بازدید 4846

بازخوانی خبرسازی درباره انتصاب رئیس کل جدید گمرک و رو شدن عیار و اعتبار رسانه‌ای

در روزهای اخیر موج خبرسازی درباره انتصاب معاون وزیر اقتصاد بسیاری از مدیران، فعالان بخش خصوصی و حتی برخی رسانه ها را دچار اشتباه کرده است.
کد خبر: ۱۰۸۵۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹ 05 November 2021

به گزارش تسنیم،  شواهد و اخبار دریافتی از منابع مختلف  نشان می‌دهد به زودی موج تغییرات معاونین و روسای سازمانهای زیر مجموعه وزارت اقتصاد به یکی دو دستگاه که هنوز با مدیران منصوب دولت حسن روحانی به فعالیت خود ادامه میدهند، خواهد رسید.

وزیر اقتصاد تا کنون روسای سازمانهای بورس، خصوصی سازی، امور مالیاتی کشور، سرمایه گذاری و اموال تملیکی در کنار معاونین اقتصادی، بانک و بیمه همراه با دبیر شورای عالی مناطق آزاد را تغییر داده و تنها زیر مجموعه های مهم باقی مانده، بیمه مرکزی و گمرک جمهوری اسلامی ایران که هنوز موج تغییرات به آنها نرسیده است. نکته جالب توجه اینکه وزیر اقتصاد در نخستین شنبه بعد از دریافت رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی به همراه برخی معاونان گمرک راهی گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) در حاشیه تهران شد و در این بازدید چند دستور و مکاتبه از جمله تغییر بخشی از فرایند رجیستری موبایل، ارتباط سامانه بانک مرکزی با گمرک با وجود فعالیت سامانه جامع تجارت و ... صادر شد. 

این درحالی است که با وجود تمام گمانه زنیها، وزیر اقتصاد فعلا از تصمیم نهایی خود درخصوص تعیین رئیس کل جدید گمرک ایران رونمایی نکرده است. با این وجود موج گمانه زنی ها در این خصوص در محافل مرتبط با گمرک ایران به شدت افزایش یافته است.

در همین راستا، طی ساعات اخیر اخبارمتناقضی مبنی بر صدور حکم انتصاب معاون وزیر و رییس کل گمرک ایران در شبکه های اجتماعی، برخی رسانه های شناخته شده و خبرگزاری ها منتشر شد که پیگیریها نشان داد، این اخبار فاقد صحت و اعتبار می‌باشد. بر این اساس  رییس مرکز روابط عمومی ‌وزارت اقتصاد نیز اعلام کرده، گمانه زنی ها و طرح برخی نام‌ها درباره انتصاب رییس جدید گمرک غیر دقیق و نادرست است.

باید این نکته را هم به صورت تکمیلی اضافه کرد که از  روز چهارشنبه نام حداقل چهار نفر به عنوان رییس کل جدید گمرک  به صورت قطعی و نهایی شده مطرح گردید  که وزارت اقتصاد این اخبار را تکذیب کرده است. همین اخبار باعث سردرگمی بسیاری از فعالان اقتصادی مرتبط با گمرک شد و حتی این سردرگمی ناشی از مخابره اطلاعات غلط و یا حتی جهت دار، در برخی گمرکات اجرایی  مرزی کشور حواشی را نیز ایجاد کرد.

جدای از بحث اطلاع رسانیهای غلط و شائبه برانگیز که عیار رسانه ای را در هیاهوی شبکه های اجتماعی روشن کرد، با توجه به اهمیت و نقش ویژه گمرک ایران در حوزه ترخیص اقلام مورد نیاز  واحدهای تولیدی، تسهیل تجارت خارجی و همچنین چالشهای مربوط به افزایش درامد دولت در شرایط  تشدید کسری بودجه در کنار مبارزه قاطع و ساختاری با پدیده قاچاق کالا لازم است تا هرچه سریعتر وضعیت این سازمان مهم اقتصادی نیز شفاف شود.

در پایان ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که  تیم فعلی مدیریتی در گمرک از حدود 3 سال قبل و بعد از کنار رفتن مسعود کرباسیان و حضور دژپسند در وزارت اقتصاد، مدیریت گمرک جمهوری اسلامی ایران را بدست گرفته است. در این دوره مباحثی مثل حضور نیروی انتظامی در گمرکات اجرایی، واگذاری  تصمیم گیری نهایی قاعده دو الف گمرکی به وزارت صمت، تشدید اختلافات در حوزه سامانه جامع گمرکی و سامانه جامع تجارت و پیگیری قضایی موضوع، کشف پدیده دستکاری مجوزها و ... مورد توجه قرار گرفت.

علیرضا رحیمی نژاد

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل