بازدید 4189

فعالیت گسترده لابی‌گر‌ها در نشست آب و هوایی اسکاتلند

بیش از پانصد لابی گر شرکت‌های آلاینده محیط زیست از کشور‌های مختلف در نشست جهانی آب و هوایی سازمان ملل در گلاسگو اسکاتلند شناسایی شده اند.
کد خبر: ۱۰۸۶۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶ 09 November 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما از لندن، نهاد‌های ناظر و مستقل اعلام کردند بیش از پانصد لابی گر شرکت‌های آلاینده محیط زیست از کشور‌های مختلف در نشست جهانی آب و هوایی سازمان ملل در گلاسگو اسکاتلند شناسایی شده اند.

رسانه‌ها در انگلیس عمده این افراد را که شامل کارشناسان، سیاستمداران و افراد سرشناس معرفی کردند که برای شرکت‌های آلاینده به ویژه شرکت‌های نفتی یا فعال در سوخت‌های فسیلی به ویژه زغال سنگ مبادرت به لابی گری می‌کنند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در انگلیس فهرست مدعوین و حاضران در نشست آب و هوایی گلاسگو که بدست چهار نهاد نظارتی، دید بان شرکت‌های اروپایی، شاهد جهانی، گلاسگوالاینده‌ها را فرا می‌خواند و حسابرسی شرکت‌ها رسیده نشان می‌دهد این نهاد‌های ناظر لابی گران را شناسایی کرده اند.

بر اساس این گزارش شرکت‌های بزرگ نفتی همچون شل، بریتیش پترولیوم، توتال، اکسون موبیل، گازپروم، انی اس پی ای، پتروبراز، پتروچاینا، استات اویل، رپسول از جمله شرکت‌هایی اند که ده‌ها کارشناس و لابی گر به این نشست اعزام کرده اند تا ضمن آگاهی از شرایط آینده مصوبات را به نفع این شرکت‌ها تغییر شکل دهند.

گفته می‌شود در میان لابی گران چهره‌های سرشناس نیز حضور دارند تا با نفوذ خود بر لابی گری‌ها عمق بخشند یا اطلاعات دقیق تری از تصیمات این نشست به شرکت‌های نفتی ارائه دهند.

باراک اوباما از جمله سخنرانان این نشست جهانی بود او خطاب به جوانان که چندین روز است در اعتراض به عملکرد کشور‌های صنعتی و سرمایه دار و شرکت‌های آلاینده محیط زیست در خیابان‌های اطراف محل نشست جهانی آب و هوایی در گلاسگو تظاهرات می‌کنند گفت: عصبانی باشید، اما عصبانیت خود را هدایت و ناخرسندی خود را مهار کنید.

امریکا پس از چین دومین آلوده کننده جو زمین و عامل انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و گرمایش زمین است، اما دونالد ترامپ از نشست آب و هوایی خارج شد و تمام تعهدات امریکا در نشست پاریس را زیر پا گذاشت.

باراک اوباما که وعده پرداخت سالانه صد میلیارد دلاری شش سال پیشش از جانب کشور‌های ثروتمند به کشور‌های فقیر به منظور جلوگیری از تغییرات آب و هوایی هنوز محقق نشده است به انتقاد از حضور نیافتن سران چین و روسیه در این نشست پرداخت و گفت: کشور‌های جزیره‌ای در برابر تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر‌ترند و بالا آمدن آب دریا‌ها به علت گرمایش زمین و ذوب شدن یخ‌ها بیش از همه این مناطق را تهدید می‌کند.

نمایندگان ۷۷ کشور جهان با انتقاد از محقق نشدن وعده کمک مالی کشور‌های صنعتی و سرمایه دار برای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای و جلوگیری از گرمایش بیشتر کره زمین گفتند: مادامی که این کشور‌ها که عمده‌ترین آلوده کنندگان کره زمین و جو آنند به تعهدات خود عمل نکنند نمی‌شود به نتیجه مثبت این نشست امیدوار بود و صرفا وعده‌های توخالی است.

بیست و ششمین نشست جهانی آب و هوایی سازمان ملل تا ۲۱ ابان در گلاسگو واقع در اسکاتلند در شمال انگلستان ادامه دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست