بازدید 20164
۲

شیراز در حال پیوستن به شهرهاى آلوده کشور

شاخص کیفیت هوا در کلانشهر شیراز طى چند هفته گذشته براى گروه هاى حساس در وضعیت ناسالم قرار گرفته است و این وضعیت در هفته جارى نیز ادامه دارد.
کد خبر: ۱۰۹۰۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳ 01 December 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایلنا، شاخص هواى ناسالم براى گروه‌هاى حساس بین عدد AQI در شرایطى است که اثرات بهداشتى ۱۰۱ و ۱۵۰ قرار دارد و این در حالى است که این میزان براى هواى سالم بین ۳۰ تا ۵۰ است.

بر اساس گزارش هواشناسی طی روز‌ها و هفته‌های گذشته شاخص هوا در کلانشهر شیراز به عدد ۱۱۲ رسید و وضعیت را براى گروه حساس ناسالم کرد.

به طور کلى فعالیت هاى صنعتى، وارونگى دما در فصل زمستان، کمبود بارش‌ها و ریزگرد‌ها از عوامل موثر براى ایجاد شرایطى است که هوا را در وضعیت ناسالم قرار مى دهد، اما در کلانشهر شیراز که همواره از هواى پاکى برخوردار بوده و شهرى صنعتى نیست عوامل دیگرى همچون از بین رفتن باغات، مسدود شدن راه ورود هوا در ورودى هاى شهر و... مى تواند در این خصوص موثر باشد.

وضعیت ناسالم هواى شیراز و بررسى عوامل موثر با آن موضوعى است که در گفت و گوى ایلنا با محمد فرخ زاده، عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهرى شوراى شهر شیراز به آن پرداخته شده است.

وى با اشاره به اینکه عوامل متعددى مانند خشکسالى و عدم بارندگى‌ها در آلودگى هواى شهر موثر است، عنوان مى کند: مسلماً در زمان کم بارشى نسبت به مناطقى که میزان بارندگى مطلوب بوده است، شاخص هواى پاک کمتر داشته ایم و در سال هاى گذشته متاسفانه در کنار کاهش بارندگى‌ها، رشد بى رویه در تولید خودرو و خارج نشدن خودروهاى فرسوده از چرخه و انباشته شدن آن‌ها در محیط هاى شهرى باعث شده که شهر به پارکینگى بزرگ از خودروهاى فرسوده تبدیل شود.

پلاک گذارى روزانه ۳۰۰ خودرو در شیراز

فرخ زاده خاطرنشان مى کند: عدم معاینه فنى خودرو‌ها باعث ایجاد آلودگى هوا شده و این در حالى است که عمر بخش قابل توجهى از خودروهایى که در سطح شهر تردد مى کنند از سه دهه بیشتر است.

عضو شوراى شهر شیراز با بیان اینکه بر اساس آمار پلیس، روزانه ۳۰۰ خودرو در شیراز پلاک گذارى مى شود، ابراز مى کند این در حالى است که ما هیچ خودرو خروجى نداریم و خروجى صفر است و فقط خودرو وارد چرخه مى شود.

کاهش کیفیت هواى مطلوب با از بین بردن باغات شیراز

فرخ زاده همچنین با اشاره به بحث باغات شیراز که در سال هاى گذشته تخریب و از حجم آن‌ها کاسته شده است و برخى نیز رو به نابودى رفته اند، مى‌گوید: خشکسالى و از بین رفتن باغات تنها یکى از دلایل نابودى باغات قصردشت است و از طرفى از بین بردن این باغات در محدوده شمال غرب باعث کاهش میزان فضاى سبز سطح شهر شیراز و از بین رفتن نقش کارکردى درختان شده است.

عضو شوراى شهر شیراز معتقد است که موضوع کاشت درخت در حاشیه شیراز باید دنبال شود و با افراد و گروه هایى که درختان را به بهانه هاى مختلف قطع مى کنند، قاطعانه برخورد و هر گونه قطع درخت شامل جریمه هاى سنگینى شود تا از میزان آلودگى هواى شهر کاسته شود.

بلندمرتبه سازى در مسیر تونل هوایى شیراز

عضو شوراى شهر شیراز همچنین به ساخت و سازهاى بدون ضابطه و بلندمرتبه سازى در دامنه کوه‌ها و ورودى تونل هاى هوایى شهر شیراز اشاره و عنوان مى کند: در واقع در سال هاى گذشته ساخت و سازهایى که در این مناطق انجام گرفته باعث شده که هوا ثابت بماند و هیچ انتقال هوایى در شهر شیراز انجام نشود.

فرخ زاده ادامه مى دهد: اخیرا در طرح ملى مسکن، فضایى در محدوده شمال غرب شیراز و بولوار آفرینش در نظر گرفته شده بود که با بازدید کمیسیون معمارى شوراى شهر و دیگر مسئولان از این اقدام جلوگیرى و در آن بازدید نیز مشاهده کردیم که آپارتمان هاى دیگرى در ورودى شهر شیراز احداث شده اند که از ورود هواى پاک جلوگیرى مى کنند.

وى در رابطه با موقعیت مکانى این آپارتمان‌ها مى گوید: آپارتمان هاى حاشیه بولوار شهید رجایى در فرهنگ شهر که تنها در این موقعیت بیش از ۷۰ هزار نفر ساکن هستند و مجموعه آپارتمان‌ها در ورودى بولوار حسینى الهاشمى که در چند سال گذشته احداث شده اند و همچنین آپارتمان هایى که در ورودى پارک طبیعت و یا پارک ۵۸۰ هکتارى ساخته شده اند به نوعى محیط زیست را تصرف کرده اند که این موضوع آثار زیست محیطى مخربى به همراه دارد.

بازنگرى نحوه ساخت و ساز‌ها در ورودى شیراز

فرخ زاده با اشاره به اینکه ارزان بودن زمین در ورودى هاى شهر باعث شده است که آپارتمان‌ها در طبقات زیادى احداث شود یادآور مى شود: در این خصوص باید بازنگرى انجام شود و ملاک، طرح تفصیلى است که هر ۱۰ سال یک بار باید بررسى و بازنگرى شود و امسال زمان بازنگرى طرح تفصیلى است که در آن طرح باید میزان تراکم و پهنه بندى‌ها مشخص شود.

وى با بیان اینکه در طرح تفصیلى باید به این موضوع دقت شود که از ساخت ساختمان هاى بلندمرتبه در ورودى شهر ممانعت به عمل آید، خاطرنشان مى کند: در سال هاى گذشته در این خصوص تلاش شد که کمربند سبز شیراز ایجاد شود و در سال هاى اخیر نیز پارک طبیعت و پارک ۵۸۰ هکتارى را داشتیم که متاسفانه بسیارى از درختان به دلیل عدم نگهدارى مناسب خشک و از چرخه خارج شده اند.

به گفته وى طرح تفصیلى شیراز نیز باید به صورت کارشناسى بررسى و بازنگرى شود و شیراز به عنوان باغ شهر در جنوب کشور دیده شود.

به گزارش ایلنا، کاهش کیفیت شاخص هاى ضرورى در شیراز به عنوان کلانشهر پاک در طول سال‌ها منجر به این شده است که هواى این کلانشهر در برخى از روزهاى سال در وضعیت ناسالم قرار بگیرد؛ شاخص هایى که درصورت عدم توجه به آن مى تواند تعداد روزهایى که هواى شیراز در وضعیت ناسالم قرار مى گیرد را افزایش دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۲
بچو های شیراز و کاکو ها خواب موندن و از قافله صناعت و پیشرفت درملک ایران زمین عقب موندن.وخی وخی و جلدی برو اوتول را یه هندلی بزن و یه دود و دمی راه بنداز بلکم نگن که خدایی ناکرده خسته و بی حالیید.
خدایی چی چی توی این کشور سرجاشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شیراز فقط همینش کم بود
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی