بازدید 36483
مجله آمریکایی فارن پالسی

۱۰ منازعه بزرگ و احتمالی سال ۲۰۲۲/ از جنگ ایران با آمریکا و اسرائیل تا تقابل چین و آمریکا

مجله آمریکایی فارن پالسی که هر ساله ۱۰ منازعه و درگیری احتمالی سال جدید میلادی را منتشر می‌کند، با شروع سال ۲۰۲۲ میلادی نیز ۱۰ منازعه عمده و احتمالی این سال مطرح کرده است. در این گزارش، به تعدادی از نقاط درگیری که احتمالا شاهد جنگ‌های منطقه‌ای و درگیری‌ها باشند، اشاره شده است.  
کد خبر: ۱۰۹۶۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰ 02 January 2022

10 منازعه بزرگ و احتمالی سال 2022/ از جنگ ایران با آمریکا و اسرائیل تا تقابل چین و آمریکا

بین الملل تابناک: مجله آمریکایی فارن پالسی که هر ساله ۱۰ منازعه و درگیری احتمالی سال جدید میلادی را منتشر می‌کند، با شروع سال ۲۰۲۲ میلادی نیز ۱۰ منازعه عمده و احتمالی این سال مطرح کرده است. در این گزارش، به تعدادی از نقاط درگیری که احتمالا شاهد جنگ‌های منطقه‌ای و درگیری‌ها باشند، اشاره شده است.

اوکراین

این مجله می‌نویسد،‌ چه روسیه‌ای که تصمیم گرفته نیروهایش را در مرزها مستقر کند، به اوکراین حمله کند یا نه، نادیده گرفتن تجمیع نیروها و قلمداد کردن آن به عنوان یک فریب یا مانور اشتباه است.

درگیری در اوکراین از سال ۲۰۱۴ آغاز شد و در سال ۲۰۲۱ با نگرانی روسیه از نقش اروپا در درگیری و حمایت کشورهای ناتو از اوکراین این موضوع ماهیت خطرناک‌تری پیدا کرد.

کی‌یف، مسکو را متهم می‌کند که ده‌ها هزار سرباز را در نزدیکی مرزهایش مستقر کرده و آماده حمله احتمالی است، در حالی که روسیه برنامه‌ریزی برای هر گونه حمله را رد و اوکراین و آمریکا را متهم می‌کند که رویکردی بی‌ثبات‌سازی را دنبال می‌کنند.

اتیوپی

مجله اتیوپی را به این لیست می‌افزاید و می‌آورد: اتیوپی که دو سال پیش اخبار مثبتی از آن منتشر می‌شد و با خوش بینی به بازگشت صلح و دموکراسی، سال گذشته میلادی به دلیل شعله ور شدن نزاع دوباره رو آمد.

جنگ در اتیوپی در نوامبر ۲۰۲۰ درگرفت؛ زمانی که آبی احمد، نخست‌وزیر نیروهای فدرال را به تیگرای فرستاد تا بر مقامات محلی زیر نظر "جبهه خلق آزادسازی تیگرای" مسلط شوند، زیرا این گروه را به حمله به مقرهای ارتش اتیوپی متهم کرده بود.

در حالی که طی هفته گذشته آرامش به کشور بازگشته و دولت گفته نیروهایش در داخل تیگرای پیشروی نخواهند کرد، این موضع گیری ثابت نماند و دولت گفت در صورت تعرض به حاکمیت کشور و تهدید آن اوضاع فرق می‌کند.

همچنین آتش بس در کشور اعلام نشده و ناظران قبل از صحبت درباره پایان درگیری موضعی با اطمینان در این باره ندارند.

افغانستان

سال ۲۰۲۱ فصلی طولانی از جنگ در افغانستان را که دو دهه طول کشید، بست؛ اما فصل جدیدی باز کرد که احتمالا بعد از روی کار آمدن طالبان و تسلط بر کشور پس از خروج نیروهای آمریکایی، فصل جدید درگیری از آن دور نباشد.

بعد از تسلط طالبان تعدادی از کشورها کمک‌هایشان را به افغانستان متوقف کردند، در حالی که دیگر کشورها حساب‌های بانکی در بانک‌های جهانی را مسدود کردند و این گروه تقریبا به لحاظ مالی فلج شده است.

انتظار می‌رود که طالبان نتواند حقوق کارمندان را پرداخت کند و بحران اقتصادی کشور افزایش یابد و خطر گرسنگی با توقف کمک‌ها افزایش یابد؛ مساله‌ای که احتمالا نزاع در این کشور را شعله ور کند.

آمریکا و چین

بعد از خروج از افغانستان، آمریکا بلافاصله با استرالیا و انگلیس توافقنامه "آکوس" را امضا کرد که کانبرا را قادر خواهد ساخت زیردریایی‌های اتمی داشته باشد، این اشاره قوی به اهداف استراتژیک جدید آمریکاست که تمرکز اساسی‌اش روی راه‌های بازدارندگی چین است.

چند ماه بعد از بررسی، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به این نتیجه رسید که تمرکز جهانی نیروهای آمریکایی نیاز فوری به اصلاحات گسترده ندارد به رغم اینکه تحلیل بیشتری در استحکامات در آسیا و اقیانوس آرام اجرا خواهد شد. با در نظر گرفتن وضعیت چین، پنتاگون در حال برنامه‌ریزی برای بهبود زیرساخت‌ها در برخی مناطق اقیانوس آرام از جمله گوآم است.

دولت آمریکا قصد دارد این کشور قدرت مسلط بر منطقه اقیانوس آرام و هند بماند و تایوان همچنان از اهمیت زیادی برای منافع آمریکا برخوردار است، در آن سو چین فعالیت‌های نظامی خود را در نزدیکی تایوان افزایش داده است.

ایران در تقابل با آمریکا و اسرائیل

در حالی که تنش بین ایران و آمریکا در زمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا آغاز و اکنون تمام شده، تلاش‌ها برای احیای برجام به نظر ناامیدانه هستند و این احتمال تنش مجدد را در پی دارد.

تبدیل شدن ایران به قدرت هسته‌ای برای غرب تعجب آور نیست، بلکه نگرانی‌های رژیم صهیونیستی را برمی‌انگیزد که ارتشش را برای سناریوهایی جهت حمله به ایران آماده کرده است.

این در حالی است که تنش‌ها بین سه طرف در آب‌های خلیج فارس و دیگر نقاط افزایش یافته و اگر مذاکرات هسته‌ای به شکست بینجامد، تنش‌ها به درگیری‌هایی خارج از کنترل در زمین، یا در دریا یا فضای سایبری منجر می‌شود.

یمن

جنگ یمن برای مدتی اندک در طول سال ۲۰۲۱ از عناوین اخبار غایب بود، در حالیکه هنوز جنگ تمام نشده است و شاخص‌ها اشاره دارند جنگ در سال ۲۰۲۲ به سمت شدت گرفتن می‌رود.

ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان تلاش می‌کند، انصارالله در یمن را تضعیف کند؛ اما این تلاش‌ها به نتیجه نرسیده است در حالیکه به نظر می‌رسد عربستان که در این جنگ دست دارد، خیالی برای پایان دادن سریع جنگ ندارد.

در مقابل انصارالله درگیری را به خاک عربستان کشانده و همچنان موشک‌های بالستیک و پهپادها را به مناطق سعودی و دیگر یمن شلیک می‌کند و سعودی‌ها مدعی مقابله با آنها می‌شوند، کشورهای عربی و بین‌المللی نیز بر پایبندی به آتش‌بس اصرار دارند.

فلسطین و اسرائیل

سال ۲۰۱۲۱ شاهد بازگشت مساله فلسطین به سرخط خبرها به دلیل تحولات قدس و جنگ چهارم اسرائیل علیه غزه بود.

در پایان سال ۲۰۲۱ نیز بنی گانتس،‌ وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در منزلش در نزدیکی تل‌آویو در مرکز اراضی اشغالی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ملاقات کرد که واکنش منفی گروه‌های فلسطینی را به دنبال داشت.

در پی این دیدار سه فلسطینی در حمله رژیم صهیونیستی به شمال غزه زخمی شدند،‌ در این حملات مواضع دیده‌بانی فلسطینی هدف قرار گرفت، این اتفاق پس از زخمی شدن یک اسرائیلی در اثر تیراندازی یک تک‌تیراندازی فلسطینی در شمال غزه بود. این رویداد نیز به بازگشت درگیری در ابتدای سال ۲۰۲۲ هشدار می‌دهد.

هائیتی

هائیتی همواره شاهد جنگ‌ها، بحران‌های سیاسی و بلایای طبیعی است، در حالی که پیش‌بینی می‌شد سال ۲۰۲۱ چندان اتفاق خاصی را رقم نزند؛ اما رئیس‌جمهوری هائیتی هفت ژوئیه در منزلش ترور شد و این کشور را بیشتر غرق در ناامنی و تردید کرد.

در ژانویه گذشته ویدیویی منتشر شد که هلی‌کوپترهای آمریکایی را بر فراز سواحل نشان می‌داد که حکایت از مداخله احتمالی آمریکا در هائیتی پس از ربودن دو آمریکایی و خانواده‌هایشان (۱۶ آمریکایی و یک کانادایی) داشت. هائیتی از مدت‌ها پیش شاهد تسلط گروهک‌هایی است که محلی‌ها و خارجی‌ها در ازای پول می‌ربایند. دولت آمریکا هائیتی را در منطقه قرمز قرار داده و به نظر مداخله در آن بعید نیست.

میانمار

ابتدای فوریه فرماندهان ارتش میانمار دست به کودتای نظامی زدند که در پی آن رهبران ارشد از جمله رئیس‌جمهوری و آنگ سان سوچی مشاورش را بازداشت کردند.

قبل از پایان ۲۰۲۱ و در آستانه سال نو، کشتاری در ایالت کایا رخ داد، به طوری که شورشیان حامی دموکراسی و نیروهای ارتش درگیر و در نتیجه آن ۳۰ تن کشته شدند که دو تن از آنها کارمند امدادرسان بودند. شورای نظامی کشور مسئول آن شناخته شد.

کشورهای غربی از مدت‌ها پیش فروش سلاح به ارتش میانمار را حتی در مرحله گذار دموکراسی محدود کرده‌اند، زیرا می‌گویند دست به جرایم ضد انسانی در حمله خونبار خود علیه اقلیت روهینجا زده‌ است، به نظر در سال ۲۰۲۲ نیز این نزاع ادامه پیدا کند.

تندروها در آفریقا

مجله فارن پالسی در پایان نوشته است: از زمان شکست داعش در سال ۲۰۱۷ در خاورمیانه، آفریقا منطقه‌ای شاهد درگیری‌هایی علیه گروه‌های افراط گرا بوده است.

تندروها در چند کشور آفریقایی از غرب تا شرق در مالی، کشورهای ساحل و منطقه دریاچه چاد تا نیجریه تا شرق کنگو و موزامبیک، شاهد افزایش حضور تندروها بوده‌اند که خواهان ایجاد ولایت داعش در آنجا هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۳۱
جنگ بین ایران و آمریکا محقق شود. مرگ یکبار و شیون هم یکبار . دیگه خسته شدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
کدوم جنگ؟ بهانه ای برای"در این برهه حساس کنونی". اگر با امریکا توافق کنند تقصیر ها رو بندازن گردن کی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
درست مثل پایان دوران ساسانی که مردم شمشیر عرب رو به ادامه بقای ساسانیان ترجیح دادند. برای ما بدبخت های ایرانی تاریخ فقط تکرار میشود هرگز رو به جلو نمیرود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
کسانی آرزوی جنگ دارند که هیچ وقت آنرا تجربه نکرده اند... فکر کردی جنگ بشه خیلی خوبه؟؟؟؟ واقعاً مغز بعضیا ایراد فنی داره
ناشناس
| Japan |
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
اونهایی که جوانترندکارتون قدیمی عصرحجرراببینند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
جنگ بین ایران و امریکا برای مردم ایران فاجعه مطلق خواهد بود. تو زمان جنگ سوریه کشورها مرزشان را باز گذاشتند در حالیکه دیگر مرزها بسته شدند.
هر ضربه ای امریکا بخوره مردم هم نابود خواهند شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
اونهایی دوست دارند بین ایران و امریکا جنگ بشه که تو ایران نیستند. تو امریکا یا اروپا و کنار شومینه جای گرم نشستند و میگن لنگش کن. جنگ یعنی تحمیل خسارت در حد یمن وسوریه و عراق و افغانستان به یک کشور . اینو می خوای؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
همچین جنگی رخ نمیده. دو طرف از وجود هم سود میبرن، یه دشمنی مفید
جنگ را آدمکشانی مثل طالبان شروع میکنند و نتیجه اش فقط ویرانی است
مرگ بر روسیه
شرم بر پوتین
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
خدا وکیلی خسته نشدیم از این همه آرزوی مرگ برای همه؟!!یه روز مرگ بر آمریکا یه روز مرگ بر روسیه یه روز مرگ بر فلانی یه روز مرگ بر بهمانی!! اگه یه نفر هم بهمون بگه بالا چشمت ابروست بهمون برمیخوره و ....!!ا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
تابناک، میشه کامنتهای این اقای مرگ رو منتشر نکنی، خسته شدیم همه جاهست وهیچ چیز دیگه بلد نیست
ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
مرگ بر روسیه
مرگ بر پوتین
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
مرگ بر غرب پرست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
این رو من میشناسم
این فرد که این کامنت رو مینویسه
بیمار روانیست
عصبیه و پرخاشگر 5 دفعه هم تاحالا خودکشی بی نتیجه داشته
سه بارهم ازدواج بینتیجه داشته
کلا بدبخته
خطرناکترین جنگ میتواند در اروپا بخاطر تقابل روسیه وغرب در شرق اروپا شکل بگیرد واین به خاطر سیاستهای تجاوزکارانه روسیه وسیاست گسترش ناتو به سمت مرز روسها اتفاق می افتد که جهان شاهد جنگ جهانی ویرانگری خواهد بود که پی آمدچنین جنگی سخت وناگوار برای کل جهان است ولی در ازتباط با جنگ ایران وآمریکا واسرائیل در صورت سازش در مسئله برجام این اتفاق نخواهد افتاد وغرب به خاطر دور کردن ایران از روسیه وشرایط سوق اجیشی آن در پی سازش با ایران خواهد بوددیگر مسائل در ارتباط با جنگ در جای جای جهان از اهمیت چندانی برخوردار نیست ونمی تواند پیامد بزرگی داشته باشد در هر حال در شرایط سخت کرونایی جهان واوضاع بد اقتصادی متاثر از این بلای جهانی هر جنگی تاثیر شدیدی بر وضعیت کنونی جهان خواهد داشت که خدا کند رهبران کشورها با عقل سلیم از بروززچنین جنگهایی جلوگیری بکنند
بااینکه میدانم شکست بدی میخوریم ولی دعا میکنم باامریکاجنگ بشودبلکه متوهمین ولاتهای کوچه های خلوت مملکتم بفهمندکه بیشترازاین باهارت وهورت کردن بازندگی مردم سرزمینم بازی نکنند!
ایران در دام و کید پوتین گرفتار شده و ضمن چاپیده شدن تبدیل شده به ابزار دست پوتین برای تهدید و باج گیری از غرب
جنگ ایران با آمریکا و اسرائیل اولا اشتباه محض است چون خاک ایران را توبره می کنند ثانیا چرا نمی گوئید صلح ایران و آمریکا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
ماهم خاک اسرائیل توبره میکنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
اگر عملا می تونستند تا حالا 10 ابار توبره کرده بودند. اونها هم یک حساب کتابهایی می کنند که تا حالا جرات این کار رو بخودشون ندادند.
اینکه پیش بینی میکند بوقوع می پیوندد چون این خوابی است سران قدرت و اسلحه سازی های دنیا برای ملتها دیده اند . اما در مورد ایران شاید تا چند سال پیش صدق میکرد اما چون کشورمان در سال های اخیر توانایی های نظامی خود را در حمله متقابل برخ کشیده اند باید انجام شود .
با بررسی تجربیات گذشته میتوان تشخیص داد که در دقیقه ۹۰ ایران بازهم از شروطش عقب نشینی میکند وتوافق جدید صورت خواهدگرفت توافقی که البته مجددا توسط ترامپ زیرپاگذاشته خواهدشد
دیگه وقت جنگه...یا خارجی یا مردم از گرسنگی به جون هم می افتند
روسها اینکار وچینی ها اونکار کردند خلاف منافعمون ،خب برا منافعشون کردند ماهم بیایم باقدرت برای منافعمون کار کنیم درسیاست هیچ دو دوست ودو دشمن تاابد دوست ودشمن نیستند این باید تو کله سیاسیونمون فرو بره
متاسفم برای این نویسنده وسایت تابناک .
چیزی که تو یک جنگ غالب بدست بیاری، پشت هیچ میز مذاکره ای بدست نمیاد، اگر واقعاً ما اون قدرتی هستیم که میگیم، تنها راه یک جنگ پیروز هست.
جنگ قدرت در اروپا و انهدام مراکز هسته‌ای آلمان ، انگلیس ، فرانسه و جنگ تجزیه انگلیس و کانادا وامریکا ،و اضمحلال قدرت آمریکا توسط چوب پروردگار جهانیان که همان ویروس کرونا هست تا بحال جان هشتصدهزار آمریکائی ها رو گرفته ومی رود تلفات آمریکا سر از میلیون در آورد،چوب بی صدا ی پروردگار جهانیان که بعد از جنایت آمریکا در قتل انسان بی گناه و بنده مخلص خدا حاج قاسم سلیمانی عزیز گریبان ساکنان کره زمین رو گرفته است
تابناک چه میشه اگر بگیم درود برایران درود بر امریکا درود برفرانسه درود برالمان درود برانگلیس درود بر تمام کشورها درود بر رهبر درود بر مسئولین درود بر رهبران کشور ها چه عیبی دارد مگر نه اینکه اسلام می گوید صلح ارامش عدالت و...و بسه حرف از اینکه فقط کشور ما اسلامی وما تافته جدا بافته ای هستیم ؟
نه بابا باید عقل سلیمی داشته باشیم وبا هر شخص وبا هر کشور با سیاست وتفکر درست رابطه بر قرار کنیم ؟..
اگر جنگ شد اول اسرائیل نابود میشه با زدن چند هزار موشک بالستیک به نیروگاهای اتمیش بعدشم امریکا مارو با بمب هسته ای میزنه
یک مورد درگیری بسیار محتمل که در لیست نیامده، جنگ الجزایر و مراکش خواهد بود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی