بازدید 13309
بسته ویدیویی «تابناک»

دستور مخوف شماره ۲۲۷ و ۲۷۰ استالین چه بود؟ / خودنویس یلتسین نماد انتقال قدرت به پوتین / بزرگ‌ترین نبرد شهری در جنگ اقیانوس آرام / پانچو بی‌یا رهبر انقلاب مکزیک / شش تصمیم اشتباه بزرگ اقتصادی / گوشه‌ای از اسنودونیا

بسته ویدیویی «تابناک»؛ مجموعه‌ای از ویدیو‌ها پیرامون رویداد‌های سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۹۴۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲ 23 December 2021

بسته ویدیویی «تابناک»؛ مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

دستور مخوف شماره ۲۲۷ و ۲۷۰ استالین چه بود؟

در جریان جنگ جهانی دوم استالین برای اینکه بتواند نیرو‌ها را منظم کرده و از تسلیم شدن آن‌ها در برابر ارتش آلمان جلوگیری کند، دو دستور مخفی صادر کرد؛ دستور شماره ۲۲۷ و دستور شماره ۲۷۰. هدف این دو دستور مجازات هر نوع ضعف و سستی در میدان نبرد بود؛ بر اساس دستور ۲۲۷ هر سربازی که بدون اجازه عقب نشینی می‌کرد، بلافاصله محکوم به اعدام بود و به او شلیک می‌شد و همچنین هرگونه رفتار غیرقانونی و تخلفات جزئی باعث می‌شد سربازان به هنگ‌های تنبیهی اعزام شوند که سخت‌ترین و خطرناک‌ترین عملیات‌ را به عهده داشت. بسیاری از این هنگ‌ها زنده بازنمی‌گشتند. دستور ۲۷۰ که پسر و عروس خود استالین نیز گرفتار آن شدند، تمام افسران و مقامات سیاسی را از تسلیم شدن در برابر دشمن منع می‌کرد. بر اساس این دستور، هر مقام سیاسی یا افسری که اسیر می‌شد خائن تلقی می‌شد و در صورت بازگشت به شوروی بازداشت و اعدام می‌شد. افزون بر آن، همسر و پسرش نیز در شوروی بازداشت و به اردوگاه کار اجباری فرستاده می‌شدند. وقتی پسر خود استالین به اسارت نازی‌ها درآمد، استالین دو سال عروس خود را به اردوگاه کار در سیبری فرستاد. در این ویدیو، تصاویری از اعمال دستور ۲۲۷ را همراه با حرف‌های نوه استالین در این باره با زیرنویس فارسی ببینید.

 

خودنویس یلتسین نماد انتقال قدرت به پوتین

پس از به قدرت رسیدن پوتین، هنگامی که یلتسین می‌خواست قدرت را به وی تحویل دهد، یک خودنویس «مونته‌گراپا / مونتگراپّا / MONTEGRAPPA» به او داد. هنگام دادن این خودنویس یلتسین به پوتین گفت که با این خودنویس من قدرتم را به تو می‌دهم. این حرکت نمادین انتقال قدرت در کنار سایر حرکات نمادین مانند بستن ساعت به مچ دست راست (پوتین علاقه دارد که ساعت خود را به مچ راست ببندد، در کرملین حامیان او نیز از این رفتار او پیروی می‌کنند) قسمتی از ظرافت‌های سیاست روسیه است و پوتین دوست دارد که از چنین اقداماتی برای انتقال معانی استفاده کند. پس از اتمام دو دوره ریاست‌جمهوری پوتین، کمی پس از اینکه قدرت را به مدودف تحویل داده بود، در مصاحبه با مجله فرانسوی فیگارو، پوتین در پاسخ به این که چه چیزی را با خود از کرملین برده است، جواب داد: "تنها خودنویس مونته‌گراپای خود را از کرملین برده‌ام." این اشاره ظریفی بود به این حقیقت که پوتین به واقع قدرت خود را به مدودف تحویل نداده است و قصد ندارد به این زودی‌ها کرملین را ترک کند.تصاویر حرکت نمادین یلتسین را در ویدیو تابناک ببینید.

 

بزرگ‌ترین نبرد شهری در جنگ اقیانوس آرام

جنگ جهانی دوم به طور کلی به جنگ در اروپا و جنگ در اقیانوس آرام تقسیم می‌شود. پس از تسلیم شدن آلمان جنگ در اروپا تمام شد؛ اما ژاپن قصد تسلیم نداشت و جنگ در اقیانوس آرام همچنان ادامه پیدا کرد.یکی از بزرگ‌ترین نبردهای شهری در این جنگ بازپس گیری شهر مانیل از دست ژاپنی‌ها بود که در آن نیروهای آمریکایی با درگیری در جنگ چریکی این شهر را از دست ژاپن خارج کردند. تصاویر رنگی از این نبرد را با این توضیح در تابناک ببینید که این ویدیو شامل تصاویری است که ممکن است برای همه مخاطبان مناسب نباشد.


پانچو بی‌یا رهبر انقلاب مکزیک

«خوسه دوروتئو آرانگو آرامبولا /José Doroteo Arango Arámbula» معروف به پانچو بی‌یا، یکی از رهبران بزرگ انقلاب مکزیک بود. او پیش از انقلاب یک راهزن و یاغی بود، ولی برای مقابله با دولت دیکتاتوری دیاس با ارتش فدرال وارد نبرد شد و دیاس را مجبور به فرار از مکزیک کرد. بعد از دیاس، زمین‌داری قدرتمند به نام مادرو به قدرت رسید، ولی نتوانست اصلاحاتی که وعده داده بود انجام دهد. این باعث شد، بی‌یا دوباره علیه دولت انقلاب کند. در این ویدیو همراه با تصاویری از خود بی‌یا و نبردهایی که او فرمانده آن‌ها بوده با زندگی این قهرمان مردمی مکزیکی بیشتر آشنا شوید.

 

شش تصمیم اشتباه بزرگ اقتصادی

هر یک از ما ممکن است در طول زندگی تصمیمات اشتباه بسیاری بگیریم که برای هر یک هزینه ای پرداخت کنیم. این تصمیمات در صورتی که اقتصادی بوده باشد، می تواند تبعات وسیع تری داشته باشد. در این ویدیو با شش تصمیم اشتباه بزرگ اقتصادی که ممکن است گریبان هر فردی را بگیرید و راهکار گریز از آن آشنا می شوید.

 

گوشه‌ای از اسنودونیا

«اسنودونیا / Snowdonia» منطقه سرسبزی در شمال ولز و یک پارک ملی به پهنای ۲۱۳۰ کیلومترمربع است. گوشه‌ای از طبیعت زیبای اسنودونیا را در قالب ۴K در تابناک می‌بینید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی