بازدید 8844
کیوسک بین الملل تابناک

جنگ رسانه‌ای ترامپ و دموکرات‌ها برای سالگرد حمله به کنگره آمریکا/ لغو بیش از ۴ هزار پرواز در جهان در نخستین روز ۲۰۲۲/ گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و پوتین درباره مسائل منطقه و جهان/ روایت رسانه آمریکایی از مخمصه‌های بایدن در آغاز سال ۲۰۲۲

جنگ رسانه‌ای ترامپ و دموکرات‌ها برای سالگرد حمله به کنگره آمریکا، لغو بیش از ۴ هزار پرواز در جهان در نخستین روز ۲۰۲۲، گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و پوتین درباره مسائل منطقه و جهان، روایت رسانه آمریکایی از مخمصه‌های بایدن در آغاز سال ۲۰۲۲ و شگفتی بازار‌های نفتی از افزایش تولید نفت ونزوئلا از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۹۶۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۷ 02 January 2022

جنگ رسانه‌ای ترامپ و دموکرات‌ها برای سالگرد حمله به کنگره آمریکا/ لغو بیش از 4 هزار پرواز در جهان در نخستین روز 2022/ گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و پوتین درباره مسائل منطقه و جهان/ روایت رسانه آمریکایی از مخمصه‌های بایدن در آغاز سال ۲۰۲۲

کیوسک بین الملل تابناک: جنگ رسانه‌ای ترامپ و دموکرات‌ها برای سالگرد حمله به کنگره آمریکا، لغو بیش از ۴ هزار پرواز در جهان در نخستین روز ۲۰۲۲، گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و پوتین درباره مسائل منطقه و جهان، روایت رسانه آمریکایی از مخمصه‌های بایدن در آغاز سال ۲۰۲۲ و شگفتی بازار‌های نفتی از افزایش تولید نفت ونزوئلا از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

جنگ رسانه‌ای ترامپ و دموکرات‌ها برای سالگرد حمله به کنگره آمریکا

هم‌زمان با نزدیک شدن اولین سالگرد حمله مرگبار به کنگره آمریکا «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق و «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان این کشور برنامه‌های خود را اعلام کردند.

نشریه «بیزنس اینسایدر» روز یکشنبه با اشاره به تلاش ترامپ برای برگزاری یک کنفرانس خبری در روز ششم ژانویه (پنجشنبه)، به انتقاد «الیسا فرح» دبیر مطبوعاتی سابق کاخ سفید از این اقدام احتمالی پرداخت.

فرح به بیزنس اینسایدر گفت، اینکه ترامپ تصمیم گرفته در سالگرد حمله هوادارانش به ساختمان کنگره در نشستی خبری بار دیگر بر ادعای تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ تأکید کند، نشان می‌دهد که او مشاوران خوبی اطراف خود ندارد.

او با «افتضاح» توصیف کردن چنین مشاوره‌هایی گفت: «کار عاقلانه برای او (ترامپ) این است که ساکت بماند و اجازه دهد قربانیان حمله به کنگره درباره این روز بسیار مهم و جدی صحبت کنند.»

دبیر مطبوعاتی کاخ سفید در دوران ترامپ درباره محتوای سخنرانی او گفت، احتمالاً رئیس جمهور سابق آمریکا بر «این دروغ که انتخابات دزدیده شد» تأکید خواهد کرد و مدعی خواهد شد «کسانی که بابت این شورش مجازات شده‌اند زندانی سیاسی هستند.»

ترامپ در بیانیه‌ای با اعلام برگزاری این نشست خبری در عمارت خود در ایالت فلوریدا گفته است:‌ «چرا درباره کمیته غیرمنتخب به شدت حزبی علت واقعی اعتراض ششم ژانویه که انتخابات متقلبانه ۲۰۲۰ بود، تحقیق نمی‌کنند؟»

در همین حال پلوسی که از اعضای ارشد حزب دموکرات است از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا درخواست کرده که در مراسمی به مناسبت سالگرد حمله به کنگره شرکت کنند.

با اینکه در تاریخ ششم ژانویه ۲۰۲۲ جلسه‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا برنامه‌ریزی نشده است، رئیس مجلس نمایندگان قصد دارد قانون‌گذاران را برای گرامی‌داشت قربانیان این حادثه دعوت کند.

این دوئل رسانه‌ای در حالی قرار است انجام گیرد که کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا جهت رسیدگی به حادثه حمله به کنگره از دیوان عالی آمریکا درخواست کرده دادخواست ترامپ در این زمینه را رد کند.

کمیته رسیدگی به حوادث ششم ژانویه از این دادگاه عالی درخواست کرد، رأی تجدیدنظر قبلی یک دادگاه آمریکا درباره مجاز بودن دسترسی مقامات به «آرشیو ملی» را معتبر دانسته و تقاضای وکلای ترامپ برای ابطال این رأی را نپذیرد.

جنگ رسانه‌ای ترامپ و دموکرات‌ها برای سالگرد حمله به کنگره آمریکا/ لغو بیش از 4 هزار پرواز در جهان در نخستین روز 2022/ گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و پوتین درباره مسائل منطقه و جهان/ روایت رسانه آمریکایی از مخمصه‌های بایدن در آغاز سال ۲۰۲۲

پس از ناکامی دونالد ترامپ در محرمانه نگه داشتن اسناد مربوط به حمله مرگبار ششم ژانویه به کنگره، «مارک میدوز» رئیس سابق کارکنان کاخ سفید مجبور شد پاورپوینتی را که طرح کودتای ترامپ در آن ذکر شده، به کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا که در مورد این حادثه تحقیق می‌کند، ارائه کند.

پایگاه خبری «هیل» نزدیک به کنگره آمریکا نوشته اگر تحقیقات کمیته منتخب به این جمع‌بندی برسد که ترامپ در حوادث ششم ژانویه دخیل بوده، ممکن است با حداکثر مجازات بیست سال زندان مواجه شود.

ششم ژانویه (۱۷ دی) کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج تن از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند.

حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا استیضاح دوم او در کنگره را رقم زد. با این حال محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد.

لغو بیش از ۴ هزار پرواز در جهان در نخستین روز ۲۰۲۲

رسانه‌ها از لغو بیش از چهار پرواز در سرتاسر جهان از جمله آمریکا به دلیل شیوع کرونا و وضعیت جوی در این کشور خبر دادند.

به نوشته وبگاه «هیل» بیش از ۴۰۰۰ پرواز در سراسر جهان در نخستین روز از سال نوی میلادی به دلیل افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و بدی آب و هوا لغو شد.

بر اساس این گزارش، ۴۲۸۲ پرواز در روز شنبه در سراسر جهان از جمله بیش از ۱۸۰۰ پرواز در ایالات متحده لغو شده است. گفته می‌شود که بیش از ۵۰۰۰ پرواز نیز به تعویق افتاده است، زیرا طوفان‌های زمستانی در بسیاری از مناطق غربی ایالات متحده در روزهای آتی در پیش است.

تاخیر و لغوهای عمده در آمریکا در فرودگاه‌های میامی، فلوریدا، نیویورک، دالاس، تگزاس گزارش شده است.

در بحبوحه افزایش موارد تایید شده ویروس کرونا که ناشی از نوع بسیار قابل انتقال اومیکرون است، خطوط هوایی در سراسر جهان با کمبود نیروی انسانی دست و پنجه نرم می‌کنند، زیرا کارمندان با خطر بیماری مواجه هستند. روز پنجشنبه، شرکت هوایی «جت بلو ایرویز» واقع در آمریکا اعلام کرد که ۱۲۰۰ پرواز خود را تا اواسط ژانویه لغو کرده است. این به دلیل شیوع سویه امیکرون است. این شرکت ۱۱۸ سفر در روز شنبه یا ۱۱ درصد از تمام پروازهای خود را لغو کرده است.

جدیدترین آمار دانشگاه «جانز هاپکینز» نیز حاکی از آن است که ابتلا به ویروس کرونا و فوتی‌های کرونا در ایالات متحده آمریکا با سرعت بسیار بالا رو به افزایش است.

جنگ رسانه‌ای ترامپ و دموکرات‌ها برای سالگرد حمله به کنگره آمریکا/ لغو بیش از 4 هزار پرواز در جهان در نخستین روز 2022/ گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و پوتین درباره مسائل منطقه و جهان/ روایت رسانه آمریکایی از مخمصه‌های بایدن در آغاز سال ۲۰۲۲

آمار و ارقام دانشگاه جانز هاپکینز نشان می‌دهد که در ۲۴ ساعت گذشته، دست کم ۱۹۸ هزار و ۴۰۴ تن از مردم سراسر آمریکا به ویروس کرونا آلوده شده‌اند و مجموع مبتلایان به این ویروس مرگبار را به ۵۲ میلیون و ۷۹۴ هزار و ۷۹۱ نفر افزایش داده‌اند.

از طرف دیگر، پایگاه اطلاع‌رسانی «ورلد اُ میترز» نیز گزارش کرده است که تاکنون ۵۳ میلیون و ۷۹۱ هزار و ۸۵۲ نفر از مردم سراسر آمریکا به ویروس کرونا آلوده شده‌ و از آن میان نیز ۸۳۹ هزار و ۶۰۵ تن جان خود را از دست داده‌اند.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌تایمز» اخیراً با اشاره به روند صعودی ابتلا به کرونا و فوتی‌های این ویروس در ایالات متحده آمریکا گزارش کرد که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با وعده شکست ویروس کرونا از طریق واکسیناسیون گسترده در سراسر آمریکا وارد کاخ سفید شد، اما همه چیز طبق برنامه پیش نرفت.

 

گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و پوتین درباره مسائل منطقه و جهان

روسای جمهوری ترکیه و روسیه در تماس تلفنی با یکدیگر درباره اوضاع منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله سوریه و لیبی گفت‌وگو کردند.

 «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه امروز (یکشنبه) در تماس تلفنی با یکدیگر، اوضاع منطقه و جهان را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادند.

ریاست جمهور ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، دو طرف در این گفت‌وگوی تلفنی به بررسی اوضاع سوریه، قفقاز و لیبی پرداختند.

جنگ رسانه‌ای ترامپ و دموکرات‌ها برای سالگرد حمله به کنگره آمریکا/ لغو بیش از 4 هزار پرواز در جهان در نخستین روز 2022/ گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و پوتین درباره مسائل منطقه و جهان/ روایت رسانه آمریکایی از مخمصه‌های بایدن در آغاز سال ۲۰۲۲

در این گفت‌وگو، روسای جمهوری دو کشور نتایج اصلی همکاری‌های دوجانبه را بررسی کرده و بر تصمیم خود برای افزایش هر چه بیشتر همکاری و شراکت دوجانبه سودمند بین روسیه و ترکیه تأکید کردند.

اردوغان و پوتین همچنین درباره برخی دیگر از موضوعات بین‌المللی از جمله پیشنهادهای معروف روسیه برای ایجاد توافقنامه‌های رسمی که قانونی تضمین کننده امنیت فدراسیون روسیه، وضعیت منطقه قفقاز و مسائل حل و فصل سوریه و لیبی است، بحث و تبادل نظر کردند.

روایت رسانه آمریکایی از مخمصه‌های بایدن در آغاز سال ۲۰۲۲

نشریه آمریکایی واشنگتن تایمز نوشت: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در بدو ورود به سال جدید میلادی با بحران هایی چون رویارویی احتمالی با روسیه بر سر اوکراین، افزایش قدرت چین، شکست در افغانستان و چالش های موجود در مذاکرات هسته ای در وین روبه روست.

روزنامه واشنگتن تایمز مدعی شد: ده ها هزار نیروی روسی در مرز اوکراین جمع شده اند که خطر بروز جنگی قریب الوقوع را در شرق اروپا متحمل کرده است، در حالی که تنش در روابط آمریکا و چین همزمان افزایش یافته و پکن هشدار داده آمریکا در صورت حمایت از تایوان، «بهای سنگین و غیرقابل تحملی» را پرداخت خواهد کرد.

این روزنامه دست راستی آمریکا نوشت: فهرست دردسرهای سیاسی بایدن طولانی تر از این هاست؛ افغانستان که تحت سلطه طالبان قرار دارد، در بحبوحه جنجال ناشی از خروج نظامی فاجعه بار آمریکا، در آستانه فروپاشی قرار دارد؛ در آفریقا تروریسم در حال افزایش است و نگرانی هایی را درباره ایجاد فرصتی برای حملات غرب به این قاره ایجاد کرده است.

واشنگتن تایمز همچنین مدعی شد که بازگشت آمریکا به توافق هسته ای با ایران، یکی دیگر از چالش های پیش روی بایدن است، چون مسیر بازگشت به این توافق برای واشنگتن چندان آسان نیست.

جنگ رسانه‌ای ترامپ و دموکرات‌ها برای سالگرد حمله به کنگره آمریکا/ لغو بیش از 4 هزار پرواز در جهان در نخستین روز 2022/ گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و پوتین درباره مسائل منطقه و جهان/ روایت رسانه آمریکایی از مخمصه‌های بایدن در آغاز سال ۲۰۲۲

از منظر این روزنامه، از آسیا تا خاورمیانه بسیاری از چالش های بایدن در حوزه مسائل مربوط به امنیت ملی آمریکا در حال افزایش است و رسیدگی به آنها در اولین سال روی کار آمدن او فوریت پیدا کرده است. منتقدان، بایدن و تیم او را به تصمیم‌های غلط متهم کرده اند و می گویند با این تصمیم‌ها وجهه آمریکا را در خارج از کشور خدشه دار کرده است.

مقامات دولتی آمریکا در دفاع از خود چنین ادعا کرده اند که خروج از افغانستان و پایان دادن به عملیات رزمی در عراق، در نهایت به نفع آمریکا تمام خواهد شد.

بایدن و حامیانش به کاهش تنش ها با ناتو بعد از چهار سال روابط خصومت آمیز دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا با کشورهای عضو این ائتلاف اشاره می کنند.

مقام های دولت آمریکا به نقش فعال آمریکایی ها در اجلاس جهانی آب و هوایی سال ۲۰۲۱ و نیز اجلاس مجازی دموکراسی ها اشاره می کنند و مدعی اند چنین گردهمایی هایی گام های کلیدی در همکاری بین المللی در قرن ۲۱ بوده است و نقش رهبری را در دوران پساترامپ به آمریکا باز می گرداند.

علاوه بر آن، کاخ سفید مدعی شده است در حال تدوین نسخه بروز شده راهبرد دفاع ملی خود، راهبرد جدید گسترده ای برای منطقه هند- اقیانوس آرام و برخی دیگر از موضوعات اساسی سیاسی است که راه را در سه سال بعدی دوران ریاست جمهوری بایدن در عرصه بین المللی نشان خواهد داد.

بر خلاف ادعای دولت بایدن که می گوید سیاست های دولت او در بلندمدت ایجاد آرامش و امنیت خواهد کرد، تحلیلگران می گویند دولت بایدن با بحران های قریب الوقوع در هفته های آینده مواجه است که چشم انداز تهاجم گسترده نظامی روسیه به اوکراین از جمله آنهاست.

کرملین خواستار وعده آمریکا و اروپا درباره خودداری از توسعه ناتو به شرق شامل اوکراین و گرجستان است تا از تنش زایی جلوگیری شود.

کارشناسان می گویند وضعیت مرز اوکراین و روسیه چالش اصلی بایدن در سال جدید است و گزینه های معدودی روی میز قرار دارد.

استفان والت استاد روابط بین المللی در دانشگاه اکسفورد در مقاله جدیدی در تارنمای پولیتیکو گفت: بایدن در وضعیت بُرد نیست و تمایل چندانی ندارد جنگ تازه ای در منطقه ای دور از آمریکا و در نزدیکی روسیه ایجاد شود. رئیس جمهوری آمریکا همچنین قصد ندارد به منظور ایجاد توازن قوا جهت محدود کردن قدرت روسیه، نیروهای بیشتری را به کی یف پایتخت اوکراین اعزام کند.

کنترل افغانستان به دست طالبان، این کشور را با بحران انسانی گسترده ای مواجه کرده است و دولت آمریکا ضمن این که طالبان را به رسمیت نمی شناسد، تلاش می کند با کمک دارویی وغذایی به افغان ها توازن ایجاد کند.

متئو باروز و رابرت منینگ از تحلیلگران اندیشکده شورای آتلانتیک در این زمینه گفتند: افغانستان در وضعیت بحرانی بی سابقه ای به سر می برد و نشانه های فروپاشی آن در سال ۲۰۲۲ بروز کرده است و ارتباط طالبان با دیگر گروه های رقیب تروریستی مانند داعش خطر فعالیت های تروریستی در سراسر جهان را افزایش داده که می تواند شامل حمله احتمالی به منافع آمریکا و حتی روسیه و چین باشد.

بایدن همچنین با این سوال مواجه است که چگونه باید با قدرت فزاینده و سیاست تهاجمی چین مقابله کند.

به تازگی مقام های چینی هشدار دادند که حمایت سیاسی و نظامی آمریکا از تایوان، این کشور را در وضعیت خطرناکی قرار می دهد و آمریکا با این حمایت باید تاوان سنگینی را پرداخت کند.

دولت آمریکا از یک سو با چین در مسائل آب و هوایی همکاری و از سوی دیگر به شدت این کشور را به نقض حقوق بشر و سرقت حق مالکیت معنوی امریکا متهم می کند.

این عامل و مسائل دیگر، باعث شده بایدن المپیک زمستانی در پکن را تحریم دیپلماتیک کند و استرالیا، کانادا و انگلیس نیز به این تحریم محلق شده اند اما نتوانست حمایت کشورهای دیگری را جلب کند.

واشنگتن تایمز در پایان گزارش خود نوشت: بازگشت به توافق هسته ای ایران، اولویت سیاسی اصلی دولت بایدن را تشکیل می دهد.

این روزنامه محافظه کاران آمریکا که نگاه بدبینانه ای به برجام و توافق هسته ای ایران دارند و مایل نیستند که این توافق احیا شود تا تحریم های ظالمانه دولت ترامپ علیه مردم ایران برداشته شود، مدعی شد، مذاکرات در سال گذشته پیشرفت اندکی داشت و مقام های دولت آمریکا در هفته های اخیر نسبت به آن ابراز خوش بینی نداشته اند.

شگفتی بازارهای نفتی از افزایش تولید نفت ونزوئلا

تارنمای آمریکایی اویل‌پرایس در گزارشی نوشت که ونزوئلا با افزایش تولید نفت خود، بازارهای نفتی را شگفت زده کرده که بخشی از این افزایش، مرهون کمک های ایران است.

به گزارش تارنمای اویل‌پرایس، با وجود چند دهه تحریم های سخت آمریکا و زیرساخت های در حال فروپاشی انرژی، شرکت ملی نفت ونزوئلا با گزارشی در مورد افزایش قابل توجه تولید نفت خام برای نوامبر ۲۰۲۱ (آبان)، ناظران را متحیر کرده است.

گزارش ماهانه بازار نفت اوپک برای دسامبر ۲۰۲۱ (آذر) نشان می دهد که ونزوئلا به طور متوسط روزانه ۸۲۴ هزار بشکه نفت در روز از ماه نوامبر ۲۰۲۱ تولید کرده است.

جنگ رسانه‌ای ترامپ و دموکرات‌ها برای سالگرد حمله به کنگره آمریکا/ لغو بیش از 4 هزار پرواز در جهان در نخستین روز 2022/ گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و پوتین درباره مسائل منطقه و جهان/ روایت رسانه آمریکایی از مخمصه‌های بایدن در آغاز سال ۲۰۲۲

این نمایانگر افزایش ۹ درصدی در مقایسه با یک ماه قبل است و تقریبا دو برابر ۴۳۴ هزار بشکه در روز در مدت مشابه سال قبل است.

این میزان، به طور قابل توجهی بیش از ۵۶۹ هزار بشکه در روز تولید نفتی در جریان سال ۲۰۲۰ است و تنها کمتر از یک میلیون بشکه تولید روزانه در سال ۲۰۱۹ است.

افزایش تولید نفت ونزوئلا را می توان به طیفی از عوامل ارتباط داد که صد البته کمک های فنی و مواد رقیق کننده ارائه شده از سوی ایران بااهمیت است.

قرارداد بین کاراکاس و تهران برای تقویت تولید نفت خام ونزوئلا و افزایش تولید این کشور در نوامبر ۲۰۲۱ از اهمیت بالایی برخوردار است.

در آن ماه، شرکت ملی نفت ونزوئلا چهارمین محموله مواد رقیق کننده از تهران را از زمان آغاز آن سال دریافت کرد.

شرکت ملی نفت ونزوئلا از عرضه پایدار میعانات گازی ایران به عنوان فرصتی برای افزایش تولید نفت خام فوق سنگین در کمربند اورینوکو استفاده می کند.

این شرکت از کمک هایی از شرکت ملی نفت چین برای تقویت عملیات خود بهره مند می شود.

از دیگر دلایل اصلی افزایش تولید نفت ونزوئلا، توانایی شرکت ملی نفت این کشور برای مستهلک کردن و تسویه بدهی های معوقه با شرکت های خدمات نفتی محلی بوده است. این مساله باعث افزایش چشمگیر در حفاری، تعمیر چاه و دیگر فعالیت های توسعه شده است.

برای هفته اول دسامبر ۲۰۲۱، شرکت ملی نفت ونزوئلا اعلام کرد به طور متوسط ۹۳۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده است. این مورد توام با افزایش تولید نفت در ماه نوامبر نشان می دهد، تحریم های سخت واشنگتن که دسترسی ونزوئلا به بازارهای جهانی انرژی و سرمایه را هدف قرار داده و بخشی از سیاست فشار حداکثری آمریکا را تشکیل می دهد، شکست خورده است.

ونزوئلا نه تنها با کمک ایران، چین و روسیه توانسته بخش هیدروکربنی متلاشی شده خود را بازسازی کند و به صادرات نفت خام در مغایرت با تحریم های آمریکا ادامه دهد، بلکه اقتصاد فروپاشیده این کشور نیز این سال برای اولین بار از سال ۲۰۱۳ رشد خواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست