بازدید 20350
رئیس سازمان ملی کارآفرینی ایران در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی

آسیب جدی به اعتماد کارآفرینان و ضرورت ترمیم آن/ روند خروج میلیارد‌ها دلار سرمایه از کشور را متوقف کنیم

سلاح‌ورزی معتقد است: ابتدا باید در زمینه کسب اعتماد کارآفرینان و فعالان اقتصادی و تشویق و ترغیب آن‌ها برای ماندن در کشور و ساختن ایران، آن هم از طریق تقویت اعتماد، گسترش حاکمیت قانون، محترم شمردن حقوق مالکیت خصوصی و ضمانت اجرای قرارداد‌ها قدم برداریم.
کد خبر: ۱۰۸۵۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷ 02 November 2021
به گزارش تابناک اقتصادی؛ دکتر محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهوری اخیرا در سخنانی با اشاره به ضرورت حل مشکلات اقتصادی کشور اظهار داشت: "از ایرانیان عزیزی که در خارج از کشور هستند، دعوت میکنم تا سرمایه‌های فکری و مالی خود را وارد کشور کنند، زیرا فضا در کشور به سرعت در حال تغییر است و همه زیرساخت‌های لازم برای جهش اقتصادی در ایران فراهم خواهد شد. "

در این باره دکتر سلاح‌ورزی رئیس سازمان ملی کارآفرینی ایران در گفتگو با تابناک اقتصادی با اشاره به اینکه ارسال پیام، دعوت و سیگنال‌های مثبت و محبت آمیز برای دعوت از هموطنان ایرانی خارج از کشور در جهت توسعه، آبادانی کشور و رفاه مردم ایران، کاری نیکو و پسندیده است، تاکید کرد: امروز و در شرایط ابتدایی و روز‌های اولیه فعالیت دولت سیزدهم و آن هم در موقعیتی که کشور به پایین‌ترین میزان سرمایه‌گذاری‌های جدید در اقتصاد کشور رسیده است، استفاده از ظرفیت مادی و فکری ایرانیان خارج از کشور مستلزم مقدمات، بستر و زمینه‌های متعددی است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه اظهار داشت: واقعیت این است که در بیست سال گذشته مهاجرت نیروی انسانی و خروج پول و سرمایه از کشور مدام روند صعودی و نگران‌کننده‌ای داشته است، در عین حالی که اقتصاد ایران برای رشد نیاز به تزریق خون تازه در رگ‌هایش داشته، متاسفانه سرمایه‌های کشور (اعم از سرمایه‌های فکری و مالی و انسانی) راه خروج از کشور را گرفته و عملاً کشور‌های دیگر از این ظرفیت منفعت برده‌اند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: نکته‌ای که در موضوع خروج سرمایه‌های فکری، مالی و انسانی در سال‌های اخیر قابل توجه است، این که صرفاً نارضایتی سیاسی باعث این پدیده نیست، بلکه نوعی از نارضایتی طبقه کارآفرینان به خاطر شرایط نا اطمینانی و ناپایدار حمکرانی اقتصادی کشور است.
 
آسیب جدی به اعتماد کارآفرینان و ضرورت ترمیم آن/ روند خروج میلیارد‌ها دلار سرمایه از کشور را متوقف کنیم
 

خروج سالیانه ۱۸ میلیارد دلار از کشور/ روند خروج سرمایه را متوقف کنیم

سلاح‌ورزی یادآور شد: رئیس پیشین بانک مرکزی در جایی گفته بود که در پانزده سال گذشته حدود ۲۸۰ میلیارد دلار از کشور خارج شده، یعنی متوسط سالیانه ۱۸ میلیارد دلار و این سرمایه به عبارت بهتر از طریق مهاجرت کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و خانواده‌ها، سرمایه‌گذاری در کشور‌های همجوار و سایر کشور‌ها از کشور خارج شده است. دلیل این تصمیمات توسط افراد نوعی ناامیدی نسبت به آینده اقتصادی کشور و مکانیزم تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در حوزه اقتصاد کشور است؛ لذا مطلبی را که من می‌خواهم بگویم این است؛ قبل از دعوت از ایرانیان خارج از کشور لازم و ضروری است که از طریق اطمینان بخشی به فعالان اقتصادی داخل کشور، روند خروج سرمایه را کند و متوقف کنیم.

وی تاکید کرد: ایجاد چنین بستر اطمینان بخشی البته نیاز به هماهنگی و همراهی همه قوا و همه اجزای حاکمیت دارد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در حالی‌که هدف اصلی سیاست‌های اصل ۴۴ و ابلاغ آن از طرف مقام معظم رهبری، تقویت اقتصاد کشور از طریق خصوصی‌سازی و بهبود فضای کسب و کار بود، متاسفانه می‌بینیم که در این زمینه هم تقریباً هیچ موفقیتی نداشته‌ایم. در زمینه واگذاری‌ها و خصوصی‌سازی هر آنچه از بنگاه‌ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده بود، بعد‌ها به بهانه‌ها و دلایل مختلف بازپس‌گیری شد، در حوزه بهبود فضای کسب و کار هم که نه تنها پیشرفتی نداشته‌ایم، بلکه ترقی معکوس هم کرده‌ایم.

همه این‌ها جزو عواملی است که سرمایه اجتماعی و اعتماد فعالان اقتصادی به دولت و تصمیم‌گیران اقتصادی را به شدت کاهش داده است. مداخلات متعدد، به ویژه تصمیم‌گیری و قیمت‌گذاری دستوری عملاً اجازه برنامه‌ریزی را به هیچ مدیر بخش خصوصی نمی‌دهد. تصمیمات خلق‌الساعه و تغییر مداوم رویه‌ها، باعث ناامیدی و نااطمینانی هر سرمایه‌گذاری در کشور شده است. وضعیت تورم، نرخ ارز، سیاست‌های تجاری و ارزی و ... .

وی افزود: تصور من این است که ابتدا بایستی در زمینه کسب اعتماد کارآفرینان و فعالان اقتصادی و تشویق و ترغیب آن‌ها برای ماندن در کشور و ساختن ایران، آن هم از طریق تقویت اعتماد، گسترش حاکمیت قانون، محترم شمردن حقوق مالکیت خصوصی و ضمانت اجرای قرارداد‌ها قدم برداریم.

رئیس سازمان ملی کارآفرینی ایران در پایان گفت: حتماً در صورت اعتمادسازی، نرخ تشکیل سرمایه تقویت خواهد شد. برای فراهم کردن زمینه حضور هموطنان خارج از کشور، حل مشکل روابط بین‌المللی از ضروریات است، نباید توقع داشته باشیم، ایرانیان خارج از کشور خود را در معرض ریسک تحریم قرار دهند. در شرایط فقدان روابط بانکی بین‌المللی، تقریباً انتقال سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور سخت و پرهزینه است؛ لذا با در نظر گرفتن این موضوعات می‌توان درقدم‌های بعدی انتظار واکنش مثبت از سمت هم‌وطنان را داشت.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۳
سلام حرف زدن خوبه ولی کو عمل . خیلی بایدکار کرد تا به نقطه خوب برسیم که من بعید می‌دانم که به این سرعت اعتماد مردم برگردد. مشکل تغییر فرهنگ شده که کار را سختر می‌کند.
پاسخ ها
حسینی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
روزی طیب نیا گفت در مورد اقتصاد و مدیریت اقتصادی چیزی نیست که ندونم و بلد نباشم اما مشکل اقتصادی ما ریشه در سیاست دارد. مشکل این رئیس جمهور و فلان نیست. مشکل جای دیگه است.
عبدالهی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
اصلا چه معنی دارد که به هر کارت ملی 2 هزار دلار بدهند؟ این عمل سبب بروز پدیده زشت خرید و فروش کارت ملی و بروز اختلال در اقتصاد کشور را فراهم میکند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
تا مسئولین مااینها باشند نتیجه همین است. دید مسئولین و کسانیکه تصمیم میگرند غلط هست باید بینش و دیدشان را درست کنند تا کشور درست شود
تا امنیت اقتصادی نباشد شاهد این ماجرا هستیم. اگر چین را الگو می کنیم بدانیم که چین فقط با ارتباط یا جهان و به خصوص آمریکا اقتصادش متحول شد
وقتی که رئیس سازمان کارآفرینی خودش حقوق بگیر دولت باشه این حرفها فقط یک سری شعار بیشتر نیستند
آمار خروج سرمایه درست نیست گفته شده در چهار سال ریاست احمدی نژاد هفتصد میلیارد دلار از کشور خارج شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
اون درآمد کشور از فروش نفت بود که هیچ کس نمیدونه اون پول کجاست!
داداش شما همین هایی که داخل هستند را نگه دار اون ور آبی ها پیشکش
حتما از فردا ملت صف میبندن سرما یه هاشون را بیرن داخل مملکت و مثل بقیه تو بورس بریزن تو جیب مسولین.
همین الان با این اوضاع سیاسی و اقتصادی که درست کردید همه بدو بدو میان ایران
ما که سرمایه هم نداریم داریم میریم
بجز پزشکان عزیز که دارمد خوبی در ایران دارن ، همه باید از ایران بریم
پاسخ ها
عبدالله
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
پزشکان رحم به صغیر کبیر نمیکنند تا پولها را جمع کنند برند ترکیه هم.خانه.هم کار هم آرامش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
الان پزشکان هم دارند جمع می کنند میروند
آخه چه اتفاقی افتاده که سرمایه گذاران برگردن ، خیلی هنر کنیم جلو خروج کسانی که فعلا هستن رو بگیریم
سرمایه گذاری اعتماد می خواهد. اعتماد دیوار بلورین است که سخت ساخته می شود و آسان فرو می ریزد و پس از فرو ریختن، اعتماد سازی دوبار به سختی ساختن دیوار با خرده شیشه های فرو ریخته است و هرگز مثل روز اول نخواهد شد. در بازار، فردی که به بدحسابی شهره شده به انتهای راه رسیده ...
الان ۲ ماهه ۱۰ دستگاه ماشین گرد بافی با پول خودم وبدون هیچ کمک وامتیازی وارد کشور کردم که برای هر کدام یک نفر مشغول کار میشه همه مراحل انجام شده تمام حقوق گمرکیش هم پرداخت شده .یکی از آقایان اجازه نمیده .وقتی هم میپرسم چرا میگه باید برایمن مشخص بشه در ایران تولید نمیشه.خوب وزارت صمت هنوز نمیدونه که چی در اینجا تولید میشه وچی نمیشه؟البته که ميدونند. منتها باید این کارها انجام بشه که کسی رغبت نکنه تو کشور کار ایجاد کنه.اونوقت توقع دارید که از خارج بیان سرمایه گذاری کنند وقتی که داخلیها را بلاتکلیف کردین؟
وقتی فقر زیاد بشه نا امنی زیاد میشه آیا جایی نا امن کسی سرمایه گذاری میکنه،شما ببینید در سال چندتا توریسم مورد حمله و دزدی قرار می گیرند
تا توسعه ی سیاسی اتفاق نیفته توسعه ی اقتصادی اتفاق نمیفته و عدم توسعه سیاسی هم بیشترش تقصیر خود مردمه
اگه مونده بود دولت مورد اختلاس قرار می داد
فکر میکنید سالی 18 میلیارد دلار که از کشور خارج میشه صرف چی میشه؟ قطعات خودرو و لوازم خانگی به اصتلاح داخلی که همه از چین وارد میشه . مواد اولیه ساخت دارو های ایرانی - قطعات کامپیوتر و الکترونیک و تلفن همراه و کالاهای مصرفی اساسی و ....
من سال ۱۳۸۹ تعداد ۱۵۰ واحد مسکن مهر قرارداد بستم و چون زمین کاربری مسکونی نداشت و آماده سازی هم نشده بود و نقشه هم کشیده نشده بود با یک سال و نیم تاخیر کار را شروع کردم و با تورم ۳۰۰ درصدی ناشی از سقوط ریال و افزایش نرخ دلار از هزار تومان به ۳۷۰۰ تومان کار نهایتا در سال ۹۲ متوقف شد و سرمایه من تا الان خوابیده و دولت هم خود را به آن راه زده.
مشکل ما را که داخل هستیم کی حل میکند که خارج رفته ها قرار باشد برگردند؟
اینجا بخش خصوصی با تورم هر ساله نابود میشود.
در اولین فرصت باید از این مملکت رفت .
سرمایه کل عمر من برباد رفته
در کشور ایا امنیت داریم البته بجز مسولین و اقازادها . ایا در کشور ازادی داریم ایا در نحو پوشیدن و خوردن ازادی داریم . حتی در داشتن سگ خانگی ازادی نداریم حتی برای فرزند اوری شما دستور میدهید . در همه دنیا میگویند سرمایه ترسو است شما حتی به دارای مردم مالیات میخواهید . چرا باید سرمایه به ایران بیاید
در پانزده سال گذشته حدود ۲۸۰ میلیارد دلار از کشور خارج شده، یعنی متوسط سالیانه ۱۸ میلیارد دلار و این سرمایه به عبارت بهتر از طریق مهاجرت کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و خانواده‌ها، سرمایه‌گذاری در کشور‌های همجوار و سایر کشور‌ها از کشور خارج شده است
کاش میفرمودن که در 15 سال گذشته درامد دلاری ایران هم 1100 میلیارد دلار بوده! گیریم 280 میلیاردشم از کشور خارج شده باشه! بقیه 900 میلیارد دلار درامد 15 سال اخیر ایران کو؟؟؟؟؟؟
در پانزده سال گذشته حدود ۲۸۰ میلیارد دلار از کشور خارج شده، یعنی متوسط سالیانه ۱۸ میلیارد دلار و این سرمایه به عبارت بهتر از طریق مهاجرت کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و خانواده‌ها، سرمایه‌گذاری در کشور‌های همجوار و سایر کشور‌ها از کشور خارج شده است
کاش میفرمودن که در 15 سال گذشته درامد دلاری ایران هم 1100 میلیارد دلار بوده! گیریم 280 میلیاردشم از کشور خارج شده باشه! بقیه 900 میلیارد دلار درامد 15 سال اخیر ایران کو؟؟؟؟؟؟
بعضی جیب ها بزرگ و طویل هستند
با ندانم کاری مسئولان کشورهای همسایه و دنیا رو آباد کردیم...نمونه اش ترکیه که اینقدر ایرانی ها خانه خریدند که اقتصادش از ورشکستگی خارج شد...!!
متاسفانه قوانین، محدودیت‌ها و نبود آزادی‌های فردی از مردم ما انسان‌هایی متظاهر ساخته است تا جائیکه اگر اکثریت ملت توان مالی و اجرایی مهاجرت را داشته باشند به کشورهای دیگر مهاجرت خواهند کرد. فقط در ماه سپتامبر ۱۶۰ هزار ایرانی به ترکیه رفتند که بخش کثیری فقط برای شرکت در کنسرت‌ها سفر کردند. با مهندسین و تحصیل کرده‌ها صحبت کنید متوجه می‌شوید که مهاجرت آرزوی اکثریت انهاست. ثروتمندان که تا بتوانند سرمایه خود را به کشورهای دیگر انتقال می‌دهند. متاسفانه هنوز یک میزگردی ندیدیم که مسئولین در این موارد صحبت کنند و راه حلی پیشنهاد بدهند.
مستکبران جهان برای خودشان حق وتو و داشتن بمب اتم و سایر اسلحه کشتار جمعی دارند و اما به بهانه تهمت بدون مدرک، برای استفاده صلح آمیز از دانش هسته ای در ایران، تحریم ظالمانه وضع کردند (دلیل اصلی چیزهای دیگری است)// در این میان مافیاییهای فرصت طلب اقدام احتکار و گرانفروشی کردند، حتی برخی تولیدکنندگان هم عامدا تولید کم و بلکه دیده شد در شهرکهای صنعتی خطوط تولید بسته و سوله ها از کالا قاچاق پر و احتکار کردند!
در این وانفسا-اشرافیت قارون صفت و بندگان حب دنیا- شروع به خودنمایی با خانه های و خودروهای لوکس کردند که با ثروتهای حاصل ظلم احتکار و گرانی! پول حق الناس و فقرای ایران را از طریق بنزین مفت میسوزانند و به ریش فقرا مظلوم ایران میخدند و فقرایی که حتی خودرو ندارند!
مالیات منصافانه و نا نمایشی، مثلا با 30% ارزش خودرو لوکس باشد، تا کذایی قیمتها بالا نبرند!
حق الناس. مالیات از اشراف بگیرید و خوب هم بگیرد و اما این مالیات مستقیم باید به دههکهای پایین که شامل بیش از نمی ملت است بدهند.
انخصار تولید در بازار بگیرید. دید چقدر سریع تولیدکنندگان لوازم خانگی سوءاستفاده کردندا زممنوعیت واردات اجناس خانگی کره ای!!! چرا حقیقت سودطلبانه کاسب و تولیدکننده انکار میکند و کارگران بهانه نکنند. تاثیر متوسط مزد کارگر در صنعت 5% است، یعنی حتی مزد دو برابر شود، فقط 2% تاثیر در قیمت تمام شده دارد! این گرانی دهها درصد ربطی به افزایش مرد کارگر ندارد. بهانه است و دللی حرص و طمع ظالمانه است.
ایران زمان جنگ ایران عراق وضع ژاپن باخرید خودرو خوب کرد در جنگ اقتصادی تحریم وضع چین را خوب کرد
اپارتمان کوچکی را به شرکتی اجاره دادم بعد از 15سال از تخلیه اپارتمان انرا فروختم بیمه برای مفاصا حساب میگوید برو طلب من را از مستاجر بگیر تا مفاصا حساب بدهم با این قوانین مگر کسی مغز خر خورده باشد که سرمایه اش را به داخل بیاورذ این مملکت هیچوقت سامان نمیگیرد.
تازه اینا سرمایه های نقدی هست. سرمایه های انسانی و نابود شدن ژن های با استعداد را هم باید بهش اضافه کرد. نتیجه ش هم کمک کم داره معلوم میشه. وقتی یه پزشک خوب یه مهندس خوب یا یه وکیل خوب در مملکت نباشه هر چی هم پول داشته باشی باید بریزی چاه
آقای سلاح ورز روند خروج سرمایه سالهاست توسط سرمایه داران در حال انجام هست دلارهای صادراتی که سالیانه 20 میلیارد دلارش بر نمیگردد و در بانک های امارات و اروپا و سرمایه گذاری در ان کشورها جا خوش می کند مگر سرمایه نیست؟مگر راهی جز صادرات بی بازگشت برای فرار سرمایه داریم؟
اگر یک فکری برای تامین اجتماعی بکنید زیرا بیمه ای که می گیرد و هزینه ای دفاع در مقابل بیمه مبلغ زیادی برای شرکت های کوچک و متوسط است. دولت کمک!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی