بازدید 5229

نحوه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

کد خبر: ۱۰۸۴۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰ 26 October 2021

نحوه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث در سال 1400 با اجرایی شدن قانون جدید بیمه دچار تغییراتی شده است. بر مبنای قانون جدید، بیمه شخص ثالث بیمه‌ای است که متعلق به راننده خودرو است.

بنابراین راننده خودرو باید باید بتواند در صورت فروش خودرو، تخفیف بیمه شخص ثالث خودرو را به خودروی جدید خود انتقال دهد.

این قانون به نفع همه رانندگان بااحتیاط و قانونمند است. تصور کنید شما تاکنون از خسارت بیمه شخص ثالث خودروی خود استفاده نکرده‌اید و تخفیف خوبی هم دارید. در این صورت تمایل دارید در زمان فروش خودرو و خرید خودروی جدید، باز هم بتوانید از امتیازات آن استفاده کنید. قانون جدید بیمه شخص ثالث این امکان را برای شما فراهم کرده است.

بیمه شخص ثالث چیست؟

قانون بیمه خودرو شامل بیمه‌ای اجباری به نام بیمه شخص ثالث است. فرض کنید تصادفی صورت گرفته است.

در این صورت، مالک خودرو که مقصر تصادف است، شخص اول به شمار می‌آید. شرکت بیمه شخص دوم است، و فردی که خسارت مالی یا جانی دیده شخص ثالث به حساب می‌آید.

همه کسانی که در یک تصادف خسارت‌های مالی و جانی می‌بینند، زیر پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرند. بیمه موردنظر هزینه‌های درمان و فوت افراد آسیب‌دیده، و همچنین خسارت مالی واردشده به افراد را می‌پردازد.

تا ماه‌های پایانی سال 1399 بیمه شخص ثالث و تخفیف آن، مانند بیمه بدنه خودرو، از خودرویی به خودرو دیگر انتقال پیدا می‌کرد.

برای خرید بیمه شخص ثالث وارد این صفحه شود:

https://bimebazar.com/third-party-insurance/

در واقع این بیمه خودرومحور بود. اما از ابتدای سال 1400 بیمه شخص ثالث به شکل راننده‌محور درآمد. با تصویب قانون جدید، تغییراتی در شیوه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به وجود آمد.

تخفیف بیمه شخص ثالث چیست؟

اگر مالک خودرو در مدت استفاده از خودرو، از خسارت بیمه شخص ثالث استفاده نکرده باشد، در زمان تمدید بیمه می‌تواند از تخفیف شرکت بیمه استفاده کند. در این شرایط از سال دوم، هر سال پنج درصد به تخفیف بیمه شخص ثالث اضافه می‌شود.

این تخفیف که به‌دلیل نگرفتن خسارت از شرکت بیمه است، پس از چند سال می‌تواند به مبلغ قابل توجهی برسد. قانون جدید بیمه شخص ثالث، تخفیف این بیمه را از 8 سال به 15 سال افزایش داده است و تخفیف بیمه در سال چهاردهم به 70 درصد می‌رسد.

همان‌گونه که اشاره شد، قانون جدید بیمه شخص ثالث را شخصی‌سازی کرد، یعنی از حالت خودرومحور به حالت راننده‌محور درآورد.

این قانون شرایطی را به وجود آورد تا رانندگانی که همواره به‌صورت امن رانندگی کرده‌اند، بتوانند تخفیف‌هایشان را به خودروی جدید خود منتقل کنند.

نحوه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

قانون جدید انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث چگونه است؟

بیمه هر خودرو مانند بیمه شخص ثالث با فروش خودرو به شخص خریدار انتقال پیدا می‌کند. اما بر اساس قانون جدید، تخفیف بیمه شخص ثالث نمی‌تواند به مالک جدید خودرو منتقل شود.

بر اساس قانون جدید این تخفیف متعلق به مالک خودرو است و امکان انتقال آن به خریدار خودرو وجود ندارد.

بر اساس این قانون، مالک خودرو می‌تواند تخفیف بیمه شخص ثالث خود را به خودروی جدید خود یا خودروی خانواده درجه یک خود انتقال دهد.

همچنین در صورتی که خودروی خود را فروخته باشد، می‌تواند این تخفیف را تا حدود یک سال، تا خرید خودروی بعدی، برای خود نگه دارد.

البته امکان انتقال تخفیف بین دو خودرو که به نام یک فرد هستند هم ممکن است. در این صورت باید پلاک، سند و بیمه‌نامه دو خودرو به نام یک نفر باشد.

در چنین شرایطی قرارداد بیمه جدید بر اساس بیشترین تخفیف خودروها صورت می‌گیرد. یعنی اگر یکی از خودروها 50 درصد و دیگری 40 درصد تخفیف داشته باشد، مبنای تخفیف نهایی 50 درصد است.

شرایط انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث چگونه است؟

انتقال تخفیف بیمه ثالث از یک خودرو به خودروی دیگر بر اساس قانون جدید سال 1400 فقط شامل موارد زیر می‌شود:

ü انتقال تخفیف به خودروی جدید مالک خودرو که نباید صفرکیلومتر باشد.

ü انتقال تخفیف به خودروی وابستگان درجه یک مالک خودرو، یعنی خودروی پدر، مادر، فرزندان یا همسر فرد.

ü انتقال تخفیف از خودروی فرسوده و ازرَده‌خارج شده مالک خودرو به خودروی جدید او که نباید صفرکیلومتر باشد.

ü انتقال تخفیف از خودروی متعلق به یک شرکت حقوقی به خودروی دیگر همان شرکت.

ü انتقال تخفیف از خودرویی به خودرو دیگر، در مواردی که بیان شد، فقط در صورت کاربری یکسان آنها امکان‌پذیر است. یعنی سواری به سواری و وانت به وانت و...

نکته 1:

دلیل انتقال نیافتن تخفیف بیمه شخص ثالث از خودروی قدیمی فرد به خودروی جدید و صفر او این است که هر خودرو صفری دارای بیمه شخص ثالث است. بر اساس قانون فعلی، اختصاص تخفیف به بیمه ماشین صفر تا یک‌ساله شدن بیمه وجود ندارد.

نکته 2:

برای ثابت کردن فرسودگی خودرو و از رده خارج شدن آن، و انتقال تخفیف به خودروی جدید باید مدارک زیر ارائه شود:

  • گواهی فرسوده بودن خودروی پیشین.
  • اصل بیمه شخص ثالث خودرو.
  • اصل مدارک خودروی پیشین.
  • مدارک شناسایی بیمه‌گزار.
  • برگه پیوست باطل شدن اعتبار بیمه‌نامه خودروی فرسوده.

این مدارک مشخص می‌کنند که خودروی فرسوده پیشین دیگر وجود خارجی ندارد.

روش انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث چگونه است؟

برای انتقال تخفیف بیمه ثالث از خودروی پیشین به خودروی جدید، مالک خودرو باید به‌صورت حضوری به نمایندگی صدور بیمه‌نامه قبلی یا شعبه مرکزی همان شرکت بیمه مراجعه کند. برای انتقال نباید مدت بیمه خودرو به پایان رسیده باشد.

مدارک نام‌برده هم در زمان انتقال بیمه باید همراه مالک خودرو باشد:

ü کپی کارت خودروی پیشین.

ü کپی بیمه‌نامه شخص ثالث خودروی پیشین.

ü اصل و کپی برگه اسقاط خودروی پیشین. (در صورتی که خودرو اسقاطی باشد.)

ü اصل و کپی کارت خودروی جدید.

ü بیمه‌نامه خودروی جدید.

در روند انتقال تخفیف بیمه از یک خودرو به خودروی دیگر، شرکت بیمه با صادر کردن یک پیوست، تخفیف بیمه شخص ثالث پیشین را باطل می‌کند. همچنین با دریافت مبلغ اختلاف حق بیمه آن را به خودروی جدید انتقال می‌دهد.

قانون جدید ثبت اطلاعات گواهینامه در بیمه‌نامه شخص ثالث:

بر اساس قانون جدید بیمه، اطلاعات گواهینامه مالک خودرو در بیمه شخص ثالث او ثبت می‌شود. این قانون در راستای راننده‌محور شدن بیمه شخص ثالث است و آن را شخصی‌سازی می‌کند.

در صورت عدم انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به خودروی جدید چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورت استفاده نکردن از انتقال تخفیف بیمه ثالث هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد. تنها شما تخفیف بیمه خود را از دست می‌دهید. در واقع قانونی برای الزام به انتقال تخفیف بیمه وجود ندارد.

سخن پایانی:

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث از خودروی قدیمی به خودرویی که به تازگی خریداری شده، امکان خوبی است که باعث تشویق رانندگانی می‌شود که همواره بااحتیاط رانندگی کرده‌اند.

اگر شما هم از آن گروه رانندگانی هستید که با احتیاط و بدون تخلف رانندگی می‌کنند، شاید خودروی شما تخفیف چندساله و خوبی داشته باشد.

حال اگر قصد فروش خودروی خود و خرید خودروی جدید را داشته باشید، به‌طور قطع خوشحال خواهید شد تا خودتان بتوانید از این تخفیف بهره ببرید. قانون جدید بیمه این امکان را در اختیار شما قرار داده است.

با قانون جدید بیمه، شما نه‌تنها می‌توانید تخفیف بیمه ثالث خود را به خودروی جدید خود منتقل کنید، بلکه می‌توانید آن را به نزدیکان خود هم انتقال دهید. در این صورت عزیزان و بستگان شما از این تخفیف بهره‌مند خواهند شد.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس