بازدید 22925
۹
بسته ویدیویی «تابناک»

آخرین حرف‌های هویدا در زندان: بی‌خبرم! / تست ال‌اس‌دی روی سربازان آمریکا / نبرد استالینگراد چگونه رقم خورد؟ / تاریخچه جنگ داخلی کره / مجسمه آزادی آمریکا برای مصر است! / بوداپست از نمای نزدیک

بسته ویدیویی «تابناک»؛ مجموعه‌ای از ویدیو‌ها پیرامون رویداد‌های سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۹۵۸۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵ 29 December 2021

بسته ویدیویی «تابناک»؛ مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


آخرین حرف‌های هویدا در زندان: بی‌خبرم!

امیر عباس هویدا که طولانی ترین دوران نخست وزیری را در دوران پهلوی داشت، در واپسین ماه های رژیم پهلوی به زندان افکنده شد تا خشم مردم انقلابی فرونشیند. با سقوط رژیم پهلوی، هویدا در زندان به دست انقلابیون افتاد. این آخرین گفت و گوی هویدا پیش از دادگاه و اعدام بود. هویدا به کل از شکنجه های رژیم پهلوی ابراز بی اطلاعی می کند! این ویدیو را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می بینید.

 


تست ال‌اس‌دی روی سربازان آمریکا

ال اس دی امروز به عنوان یک مخدر شناخته می‌شود، اما پیش از آنکه این دارو از آزمایشگاه‌های سری سی‌آی‌ای خارج و تبدیل به یک قرص روانگردان بازاری شود، طی یک عملیات سری به نام «ام‌کی-اولترا» از سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۴ توسط سی‌آی‌ای روی صد‌ها نظامی و غیر نظامی بی خبر آزمایش می‌شد. پیش از آنکه اسناد و مدارک این عملیات منتشر شود، افرادی که راجع به آن حرف می‌زدند دیوانه شمرده می‌شدند. اما حقیقت این بود که سی‌آی‌ای با روش‌های غیر اخلاقی، چون فریب مردم غیرنظامی توسط فاحشه‌ها یا مامورین عملیاتی که مخفیانه دارو را در نوشیدنی‌های مردم می‌ریختند، بدون اطلاع مردم روی آن‌ها آزمایش‌های دارویی انجام می‌دادند. آزمایش ای‌اس‌دی توسط سی‌آی‌ای بر این باور شروع شد که چین، روسیه و کره شمالی از ال‌اس‌دی برای شست و شوی مغزی سربازان آمریکایی استفاده می‌کنند و سی‌آی‌ای نمی‌خواست که از غافله عقب بماند. این ویدئوی محرمانه که سال‌ها بعد منتشر شد، یکی از این آزمایش‌ها را به تصویر کشیده است.

 


نبرد استالینگراد چگونه رقم خورد؟

نبردِ استالینگراد یکی از طولانی ترین، مهلک‌ترین و سرنوشت سازترین نبردهای جنگ جهانی دوم و تمام تاریخ بشر بوده است. در این نبرد، ارتش آلمان نازی و متحدان آن به‌منظور فتح شهر استالینگراد (ولگاگراد کنونی)، به آن یورش بردند که پس از چندین ماه درگیری خونین، در سوم فوریه ۱۹۴۳ آلمان‌ها شکست خورده و این شهر توسط ژنرال روکوسوفسکی آزاد گردید و فیلد مارشال «فون پاولوس» به اتفاق ۲۵۰۰ افسر عالی رتبه که ۲۴ تن از آنها را ژنرال‌ها تشکیل می‌دادند، تسلیم ارتش شوروی شدند. در سالگرد این نبرد، ویدیویی در این باره را در «تابناک» می بینید.

 


تاریخچه جنگ داخلی کره

با پایان جنگ جهانی دوم و تسلیم و خروج نیرو‌های اشغالگر ژاپنی از کره، روسیه از شمال و آمریکا از جنوب مدار سی و هشتم تسلیم ژاپن را پذیرفتند و این مدار مرز جدید بین دو ایدئولوژی غالب جنگ سرد یعنی سرمایه داری و کمونیسم شد. جنگ داخلی کره در ۱۹۵۳ در پی امضای پیمان متارکه از جنگ به اتمام رسید، اما هیچ صلح‌نامه‌ای امضا نشد و این دو کشور همچنان از نظر فنی در حال جنگ به سر می‌برند. این ویدئو همراه با تصاویر واقعی از این جنگ داخلی روند خشونت‌بار تقسیم کره به دو کره شمالی و کره جنوبی را شرح می‌دهد. این فیلم را با زیرنویس فارسی در «تابناک» تماشا می‌کنید.

 


مجسمه آزادی آمریکا برای مصر است!

مجسمه آزادی آمریکا در ابتدا قرار بود یک عرب (مصر) باشد اما بعدها به علت ورشکستگی دولت مصر، مدل آن تغییر کرد. این ویدیو را درباره اینکه چه شد، مجسمه مصری ها سر از آمریکا درآورد،در «تابناک» با زیرنویس فارسی می بینید.

 


بوداپست از نمای نزدیک

«بوداپست / Budapest» پایتخت کشور مجارستان و بزرگ‌‍ترین شهر این کشور و مرکز فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و صنعتی مجارستان است و از دو بخش بودا و پست تشکیل شده که اولی در کرانه باختری (سمت راست) رود دانوب و دومی در سمت خاوری این رود واقع شده‌اند. در دوران باستان، در محل کنونی بوداپست سکونتگاه سلتی آکوئینکوم واقع بود که بعد‌ها مرکز ایالات رومی پانونیای سفلی شد. این شهر را دارای پیشینه سلتی دانسته‌اند. پس از آن مدتی بوداپست به دست رومی‌ها افتاد تا سرانجام در قرن نهم میلادی مجار‌ها وارد این سرزمین شدند. از آن زمان تا زمان حمله مغول در نیمه‌های سده سیزدهم میلادی شهر بوداپست در اختیار مجار‌ها مانده بود. پس از آن بوداپست دوباره  رونق خود را بازیافت و بلافاصله به یکی از اصلی‌ترین مراکز رنسانس در اروپا تبدیل شد.

چندی بعد درپی نبرد موهاچ شهر بوداپست به مدت یکصدوپنجاه سال به دست دولت عثمانی افتاد. این شهر در میانه‌های قرون هجدهم و اوایل نوزدهم از دست عثمانی‌ها خارج شد و از سال ۱۸۷۳ تا سال ۱۹۱۷ به عنوان پایتخت امپراتوری اتریش-مجار بعنوان یکی از مهمترین مراکز اروپایی مطرح شد. در دوره جنگ جهانی این شهر اشغال شد و در پی انقلاب ۱۹۵۶ مجارستان دوره جدیدی در این شهر آغاز شد که تا کنون ادامه دارد. متروی بوداپست در سال ۱۸۹۶ تأسیس شد. این متروی از قدیمی‌ترین مترو‌های جهان محسوب می‌شود. «قلعه بودا / Buda Castle»، «پل زنجیری / Chain Bridge»، «میدان قهرمانان /Heroes’ Square»، «سنگر و استحکامات ماهیگیر /Fisherman’s Bastion»، «پارلمان / Parliament House»، «کلیسای ماتیاش / Matthias Church»، «میدان وُروشمارتی / Vörösmarty Sqare»، «واتی اوتزا / Váci Utca»، «سالن بازار مرکزی / Central Market Hall»، «گالیرت هیل / Gellért Hill»، «جزیره مارگارت / Margaret Island»، «کلیسای سنت استفان / St. Stephen’s Basilica»، «پاریشی اودوار / Párisi Udvar»، «پارک شهر / City Park»، «حمام‌های سیچینی / Széchenyi Baths»، «کاخ نیویورک / New York Palace»، «موزه ملی مجارستان / Hungarian National Museum»، قلعه «وایداهونیاد / Vajdahunyad»، «میدان آزادی /Freedom Square»، «خانه اپرای دولتی / State Opera House»، «هتل جلرت / Hotel Gellért» بخشی از جاذبه‌های گردشگری بوداپست است. تصاویری با کیفیت ۴K از بوداپست را در تابناک می‌بینید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۹
هویدا در ۱۳سال نخست وزیری اش توانست افزایش قیمتهای ارزاق و کالا ها را ثابت نگهدارد
و ارزش برابری دلار در مقابل ریال ۶۷ ریال ثابت ماند
پاسخ ها
حجه الاسلام یاراحمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
سیندزه سال که چیزی نیست الان به برکت انقلاب 43 ساله که شارژ دوهزار تومنی ایرانسل قیمتش ثابت مونده
شما نیمه پر لیوان رو هم ببین
روحش شاد هویدا بزرگترین نخست وزیر ایران بود
خدا رحمت کند هویدا را.
خدابیامرزه هویدارو
روح هویدا شاد و امرزیده
هویدا مرد بزرگی بود

او توانست در 13 سال نخست وزیری اش ثبات و ارامش و توسعه اقتصادی را عالی و با کمترین اشتباه انجام دهد

و حتی یک ریال به مردم و پول مردم دست درازی نکرد

روحش شاد و یادش جاودان با
با فروش دلار ۳۰ هزار تومانی بقیمت ۶۷ ریال و خودکار دو هزار تومانی بقیمت ۲ ریال بیشترین خیانتی که هویدا کرد به سرزمین و ملت ایران دلار ۳۰ هزار تومانی مفت مفت داد ۶۷ ریال
اول فیلمها 45 ثانیه تصاویر تکرای هست که هم ایمنرنتم رو میخوره و هم وقت مارو میگیره
لزومش چیه
تو رو خدا حذفشون کنید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی