بازدید 44104
خوانده می‌شوید

از نظر شما، دولت برای «توزیع عادلانه یارانه‌های پیدا و پنهان بین مردم» چه کاری باید انجام دهد؟

در سال‌های اخیر، حجم عظیمی از یارانه‌ها در اقتصاد ایران، به جای اینکه به دست اقشار ضعیف برسد، در اختیار ثروتمندان بوده و از آن بیشتر بهره برده اند. موضوعی که از نگاه مخاطبان تابناک، رسیدگی به آن باید در میان اولویت‌های اقتصادی دولت باشد؛ روندی که به طور مشخص در بخش یارانه‌های پنهان، از عدم اجرای عدالت در توزیع این یارانه‌ها در بین مردم حکایت دارد.
کد خبر: ۱۰۸۷۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰ 14 November 2021

«تابناک» در یک سلسه خوانده می‌شوید با محوریت اقتصادی، به بررسی اولویت‌ها و مسائل مهم اقتصادی در دولت جدید پرداخته است؛ بنابراین، در گام نخست از مخاطبان پرسیده شد: از نظر شما، مهمترین اولویت‌های اقتصادی دولت چه باید باشد؟

در پاسخ به این خوانده می‌شوید، مباحث و اولویت‌های متعددی از سوی مخاطبان گرامی تابناک مطرح شد؛ اما بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته ـ که پیشتر در خوانده می‌شویدِ یاد شده بیان کردیم ـ از میان موارد مطرح، قصد داریم به ترتیب و اهمیت اولویت‌ها از نگاه مردم، هر مساله و چالش اقتصادی را به صورت یک خوانده می‌شوید با تاکید بر راهکار‌های پیشنهادی مخاطبان به دولت منتشر کنیم؛ بنابراین، در پنج خوانده می‌شوید گذشته به ترتیب به سراغ "راهکار پیشنهادی به دولت برای مهار تورم" "راهکار پیشنهادی به دولت برای کاهش واقعی نرخ دلار" "راهکار پیشنهادی به دولت برای تقویت ارزش ریال و پول ملی" "راهکار پیشنهادی به دولت برای سروسامان دادن به آشفته بازار مسکن" و "راهکار پیشنهادی به دولت برای برون رفت بورس از وضع موجود" رفتیم.

...

اما امروز در ششمین خوانده می‌شوید، قصد داریم بر اساس دیدگاه‌های مخاطبان تابناک، به چالشی مهم در اقتصاد ایران به نام ضرورت اصلاح یارانه‌های پیدا و پنهان بپردازیم؛ موضوعی که به گفته مخاطبان، از مسائلی است که باید هرچه زودتر از سوی دولت برای بررسی و رسیدگی به آن، برنامه ریزی و تصمیم گیری شود، زیرا هم اکنون عدالت در توزیع یارانه ها در جامعه مشاهده نمی شود.

بنابراین، یادآور می شود که از سال ۸۹ تا به امروز، یارانه نقدی ۴۵۵۰۰ تومانی هر ماه به حساب سپرستان خانوار واریز می‌شود. از سوی دیگر، با تغییر بهای بنزین در سال ۱۳۹۸، یارانه دیگری به نام یارانه معیشتی نیز در ادبیات اقتصادی ایران جای گرفت.

در این میان، بررسی‌ها نشان می‌دهد طی سنوات ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۹ مبلغ ۵۲۴,۸۵۰ میلیارد تومان بابت یارانه نقدی و غیرنقدی از سوی دولت‌ها پرداخت شده است، به گونه‌ای که بر اساس گزارش اخیر دیوان محاسبات، در سال گذشته مبلغ پیش بینی شده در قانون برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوار‌ها ۴۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و همچنین مبلغ یارانه معیشتی، ۳۱ هزار میلیارد تومان بوده است.  

اما در بخش دیگری از یارانه‌ها در اقتصاد، با یارانه پنهان مواجه هستیم؛ یارانه‌ای که هر ساله سهم قابل توجهی در ساختار اقتصادی کشورمان دارد، به گونه‌ای که بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹، مبلغ ۱،۶۰۳،۰۰۰ میلیارد تومان تحت عنوان یارانه پنهان (یارانه کالا‌های اسـاسـی، پنج فرآورده نفتی و سـوخت هوایی، گاز طبیعی، برق و آب) به شـرح جدول زیر پرداخت و یا به حســاب بدهکاری دولت منظور گردیده که حدود ۲.۵ برابر عملکرد «بودجه عمومی دولت» و ۴۶درصد «حجم نقدینگی» در سال ۱۳۹۹ بوده است.
 
از نظر شما، دولت برای «توزیع عادلانه یارانه های پیدا و پنهان بین مردم» چه کاری باید انجام دهد؟
در مجموع آنچه مشخص است، سالیانه رقم بسیار بالایی از یارانه‌های پیدا و پنهان در اقتصاد ایران پرداخت می‌شود، اما سهم همه مردم از این میزان یارانه به خصوص یارانه‌های پنهان در حوزه انرژی، یکسان و برابر نیست. به بیان دیگر، این حجم از یارانه در اقتصاد ایران، همیشه به دست قشرهای ضعیف نمی‌رسد و ثروتمندان بیشتر از آن بهره می‌برند، از این روی، مدیریت و حذف آن باید در اولویت دولت باشد.

حال بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند، اقتصاد ایران در بخش یارانه‌های پنهان، نیازمند یک اصلاح ساختاری است تا این یارانه ها، شفاف به دست اقشاری برسد که به دلیل بستر‌های اقتصادی، نسبت به سایر افراد جامعه، محروم و کم برخوردار هستند. به عنوان مثال، در حوزه یارانه سوخت، بسیاری از مردم خودروی شخصی ندارند و دریافت یارانه پنهان انرژی و سوخت محروم هستند و در عوض، این یارانه عظیم برای قشرهایی که نه تنها یک خودرو، بلکه چندین خودرو دارند و از یارانه سوخت هم بهره مند می‌شوند. نمونه ای که بیانگر بی عدالتی در پرداخت یارانه های پنهان است.

حال از نگاه شما مخاطبان تابناک

برای اجرای عدالت در پرداخت یارانه‌های نقدی و پنهان در اقتصاد ایران، بهترین برنامه و راهکار چیست؟

راهکار‌های پیشنهادی به تیم اقتصادی دولت سیزدهم برای اصلاح رویه نابرابری در توزیع یارانه‌های پنهان چیست؟

آیا دولت باید با آزادسازی قیمت‌ها در حوزه‌های انرژی و سوخت و پرداخت نقدی این یارانه به حساب قشرهای نیازمند و کم درآمد، این چرخه غلط را پایان دهد؟
 
چرا در دولت های گذشته، اقدام جدی برای اصلاح این ساختار معیوب صورت نگرفت؟
 
اولین گام دولت برای تغییر در شکل توزیع یارانه پنهان چه باید باشد؟
 
در خصوص یارانه های نقدی، آیا وقت حذف ثروتمندان از لیست یارانه بگیران نرسیده است؟ 
 
 
نظریات و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۴۹
با نام و یاد خدا
هیچ کاری انجام ندهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
تو یک 4 درصدی هستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
درست می‌فرمایند دولت وقتی که زیر ساخت کاری را ندارد نباید کاری انجام دهد .
رضا
| Netherlands |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
همان هیچ کاری انجام ندهد به نفع قشر کم در آمد هست
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
آیی باریکلا .
واقعا" حرف بسیار منطقیه .
خواهشا" دولت فقط تا میتونه کاری نکنه .
همین که سفرهای استانی بره برای ما کافیه .
مجيد گودرزي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
بحران اصلي در كشور، سرمايه گذاري درست است.
ما بخاطر ضعف شديد در مديريت سرمايه ها ،مجبور به توزيع يارانه هستيم. بنظر من بهتر است همه ي يارانه ها را سرمايه گذاري كند . پول پاشي علاج مشكلات نيست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
حذف آنچه به آن یارانه پنهان می گویید باعث بر افروخته تر شدن تورم وزبانه کشیدن شعله های آن خواهد شد.بهترین راه حل رابطه و تجارت آزاد با دنیاست.کم کم همه چیز درست خواهد شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
خودکشی=بهترین کار و پر منفعت ترین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
در ماه گذشته قبض برق ما هفتصد هزار تومان امده است با اینکه ما کمترین میزان برق مصرفی را داریم . دو خانوار در یک منزل زندگی می کنیم .
هر نفر سیصد و پنجاه هزار تومان در ماه .
ایا این ظلم نیست .
مگر ما به دولار حقوق می گیریم که قیمت برق را با نرخ دولار حساب می کنند ؟
آیا جانبازان عزیز و خانواده شهدای محترم راضی هستند که ما هزینه برق مصرفی آنها را بپردازیم ؟
چون در قوانین اداره برق خواندم که اینها بخشودگی دارند .هر ما هشتاد کیلووات بخشودگی .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
تمام قیمتها (کالا و انرژی) بر اساس نرخ جهانی باشد و درآمدها نیز با تورم جهانی افزایش یابد.
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
دولت ابتدا شایسته سالاری را در جامعه بر اساس مدرک تلاش و تجربه و تخصص افراد (نه نخبه گری!) درست کند میزان حقوق کارگر و کارمند را بر اساس سیستم جهانی و به نسبت پارامترهای مناسب به دلار داده و تناسب بین حداقل و حداکثر را مطابق با حداقل های یک زندگی آبرومندانه حفظ کند و حداکثر حقوق هم 10 تا 12 برابر کف باشد و کف حقوق هم جوابگوی حداقل ها باشد سیستم بانکی را اصلاح و نزول
قانونی آنرا حذف و مثل همه جای دنیا که برای مسکن و خودرو وام به میزان 80 درصد کالا با سود حداکثر 2 درصد بدهد خانه ها و خودرو ایمن کم مصرف مناسب و با قیمت جهانی در اختیار مردم قرار دهد و در اقتصاد هم از هیچ کسی حمایت نکند دست از دخالت هم بردارد و بروکراسی های سخت و رانتی برای کسب و کار را هم بردارد از قیمت گذاری دستوری اجتناب کند و نظارت بر کیفیت و استاندارد های لازم داشته باشد آنگاه کل قیمت های انرژی را مثل همه جای دنیا به سنت به مردم بفروشد ولی مثل همه جای دنیا وقتی انرژی قیمت جهانی آن پایین می آید در داخل هم ارزان شود و در نهایت اعتماد سازی و اعتماد سازی و شایسته سالاری و حذف مدیران بیسوادو بدون تخصص و حذف آنها از نقطه به نقطه جامعه
از تمام فعاليتهاي اقتصادي خودش رو بكشه كنار تا دچار تعارض منافع نشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
دولت ها هیچ وقت تاجر خوبی نبودند.2 سال دیگه همین آش وهمین کاسه است.اگر می خواهند یارانه را حذف کنند باید غیر ریالی باشد.مثلا قیمت بنزین را آزاد کنند ولی به جای یارانه ریالی به دلار پرداخت کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
همان ریالی پرداخت کنند منتهی هر سال با تورم افزایش دهند
یا اصلا یارانه ندهند مستقیما آزاد کنند و در دستمزدها اعمال شود و فقط برای قشرهای خیلی ضعیف که زیاد هم نیستند کمک معیشتی بدهند مانند همه جا آن وقت دیگر رانت ها کنار می رود
برای بار چندم! حذف یارانه ها، ازاد سازی قیمت ها همزمان با همسان سازی حقوق با بقیه کشور ها. نمی شود قیمت ها دلاری باشد حقوق ریالی.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
منظورت از بقیه کشورها کجاست؟سوئیس یا سومالی یا مصر یا هندوستان؟اگر دنبال رفاه اروپایی ما درامد سرانه،تولید سرانه یا صادرات مان چه تشابهی با انها دارد که دستمزدمان مشابه انها باشد؟باید کشور را با امثال مصر و پاکستان مقایسه کنی که الان هستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
ایرن چه زیر ساخت صنعت و صادراتی دارد که درامد مردمش برابر با کشورهای اروپایی باشد؟ از خواب بیدار شوید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
زیر ساخت صنعتی ایران به اندازه 2 الی 3 برابر فعلی ظرفیت تولید دارد که به خاطر واردات یا عدم تزریق پول خوابیده
یارانه ثروتمندان را حذف کنه. خسته شدیم بخدا. بعد هم یارانه سوخت ما بی ماشینا را به خودمون بده دولت. اونی که چندتا ماشین داره، بنزین به نرخ آزاد بزنه.
یارانه برق و گاز هم باید مستقیم به اقشار ضعیف پرداخت بشه.
پاسخ ها
رضا
| Netherlands |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
اگر یک ریال به قیمت حامل های انرزی اضافه شود صد ریال از جیب کارگر برداشته می شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
دیگه چیزی میل ندارین؟؟؟خودتو گذاشتی جزو قشر ضعیف همه امکانات هم واسه خودت میخوای .شمااصلا هم ضعیف نیستی انگار عادت کردی به.
یارانه بگیری.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
تا تو بخور بخواب کنی و تنبلی کنی و کار نکنی و با پول یارانه زندگی کنی و یک عده بدبخت جور تورو بکشن
فقط و فقط پرداخت نقدی و مستقیم به حساب مردم. و البته حذف یارانه مرفهین بی درد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
مرفه بی درد خودتی
باباولمون کنید یارانه یارانه .قدرت خرید مردم رو بالا ببرید .از این ور یارانه میدید از اونور از جیب مردم بیرون میارید
تحریم ها رو رفع کند تورم رو تک رقمی کنه.به میزانی که حقوق مردم نسبت به تورم رشد کنه یارانه ها رو تدریجی کم کنه.البته بعیده این راه حل رو انجام بدن چون دنبال کارهای آسان هستن.هلو برو تو گلو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
آن وقت چرا در این 60 سال اخیر اقتصاد ایران که فقط کمتر از ده سال آن تحریم بوده همیشه تورم بالا داشته؟
هر وقت فهمیدی دیگر دنبال حاشیه نمی روی
تمام نهاذ های تصمیم گیری رای هاشون ثبت و علنی بشود.تمام اموال در کشور قابلیت شناسایی داشته باشد و اعلام بشود.قانون تصویل بشود برای نرخ ارز فقط تک نرخی و آزاد.پول نفت فقط عمرانی صرف بشود و یک ریال ازش حقوق داده نشود.اصل 44 قانون اساسی اصلاح و فقط اقتصاد خصوصی و بازار آزاد به رسمیت شناخته بشود.اگر مردم انقلاب کردند اقتصاد هم می تونند اذاره کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
مطمینی این کشور ایران است؟
بهترین راه حل همان کالا برگ و کوپنی کردن ارزاق عمومی و اساسی برای مردم می باشد دیگه دست دلال در این میان نخواهد بود که قیمتها هی بالا ببرند و قیمت همه چیز مشخص است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
مگه در جنگیم که کوپن بهمون بدند.خجالت بکشید
هيچ يك از طرحهاي مورد نظر دولت ها به نفع مردم نبوده و نخواهد بود. و دولت ها تنها به فكر درآمدزايي براي خود هستند
اجرای عدالت در پرداخت یارانه یعنی به ثروتمندان یارانه پرداخت نشه
دولت به چی داره یارانه میده؟ دارو؟ آیا ثروتمندان مریض میشن که از دارو استفاده کنن؟ پس این و بزارید کنار
ثروتمندان برنج و و مرغ و روغن و ... چقدر بیشتر از مردم عادی میخورن؟ البته نظر شخصی من اینه که اونا از این چیزا نمیخورن ولی مقدار خوردنشون تفاوت چندانی با مردم عادی و ضعیف (اگه بتونن چیزی بخورن) نداره
داریم میرسیم به جاهای خوب
گردش مالی سالیانه، ملک و اتومبیلی که سوار میشن و پوشاک و لوازم خونگی که میخرن تعیین کننده میشه
آیا تعیین املاک و اتومبیل افراد سخته؟ یارانه بنزین اون ماشین ها و یارانه آب و برق و گاز اون خونه ها سخته؟
ماشین فروشی های لوکس ، پوشاک لوکس فروشی ها و لوازم خونگی لوکس فروشی ها هم تعیینشون سخته؟ یارانه اونها رو هم (آب و گاز و برق) رو قطع کنید
ولی این رویکرد تمرکزش به توزیع فقره نه ایجاد ثروت
اگر علم تحققی و اثباتی است و ارزشها درش نقش نداره و مسلمون و غیر مسلمون نداره، اقتصاد یک علمه بدید دست اقتصاد دان !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
اینکار را نمیکند چون قدرت واقعی دست اونهاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
بره بمیره اون ثروتمندی که از یارانه چهل و پنج تومنی نمیگذره
خسته شدیم همین
خسته شدیم همین
به نام خدا بن کارمندی و کارگری بدهد.فروشگاههای ادارات را فعال کند.
به نقل قول از کارتون رابین هود از مردم بگیرن به پرنس جان فقیر بدهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
عجب تیکه ای انداختی.
دولت خیلی عرضه داره جلوی این گرانی افسار گسیخته و لحظه ای را بگیرد کافی است لازم نیست هیچ کاری دیگه ای بکند
پاسخ ها
حیدر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
این دولت هرروز گران می کند کجای کارید
دولت دیگر هیچ کاری ازش بر نمی آید
یارانه زمان احمدی نژاد ۲۰ دلار زمان رییسی ۱/۵ دلار
دستمزد ها وحقوق ومزایای کارمندان وکارگران شاغل وباز نشیته را واقعی برابر ایناندارد جهانی کند یعنی ساعتی حداقل ۸تا ۱۰دار دیگر نیازی به یارانه نیست پرداختها به دلار باشد نه به ریال .بیخودی شعار ندهد وعملا اینکاررا اگر اراده دارد بکند .
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
حرفت قشنگه ولی اینا ماشین چاپ دلار ندارن که ماشین چاپ ریال دارن
کلا 9 میلیارد دلار درآمد کشور بخاطر تحریمهای ناشی از
هسته ای و غیره هست
تازه این فرمایش شما مشمول حقوق بگیرای دولت میشه
ظاهرا دسته ای از انسانها در ایران کلا فراموش شدن
بیکارها و اونها که تو روستاها با کمترین امکانات زندگی میکنن
سلام
قربونت برم، من دکتری دارم ولی تخصصی در این زمینه ندارم و نمیتونم نظر بدم.

شما نباید عموم مردم رو عادت بدید که در هررررر زمینه ای نظر بدن بلکه باید این سوال در جمع اقتصاددان ها مطرح بشه.

چون این کار یک رای گیری از همه مردم هم نیست که بگیم خب داریم از کل ملت نظرسنجی میکنیم و افرادی که اینجا نظر میدن اگرچه خیلی متنوع هستن ولی نمایی از آراء کل مردم و به اصطلاح مشتی از خرمن نیستن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
این نظریه شما امروز منسوخ شده ؟ممکن است یک فرد عادی نظری داشته باشد که این نظر جرقه ای در ذهن اقتصاددانان ایجاد کند
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
عزیز جان آنچه شما میفرمائید کار دولت است نه کار رسانه کار رسانه طرح این موضاعت و بالا بردن سواد عمومی مردم است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
یک جمله بی معنی دیگه! الان کشور توسط کارشناس اداره میشه؟
یعنی اینهمه مردم امریکا که درباره همه چیز در نیویورک
تایمز نظر می دهند کارشناس هستند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
اتفاقا نظران جامعه همیشه درستر است زیرا با پوست و جان خود مسایل اقتصادی را لمس می کنند.
لطفا به جای طرح های من دراوردی از تجربه کشورهای مشابه استفاده کنید این مشکلاتی که ما داریم صد ها سال هست حل شده ، لطفا به فکر اختراع مجدد چرخ نباشید و دست بردارید ازین واژه های من درآوردی ا
حذف یارانه های پیدا وپنهان تعدیل اقتصادی کامل تعیین سقف وکف حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان حذف تمام فیلترهای ایدئولوژیک حذف تمام مشاغل موازی وفرهنگی کل برجامعه _________ ودادگاه ویژه ادغام شود بیمه یکسان ومفید هرکس ساکن ایران ویا میهمان ایران میشود برقراری حقوق برای بیکاران و کولبران وزباله گردان حذف معافیت سربازی روحانیون ودریک جمله برابری برادری حکومت عدل علی ع وآزادی بیان وبعداز بیان کامل
تصور کنید یک نفر که در یک چاه گرفتار است بفکر کار ، درآمد ، رفاه ، ازدواج و ... باشد.
لازمه تمام اینها رهایی از چاه (وضعیت موجود) است.
من همیشه گفتم و باز هم میگویم: " در شرایط فعلی هیچ راهی تاکید میکنم هیچ راهی به جز اخذ مالیات از ثروتمندان برای کشور وجود ندارد "
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
گل گفتی آقای محسن رضایی هم گفت صد و پنجاه نفر هستن
آقای قالیباف هم گفتن 4 درصد هستن
دولت هیچ ریالی یارانه نمیدهدبنزین 300تومنی شده3000تومن میگن یارانه میدیم نون 25تومنی شده حداقل2000تومن میگن یارانه میدیم گازوییل 16تومنی شده300تومن میگن یارانه میدیم دقت کنیم ازسال89که45تومن ثابت مونده نرخ موادسوختی چندبرابرشده اب وبرق وگازوتلفن وموبایل وایضادارووهرچی که شمافکرکنیدجدیدابرای توجیه همه این هاکه تااینجای کارکردن اسمش راعوض کردن میگن یارانه پنهان کدوم پنهان شما ازماگرفتیدتااینجابه عوض کارخانه هاتعطیل اشتغال تطیل رفاه وسفرتعطیل ازدواج جوانان تعطیل وفزنداوری هم به تبع تعطیل حالاهی بگین دولت قبل دولت قبل هم بگه دولت قبل وتااین رشته سردرازدارددولت هیجی نده ارزش پول ملی راکنترل کنه وبه عوض یارانه اشتغال ایجادکنه واین رایادمان هرنوع پول نقدبعنوان پول باداورده هیچگاه صرف سمایه گذاری وپس اندازواشتغال نمیشودبرعکس تورم ایجادمیکندوقتی همه کارخانه هاتعطیل وتولیدی وجودنداردکه پاسخگوی نیازهای بازارباشد
باید کل یارانه ها رو حذف کنند و منابع حاصل رو به یه حساب بریزند و مایحتاج عموم هر نفر رو حساب کنند ماهانه مثلا ۵ کیلو برنج دو کیلو مرغ و ... همه مغازه ها و برندهایی که میخاند تو طرح کوپن دولت شرکت کنند ثبت نام کنند ملت هر ماه برند تو سایت مثلا بگند من سهمیه پنیرمو از پنیر پگاه میخام و میخام از فلان مغازه بگیرم و دولت اونا رو تو اون مغتزه ها توزیع کنه و منابعش رو از محل افزایش نرخ ها تامین کنه
اینجوری اولا مایحتاج اولیه مردم تامین میشه دوما رانت توی توزیع بوجود نمیاد سوما لین شرکت های تامین کننده و مغازه های توزیع کننده رقابت بوجود میاد ضمن تینکه با حذف کوپن ثروتمندان منابع حاصل میتونه صرف مسکن و زیرساخت ها برای اقشار کم درامد بشه
فعلا که مجلس امروز یه اقدام مثبت انجام داد و به دو فوریت لایحه حذف ارز ترجیحی رای نداد خوبه که آقای رییسی از اقشار ضعیف رای گرفت ایشون داره یارانه همه کالاها رو برمیداره
آزاد سازی قیمتها

به همه سهمیه انرژی داده شود هر کسی خواست آزاد بفروشد یعنی برق گاز گازوئیل و ...

به همه سهمیه مایحتاج داده شود هر کسی خواست آزاد بفروشد

مالیات از مصرف کنندگان گران دریافت به قشری که دچار بی عدالتی هستند تزریق شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
شرایط سیاسی و مناسبات تجاری بین المللی برای آزادسازی قیمت ها اصلا مناسب نیست. هرچند بخش خصوصی به ظاهر تحریم نشده است اما بدلیل عدم تصویب FATF و البته تحریم کلی برخی مواد اولیه با کاربرد دوگانه (مانند آلیاژ آلومینیوم 7075) عملا دست و پا بسته است و توان رقابت ندارد.
تنها راه نجات بازار آزاد است بازار انحصاری ایران دارد تولید کننده و مصرف کننده را می کشد و سودهای کلان و با حاشیه امن به دلالان می رساند (آنها هم با این پول کانادا و ترکیه ملک می خرند) اما بدون پلن و برنامه ریزی ورود به بازار آزاد خودکشی است.
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
ناشناس 13:48
ریال رو میبرن ترکیه و کانادا ملک میخرن؟
سلام الان با کد ملی تمام اطلاعات شخص در دسترس است به قول خودتان از اقشار مرفه که یارانه پنهان !!! را دریافت می‌کنند مالیات بگیرید مگر نمی‌گویید که عده ای مثلا از یارانه بنزین استفاده میکنند در حالی که تعدادی از مردم خودرو ندارند خوب از مالکان چند خودرو یا خودرو لوکس و خانه و.... مالیات بگیرید. هرچه گران کنید مردم عادی فقیرتر و‌غنی پولدارتر میشود
به نظر من بهترين كار براي اين موضوع حذف كليه يارانه هاي موجود ميباشد به اين صورت كه در وهله اول سود پرداختي بانك ها به حساب هاي مردم را به زير 2 درصد برساند تا مردم سرمايه هاي خود را از بانك ها بيرون بكشند و وارد بازار و كار توليدي كنند و البته كه شجاعت دولت حمايت مجلس و نظارت عدليه بايستي توام با هم باشد تا افراد و نهادهاي خاص كه از اين بابت متضرر خواهند شد و به هر حربه ايي دست ميزنند تا مانع ايجاد كنند و خللي در بازار داخلي به وجود آورند را ناكام گذارند.
مساله بعدي پرداخت نقدي مابه التفاوت كالاهاي اساسي كه در قالب يارانه توسط دولت انجام ميشود به همه مردم است به طوري كه مثلا در قضيه بنزين مقرر شده بود كه يارانه بنزين به همه مردم تعلق بگيرد و كساني هم كه خودرو ندارند از آن بهره مند شوند كه اگر اينچنين شود و براي ساير كالاهاي اساسي هم اين مورد انجام شود دولت هم مينواند نسبت به آزاد سازي قيمت ها اقدام كند و ميزان مصرف و مديريت آنرا به خود مردم واگذار نمايد تا هم جلوي تبعيض هاي به وجود آمده و هم جلوي قاچاق كالا به ساير كشورها را بگيرند
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
اینا که شما میگی اقدام فوری سریع انقلابی نیست
قبل از آن ضعف های عمده اش را برطرف کند. با تصویب لوایح (قوانین ماندگار و با ثبات و مورد احترام)؛ نه دستورات و بخشنامه های موقتی حداکثر 8 ساله.
دولت بدون برطرف کردن ضعف هایش، قادر به اجرای تخصیص عادلانه یارانه نخواهد بود. حیف از درآمدهای نفتی دولت احمدی نژاد. آن موقع باید به فکر زمستان می بودیم. پول دست آدم نالایق، صرر مضاعف است.
دولت جیب ما رو نزنه یارانه نخواستیم بابا
دولت بجای چاپ پول بدون پشتوانه که باعث تورم وحشتناک فعلی وبدبختی اکثریت رعیت شده و نیز کاهش مالیات شرکتها باید آب و برق و گاز شرکتهای فولادی و سیمانی و پتروشیمیها را با قیمت تمام شده حساب کند و به این صورت اکثریت کسر بودجه خود را پوشش دهد اما اینکار را نمیکند چون از واکنش نهادهای قدرتمندی که صاحبان این صنایعند وحشت دارد
یه بار 12 سال پیش این کار رو کردید چه نتیجهای حاصل شد که دوباره همون کار رو میخواهید تکرار کنید.
مگه 12 سال پیش با همین هدف بنزین و برق و گاز و.... را گران نکردید و یارانه 45 تومنی دادید؟!
تا کی میخواهید با این کارهای پوپولیستی و عوام فریبانه مردم رو روز به روز بدبخت تر کنید؟!
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
خدا امواتت رو بیامرزه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
اتفاقا قیمت بنزین اون زمان شد برابر فوب خلیج فارس
دولت نمیتواند از مسولیت پرداخت یارانه شانه خالی کند!!حتی کشورهای پیشرفته هم برای کالاهای اساسی مردمشان یارانه پرداخت میکنندتاکنترل این بازار به دست سودجویان نیفتد...اما درمورد سایر موارد باید گفت زمانی دولت میتواند یارانه ها را قطع کند که قبل از آن میزان ریال دستمزدها را با میانگین دستمزدهای کشورهای منطقه معادل سازی نماید.هرگونه اقدام غیر از این یعنی فرار مسئولین کشور از مسئولیت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
مشکل این است که دلار ۴۲۰۰ از بیت المال هزینه میشود ولی در جیب عده ای خاص میردو دولت برای کارهای عمرانی پولی ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
ناشناس13:47 این یعنی وجود فساد در بدنه اقتصادی وتازمانی که فساد وجود دارد متاسفانه هر راه حلی به فساد آلوده شده و بی اثر می گردد.
از نظرمن دولت بره کشکشو بسابه.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
چقدر زیبا و منطقی
امروزه در کشورما قیمت گذاری همه کالاها متاسفانه براساس قیمت روز دلارمحاسبه می شوند حتی کالاهایی که تولید آن هیچ ارتباطی با ارز و دلار ندارند .ازطرفی قیمت گذاری دستوری هم هیچ تاثیری در کاهش قیمتها ندارند باین حساب بایداولاً پرداخت و محاسبه همه حقوق ها برمبنای دلار باشد ثانیاً قیمت همه کالاها براساس قیمت تمام شده و منطقی آزاد در اختیار مصرف کننده قرارگیرد ثالثاً دولت باید تمام یارانه ها را قطع کند و از محل در آمدهای پنهان فقط به افراد کم درآمد یارانه بدهد . آنوقت عدالت درجامعه حاکم می شود یعنی آنهایی که بیشتر مصرف می کنند باید هزینه بیشتری پپردازند و آنهایی که کمتر مصرف می کنندهزینه کمتری خواهند پرداخت و دولت از همه این گرفتاریها وبی عدالتی ها رهایی خواهدیافت.
دولت هیچکاره است. تصمیمات از جایی دیگه ابلاغ میشن
همچین هم که شما میگویید یارانه پنهان صحیح نیست ؟
مثلاً برق و گاز آب تعرفه های مختلف دارد مانند کشاورزی ، صنعتی، خانگی و ... مثلاً در مورد خانگی قیمت ها با مصرف متفاوت است و پلکانی محاسبه میشود .
در خصوص بنزین و گازوییل همه دارند استفاده میکنند چون هزینه‌های حمل و نقل وابسته به قیمت سوخت است . وقتی که حمل و نقل گران شود تمام کالا ها نیز تحت تأثیر قرار میگیرد . پس آنکسی که وسیله نقلیه ندارد هم به یک نوع از این یارانه دارد استفاده میکند .
آقایون که این موضوع یارانه پنهان را مطرح می‌کنند دنبال توجیه برای جبران کسر بودجه است .
یکی از بزرگترین اشتباه های محاسباتی آقایان این است که قیمت ها را با خارج از کشور مقایسه می‌کنند درحالیکه باید قدرت خرید را مقایسه کنند .
چند سال پیش معاون آب گفت قیمت هر لیتر آب هزارتومان است .
من کامنت گذاشتم این آقا باید محاسبه کند چطور به این نتیجه رسیده . آب که از باران تولید می‌شود که مفت است آقایان این آب را بدونه تصفیه میدهند توی لوله و میدن دست مردم . انصافاً چقدر هزینه دارد .
ساخت سد و زیر بنا نیز با پول مردم ساخته شده .حالا مردم چند بار باید هزینه بدهند ؟
به دولت بگید لطفا پایش را از روی حلقوم مردم بردارد.والسلام
در جریان هستید که نفتی را که به ریال از چاههای کشور استخراج می شود ، به دلار و قیمت جهانی آن ارزشگذاری می کنند و بر سر مردم منت می گذارند که فلان قدر یارانه دادیم در حالی که هزینه تمام شده این نفت و بنزین و گاز ، قاعدتا با پمپ بنزین های امریکا یکی نیست ،
در ضمن ، از یک طرف قیمت دلار را ده برابر کرده اند و آنوقت سرکوفتش را به ما می زنند که چرا یارانه ها بالاست ،
تنها راه نجات اقتصاد کشور ، برگشت قیمت دلار به زیر هزار تومان است
عرض سلام و ادب
بعضا برخی از مطالب هموطنان رو مطالعه کردم خیلی ها روی پرداخت یارانه نظر واحد دارند در صورتی که پرداخت یارانه نقدی که از زمان آقای احمدی نژاد باب شد خود باعث این وضعیت و تورم افسار گسیخته شده است
کار را باید به کاردان سپرد این که یه نفر با دکتری هوا و فضا یا مهندسی عمران یا ریاضی یا مکانیک بیاد نظریه اقتصادی بدهد و همون اجرا بشود میشه وضعیتی که الان هستیم و هیچی سرجاش نیست به خاطر اینه که کارهای تخصصی رو به غیر اهلش میدهیم تا حالا شده دور از جون بچه خودتون که عزیز هست وقتی مریض شد ببرید پیش دامپزشک
وضعیت اقتصاد و سیاست و فرهنگ و ... کشور ما شده دقیقا مثل بچه ای که مریض هست و ما ببریم پیش دامپزشک یا تراشکار سر کوچه
عزیزان یاد بگیریم که هر کاری باید به اهلش سپرده شود و اجازه ندهیم غیر اهل در خصوصی کاری که تخصص ندارد نظریه واهی بدهد
در ضمن به تیم اقتصادی آقای رییسی و برادر بزرگوار آقای رضایی هم توصیه می کنم لطفا و لطفا گدا پروری رو مجدد در بین ایرانیان باب نکیند پرداخت یارانه نقدی جز ایجاد تورم هیچ نفع و سودی نخواهد داشت کشورهای اروپایی رو مثال نزنیم چون کلا شرایط با هم متفاوت هست
ما در ایران باید با توجه به منابع داخلی ، تحریم همه جانبه و دشمنی رژیم صهیونیسم (معضل اصلی وضعیت ایران عزیزمان) و فرهنگ کنونی برنامه ریزی اقتصادی کنیم نه بر اساس تئوری های غربی
اسراییل طبق اخرین خبری که دارم 2180 اتاق فکر که شبانه روز در حال فعالیت جهت مخل کردن وضعیت اقتصادی کشور و ضربه به اقلام اساسی و واردات و صادرات داره شما صدتا کارشناس هم بیاری و نظریه بدهند ولی اگر عوامل بالا رو در نظر نگیرند متاسفانه بازم به شکست می خوریم
آزمودن را آزموده خطاست
لطفا با برنامه کار کنید
من نمیدونم بعضی ها چطور طرح می دهند و بعد شکست چظور شب و روز دارن یا خوابشون میبره
بخدا وقتی میرم مناطق محروم و نظاره وضعیت زندگی هموطنام میشم از شدت ناراحتی خواب ندارم حالا آقایان مسئول باید صد پله از من و امثال من بالاتر باشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
ظاهرا درست مطالعه نکردی چون اکثرا فهمیدن که یارانه دردی را دوا نخواهد کرد ونظرشان را اعلام کردن
یارانه ندهید . توسط بانک ها کارت اعتباری برای هر انسان شریف ایرانی بین ۱۸ سال تا ۶۰ سال اختصاص دهید ،. که در گروه های چند نفره بتوانند تولیدی را آغاز کنند و تولید ارزش افزوده کنند .اگر میزان اعتبار را ظرف پنج سال افزایش دهند ، و ارزش افزوده بیشتری برای جامعه آفریدند با مشوق های بهتر حمایت کنید ، تا صادرات تولیدات غیر نفتی به شرطی که بسترش را دولت فراهم کنه برای مردم پدید دار گردد و کمک به تولید با کیفیت رقابتی گردد و سرانجام ثروت جمعی حاصل گردد بدون فروش نفت .
اعتبار به تک تک ایرانیان بدهید . نه به گروه ها ، وابسته ها، رانت خواران ، آقازاده ها ،
کدوم یارانه دقیقا ؟؟؟؟ 45 تومن می دادن که من 8 ساله با درامد متوسط کارمن بخش خصوصی حذف شده ام !پ
بنزین و آب و برق و نون و ... همه 100 برایر شدن !!!
دولت باید اسامی ثروتمندان گدا صفتی که از یارانه نقدی 45000 تومانی هم دل نمی کنند به اطلاع مردم ایران برساند .
ببینید کشورهای پیشرفته چیکار کردن
دلار ۴۲۰۰ یک دیوار کج است که در نهایت فروخواهد ریخت قیمت خیلی از کالاهامثل مرغ تقریبا با قیمت جهانی و دلار ۲۸ تومنی یکی شده است مشخص نیست با حذف ارز ۴۲۰۰ دیگر قرار است چه اتفاقی بیفتد
یارانه در یک اقتصاد سالم که مبتنی بر درآمد کافی و عادلانه افراد جامعه است معنی و مفهومی ندارد جز گسترش فقر!
یارانه زمانی مفهوم پیدا می کند که با استفاده از بیت المال دولت کالائی را پائین تر از قیمت و ارزش واقعیش خریداری کرده و بین آحاد مردم توزیع نماید و طبیعی است که بسته به نیاز خرید از این کالای یارانه ای یکسان نبوده و بمیزان متفاوتی خریداری میشود که این عمل باعث ایجاد ذهنیت پرداخت یارانه میشود. در حالیکه هر کسی به اندازه نیاز خود از آن کالای یارانه ای خریداری نمی نماید. برای این اینکه این ذهنیت یارانه ای پیش نیاید باید تمامی کالاها با ارزش واقعی خود و نه ارزش کاذب بالاتر یا پائین تر از ارزش واقعی عرضه شوند که هر فردی بنا به نیاز خود از آن کالا خریداری نماید. در حالتهای استثناء اگر دولت کالائی را با بیت المال تهیه کرده و می خواهد با کمتر از ارزش واقعی توزیع نماید بهتر است بجای آن میزان متوسط هر فرد را محاسبه و مبلغ مابه التفاوت ارزش واقعی با قیمت پائین تر را بعنوان یارانه بصورت نقدی بطور مساوی بین آحاد مردم توزیع نماید که این روش می تواند عادلانه ترین روش پرداخت یارانه باشد. آنهم به ضرورت وگرنه باید تمامی کالاها با ارزش واقعی عرضه شوند.
در پاسخ به آقای مجید خیلی ساده انگارانه و ساده لوحانه و شاید هم چون خودتان از اقشار مرفه جامعه هستیدکه می گوییددولت به چی داره یارانه میده؟ دارو؟ آیا ثروتمندان مریض میشن که از دارو استفاده کنن؟ پس این و بزارید کنار
ثروتمندان برنج و و مرغ و روغن و ... چقدر بیشتر از مردم عادی میخورن؟ البته نظر شخصی من اینه که اونا از این چیزا نمیخورن ولی مقدار خوردنشون تفاوت چندانی با مردم عادی و ضعیف (اگه بتونن چیزی بخورن) نداره نه به نظر من و دقیقا می شود با یک بررسی ساده متوجه شد که ثروتمندان از دیگر اقشار جامعه بیشتر از یارانه بهره می برند به طور مثال خانواد ای که در یک اپارتمان و یا واحد ویلاییمتوسط و نه بزرگ که زیربنای ان در حدود دویست وپنجاه متر تا سیصد متر می باشد به احتمال زیاد منزل وی دارای چند اطاق خوب و چند حمام و دستشویی می باشد و مساحت سالن منزل نیز بالاتر از شصت تا هشتاد متر بوده و حتما دارای حداقل دو و یا سه پارکینگ و اگر خانه ویلایی باشد دارای باغچه و حیاط می باشد و به احتمال زیاد ساکنین این منزل نهار اشکنه و املت و نان و ماست نمی خورند که البته این روزها با افزایش یمت روغن و تخ مرغ و گوجه فرنگی املت هم در زمره غذاهای اغنیا قرار میگیرد و این خانوار به احتمال زیاد دارای حداقل دو و یا سه خودرو میباشد آیا ااحمقانه نیست که بگوییم میزان مصرف برق و اب و بنزین این خانوار با توجه به اینکه در اینگونه منازل انواع لوازم برقی از قبیل ظرفشویی ، مایکرویو و ماکروفر و برای سیستم گرمایشی و سرمایشی دارای چند دستگاه اسپیلت ب و برای روشنایی نیز نیاز به لوستر با چراغ های فراوان دارد پس چگونه می شود گفت که میزان برخورداری اینگونه خانوارهانه با اشار عیف جامعه که حتی با قشار متوسط به پایین جامعه یعنی بیش از هشتاد درصد جامعه برابر است مسلما اگر چند برابر نباشد حداقل دو برابر است
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
برادر حسن کلیدساز نوشتم که املاک و ماشین و لوازم خانگی وهمه چیشون حتی لباسهاشون هم مشخصه
این. یک روش کاملا. اشکار شده. است. که فقیر. و مرفع در مقابل. هم قرار بدن. و جیب هر دو را خالی کنند. گفتند برق را برای کم مصرف ها مجانی می کنند. خواهشا اگر پول برق کسی کم شده بفرمایید. در عوض فیش. 99.9 افراد افزایش پیدا کردهه
فقط تورم رو کنترل کند یارانه نمی خواهیم سرو سامان به وضعیت اقتصادی مردم بدهد
دولت یا به همه یارانه میده که ثروتمندا بیشتر برمیدارن یا میاد میگه به کمیته و بهزیستی و روستاییان یارانه میدم این وسط یه قشر فقیری هست که کمرش داره زیر بار گرونی میشکنه که عضو هیچ نهاد و سازمانی هم نیست مثل من نه سهام عدالت بهم رسید نه یارانه و وام کرونا،بیکارم مستاجرم و متاهلم از هیچ کجا هم حمایت نمیشم
با دنیا اشتی کند
همه چیز طبق قیمت واقعی خودش بفروش برسه و دستمزدها هم طبق قیمت واقعی پرداخت بشه و یارانه ها هم کلا حذف بشه
آزاد سازی قیمتها. با شیب آرام ولی سریع. بعد از یک تلاطم موقتی همه چیز پایدار و واقعی میشود. در این دوره ممکن است به برخی فشار آورده شود که آن هم راهکار دارد.
بهترین کاری که دولت میتواند انجام دهد و باعث رونق و رشد اقتصادی شود این است که خود اش را کوچک کند. دولت ما بی اندازه بزرگ است. تعداد نان خورهاش چند برابر دولتهای مشابه است.
دولت در اقتصاد نباید دخالت کند. نیروهای نظامی باید بودجه شان را کاهش دهند و خود شان را کوچک و موثر کنند.
تنها راهی که دولت از مشکلات اقتصادی نجات پیدا کنه کنترل تورمه که بزرگترین ظلم به قشر ضعیف و متوسط و بزرگترین نعمت به قشر مرفهه،
برای کنترل تورم ابتدا دولت باید هزینه های سربار یا اضافی رو کم کنه ، برای این کار باید تمام نهادها ، سازمانها و نفراتی را که بدون ذره ای سود ریالی برای کشور از بیت المان سهم می برن را حذف کنه.
برای ایجاد درآمد پایدار می بایست به تقویت بخشهای دارای درآمد بپردازه ، مثل کشاورزی ، صنعت و گردشگری
باید از اختصاص وام ها جلوگیری بشه و تنها وام ها با درصد های پایین به بخشهایی که گفته شد داده بشه.
البته تمام اینها که گفته شد، واضحه و به دلایل واضحتر از اون هیچ وقت عملی نمیشه...
کشور های پیشرفته مثل سوئد چکار میکنند که از زمان تولد نوزاد تا مرگش تحت حمایت دولتند از آنها یاد بگیرید نه فقط بخواهید همه فشار هارا به ملت بیاورید
ارزس پول ملی را کاهش ندهد که مجبور باشد یارانه بدهد
علاج همه مشکلات کشور برقراری ارتباط و دوستی با همه دنیا در چارچوب احترام متقابل و پرهیز از تنش و دخالت در امور کشورهای دیگر است. پس از این خود بخود در بستر قوانین و بدیهیات علم اقتصاد اوضاع اقتصادی جامعه هم سر و سامان خواهد گرفت .
سیاست پیرو اقتصاد باشد نه اقتصاد پیروسیاست.نظام قضایی در حوزه اقتصادی بی طرف مطلق باشد تا رانت از بین برود.خیلی ها به درستی اشاره کرده اند که دخالت دولت در اقتصاد باید حداقل ودر حد ارشاد وجمایت از تجار وتواید کنندگان داخلی باشد.نظام مالیاتی فعلی بسیار ناکارامد است.هرچه زودتر با نظر متخصصین علم اقتصاد باز نگری شود.یارانه چه پنهان چه اشکار مولد فساد ورانت وچند نرخی شدن کالا هاستمثلا کسی که با خودرو 5 میلیاردی بنزین 3000 تومانی مصرف میکند.اگر قیمت ازاد وجهانی بنزین حدود 20000 توان باشد معنی ان این است که دولت از جیب محروم ترین اقشار مابه التفاوت هزینه بنزی این فرد را تامین میکند بر این موارد میتوان ده ها واقعیت تلخ را افزود
سیاست پیرو اقتصاد باشد نه اقتصاد پیروسیاست.نظام قضایی در حوزه اقتصادی بی طرف مطلق باشد تا رانت از بین برود.خیلی ها به درستی اشاره کرده اند که دخالت دولت در اقتصاد باید حداقل ودر حد ارشاد وجمایت از تجار وتواید کنندگان داخلی باشد.نظام مالیاتی فعلی بسیار ناکارامد است.هرچه زودتر با نظر متخصصین علم اقتصاد باز نگری شود.یارانه چه پنهان چه اشکار مولد فساد ورانت وچند نرخی شدن کالا هاستمثلا کسی که با خودرو 5 میلیاردی بنزین 3000 تومانی مصرف میکند.اگر قیمت ازاد وجهانی بنزین حدود 20000 توان باشد معنی ان این است که دولت از جیب محروم ترین اقشار مابه التفاوت هزینه بنزی این فرد را تامین میکند بر این موارد میتوان ده ها واقعیت تلخ را افزود
دوستان الان بجایی رسیدیم که با تغییر متغییر های مالی هیچ کاری دیگه نمیشه کرد الان باید از دید سیاسی مسئله حل بشه ولا غیر
راهی نداره. یا به سبک بعضی کشورا باید قیمت همه‌چی آزاد بشه و این امکان فراهم شه که یک سری شرکت‌ها نیازهای قشری رو تامین کنن که بضاعت کمی داره، یا مثل بعضی کشورای دیگه از هر کسی که پولی داره مالیات سنگین گرفته بشه، به جاش نیازهایی مثل خدمات درمانی برای فقیر و غنی رایگان بشه. غیر از این می‌شه رانت و وضع کنونی.
یک زرب المثل قدیمی هست
که میگن یکی را به ده راه نمیدادند
سراغ خانه ی کدخدا را میگرفت
حالا باعث فلاکت مردم همین دولت های خود خوانده اند
بهتر است کنار بروند تا مملکت درست شود
تابناک جان تمام این حرفا زمینه سازی برای گرون کردن سوخت بنزین ...، آب ، برق ، گاز ،....هستش . مردم هم میدونن . هروقت خواستید گرون کنید . مشکلی ایجاد نمیشه . فوقش 4 نفر میان اعتراض میکنن بعدش آروم میشن. حالا تبلیغ کنید ازدواج کنید بچه بیارید و........با کدوم پول و کدوم درآمد یک کار که اکثرا حاشیه نشین هستن فقط ماهانه حدودو 800 هزارتومن دارن ایاب ذهاب میدن
يارانه مستقيم كه يعني پول پاشي و نتيجش هم تورم خالص
يارانه پنهان تا وقتي تحريم هست مناسبتره به شرطي كه دزدي توش نباشه
ولي كلا تنها راه نجات اقتصاد ايران رفع تحريمها و كاهش هزينه هاي توليد و بازگشت ارز حاصل از صادرات هست
بقيه چيزها فقط مسكن هست و بس
سيستم قيمت گذاري دستوري جفايي است كه حكمراني ايراني بر مردم اين سرزمين روا ميدارد.
قرار نيست چرخ از اول اختراع شود . اگر ميخواهيم از قشر كم درآمد كه آن هم تعريف دارد و شامل فقط دو دهك اوليه است حمايت كنيم . راهش ميتواند دادن كارت اعتباري فقط براي مصرف همان تركيب كالاها است .
اما براي آزاد سازي قيمت ها پيش شرط هايي لازم است .
-ثبات سياسي و عادي سازي روابط با خارج . -نوسازي صنايع انرژي بر و سرمايه گذاري در ماشين آلات جديد و تكنولوژي جديد. - رقابتي كردن فضاي كسب و كار - دنبال ايجاد صنايع با مزيت نسبي رفتن و نه اينكه همه چيز را ما توليد كنيم . دنيا و جهان جاي تبادل است به منظور بهروري بالاتر و كاهش قيمت . - افزايش بهروري نيروي كار . - اصلاح نظام بانكي - اصلاح قانون كار .- اصلاح نظام مالياتي - اصلاح نظام بودجه و كسري بودجه دولت
وقتي تمام اين كارها را انجام داديد مي توانيد آنوقت از حذف يارانها صحبت كنيد و در غير اين صورت اينكار به منظور تسكين مقطعي مانند سالهاي گذشته است كه در نهايت بار آن بر دوش چند دهك پايين جامعه خواهد بود
به نظرم خود دولت نمي تونه در اين مورد کاري بکنه. يه عده ديگه بايد بيان کلا دولت و مجلس را در حصر بزارن و اجازه ندهند هيچ کاري بنن يا هيچ حرفي بزنن. بعد از يک يا دو هفته همه چيز مياد توي روال و درست ميشه
تمام درآمدهای کشور ماهانه پس از حذف موارد خیلی ضروری بین همه مردم تقسیم شود و اقتصاد را آزاد کنند و آبادانی کشور را به مردم بسپارند
باسمه‌تعالی


جناب آقاي دكتر رضايي
دبير محترم مجمع تشخيص مصلحت نظام
پس از سلام،
با توجه به عزم جناب آقاي دكتر احمدی‌نژاد رياست محترم جمهوري در پرداخت يارانه به‌صورت نقدي موارد زير براي استحضار و طرح در مجمع تقديم می‌گردد:
1- پرداخت نقدي به دلايل زير آثار تورمي بر اقتصاد كشور خواهد داشت:
1-1- ورود حجم زيادي منابع پولي، موجب تقاضاي كالا و خدمات مصرفي خواهد شد.
1-2- تقاضاي كالا و خدمات غير برنامه‌ریزی‌شده، با عدم پاسخگويي بازار مواجهه، موجب افزايش قيمت و تورم خواهد شد.
1-3- به‌منظور تقابل با افزايش قيمت، تصميم به ورود كالا و در نتيجه به ضربه‌پذیری توليد منجر خواهد شد.
1-4- كاهش توليد، چرخه معيوب افزايش واردات و تورم را دامن خواهد زد.
2- روش پرداخت نقدي با تأخیر زماني با استفاده از ابزار بيمه با شرايط زير آثار توسعه‌ای بر اقتصاد خواهد داشت:
2-1- با پرداخت يارانه از طريق بيمه، انتقال تدريجي اصل و منافع آن موجب پاسخگويي بازار به نياز خواهد شد.
2-2- سرمايه مورد نياز تولیدکنندگان و ارائه‌کنندگان خدمات سريع تأمین خواهد شد.
2-3- امنيت خاطر دریافت‌کنندگان يارانه براي دسترسي به پول خود فراهم خواهد شد.
2-4- انتخاب نوع بيمه (سلامت در اولويت، پس‌انداز، عمر و ...) توسط مردم موجب عزت و احترام خواهد شد؛ و صنعت بيمه رونق و ترويج پيدا خواهد كرد.
2-5- انتخاب بیمه‌گر (در اولويت بیمه‌های خصوصي) توسط مردم موجب عزت و احترام خواهد شد؛ و رقابت سالم و سازنده در بين بیمه‌گران را ترويج خواهد كرد.
2-6- بيمه سلامت و خصوصيات:
2-6-1- بيمه پايه بايد به‌صورت دقيق و جامع تعريف شود و مفهوم پوشش کامل «سلامت» از ابعاد مختلف را به خود بگيرد، بيمه پايه می‌تواند بر اساس سن تغيير نمايد، يعني براي کودکان و پيران صددرصد توسط دولت تأمین شود و در سنين مياني سهمي از خود فرد دريافت شود و در اين مسير می‌توان براي زنان نيز اولويتي قائل شد. در دوران کودکي و پيري حق بيمه شامل تغذيه سالم نيز بشود.










2-6-2- پرداخت يارانه بر اساس نمودار فوق براي سنين زير 5 سال و بالاي 75 سال موجب خواهد شد افراد سالم به جامعه وارد شوند و هزينه درمان توسط بیمه‌گران و كشور را كاهش داد.
2-6-3- با شکل‌گیری سامانه رایانه‌ای سابقه پزشکي و وجود جزئيات از سابقه پزشکي اين افراد می‌تواند به غناي علمي و آموزش پزشکي براي دانشجويان و محققان بيفزايد.
2-6-4- در صورت در نظر گرفتن تدابيري در اين کارت‌ها می‌توان سهم بيمه شده را طي فرآيندي
(کسر از حقوق / پرداخت نقدي) بر روي کارت شارژ کرد و پزشکان و مراکز درماني را به‌صورت مطلق از دريافت وجه نقد از بيماران منع کرد و فقط از روي کارت بيمار اجازه برداشت بيابند.
2-6-5- بايد تدبيري انديشيد که در صورت عدم معاينات دوره‌ای (CHEK UP)، هزينه بيمه شده به‌صورت خودکار افزايش يابد يعني اگر فردي به سلامت خود اهتمام نورزد سازمان بيمه می‌تواند وي را جريمه کند اين موضوع می‌تواند به اعتياد به مواد زیان‌آور (سيگار و مواد مخدر) نيز تعميم يابد و شايد بتواند در مراحل بعد به عدم تحرک (ورزش نکردن) و تغذيه نامناسب تسري يابد.
2-7- در صورت افزايش پرداخت بيمه به گروه زنان در حد نقطه‌چین نمودار فوق، با كاهش حضور گروه زنان براي تأمین شغل مواجه خواهيم شد و در رقابت براي مردان امكان انتخاب بيشتري را فراهم می‌کند و پس از به تعادل رسيدن می‌توان با كاهش و افزايش سهم دولت سیاست‌گذاری مناسبي را اتخاذ كرد.
2-8- يارانه پرداختي در قالب سرمایه‌گذاری بيمه، بنا بر قوانين جاري بيمه پس‌انداز اگر زودتر از 5 سال برداشت شود بیمه‌گزار متضرر می‌شود لذا ناخواسته همه اين مدت را تحمل خواهند كرد.

خسرو سلجوقي
عضو هیئت‌علمی بازنشسته
معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردي رياست جمهوري
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
فکر کنم بازنشسته بیمه هستی، کلک
اول اگر تونست از ثروتمندان و افرادي كه درامد نهاني بالايي دارن ماليات بگيره بقيه كارها رو هم ميتونه انجام بده

متاسفانه اول از همه ماليات رو از حقوق كارمندان و كارگران به ناحق بر ميداره
خط فقر 13 ميليوونه بعد مياد از حداقل حقوق كه 2.600 هست به بالا ماليات ميگيره

يا خط فقر نميدونه چيه يا خودش رو زده به علي چپ
یا رانه دهک پایین رو قطع کنید بدید به نجومی بگیرها و اعضای محترم هیات علمی که با افزایش های جدید وهمسان سازی حقوقشون با کادر درمان به نجومی بگیرها نزدیک شدن از قدیم گفتن از نخورده بگیر بده به خورده این ضرب المثل رو گوش کنید چارش همینه بدبخت بیچاره ها که حرفشون به جایی نمیرسه تعداد نجومی بگیرا رو افزایش بدین از شکنندگی در بیان .
کشورداری با وصله پینه نمیشه.پیکر اقتصاد آنقدر وصله خورده که الان دیگه وصله ای پیدا نمیکنند به پینه ای بزنند و رسیده اند به این که آیا ازیارانه ها ببُریم و به یک جایی بدوزیم یا نه؟و چون جای حساسیه میخوان قبل از انجام آن نظر مردم را بسنجند.
فی نفسه هرگونه یارانه ای اشتباه است در شرایطی که مزد هر کاری و هر فعالیتی هم متناسب با زندگی در جامعه بدون یارانه باشد.در سنین زیر 60 سال همه باید کار کنند و گوشه ای از چرخ اقتصاد را بچرخانند و اگر کسی توانمند باشد و امکان کار داشته باشد ولی کارمفید انجام ندهد باید از گرسنگی بمیرد . اما آنان که کار می کنند باید از امکان زندگی شرافتمند برخوردار باشندو بتوانند هزینۀ مصرف برق و آب و گاز و بنزین را به قیمت آزاد بپردازند. بتوانند نیازهای اصلی زندگی را تهیه کنند.مفت خوری و ویژه خوری و علافی باید به صفر برسد . این تصویر آینده ای که باید به آن رسید.
در شرایط کنونی احراز دهکها ی درآمدی و مستحق از غیر مستحق بدلیل نبود یا مخدوش بودن اطلاعات درآمدی افراد با اشکالات بسیار جدی همراه است و ای بسا اشخاص با درامد خوب یارانه هم می گیرند ولی آدمهای با درامد نه چندان خوب یارانه نمی گیرند.
راه حل پیشنهادی این است که:
1- برای بنزین و گاز وبرق و آب از قیمت گذاری پله ای استفاده شود.
2-از افزایش یارانۀ نقدی خودداری شود (چون باعث غرق شدن بیشتر و دور شدن از هدف آزاد سازی اقتصاد میشود) .
3-و در شناسایی دهک ها و مستحقین تلاش مضاعفی انجام گیرد.
4- وبرای ایجاد اشتغال و راه افتادن رشد اقتصادی تلاش شود.
به نظرم دولت باید برای هر ایرانی سرپرست خانوار یک دشبورد و حساب اعتباری درنظر بگیرد تمام یارانه ها را محاسبه و داخل آن شارژ نماید، مالیات ها را واقعی کند و بجز کارمند و کارگارها از کاسبان، دلالان، بازاریها، پزشکان و ... مالیات واقعی دریافت کند، از طریق مالیات خدمات اجتماعی پایه را برای همه مردم فراهم کند، کنتورهای انرژی را هوشمند و حاملهای انرژی هوشمند و هر کنتور را به یک سرپرست خانوار متصل نماید و میزان مصرف آن از شارژ های کاهش یابد، امکان اختصاص وام و کاهش اقساط فراهم شود. امکان دریافت وجه نقد از این اعتبار وجود نداشته باشد و صرفا امکان خرید از فروشگاهای تعاونی و سراسری فراهم گردد.
متاسفانه الان همینطور که تجربه اش می کنیم کل دنیا نگاهشون به اشارۀ انگشت امریکاست .ما مجبوریم برای راه انداختن اقتصادمان برای فروش محصول برای تهیۀ مواد اولیه برای تهیۀ ماشین آلات تولید برای تهیۀ کالاهای مصرفی مورد نیاز، با دنیا مراودات آزاد داشته باشیم. این مسئلۀ مناسبات با آمریکا یک جوری عزت مندانه باید حل شود .در ان صورت بتدریج قسمت بزرگی از مشکل حل و از شمار نیازمندان به یارانه کم خواهد شد.
این یارانه چنددرصد کل بودجه هست؟
کسی چیزی میدونه؟
هیچ امیدی نیست
اگر دولت قصد کمک به مردم را دارد دلارهای کالاهای اساسی را با نرخ ۴۲۰۰ تومان به خود مردم بدهد یا معادل ریالی آن به نرخ روز . کمک معیشتی دردی دوا نمی کند مثلا ۲۰۰ هزار تومان ماهیانه را چه کنیم؟ میوه میانگین ۱۵ هزار تومانی دارد....
بصورت دلاری به مردم طبقات پایین به حساب یارانه شون واریز بشه
بدبختیمون اینه هر چی این یارانه ها داده میشه و ازاد میشه چهار سال بعد اثرش میشه نصف حقوق ی فرد سر ازاد شدن اون یارانه ها
تجربه نشان داده مطرح کردن این موضوعات باز نشان از ناتوانی دولت در مهار تورم و به نوعی سرهم کردن مسائل اقتصادی بدون راهکار وبرنامه درست وحسابی است که دولت های قبلی نیز آترا کردند ونتیجه معکوس وگرانی در کشور اتفاق افتاد چیزی که میتوان گفت این با تکرار این روشهای قدیمی معلوم میشود که این دولت نیز برنامه اقتصادی در حد واندازه مشکلات کشور ندارد وباز می خواهد مسائل روزمره اجتماعی را به نوعی سرهم کند بی شک اول با برنامه درست وکارشناسی مسائل اقتصادی وتورم وسقوط ارزش پول ملی را مهار وبعد مسائل حاشیهای درامور کشور را حل وفصل نمود وگرنه این بار گران متورم شده اقتصادی هر روز سنگین تر وعلاج آن نیز امکان نا پذیر خواهد بود چون اراده وعمل وعلم کافی به فراخور این مشکلات در مسئولین وجود ندارد
این سوال شما مثل این میمونه که برای رفع سرماخوردگی بجای رفتن به دکتر نظر سنجی برگزار کنی
این سیستم یارانه دهی اونم در حد بخور و نمیر باید کاملا حذف شود
این عدده چجوری بدست اومده؟
با دلار 28000 تومنی تقریبا میشه 57 میلیارد دلار مطمئنید این درسته؟
کل یارانه هارا جمع کنند و همه ی قیمتهارا آزاد کنندو آنرا بصورت نقدی به حساب هر ایرانی صاحب کارت ملی به یک اندازه و بطور مساوی پرداحت کنند
سلام دولت یارانه نقدی راحذف کند بجای آن برای کلیه خدمات الگوی مصرف تعببن کند تا الگوی مصرف رایگان کسانی که بیشتر از الگوی مصرف استفاده کردند چند برابر قیمت تمام آب برق گاز تلفن دریافت کند مازاد درآمد رادر حوزه بهداشت وآموزش وپرورش هزینه نماید درعوث هزینه درمان برای کلیه افراد جامعه رابگان باشد
هم‌زمان آزاد سازی همه ی نرخ ها واقعی سازی دستمزدها حذف ۴صفر از پول ملی در نهایت مبارزه گسترده با رانت ها و فساد مالی
اگر تو خودت رو در حد سومالی میدونی باید گفت خلایق هر چه لایق
با توجه به ورشکستگی اقتصادی دولت فقط می تواند گران تر بکند چه راه ساده ای
سهم تمام اقلام یارانه از قبیل سوخت ، نان و... به کارتی با عنوان یارانه مستقبم به شماره ملی شخص اختصاص گیرد و در همه فروشگاهها امکان تبذیل به کالا و پول نقد فراهم گردد و در بورس قابل قیمت گذاری باشد.
با این روش قیمتها با رقابت به قیمت تمام شده نزدیک می گردد .
اقشار کم درامد شناسایی شوند ودلیل درامد کم
با تحریم هیچ راهی نیست و مردم همه بدبخت شده اند
دولت در شرایط حساس امروز باید نسبت به تامین نیازهای اساسی مردم مثل زمان جنگ اقدام و با تعیین سهمیه هر فرد و خانواده بصورت ماهانه اقدام و آرامش را به زندگی مردم برگردان یعنی سیستم ناقص و فاسد توزیع اجازه نمی‌دهد بازار آرام شود دولت عاملهای فروش اقلام ضروری را در همه محلات تعیین نموده و بر اساس کالا برگ رزاق رابه مردم بصورت ماهانه تحویل دهند . هرکس بیشتر از سهمیه نیاز داشت از بازار آزاد تهیه نماید.یارانه ها را نیز قطع نموده و ریال آن در کارت‌های تسویه برای تسویه بدهی انرژی به مردم بدهند
تا زمانی که حکومت فامیلی باشد و افراد بدون کارایی را سر پست مهم بگذارند این اقتصاد و این مملکت درست بشو نیست همانطور که تا حالا نبوده.سال سال یک صد سال هر سال دریغ از پارسال......
در واقع دولت هیچ یارانه ای پرداخت نمیکنه که بخواهد حذف کند . به طور مثال نفت که مال خود مردم هست رو استخراج میکند و در پالایشگاهی که توسط پول خود همین مردم ساخته شده تبدیل به بنزین و دیگر حاملهای انرژی میکند و توسط تانکرهایی که با پول همین مردم خریده در سطح کشور پخش می کند و ببنزین را لیتری 3000 تومان به همین مردم می فروشد
هیچ کاری نکنه یارانه رو کلا حذف کنه ولی واحد پوا مملکت کنه دلار یا طلا حقوق بر اساس اون بده. الان کارمندای دولت و مردم دارن با حقوق 50 دلاری 100 دلاری به دولت یارانه میدن. بشیم مثل همه کشور های دنیا
پول تمام یارانه ها بصورت مساوی به تمام مردم پرداخت شود و تمام یارانه ها حذف و به قیمت جهانی تمام هزینه ها و حتی درآمدها نزدیک به درآمدهای جهانی و حمایت بخش تولید و محدود کردن واردات بخصوص کالاهای ساخت داخل ،اون موقع متوجه میشم اون نون یا بنزینی که استفاده میکنیم قیمت واقعی ش چقدر است ، هم مصرف بهتری میکنیم هم مدیریت درامد
پرداخت یارانه بیشتر به قشر پایین با زیر ساخت فعلی تنها باعث تورم بیشتر می شود.
یارانه به تولید هم احمقانه ترین کار است
مشکل تولید ما این است که به تولید به عنوان جایگزین واردات نگاه میکنیم. میخواهیم هرچیزی تولید کنیم و مزیت رقابتی را درنظر نمیگیریم، مقیاس اقتصادی را درنظر نمیگیریم، برای یک لیوان شیر گاوداری تأسیس میکنیم، برای 85 میلیون نفر 9 واکسن مختلف تولید میکنیم! بالای 10 خودرو داخلی با تیراژ زیر 100000 دستگاه در سال تولید میکنیم! به تمام این موارد یارانه میدهیم! هر فرد بیسواد و بی تجربه ای را به دلیل نسب فامیلی با مقامات در سمت های کلیدی قرار می‌دهیم و میخواهیم نتیجه هم بگیریم.
تقسیم کالاهای اساسی با کوپن و حذف یارانه پولی
سالهاست که یارانه حذف شده ولی آقایان نرخ ارز را بالاو پول ملی را ضعیف نگه می دارند بعد می گویند یارانه می دهیم
بهترین کار دولت هیچ کاری نکردن است
اگر قراره یارانه بدهید اول یارانه های قبلی را ده برابر کنید تا برای یارانه جدید تصمیم بگیریم نه ببخشید بگیرید.
کوتاه کردن دست مفسدین اقتصادی و مصادره اموال اختلاس شده و رانتی و اشخاصی که وام های میلیاردی را بر نگردانده اند جهت تامین منابع اصلاحات اقتصادی و ایجاد کار و واقعی کردن حقوق ها و مستمری ها متناسب با هزینه زندگی بعلاوه ۲۰ در صد پس انداز.وگرنه هیچ کاری نکند.
تا وضعیت ارتباط با دیگر کشورها عادی نشده و تحریمها برداشته نشوند بعید میدانم وضع خیلی تفاوتی نماید. ولی در خصوص یارانه ها بنظرمن یارانه کالاهای اساسی نباید برداشته شود چون همه مردم منتفع میشوند. ولی یارانه حاملهای انرژی را برای جلوگیری از قاچاق و حیف و میل آن میتوان تدریجی حذف و مبلغ آنرا به دلار به مردم بدهند.
توجه بفرمایید که حتما حتما دولت باید یارانه ها را از اقتصاد ایران حذف کند اما زمان و موقعیت این جراحی بزرگ مهم است انچه که مشخص است ایران هم اکنون درگیر یک جنگ بزرگ اقتصادی است و حتی در جنگ نیابتی خواه نا خواه در یمن لبنان سوریه و عراق درگیر هستیم شرایط کشور شرایطی نیست که بخواهیم اصلاحات اقتصادی در آن انجام بدهیم و اصلا به هیچ وجه انجام این جراحی بزرگ در شرایط بحرانی توصیه نمیشود بعنوان یک کسی که سالها تجربه اقتصادی داشته و کارشناس اقتصادی با 25 سال سابقه هستم دولت در شرایط کنونی یارانه ها را قطع نکند بلکه نظارت بر نحوه و چگونگی یارانه ها را تشدید کند زیرا اگر یارانه ها قطع شود اثرات مولتی پلیکانی افزایش قیمت در چند کالای یارانه ای کلیت اقتصاد کشور و کالاها و خدمات را درگیر خواهد شد و تورم سرسام آوری را باعث خواهد گردید معمولا اقتصادی دنیا در گذشته زمان اصلاحات اقتصادی را شرایطی قرار می دادند که کشورها کاملا آرام جریان درآمدی کشور با ثبات و نرخ تورم های معقول را تجربه می کردند لذا به نظرم اصلاح یارانه در ایران باید به زمانی دیگر و ان شاالله بهبود اوضاع باید انجام بشود نمایندگان محترم فکر این نباشند 27000 میلیارد تومان پول حاصل از حذف ارز ترجیحی را با عنوان افزایش یارانه تا 105000 تومان پرداخت نماید این مقدار افزایش در مقایسه با ابر تورمی که بر اقتصاد وارد میشود ناچیز بوده و با گرانی اجناس و خدمات نه تنها مستهلک شده بلکه هزینه خانوارها را نیز بصورت قابل توجهی افزایشخواهد داد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر