بازدید 21614
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با «تابناک اقتصادی»

یارانه نقدی به جای دلار ۴۲۰۰؛ قدرت خرید مردم جبران خواهد شد

اگر این یارانه را به جای ابتدای زنجیره، در انتهای زنجیره و به دست مصرف‌کننده برسانیم، مفاسد طول زنجیره و نظام توزیع کاملا برداشته شده و مدیریت کند و در نهایت نیز وضعیت بهتر خواهد شد. با تک‌ نرخی کردن ارز و اعطای یارانه به مردم، با افزایش قیمت غیرقابل کنترلی نیز در خصوص کالا‌های اساسی مواجه نخواهیم شد.
کد خبر: ۱۰۸۹۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸ 24 November 2021

سیاست ارز ترجیحی یا همان ارز ۴۲۰۰ تومانی که از سوی دولت قبل با هدف کنترل قیمت‌ها و حمایت از مصرف‌کنندگان به‌ویژه قشرهای آسیب‌پذیر و کم‌درآمد جامعه در پیش گرفته شد، این روز‌ها به چالشی مهم در عرصه اقتصاد ایران تبدیل شده و درباره استمرار یا توقف آن در اوضاع کنونی کشور دیدگاه‌های گوناگونی ارائه شده است. منتقدان از عوارض مخرب این سیاست می‌گویند و برخی کارشناسان نیز نگران پیامد‌های اقتصادی و اجتماعی حذف این سیاست هستند.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ این در حالی است که مخبر معاون اول رئیس جمهور نیز به تازگی در این باره با بیان اینکه ارز ترجیحی را مفید به حال کشور نمی‌دانم، اظهار داشت: ارز ترجیحی بالاخره جزو ابزار‌هایی بود که فنر قیمت‌ها را در این چند سال متراکم نگه داشته است. متاسفانه بخش عمده مجوزی که مجلس برای سال ۱۴۰۰ روی ارز ترجیحی اختصاص داده بود، وقتی که دولت جدید شروع به کار کرد، این بودجه‌ها هزینه شده بود. در نتیجه با مشکلات متفاوتی مواجه بودیم.

بدیهی است، هرگونه جمع‌بندی در این زمینه باید با ارزیابی آثار و عوارض این سیاست در سال‌های گذشته صورت پذیرد و البته توجه به پیامد‌های احتمالی تغییر این سیاست نیز در دستور کار دولتمردان قرار گیرد.

برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ هادی بیگی‌نژاد نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی رفتیم و دیدگاه وی را در این زمینه جویا شدیم.

بیگی‌نژاد معتقد است که ارز ۴۲۰۰ تومانی تأثیرگذاری لازم را نداشته است و در توضیح دیدگاه خود می‌گوید: اساس سیاست ارزی دولت دوازدهم جهت پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی این بود که ما به واردکنندگان مبلغی ارز پرداخت کنیم تا آن‌ها به وارد کردن کالا‌های اساسی یا نهاده ها‌ی دامی بپردازند و نهایتاً محصول با قیمت پایین‌تری به دست مردم برسد؛ یعنی به منظور کمک به مردم تفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز آزاد از جیب دولت پرداخت شود.

یارانه نقدی به جای دلار ۴۲۰۰؛ قدرت خرید مردم جبران خواهد شد
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: متأسفانه فاصله قیمت این ارز با ارز آزاد خیلی‌ها را وسوسه کرد و این افراد به بهانه واردات کالا و کمک به مردم مشغول کلاهبرداری و سوءاستفاده از ارز ترجیحی شدند؛ مثلا اگر فرض کنیم که فاصله ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز آزاد بیست هزار تومان باشد، اگر دولت تنها ده میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی بدهد، میزان مابه التفاوت آن با بازار آزاد رقم وسوسه‌کننده دویست هزار میلیارد تومان خواهد شد که بسیار عدد بالایی است و به این ترتیب، بسیاری از کالا‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده، اما با قیمت آزاد فروخته می‌شدند.

وی ادامه داد: برخی افراد نیز اصلا مبادرت به واردات نمی‌کردند و ارز ۴۲۰۰ تومانی را می‌گرفتند، اما اصلاً کالایی وارد نمی‌کردند. در نتیجه با اعطای ارز ۴۲۰۰ تومانی به ابتدای زنجیره و واردات، مردم و مصرف کنندگان که در انتهای زنجیره قرار دارند، نتوانستند از این سیاست بهره‌ای ببرند. بر اساس برآورد صورت گرفته، بخش قابل توجه و بالایی از هدف‌گذاری دولت در این زمینه محقق نشده است.

نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی در پایان درباره راهکار‌های جایگزین سیاست ارز ترجیحی افزود: به نظر می‌رسد اگر این یارانه به جای ابتدای زنجیره، در انتهای زنجیره و به دست مصرف‌کننده برسانیم، مفاسد طول زنجیره و نظام توزیع کاملا برداشته شده و مدیریت کند و در نهایت نیز وضعیت بهتر خواهد شد. محاسبات نشان می‌دهد که پرداخت یارانه به انتهای زنجیره باعث افزایش قدرت مدیریت خود مردم خواهد شد؛ بنابراین پیشنهاد ما این است که یارانه اختصاص داده شده به این سیاست ارزی را مستقیم به خود مردم بدهند. بر خلاف تصور برخی دوستان معتقدم که با افزایش قیمت غیر قابل کنترلی هم در خصوص کالا‌های اساسی مواجه نخواهیم شد و برای آن مقدار گرانی هم که ممکن است به وجود بیاید، تدابیر لازم اندیشیده شده است تا با پرداخت یارانه حل شود.


پیش از این نیز احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در این باره اظهار داشت: حذف ارز ۴۲۰۰ باید در دستور کار دولت و مجلس قرار بگیرد، چون فایده‌ای جز ضربه زدن به تولیدکننده نداشت. در واقع به واسطه واردات بی رویه برخی از کالا‌ها با ارز ۴۲۰۰، برای تولیدکننده، تولید یک محصول و رقابت با جنس وارداتی نمی‌صرفید و عملا در کالا‌های اساسی، کشور با مشکل کمبود تولید داخل مواجه شد.
 
یارانه نقدی به جای دلار ۴۲۰۰؛ قدرت خرید مردم جبران خواهد شد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به لزوم بهره گیری از یک راهکار حمایتی به جای سیاست ارز ترجیحی، گفت: ارز ترجیحی باید متناظر با یارانه نقدی اعطایی به مردم حذف شود. در حقیقت اگر از یک سو ارز ترجیحی، تدریجی حذف شود و از طرف دیگر یارانه نقدی ناشی از تک نرخی کردن ارز به مردم برسد، مردم نسبت به وضعیت کنونی بسیار راضی‌تر خواهند بود و قدرت خرید مردم نیز حفظ خواهد شد. البته کارشناسان در خصوص راهکار‌های حمایتی، راه‌های دیگری مانند استفاده از کارت معیشت را مطرح کرده‌اند؛ اما گویا اعطای یارانه نقدی به قشر‌های مختلف مردم به ویژه قشر کم درآمد، راهگشاتر باشد، البته همه راهکار‌ها بهتر از اعطای ارز چندنرخی است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: برخی از بهانه‌ها برای جلوگیری از حذف ارز ۴۲۰۰ جالب نیستند. افرادی که این بهانه‌ها را عنوان می‌کنند، باید بدانند که ارز ۴۲۰۰ سبب شد، قاچاق معکوس برخی از اقلام مانند اقلام دارویی صورت بگیرند. در واقع علت کمبود انسولین در مقطعی از سال گذشته، همین مساله بود. نگاهی به آمار‌ها نشان می‌دهد که آمار واردات برخی از اقلام دارویی با آمار مصرف آن‌ها در داخل کشور، یکی نیست.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۳
دوست باید به اقتصاد جوری سر و سامان بده که نیازی به یارانه نباشه . اگر میتونید بسم الله اگر نمی‌توانید بزارید کسانی که میتونن بیان سر کار .
در مورد یارانه هم باید کاملا شفاف باشه نه مثل الان که یارانه خیلی ها قطع شده ولی هنوز عنوان میشه که بالای شصت ملیون یارانه بگیر داریم
اسامی و کد ملی همه کسانی که یارانه میگیرن در یه سایت اعلام بشه تا کاملا شفاف باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
احتمال اینکه شما از ایلان ماسک ثروتمند تر بشوی بیشتر از درست شدن ایران هست.
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
چهل و چند سال از انقلاب سپری شده کره جنوبی در طی کمتر از,این زمان به یک ابر قدرت تبدیل شده و رفاه اجتماعی کامل آنوقت کشور,ما بعد از,چهل و اندی هنوز,دنبال یارانه هست ..آدم آخه.دردش.را به چه کسی بگوید...
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
هر چیزی که گران شده دمش به صادرات وصله...حتی لبنیات فراورده های آن اگر صادر نمی شد لبنیات گران نمی شد دست دلالان را کوتاه کنید اگر ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
اینکه به یه سری بدن به یه سری ندن اصلا معنی نمیده.
یارانه مال همه مردم ایرانه فقیر و غنی نداره
آقایان دلشون میسوزه حقوق ۲۰۰ میلیونی خودشونو بدن فقرا
به جای طرح هایی که جواب نخواهند داد گرانی ها را کنترل کنید. هر هفته که نه هر روز شاهد افزایش قیمت ها هستیم و مسئولان هم از این گرانی ها ناراضی هستند .
جناب نماینده در دفترت مرقوم بفرما قیمت ها را بالا بردیم بجای ان یکسال یا دوسال یارانه دادیم بعد هم دبه در اوردیم وبه عناوین مختلف یارانه را قطع کردیم. در همه کشورهایارانه می دهند به افراد بالای60 سال حقوق می دهند شما حقوق 200 ملیونی دادید.
تبدیل یک مبلغ کلان به میلیونها واحد کوچک باز هم میزان نقدینگی را در کشور افزایش و در نتیجه تورم بشکل بسیار گسترده تری بسراغ آحاد ملت میاید. آیا واقعا اینها دروس اولیه اقتصاد را هم بلد نیستند؟
آیا با این چندین هزار میلیارد تومان نمیتوان جهت ثبات قیمتها در بازار استفاده کرد؟
شما اگر به فکر قدرت خرید مردم بودید قیمت دلار حالا به جای 29000 تومان همان 4200 تومان بود با حذف دلار 4200 تومانی قدرت خرید ناچیز بسیاری از مردم را هم نابود می کنید
هر کسی رو بهر کاری ساخته اند و ایکاش مسئولین اینرا میفهمیدند ولی متاسفانه نمیفهمند
چرا در این سایت کامنت می دهید؟ مگر کامنت شما واقعیت را تغییر می دهد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
به شما چه
تغییر می دهد
ناشناس
| Australia |
۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
دق دلی خالی میکنند
وقتی میگید چیزی قراره ارزان بشه یعنی از فردا گران میشه. وقتی میگید نیاز مردم را تامین میکنید یعنی قطعا مشکلی در پیش خواهد بود. وقتی میگید خرید سکه مالیات ندارد سال بعدش بهش مالیات سنگین می بندید.
ما به شما و برنامه هاتون اعتماد نداریم. لطفا تضمین بدهید. اگر حرفهایتان درست نبود ما چکار کنیم؟
این وضعیت باور بفرمایید دیگر قابل تحمل نیست. از این طرف مدام صحبت از حذف ارز 4200 و گرفتن مالیات از هر مدل حتی از خروج نخبگان هم می گن باید مالیات بگیریم و کلا دست به گرفتن دولت ظاهرا خیلی خوبه. از آن طرف صحبت از این است که افزایش حقوق سال بعدی 10 درصد است. بابا ما خسته شدیم. خیلی خسته. دیگه تحمل نداریم.
حداقل یارانه باید به تمام ایرانیان پرداخت و برای گروه ها و دهک های نیازمند بیشتر هم پرداخت شود مدل فعلی پرداخت یارانه داره تبدیل به یک ابزار رانتی می شود یعنی به هر کسی دلتون می خواد پرداخت می کنید و به کسانی که نیاز دارن هم ممکنه اصلا پرداخت نکنید.روش تان علدلانه نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
شما یک ده آباد پیدا کن ، چی و کجا عادلانه هست که این باشه
زنجیره؟ یعنی تعدادی حلقه؟ آن هم در ایران؟ مگر می شود؟ جاییکه زنجیره در حد زنجیرک هم نبود فساد عظمی ایجاد شد. حالا ایشان می خواهند حق مردم را ازابتدای زنجیره بگیرند در انتهای! زنجیره توزیع کنند؟ مگر قبلا چکار قرار بود بکنند؟ که نتیجه اش این شد که از انتهای زنجیره گرفتند و به ابتدای زنجیره دادند.
مگر اینکه واقعا ندانید " آزموده را آزمودن خطاست".
حقوق ها را واقعي كنيد، تامين اجتماعي را گسترش دهيد ، لازم نيست يارانه بدهيد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
دقیقا
بقیه کشورهای مسلمون دنیا که مردمشون توو رفاه و آسایش زندگی میکنن هم همش به فکر یارانه و وام و نداری و تحریمن؟ چرا این وضع رو بوجود آوردین؟ بسه دیگه. چهل ساله همین فرمون میرین به چی رسیدین؟
با یارانه مردم را نیازمند و تنبل و دولت و کشور را نابود کردید.
یارانه دادن یعنی کمبود کار، کمبود تخصص، هدر دادن منابع، رانت و ...

دلار را بیارید پایین مشکل مردم حل میشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
آقای ناشناس ، یارانه خیلی از مردم را قطع کردند تازه به آنها
هم می دهند که میشود یک دبه ماست که باید 5000 تومان هم بدهی از همین ماست هم که 4500 تومانش را باید مالیات ارزش افزوده بدید . کجا مردم تنبل شدند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عجب: خداوند انسان را آفرید و انسان توجیح را و جمهوری اسلامی گول زدن مردمش را
روحانی و بخصوص جهانگیری باید بخاطر سومدیریت در مصرف ارز ۴۲۰۰ تومانی وحیف و میل دها میایارد دلار محاکمه بشوند
پاسخ ها
شهلا
| United States of America |
۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
دیگران چطور؟
ناشناس
| Germany |
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
!!!!!!به به همه مشکلات مملکت حل شد
پس منتظر تورم وحشتناک باشید مردم.
هرکاری که دوست دارین انجام بدین فعلا که ملت بسیارصبورونجیبی گیرتون امده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
همون ترسو دیگه؟؟؟؟؟
این ارز جهانگیری حالا حالا گریبان این ملت رو گرفته و به این زودی ها اصلا درست بشو نیست، حذف این ارز خیلی عواقب خطر ناکتری داری از رانتی که ایجاد میکنه، بهترین کار افزایش ارزش پول ملی است، شما قیمت دلار کم کن، بعد این ارز حذف کن کسی اصلا براش مهم نیست ولی زمانی که هر روز قیمت ارز افزایش پیدا میکنه و ثبات نداره، و رسانه ها هم درحال مسخره کردن ترکیه و گل الود کردن فضا هستند،با حذف این ارز وضع بدتر میشه
اقا این اقتصاد بی جان را مثل یه تیم فوتبال که مربی خارجی میارند یه تیم اقتصادی خارجی بیارین تا حل بشه با امام صادقیها ما به هیچ جا نمیرسیم بد تر و بدتر میشه اوضاع
خوشبختانه نظرات درست ومناسب حال کنونی کشور داده شده این مملکت مشکل ساختاری داره هیچکس و هیچ چیز سر جای خودش نیست اگر توجه کرده باشید در ابتدا انقلاب با وجود جنگ سامان دادن به وضعیت انقلاب با وجود اینکه در دولت و مجلس مشابه حالا این همه دکترا نداشتیم مملکت با مدیریت بهتر اداره می‌شد و جامعه راضی و امید به آینده و تورم تک رقمی بود.
آیا ساز و کار مناسب و نظارت و قوانین درست ؤ هماهنگی دستگاهها را دارید؟ چون ندارید پس بی گدار به آب نزنید.
این یارانه باید همه تعلق بگیرد نه فقط چند دهک.
یکی گفته است یارانه 4200 اقای جهانگیری بد بوده است مگر قبل ان کشور ما سویس بوده است و پکی گفه است بد بوده و پک کرده اند و بر سر اقای جهانگیری می زنند اگر مشکل دارد از همین ساعت بردارید بسم الله چرا این کار را نمی کنید
مگرخودمعاون اول رییس جمهورنمیگه ارزترجیحی باعث متراکم نگه داشتن فنرقیمتها شده؟ خوب این جمله معنیش مگر این نیست که حذف ارز ترجیحی موجب تورم افسارگسیخته میشه؟این موضوع راداره خودش اعتراف میکنه دیگه. مگر غیرازاینه؟ حالا یارانه نقدی هم چون ضریب پس اندازش دربین یارانه بگیران تقریبا"صفره طبق معادله فیشر {اقتصاددان } موجب افزایش نقدینگی بسیار شدیدوبه تبع آن تورم وحشتناکی میشه که آقایون به مخیلشون هم نرسه.
با یارانه دادن مشکل اقتصاد مملکت حل نمی شود . ایکاش به جای دادن ماهی حدود 3200 میلیارد تومان به مردم (فقط یارانه 45500 تومانی ) هرماه به 3200 روستا یک میلیار داده بودید . هم شغل ایجاد کرده بودید ، هم روستا را صاحب امکانات کرده بودید و هم جوانان روستا را وادار به مهاجرت نکرده بودید . اگر این کار شده بود ، با احتساب حداقل صد ماه تا به حال 320000 روستا هرکدام یک میلیارد دریافت کرده بودند و با احتساب اینکه در کل مملکت حدود 60000 روستا داریم ، به هر روستا حدود پنج میلیارد تومن رسیده بود.
یارانه ایکه در شهر گره ای از مشکل کسی حل نمیکند میتوانست روستاهارو آباد کند .
ایجاد شغل در روستاها سبب مهاجرت معکوس هم خواهد شد و شهرها را از مسائل مختلف حاشیه نشینی و کمبود مسکن و ترافیک و غیره هم نجات خواهد داد
...
بابا چقدر حرف بس خسته شدیم چقدر برنامه کارشناسی پس چرا وضع بهتره نمی شه بدتر هر روز میشه
این حرف ها را کسانی میزنند که حقوق نجومی دارند امکان ندارد در این شرایط واقعا سخت اینها با چند میلیون بتوانند زندگی کنند صدای ناله های قشر ضعیف و مردم را که خواهد شنید؟
دولت رئیسی تو سه ماه دلار۵۰۰۰ تومن گرون کرد قابل توجه کسانی که می گفتن صبر کنین ارزونی میشه
مسئولان گرامی خیلی به فکر شهرهای مرزی بن بست باشیدکارنیست لطفا رسیدگی کنید؟
باید یارانه نقدی زبادکنن مردم بیشترباپول یارانه نقدی قسط پرداخت میکنن همه چیزرندگی که خوردن نیست ،، پول بدن مردم بهتره ،،،
بله بله
بعدشم ارز هر سال افزایش پیدا میکنه ولی یارانه همینقدر میمونه
مثل همون یارانه 45 تومنی
بنده محاسبه کردم در صورت حذف ارزترجیهی به شصت میلیون نفر نفری چهارصد هزارتومن یارانه باید بدهند نه شصت هزار پرداخت کنند یارانه نقدی بیشتر وبیشتر وزیادتر به ابن ملت شریف بدهید تا در رفاه و خوشی و سیر سیر باشند وجیبهابشان پرپول و دل خوش باشند یارانه حق است عدالت است شرف مرد وزن است جوانمردی و حق است ...
این فرمولا چهل ساله جواب نداده ( یارانه رو زیاد کنیم ارز ۴/۲۰۰ رو حذف کنیم ) چرا از اونور نگاه نمیکنید یارانه و حذف کنید دلار و ۱۰۰۰ تومن کنید .البته تو کشور ما همیشه برعکس عمل میشه
دولت روحانی در خصوص دلارهای بلوکه شده مقدار زیادی از آنها را پیش خور کرده و به ازای آنها پول چاپ کرده است
سئوال این است که در صورتی که دلارهای مذکور که قبلا پیش خور و بابت آن پول چاپ شده است آزاد شود دولت جدید با آنها چه می کند
اگر بخواهد درست عمل کند باید پول هایی که بابت آن قبلا پول چاپ شده وارد محاسبات کرده و آنها را تبدیل به پشتوانه جهت پول های چاپ شده در دولت قبل کند و طبیعتاً با این عمل باید با کاهش دلار و بالا رفتن ارزش پول ملی مواجه شویم که عمده مصیبت کشور هم بخاطر همین موضوع است
اما بطور کلی یا باید دلار کاهش یابد و یا اینکه سطح دستمزدها افزایش یابد البته اگر رانت خواران متصل به دولت ارزانی دلار را فریاد نکنند
به جای این طرح ها که هرکدام باعث گرانی بیشتر می شود یه فکری اساس برای کنترل تورم و گرانی بکنید.
بهتر ایت از مشاوران کشورهایی که دارای تورم منفی از جمله ژاپن به جای دانشجویان دانشگاه امام صادق استفاده کنید .
- بهتر است هر چه زودتر دلار 4200 حذف گردد چون در اصل هیچ تاثیری در قیمت کالاها ندارد و فقط به جیب یکسری افراد می رود
- شما یارانه افراد یارانه بگیران را افزایش می دهید پس افرادی که به هر علت واهی یارانه آنها را قطع کرده اید چه کنند.
با حذف دلار 4200 موافقم و یارانه های پنهان راکه باعث اختلاف طبقاتی شده کاملا حذف شود و یارانه را به صورت نقدی یا بصورت بن کارت جهت خرید به همه ایرانیان پرداخت کنند چرا که عملا رانت مانع استفاده مردم از دلار 4200 می شود و مردم خرید با نرخ ازاد انجام می دهند
اعطای یارانه همیشه شکست خورده
انقدر گرون شده که در طولانی مدت فقط ی عده خاص تونستن استفاده کنن از اقلام غیر یارانه ای
هر چند دلار پاشی هم خوب نیست ولی حذف اون میدونم عاقبتش چیه
هرگونه افزایش در حقوق و دستمزد و یارانه ، جژ خرابتر کردن اقتصاد ثمری ندارد
ارز دو نرخی و بنزین دو نرخی فساد آوره
به‌هیچ‌عنوان‌جبران‌نمیشه‌ الکی‌ دل‌ساده‌مردم‌را‌فریب‌ندید‌
باز هم یه کلاه جدید دیگه برای سر مردم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر