بازدید 13585
استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح کرد

تنها مدلی که می‌تواند اقتصاد ایران را نجات دهد، چیست؟

اگر به شرکت‌های ایرانی اعتماد کرده و امنیت اقتصادی آن را تضمین کنیم، این‌ها می‌توانند به جای خارج کردن پول‌های خود از کشور، آن‌ها را در داخل سرمایه‌گذاری کنند. در حال حاضر، مهمترین وظیفه دولت روان کردن کار‌ها و پروژه‌ها برای آوردن پول مردم در این پروژه‌هاست...
کد خبر: ۱۰۸۵۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۸ 01 November 2021

سعید زرندی، کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی تابناک اقتصادی، پیرامون ماموریت مهم دولت برای کنترل شرایط اقتصادی کشور بیان کرد: وقتی در سطح کلان وضعیت اقتصادی و بودجه کشور را بررسی می‌کنیم، درمی‌یابیم که چیزی حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ هزار میلیارد تومان، کسری بودجه سال پیش روست‌؛ لذا مهم‌ترین ماموریت دولت این است که امورات حیاتی اقتصادی خود را بتواند محقق کند. در چند سالی که گذشت مشخص شد از دولت دیگر نمی‌توان، انتظار معجزه داشت.

زرندی خاطر نشان کرد: پیش‌تر بر این عقیده بودیم که در زمینه‌های مختلف با کمک‌های دولتی می‌توان جلو رفت اما در حال حاضر با وضعیت فروش نفت و هزینه‌های بیش از حد دولت مجموعاً شرایط به سمت کسری می‌رود و ما با بحران سرمایه‌گذاری در کشور مواجه می‌شویم و مشاهده هم می‌کنیم که وضعیت تشکیل سرمایه در کشور منفی شده و به همین دلیل موضوع سرمایه‌گذاری باید جزو مسائل مهم کشور در بین مسئولان قرار بگیرد.

وی افزود: یکی از مواردی که در حوزه سرمایه‌گذاری خود را نشان می‌دهد، هزینه‌هایی است که در قالب سرمايه‌های ثابت و پروژه‌های ناتمام عمرانی دولت تعریف می‌شود و شرایط دولت نیز به گونه‌ای نیست که بتواند این هزینه‌ها را فراهم کند. پس دولت باید در گام اول توجه خود را بر پروژه‌هایی قرار دهد که در عرض یکی دو سال آینده به سرانجام برسد و پيشرفت‌های بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد داشه باشد.

زرندی ایجاد شرکت های سهامی عام پروژه را تنها راه نجات اقتصاد کشور دانست و ادامه داد: نیاز کشور با این رشد جمعیتی و اقتصادی، استفاده از سرمایه‌های مردم برای سرمایه‌گذاری و پیش‌برد پروژه‌هاست. شخصا معتقدم قانون اصل ۴۴ با گذشت بیش از ده سال، نیازمند یک بازنگری جدی است، چون تنها امکان سرمایه‌گذاری را برای بانک‌ها و صندوق‌ها فراهم کردیم و امکان حضور مردم را تا حد زیادی کاهش دادیم و خودمان با دست خود یک تحریم داخلی به وجود آوردیم. اعتقاد جدی دارم تنها مدلی که می‌تواند اقتصاد ایران را نجات دهد، استفاده از سرمایه‌های مردمی است.

یک ایده‌ای را بنده زمانی که در معاونت طرح و برنامه وزارت صمت داشتم، استفاده از ظرفیت شرکت‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری بود و اعتقاد داشتیم خود شرکت‌های بزرگ ایرانی توان دارند که اقتصاد کشور را کنترل کنند. چون اگر به امید دولت باشیم هیچ توان سرمایه‌گذاری وجود نخواهد داشت. اما اگر به شرکت‌های ایرانی اعتماد و امنیت اقتصادی آن را تضمین کنیم، این‌ها می‌توانند به جای خارج کردن پول‌های خود از کشور، آن‌ها را در داخل سرمایه‌گذاری کنند. در همین راستا نیز ۵۰۰ شرکت را شناسایی و با آنان تفاهم‌نامه امضا کردیم و تقریبا ۴۰۰ هزار میلیارد نیز پروژه تعریف کردیم. پس دولت چاره‌ای ندارد جز این که بتواند پروژه‌های خود را واگذار به مردم و شرکت‌ها کند. سیستم‌های نظارتی نیز باید همکاری کنند و از نظر روانی آمادگی مردم برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عظیم را بوجود آورند.

استاد دانشگاه علامه با اشاره به برنامه‌های خود در زمان معاونت وزارت صمت گفت: یکی از برنامه‌هایی که آن را در شورای عالی بورس تصویب و بعدا آن را در مجلس قانون کردیم، این بود که اگر بتوانیم یک آورده خوب از سمت دولت بیاوریم و سپس مردم را پای کار سرمایه‌گذاری بیاوریم، می‌توانیم اقتصاد ایران را نجات دهیم. به این گونه که ابتدا شرکت‌های بزرگ را گرد هم بیاوریم و پروژه‌ای بزرگتر را تعریف کنیم و سپس با استفاده از توان شرکت‌ها و مردم این پروژه‌ها را جلو ببریم.

برای راه اندازی این پروژه‌ها قرار بود حدود ۴۰ درصد آن را خود شرکت‌ها فراهم کنند و باقی را در بورس و با استفاده از مردم جلو ببریم. از مزایای این طرح اعتماد مردم به شرکت‌ها بود، ولی در ادامه این روند متاسفانه دچار مشکلاتی شدیم و برخی از شرکت‌ها در ادامه راه همکاری‌های لازم را با ما نداشتند؛ برای مثال این ایده در بخش صنایع و معادن بسیار با استقبال خوبی از سوی مردم و خود شرکت‌ها رو به رو شد.

وی در پایان تصریح کرد: پول خرد در اختیار مردم زیاد است و می شود از این پول‌ها به نفع اقتصاد کشور و خود مردم استفاده کرد. شرکت سهام عام پروژه به این صورت است که ما از دولت آورده‌هایمان را بیاوریم و سپس مردم را در آن شریک کنیم. در حال حاضر وضعیت سرمایه‌گذاری در کشور نامساعد است و مهمترین وظیفه دولت در حال حاضر روان کردن کارها و پروژه‌ها برای آوردن پول مردم در این پروژه‌هاست. البته با این ساختار موجود این کار راحت نیست و تلاش زیادی را از سوی دولت می‌طلبد. در همین راستا استانداران وظیفه دارند پروژه‌ها را خیلی شفاف برای سرمایه‌گذاری مردم عرضه کنند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۱
ببینید امارات چه کرده مو به مو اجرا کنید
پاسخ ها
مجيد گودرزي- فعال سياسي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
اصلي ترين و بزرگترين چالش اقتصادي كشور "بحران
ارزش" افزوده است
ما 880 هزار ميليارد تومان طرح نيمه تمام داريم
4300 هزار ميليارد تومان انواع سپرده هاي بانكي داريم
صدها هزار ميليارد تومان در بازارهاي ارز () بخصو ارزهاي ديجيتال و سكه سرمايه گذاري كرده ايم
هزاران هزار ميليارد تومان در خانه هاي كلنگي سرمايه گذاري كرده ايم كه ارزش افزوده تمام اين سرمايه گذاري ها صفر مطلق است.
مشكل كشور نه سياسي است و نه مذاكره
مشكل مديريت سرمايه گذاري است. سرمايه هاي كلان كشور بطرز فاجعه باري مديريت مي شود. و احمقانه است كه انتظار رشد و توسعه داشته باشيم.
ابدا امكان ندارد
مذاککککککره با امریییییکا
عدم لجببببببازی با دنیا
کی ایشالاه؟
سلام
هیچ آورده ای از طرف دولت نمی تواند باعث رونق شود. تصدی گری اقتصادیدولت در جهان شکست خورده و کار اقتصادی باید بدست سرمایه گذار اصیل انجام پذیرد.
هیچ راهی وجود ندارد بهتر است خودمان را گول نزنیم. تا زمانی که بخواهیم آرمانگرایی کنیم به جای کار منطقی با دنیا لج بازی کنیم به هیچ جا نمرسیم وضع هم روز به روز بدتر میشود
مردم عادت به سفته بازی در بورس کرده اند و هرگز بلند مدت فکر نمیکنند. مضافا اینکه کارافرینانی باهوش نداریم که بتوانند از این سرمایه ها بهینه استفاده نمایند.
تابناک چرا سیاه نمایی میکنی؟ اصلا مگر ما مشکل اقتصادی داریم که بدنبال نجات آن باشیم؟ مگر نشنیده اید که نماینده محترم و انقلابی مجلس فرموده اند که اقتصاد ایران فلج نشده است و
کشورهای دیگر باید بدنبال مدل اقتصادی ما باشند تا سعادتمند گردند؟
پاسخ ها
آزیتا
| United States of America |
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
خدایا.مردم از خنده
تنها راه نجات اقتصاد ایران سپردن کاربه افراد کاردان است وبس
من شش ماه هست که در سن ۵۵ سالگی به کانادا مهاجرت کردم ( وبسیار افسوس میخورم چرازودتر نیامدم) اینجا کمپانی های بزرگ خودروسازی برای فروش اتومبیل هایشان به مردم التماس میکنند و مردم حق انتخاب دلرند تابهترین ومدرنترین ماشین را با کمترین قیمت بخرند من خودم تویوتا کرولا ۲۰۲۱ را خریدم از دم قسط ماهی ۲۸۰ دلار که حتی بااحتساب دلار ازاد کانادا قیمت نقدش کمتر از ۵۰۰ میلیون درمیاد حالا شما این را مقایسه کنید با پژو پارس ۳۳۰ میلیونی و پراید ۱۶۰ میلیونی وطنی !!!
حقیقتا مردم مظلومی هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
تو متاسفانه پول ایران را بردی انجا.
شرکت های واقعی
نه شرکت های صوری یا بنگاه های رانتی مثل خودروسازان
اگر به واقع از صنعت داخلی حمایت بشه و صنعتگر هم از دل و جان تولید کنه و کم فروشی یا گرانفروشی نکنه اکثریت ایرانیان میل به خرید جنس داخلی خواهند داشت
شک نکنید
تنها و تنها مــــــــــــدل نجات اقتصادی ایران، دوســــــــــــــتی با دنیا و در راس آن با آمریـــــــکا ست
سهام شرکت هایی که هنوز به تولید نرسیده بودند را به مردم فروختند شرکت بورسی باید سه سال سود داده باشد و این خلاف قانون بود
مدل هرم مازلو را باید در نظر داشت
هر مدل اقتصادی نیازمند پیروی از قوانین اقتصاد است تا زمانی که این قوانین جایگاهی در اقتصاد نداشته باشند اقتصاد با هیچ مدلی درست نمیشود
نظريات اين استاد محترم دانشگاه و كارشناس امور اقتصادى بسيار جالب أست و بايد مورد توجه دولت محترم بويژه معاون محترم رييس جمهور كه خودشان هم در امور اقتصادى خبير و صاحب نظر هستند قرار بگيرد. به نظر اين كمينه عنصر اصلى عنوان شده در اين مقاله مركزيت دادن به اقتصاد ملى است كه تعبير جامع تر ان اقتصاد مقاومتى است. واقعيت غير قابل انكار اين است كه جناح حاكم در طول ٨ سال گذشته دولت قبلي را بدليل ناتوانى يا بى اعتنائي به حمايت از اقتصاد مقازمتى مورد انتقاد و ملامت قرار مى داد. حالا جناح پيروز در بوته ازمايش قرار گرفته و بايد ميزان صداقت و توانمندى خود را در معرض ديد عموم قرار دهد. بازگرداندن اعتماد عموم مردم به سرمايه گذارى در داخل كشور در كليه شرايط و بويژه در شرايط خاص فعلى يك اتنخاب نيست بلكه يك امر واجب است و بى توجهى به ان بهيچوجه قابل گذشت نيست. با عانيت به از دست رفتن فرصت ها بايد مسولين ذيربط بدون فوت وقت تصميمات كارساز و جسورانه اتخاذ نمايند تا اقتصاد بالقوه توانمند ( موجود بودن نيروى انسانى متخصص و اموزش ديده، فراهم بودن منابع انرژى) ولى نيمه جان ( نداشتن نقدينگى، ضعف مديريت و پايين بودن بهره ورى، رقابت نا برابر با اجناس قاچاق خارجى) از ورطه هلاك نجات دهند. نظر باينكه بورس هر كشور ايينه تمام نماى اوضاع اقتصادى است لذا در صورت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتى بايستى در ماههاى اينده شاهد تحول جدى و پايدار در شاخص هاى بورس اوراق بهادر باشيم. البته محقق شدن اين امر بصورت متقابل موجب شكوفايى توليدات داخلى، افزايش سريع و چشمگير اشتغال و متعادل شدن قيمت ها خواهد شد.
با ارزوى توفيق براى همه خدمتگزاران به كشور و نظام ، عريضه خود را با ضرب المثل معروف " اين گوى و اين ميدان" به پايان ميبرم.
اقتصاد فئودالی
با کدام پول؟ نیاز به واردات تکنولوژی چی میشه؟ به روز کردن صنعت چطور؟ با کارخانه های فرسوده و از مدل افتاده چطور می شود تولید با کیفیت داشت؟ صنعت فشل خودرو هر روز جلوی چشمان ماست.
تنها مدلی که اقتصاد ایران را می تواند نجات دهد جلوگیری از رانت ها اختلاسها ودزدی های نجومی بوده وتعامل با کشورهای دنیا نیز در پویا شدن اقتصاد نقش کلیدی خواهد داشت
شما اگه متوجه شدین این اقتصاد دان چی گفته به ما هم بگین .
مردم یقرون پول تو پروژه ها خرج نمیکنن! یکدفه فریب بورس رو خوردن دیگه این دفه فریب پروژه مروژه رو نمیخورن! تموم شد مشارکت مردمی!!
این طرح خود با اما و اگر طرح شده است. پرسش این است که اگر مردم نخواهند سرمایه گذاری کنند، چه روی خواهد داد. وقتی دولت توان سرمایه گذاری ندارد و در مقوله بورس نیز بی اعتمادی مطلق ایجاد شد، تورم نیز شتابان رو به بالا می تازد و افتصاد هم گز پایه تولید محور ندارد، ارز نیز همراه تورم رو به بالا می تازد، نمی توان از مردم انتظار یاری داشت.
مدل من درآوردی؟؟؟
تنها را نجات اقتصاد کشور مان، تمسک به مدل اقتصاد اسلامی است و من حاضرم در این مورد با هرکسی که مخالف است بحث و نظر خودم را اثبات کنم.
تعامل با همه دنیا... جذب سرمایه های خارجی.... جلب اعتماد داخلی و بین المللی.... عدم دخالت در امور سایر کشورها..... بازگشت ایرانیان متخصص و سرمایه دار.... به روز رسانی و نوسازی صنایع..... شایسته سالاری..... تنها راه نجات کشوراست !!!
تنها بازاری که می توانست سرمایه های خرد مللت را جمع و در تولید سرمایه گذاری کند "بورس" می باشد که اینها این فرصت را هم با تدبیر و امیدشان در این مملکت سوزاندند. تحریم داخلی یعنی این.
فقط ارتباط با دنیا و دست از خیال پردازی و دشمن پروری!
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی