حرم امام رضا (ع) است.

براساس این طرح زائران هر شب می توانند در ساعت خاصی به صحن‌ اختصاص داده شده به این منظور مراجعه کنند و در دو سالن زنانه و مردانه با دمای ایده‌آل شب را سپری کنند و خادمان به هر نفر دو پتو می‌دهند.

در این رابطه باز قابل ذکر است سید حسن خمینی نوه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی و تولیت حرم امام خمینی (ره) هم چند سال پیش موافقت کرد تا افراد بی‌خانمان در یک ساعت خاصی وارد حرم شوند و طول ساعات شب را همانجا بخوابند و مجدد صبح‌ها در یک ساعت خاصی ملزم به ترک این مکان شوند.

بدیهی است در ساعت اقامت در این مکان اجازه استفاده از مواد مخدر، سیگار و … را ندارند.

شب خوابی بی‌خانمان‌ها در حرم امام خمینی (ره)

مراسم اعتکاف هم مسجد خوابی دارد

انتقاد به موضوع مسجد خوابی افراد بی‌خانمان از سوی برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی درحالی صورت می‌گیرد که مساجد هر سال سه روز را برای برگزاری مراسم اعتکاف اختصاص می‌دهند و طی این سه روز و سه شب افراد زمانی را برای خوابیدن در مکان مسجد سپری می کنند.

البته باید این را هم گفت که با وجود چنین نقدهایی افراد متشرعی هستند که معتقدند وقتی شرایط ناچاری برای خوابیدن در مسجد مطرح باشد، خوابیدن در مسجد هیچ ایرادی ندارد.

۱۲۶ هزار بی‌خانمان بی‌سرپناه در پایتخت

برای اینکه مشخص شود اسکان افراد بی‌خانمان در مساجد واقعا جز شرایط ناچاری محسوب می‌شود یا خیر می‌توان به آمار‌های معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران مراجعه کرد. این معاونت در سال گذشته اعلام کرد فقط در تهران بیش از ۱۲۹ هزار نفر متکدی و بی‌خانمان شناسایی شده است.

درحالی که در خرداد امسال همین معاونت ظرفیت گرمخانه‌های تهران را برای هر شب ۲۸۰۰ نفر اعلام کرد.
به عبارتی هر شب بیش از ۱۲۶ هزار نفر از افراد کارتن خواب در سطح شهر، مناطق حاشیه‌ای و سکونت‌گاه‌های غیررسمی روزگار می‌گذرانند.

پاسخ به چند انتقاد بهداشتی

البته به غیر از طرح انتقاداتی که موضوع را از زاویه شرعیات و احکام دینی مطرح می‌کنند، برخی هم به مشکلات بهداشتی اشاره می‌کنند.

از نگاه این گروه حضور افراد بی‌خانمان و بعضا معتاد نظافت مساجد را خدشه دار می‌کند. موضوعی که اگر ایده سکونت‌دادن افراد بی‌خانمان در مساجد و حسینیه‌ها اجرایی شود نباید از آن غافل شد.

اما واقعیت این است که طرح چنین نقدی به‌طور کامل باعث رد شدن ایده مذکور نمی‌شود، در این خصوص بهتر است اول نکته‌ای مورد توجه قرار بگیرد، اینکه حضور افراد بی‌خانمان در سطح شهر و غفلت از آن‌ها موجب شده که تعدادی از این افراد نسبت به رعایت بهداشت بی توجه شوند و چنانچه شرایط اسکان در مساجد فراهم شود می‌توان برای استحمام، شست‌وشوی البسه و تعویض مرتب لباس‌هایشان اقدام کرد.

همین کرایه اتوبوس‌های شبانه ۲۵ هزار تومان که آن‌ها مجبور به پرداخت هستند اگر برای این منظور استفاده نشود می‌تواند صرف امور تهیه یک‌سری اقلام بهداشتی برای خودشان شود.

ضمن اینکه بسیاری از مساجد امکاناتی مانند مایع شست‌وشوی دست و مواد ضدعفونی دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان به رعایت بهداشت شخصی افراد بی‌خانمان کمک کرد.

حداقل کالری را می‌توان به آن‌ها رساند

همچنین اگر برای اجرایی شدن ایده فوق یک اراده جدی شکل بگیرد، یکی از ثمراتش این است که می‌توان حداقل کالری غذایی مورد نیاز هر فرد را در اختیارش قرار داد و برای واکسینه‌شدن و معاینات پزشکی‌شان اقدام کرد، ضمن اینکه با اجرای چنین طرحی وضعیت سلامتی آن‌ها را می‌توان به شکل جدی و مستمر چک کرد.

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

حضور این افراد در مساجد مزایای دیگری هم دارد، مانند اینکه سرقت، فحشا، تجاوز، بیماری‌های مقاربتی مانند ایدز هم در یک بازه کوتاه مدت و بلند مدت در جامعه کاهش پیدا می‌کند و برای زنان و کودکان بی‌خانمان می‌توان یک زمینه حمایتی جدی فراهم کرد.

به غیر از این موضوع می‌توان از مسجد به عنوان یک بستر برای اسکان موقت استفاده کرد تا زمینه بازگشت خیلی از این افراد به جامعه و خانواده شان فراهم شود.

از طریق مساجد می‌توان برای بسیاری از این افراد کلاس‌های مهارتی، آموزشی، روانشناسی گذاشت، یا از طریق گیرنده تلویزیون برای آن‌ها فیلم‌های مناسبی پخش کرد.

از ظرفیت مسجد می‌توان برای کار‌های مرتبط با مددکاری اجتماعی هم می‌شود استفاده کرد و به افراد بی‌خانمان و معتاد فرصت داد تا در فضای معنوی جامعه زمینه بازسازی روحی‌شان را دنبال کنند.

مطلوب برای مردم، مردم‌نهاد‌ها و سازمان‌های بین‌المللی

این موضوع برای اقشار مختلف مردمی که برای افراد بی‌خانمان دلسوزی می‌کنند و سازمان‌های مدنی (مردم نهاد) هم خوشایند است. چرا که آن‌ها می‌توانند برای حمایت مادی و معنوی از افراد بی‌خانمان و کارتن خواب از ظرفیت گسترده مساجد اقدام کنند و ارتباط جامعه با مسجد هم بدین شکل تقویت می‌شود.
به خصوص که طی سالیان اخیر موضوع «مساجد خلوت» به یکی از مسائل اصلی برای نهاد‌های فرهنگی- دینی تبدیل شده است.

از منظر بین‌المللی و سازمان‌های جهانی هم این موضوع تصویر خوبی برای کشور ایجاد می‌کند، چرا که حل مشکلات افراد بی‌خانمان یکی از نمود‌های جامعه توسعه یافته محسوب می‌شود و استفاده از ظرفیت مساجد، حسینیه‌ها برای اسکان افراد بی‌خانمان نقش موثری در تحقق هدف فوق دارد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۵۳
چرا در کشور ثروتمندی مانند ایران که مسئولان آن اشتباه نکرده و نمی کنند بی خانمان وجود دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
دست از پاچه خواری بردار تا وضع مملکت درست بشه.
حمایت از مسجدخوابی
پاسخ ها
ناشناس
| Poland |
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
بعضی مساجد اجازه نمیدن توش نماز بخونی. تو حیاط یه چیزی میندازن روش نماز بخونی بری که یه وقت نخوابی، بعد بزارن بی خانمان ها از مساجد استفاده کنند. گذشت اون دوره ای که مساجد خانه خدا بود.
سلام بخدا این رقمش را ندیده بودیم
در تمام محلات تهران مساجر بسیار بزرگ ساخته شده ولی نماز گزار اندک است
این مساجد با پول بیت المال ساخته شده
چرا برای مردم استفاده نشود ؟
اتفاقا الان به خاطراين كه مردم نمازخون خيلي كم شده اند و كسي هم به مسجد نمي رود با پيشنهاد خانم حسين پور موافقم مسجد ها را تبديل به خوابگاه كنيد ثواب هم دارد
وقتی که مسولین کاری نمی کنه، بهترین کار همین است.
به نظر منم از هر کدومشون مبلغ بسیار کمی بگیرن مثلا نفری پنج هزار تومن ،و نگهبانی برای مراقبت و نظافت مسجد بگذارند که حقوقش ازهمین مبالغ باشه
چرا قیمت مسکن را کنترل نمی کنید تا مردم به این فلاکت نیافتند ،
چرا آپارتمان های تهران به اندازه خانه های لس آنجلس قیمت گذاری می شوند .
چرا جلوی بانکها را در گرانفروشی مسکن نمی گیرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
ببین بزرگترین سازنده و دارنده کیا هستند
متوجه میشویم
مساجد که سالهاست سوت و کور شدن . اینجوری لااقل استفاده ای میشه و خیری می رسونن
مسجد خانه ی خداست چه اشکالی دارد که افراد بی بضاعت شب را در مسجد سپری کنند
ننگ و مرگ بر ما كه تو خونه گرممون نشستيم، و ميگيم مسجد جاي خواب نيست.
پاسخ ها
ناشناس
| Poland |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
ننگ بر مسئولین چرا برما.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
مسجد جاي خواب نيست درست است ولی اکثر مساجد کشور نمازخانه و خسینیه هستند و فقط نام مسجد را دارند در مسجد توالت و دستشویی هم نمیتوان ساخت
اتفاقا پیشنهاد خوبیه. مگر حضرت علی در مسجد سر بر پای پیغمبر نگذاشت و نخوابید؟!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
فیلم بردارش کی بوده که این واقعه را ظبط کرده و تو دیدی؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
هرساله در ایام شهادت حضرت علی میگویند که حضرت وقتی برای نماز وارد مسجد شد یکی یکی خفتگان را بیدار کرد و ابن ملجم را هم صدا کرد گفت برخیز وقت نماز است، و بعد آن حادثه عظیم رخ داد. همین نشان می‌دهد که آن زمان بعضی از مردم در مسجد می‌خوابیدند، حتی امروزه هم در مکان های مقدسی همچون حرم رسول الله مردم می‌خوابند و استراحت می‌کنند، اما اینکه چرا در کشور ما خوابیدن در حرم ها و مساجد ممنوع است به نظرم به این دلیل است که ما خانه خدا بودن مساجد را هنوز به درستی باور نداریم.
به خدا که اینکار موجب خوشنودی بیشتر خدا هم می شود دست از اعتقادات کورکورانه برداریم
در ایران در بعی از شهر ها حتی سرویس های بهداشتی خیلی از مساجد در ساعلت غیر از نماز های سه گانه تعطیل است زیرا اکثر افراد میانسال و حاجی بازاری در شهر های بزرگ به مسجد می روند
اون بچه چه گناهی داره. وای بر ما شب راحت میخوابیم فکر بچه طفل معصوم نیستیم.
میلیاردی بابت مساجد با تمام امکانات از بیت المال هزینه شده چرا نباید سرپناه بی خانمان باشه حداقل شبها برای استراحت که می توانند استفاده کنند
اونوقت موضوع نظافت و بهداشت مساجد چی میشه؟ کی میاد اونوقت مسحد نماز بخونه؟! مسجد برای برخی به ظاهر حای فقط نماز خواندن است ولی در واقع موضوعات خیلی مهمتری هست که غالبا نمیدانیم و نباید جایگاه مساجد را با گرمخانه اشتباه بگیریم.

به نظرم مسجد جای خواب نیست ولی خدا میداند چی درسته چی غلط .... باز هرچه مراجع و علما بگویند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
بدترین قسمت حرف تون قسمت آخرش بود!
در بعضي شهرهاي كوچك كشور مسجد ها همينطورهستند، در مسجد هيچوقت بسته نيست يكي براي مطالعه يكي براي استراحت و ... و يكي هم مثل ابن سبيل براي خواب استفاده مي كنند. اينجا مسجد شده براي خواص در صورتي كه خانه خداست
جناب گنجی جات گرمه حرفهای گرمی میزنی انشا اله به درد این بی خانمانان گرفتار بشی بعد نظرتو بگو
مسجدهائی که فقط هزینه دارند و حتی هیئت ها هم در گوشه و کنار خیابان ایجاد میشوند
عکس آخری رو در نظر بگیرید.....
اون خانم اگه با اون پاهای کثیف بیاد تو مسجد! شما خودت حاضری اونجا نماز بخونی؟
مگه چقدر میشه فرشها رو شست؟
بد نیست از مشکلات هیات امنای مساجد نیز نوشته شود.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
اگه میتونست توی مسجد بخوابه پاهاش کثیف نمیشد. اینقدر ظاهربین نباشید لطفاً.
مرتضی محمدیها
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
این حرفا چیه شما میزنید .اون پاهای کثیف یعنی چی ؟خجالت بکش.اینکارها از وظایف اصلی دولتهاست .هیات امنامساجد یعنی
چی وچی کاره هستند ؟نمایندگان خدا توی مساجد .مگه معبد آمونه ؟یا هیات امنا کاهنان مسجدن؟فیلم یوسف پیامبر زیاد میبینی؟آیا تو چنان که مینمایی هستی؟
اگر مسجد خانه خداست فکر نکنم خدا از در امان ماندن مردم بی حفاظ در آن ناراحت باشد. لازم باشد مسجد بیمارستان می شود لازم باشد مدرسه می شود و لازم باشد گرمخانه محرومین می شود.
متاسفانه ما دولت به مفهوم کلاسیک آنرا نداریم .. سالهاست که یک بنگاه عظیم اقتصادی که نام خودش را دولت گذاشته بر ما حکومت میکند که این بنگاه اقتصادی مثل هر بنگاه اقتصادی دیگری ، فقط به فکر سود و منافع خود است و طبعا با بقیه رقبای اقتصادی خود از جمله بخش خصوصی و مردم با استفاده از هر حربه ای رقابت میکند و سعی در نابود کردن رقبای خود دارد

تا وقتی اقتصاد دولتی داریم و دولت مثلا منتخب و دولت غیرمنتخب در سایه و خصولتی ها بر اقتصاد ایران حاکم هستند روز به روز وضعیت مردم بدتر خواهد شد چون دولتی ها تمام تلاش خود را می کنند که بزرگترین رقیب خود یعنی مردم را از میدان بدر یا حتی نابود کنند !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
دقیقاً فقط اسم دولت رو داریم. در واقع آقابالاسرمونه
مشکلات بهداشتی و امنیتی و حتی اجتماعی متعددی در این خصوص وجود دارد . مکان های سرپوشیده زیادی هست که می شود از آن ها برای همین منظور استفاده کرد مثل ورزشگاه ها یا ایستگاه های مترو . حتی می توان با برپایی چادرهای معمولی یا بادی فضای زیر پل های روگذر را برای این خدمت آماده کرد . اما مشکل اصلی در این میان فقدان آن سازمان و کارکنانی است که امر مدیریت و تکفل امور امنیتی و بهداشتی و اجتماعی اسکان موقت را بر عهده بگیرند !
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
دقیقا الان وقتشه که شهردار محترم و ظالم ستیز و شورای شهر فعال، فکری برای این معزل کنند
راه ندادنه بنده خدا به خونه خدا.....درب مساجد رو فقط وقت نماز باز میکنند......
طرح خوبیه برای بعض خانواده‌های متدین و آبرومند. ولی حالت نا مطلوب آن این است که افراد بی نماز، معتاد، بدون طهارت به مساجد می‌آیند.
فقر و مشکلات اقتصادی مردم باید ریشه‌ای حل بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
منفی بخاطر حرف دومت راجب طهارت بود که بدون فکر گفتی
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
شما هر روز هر کی وارد مسجد می شه رو تست اعتیاد و بدون طهارت می گیرید!!؟
بجای تخته کردن در مساجد و عقده گشایی نسبت به متدینین اهل مسجد منطقی باید فکر کرد پیشنهاد می کنم این خانم محترم اول یک شب را در یک مسجد بخوابد . پیشنهاد دوم این است که فرهنگسرا ها و خانه های محله را برای این کار اختصاص دهند
هم مساجد وهم سایر گرمخانه ها ویا احداث چادر های موقت بسیار خوبه ولی درمان درد نیست. چون بی خانمانی وکارتن خوابی وپشت بام خوابی رو به گسترش است وعلت هم کاملا مشخص.. بایدشرایطی فراهم شود که این بیماری گسترش پیدا نکند.خواهر عزیزی که بدرستی میگوید تهران خراب شده به این علت است که درپایتخت کشور اسلامی وثروتمند ایران نباید در کنار وجود پنت هاوسهای 400میلیاردی.این همه بی خانمان وجود داشته باشد.خراب شده بودن تهران به علت این اختلاف فاحش طبقاتی ست.
خیلی ثواب داره. نه فقط زمستون.
ما خودمون هم با خودمون بدیم.
همه این مشکلات ناشی از سیاست غلط بانکداری است.... والا چرا در کشور کفار بهره یکی دو درصد باید باشد ولی در ایران سراسر اسلامی بیست و هشت درصد. در اصل اونها مسلمان هستند. ما فقط اسم اسلام را یدک می کشیم ....
بدون تعصب و غرض واقعیت اینکه مسجد در ایران کارکرد خودش را از دست داده چه بپذیریم چه جاهلانه انکار کنیم امروزه بخاطر رفتارهای بد مسئولان نظر مردم نسبت به خیلی از حوزه ها عوض شده از جمله یکی از این حوزه ها گرایش مردم به مسائل مذهبی و اماکن دینی است که بشدت تحت تاثیر قرار گرفته. نرخ نفوذ دین در میان مردم (مردم عادی نه چسبیده ها) مخصوصا اقشار جوان تا حد کمتر از 10 درصد کاهش یافته که نشانه خطرناکی از دین گریزی اقشار جوان جامعه است. طرحی که این خانم جوان محترم داده اند اگر چه طرح جدیدی نیست و قبلا هم مطرح شده اما در حای خود و با برنامه ریزی صحیح میتواند بسیاری ازمشکلات اجتماعی مخصوصا در شب را کاهش دهد. بسیاری از بزه های ارتکابی در محدوده زمانی شب اتفاق می افتد که با اینکار بسیاری از آنها از دسترس تبهکاران خارج می شوند ضمن اینکه مسجد در اذهان مردم چه بزهکار چه سالم چه بی خانمان مکان مقدسی است که می تواند با اندک سرمایه گذاری فکری و فرهنگی جایگاه دین در جامعه را تا حدود زیادی بهبود بخشد درمورد مشکلات تنها به این نکته بستده می کنم که هیچ کاری راحت و مجانی نبست
آره .مگه مسجد خانه خدا نیست؟یعنی بازم یه عده میخوان بنده خدارو تو خونه خدا راه ندن؟

همین فردا یه حکمی چیزی درمبارن مخصوصا علم الهدی و صدیقی.

حتما سرچ کنید که زمان پیامبر تو کعبه چه کارهایی انجام میشد؟

بازم استفاده ابزاری از دین برای بیرون کردن مردم از مساجد.همین کارا رو کردید که مساجد

هر روز خلوتتر میشه
تا حالا که دنیاشون را به باد دادیم لااقل آخرت را داشته باشند .
حالا که خدا هم دیگه تو مساجد نیست همان بهتر که بندگانش سکنی گزینند .
در تاریخ خوانده ایم هرگاه درمانده ای. از همه جا وامانده به مسجد پناه برده اما. در مملکت ما. مومنان حاضر نیستند پول برق و‌اب و برق خود را از دولت. و در حقیقت پول مردم استفاده میکنند بعلاوه اکثرا مغازه هایهم دارند که کرایه میدهند لعلاوه برای هر مراسم فاتحه موانی. پانصد تا یک میلیون از مردم. پول میگیرند. بعلاوه. اگر پقت کنیم مسجد جای طبقه خواصی شده. و ما حتی ادم فقری در مساجد برای خواندن نماز هم نمیبینیم انوقت انتظار داشته باشیم این مسولان. اجازه دهند. مسنضعفین. به مسجد ذاه پیدا کنند. ااان مسجد ها در تصرف. گروهی. خواص افتاده. که مساجد ذا سنگر خود میدانند....
اگه خونه‌ی خداست، چطور جای خدا تصمیم می‌گیرین کی بیاد، کی نیاد؟
زمان پیامبر(ص) هم اصحاب صفه در مسجد میخوابیدن. مساجد و کلیساها باید برای خواب بی خانمانها باز بشن
پولهایی که به جای آبادانی ایران در عراق و سوریه و یمن و لبنان و غیره خرج میشه چرا ؟ واقعا چرا؟ آیا جوابگویی هست ؟
در سریال امام علی ابوذر به ولید گفت خدا رو هم کاخ نشین کردید مسجدارو مثل قصر میسازن دلشون نمیاد درشو رو کسی باز کنن بابا مگر از یک مسجد بیشتر از یک ساعت استفاده میشه بابا درشون باز بزارید خونیه خداست
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی