بازدید 4162
در جلسه شورای عالی اشتغال تاکید شد؛

توسعه اشتغال در گروی رشد و ثبات اقتصادی است

اعضای عالی شورای اشتغال بر اهمیت اشتغال زایی با ایجاد ثبات و رشد اقتصادی تأکید کردند.
کد خبر: ۱۰۸۴۶۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰ 29 October 2021

توسعه اشتغال در گروی رشد و ثبات اقتصادی است

به گزارش مهر سیدمحمدحسین قاضی زاده هاشمی عصر دیروز ۶ آبان ماه در نشست شورای عالی اشتغال که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، گفت: در بنیاد شهید حدود ۳۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش متقاضی کار هستند.

وی افزود: باید از تجربیات گذشته در خصوص تسهیلات خود اشتغالی بهره ببریم. در سالهای قبل علیرغم اینکه وام‌های زیادی خوداشتغالی می‌دادیم اما مؤثر نبود و هنوز بساری از دریافت کنندگان تسهیلات نه شغل و نه مسکن دارند. بسیاری از افرادی که وام خود اشتغالی گرفتند نتوانستند پس بدهند. باید مدل خود اشتغالی به اشتغال جمعی تبدیل شود.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: با آموزش مهارت نمی‌توانیم کسب و کار را نگه داریم بلکه باید مهارت‌های کسب و کار به متقاضیان آموزش داده شود. همچنین فرهنگ کار ایجاد شود چون عمده متقاضیان اشتغال کار به دنبال استخدام در بخش‌های دولتی و دریافت حقوق ثابت هستند اما ظرفیت‌های دولت برای استخدام محدود است.

وزیر راه: خط مشی اشتغال ایجاد شود

در ادامه این نشست وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه دستگاه‌های متولی باید سقف سهمیه اشتغال دریافت کنند، گفت: باید به این دستگاه‌ها فشار بیاوریم که به این سقف تعیین شده برسند.

وی افزود: مثلاً در بخش‌های صنعت، مسکن یا مشاغل خانگی باید خط مشی برای ایجاد شغل تعیین کنیم و با اعطای تسهیلات به تنهایی نمی‌توان کاری کرد.

به گفته قاسمی باید در حوزه‌های مشخص شده به سقف مورد نظر دست یابیم و پافشاری کنیم تا این سقف‌ها اجرایی شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه: تا رشد و ثبات اقتصادی نباشد، اشتغال ایجاد نخواهد شد

در ادامه جلسه سید مسعود میرکاظمی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه در همه حوزه‌ها به رشد اقتصادی وابسته هستیم، گفت: اگر زمینه اشتغال فراهم نشود به موفقیت دست نمی‌یابیم.

وی با تأکید بر اهمیت ایجاد ثبات اقتصادی ادامه داد: چهار هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی داریم اما چرا با آن اشتغال ایجاد نشده است. چون ثبات اقتصادی ایجاد نشده و مردم پول را به جای کارآفرینی در جاهای دیگر هزینه می‌کنند. باید امنیت برای کارآفرین ایجاد شود.

میرکاظمی اظهار داشت: بعد از دو موضوع رشد و ثبات اقتصادی، مسئله مهم سوم عدالت است. به شدت با توسعه نامتوازن در کشور مواجهیم. در بعضی جاها امکان اشتغال نداریم و در بعضی جاها تلنبار صنعت کسب و کار وجود دارد. به خصوص در شهرهای مرزی که باید به اشتغال اهمیت بیشتری داده شود.

معاون رئیس جمهور با تأکید بر اهمیت آمایش سرزمین تأکید کرد: به این موضوع توجه نشده و در جاهایی که استعداد کار نبوده، سرمایه گذاری شده است.

وی تصریح کرد: واحدهای کوچک اشتغال ایجاد می‌کند اما رشداقتصادی ایجاد نمی‌کنند و پایدار نیستند و بعد از چند سال تعطیل می‌شوند چون فعالیت‌های موازی زیاد است و منجر به رشد نشده است.

میرکاظمی خاطرنشان کرد: برای ایجاد اشتغال پایدار سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است. اگر به زمینه‌های فعالیت اقتصادی توجه نشود، هرچقدر شغل ایجاد کنیم، مردم پول خود را به کسب و کار نمی‌آورند.

وزیر کشور: ۲۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال بودجه امسال به زودی ابلاغ می‌شود

در ادامه این نشست سردار احمد وحیدی وزیر کشور به بحث اجماع ملی برای ایجاد اشتغال به خصوص دانش آموختگان دانشگاهی تأکید کرد و گفت: باید یک جنبش اجتماعی ایجاد شود تا بتوانیم به حجم بالای اشتغال برسیم.

وی افزود: همچنین می‌بایست مشوق‌هایی برای کارآفرینی در نظر گرفت تا هزینه به کارگیری نیرو در کارگاه‌های کوچک و کسب و کارهای معمولی کاهش یابد. مثلاً اگر یک فروشگاه یا کارگاه کوچک به ازای جذب نیرو حق بیمه یا مالیات ندهد، به سرعت اشتغال ایجاد خواهد شد.

وزیر کشور گفت: ۲۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه اشتغال که در قانون بودجه امسال آمده در نظر گرفته شده و به استانداران ابلاغ خواهد شد. همچنین سند توسعه اشتغال در سطح ملی و استانی باید تدوین شود.

به گفته وزیر کشور در جاهایی که اشتغال وجوددارد بزه‌های اجتماعی و تخلفات کاهش می‌یابد. باید برای مناطق کم برخوردار برنامه دقیق داشته باشیم. مثلاً سواحل مکران توسعه داده شده و اشتغال ایجاد شود تا مهاجرت معکوس صورت گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار