بازدید 6282

پاسخ وزارت خارجه آمریکا به پیشنهاد روسیه

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفتگوهای روز سه شنبه میان واشنگتن – مسکو را "مفید" خواند و اعلام کرد خواهان گشودن کانال های ارتباطی با مسکو هستیم .
کد خبر: ۱۰۸۱۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۵ 13 October 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد مذاکرات با روسیه درباره عادی شدن فعالیت هیات های دیپلماتیک به نتیجه برسد.

وی تصریح کرد که دو طرف با هدف حل اختلاف‌ها در مورد تعداد کارکنان و گستره فعالیت‌ های سفارت ‌خانه ‌های خود توافق کرده‌اند دور تازه‌ای از گفت‌وگوها را از سربگیرند.

ویکتوریا نولاند معاون وزیر خارجه آمریکا که به مسکو سفر کرده است با سرگئی ریابکوف همتای روسی خود دیدار و گفتگو کرد.

وزارت خارجه روسیه روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد در این دیدار از طرف روسیه تأکید شد که اقدامات خصمانه ضدروسی بی پاسخ نخواهد ماند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است که آمریکا به رویکردی واقع بینانه که متضمن ایجاد روابط با روسیه بر مبنای برابری و در نظر گرفتن منافع طرفین باشد، نیاز دارد.

این بیانیه افزود: از طرف روسیه تأکید شد که "اقدامات خصمانه ضدروسی بی پاسخ نخواهد ماند، اما مسکو به دنبال تشدید بیشتر نیست. ما پیشنهاد می کنیم که همه محدودیت هایی را که در چند سال گذشته در هر دو طرف وضع شده بود برداریم."

با روسیه برای بازگشت مشترک متقابل به تعهدات برجامی توافق داریم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنانش با تکرار ادعاهای خود علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران گفت در مورد بازگشت مشترک متقابل به تعهدات برجامی، ما با روسیه توافق داریم.

وی مدعی شد که با توجه به این توافق ما در فرصت های مختلف در مورد اطمینان از اینکه ایران هیچگاه به سلاح اتمی دست پیدا نکند، صحبت کرده ایم.

ند پرایس در مورد نفوذ منطقه ای ایران نیز ادعاهای واشنگتن را تکرار و بدون اشاره به فعالیت های بی ثبات کننده واشنگتن و رژیم اسرائیل در منطقه، ادعا کرد کرد که فعالیت های منطقه ای ایران عامل بی ثبات کننده است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و آنتونی بلینکن همتای آمریکایی وی چهارشنبه گذشته در تماسی تلفنی، درخصوص ازسرگیری مذاکرات وین و احیای برجام گفت و گو و تبادل نظر کردند.

این تماس تلفنی پیش از ملاقات لاوروف و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در مسکو، انجام شد.

براساس بیانیه رسمی وزارت خارجه روسیه، این تماس تلفنی براساس درخواست طرف آمریکایی انجام شده است. طرفین در این گفت و گوی تلفنی در خصوص برجام، موضوعات مرتبط با روابط دوجانبه و برخی دیگر مسائل مورد علاقه دوطرف گفت و گو کردند.

اهداف سفر معاون بلینکن به لبنان به روایت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره هدف سفر ویکتوریا نولاند به بیروت پس از ترک مسکو و پرونده انفجار بیروت نیز اظهار داشت: ما و جامعه جهانی چندین بار اعلام کرده ایم که از مقامات لبنانی حمایت می کنیم و از همه طرف ها می خواهیم یک تحقیقات شفاف در مورد این انفجار وحشتناک انجام دهند. قربانیان این حادثه حق دارند به عدالت دست پیدا کنند.

ند پرایس مدعی شد ما با هرگونه ارعاب سیستم قضایی یک کشور مخالفیم و ما از استقلال سیستم قضایی لبنان حمایت می کنیم.

وی با تکرار ادعاها و اتهام زنی های واشنگتن به حزب الله لبنان و نادیده گرفتن نقش آمریکا در بی ثباتی در منطقه و لبنان مدعی شد که حزب الله لبنان به فکر منافع خود و حامیانش است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد ویکتوریا نولاند معاون وزیر امور خارجه این کشور در لبنان خواهد بود تا مذاکرات مهم دوجانبه ای را که واشنگتن با مقامات لبنانی و همچنین با سایر همکاران ما از جمله عربستان و فرانسوی ها داشته ایم، دنبال کند.

وی مدعی شد که این مقام آمریکایی در این مذاکرات در پی آن است اطمینان یابد مردم لبنان از کمک های بشر دوستانه بهره مند شوند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه ادعا کرد واشنگتن از تشکیل یک دولت باثبات و فراگیر و پاسخگو به نیازهای گسترده مردم لبنان حمایت می کند.

این در حالی است که به گزارش روزنامه «الاخبار»، مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان روز سه شنبه در بیانیه‌ای، بار دیگر بر همبستگی و ایستادگی خود در کنار خانواده‌های قربانیان انفجار بندر بیروت تأکید کرده و خواستار کشف حقیقت و تحقق عدالت در این زمینه شده است.

مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در ادامه درباره سیاسی شدن پرونده انفجار بندر بیروت با تبدیل دستگاه قضایی به ابزاری برای گرفتن انتقام سیاسی هشدار داد و افزود: سیاسی کردن انفجار بیروت، عدالت را از مسیر درست خود دور می‌‎کند و حقیقت را آشکار نخواهد شد.

در بیانیه این مجلس آمده است: عملکرد بازپرس پرونده نشان می‌دهد که او هر روز به طور کامل از مسیر عدالت منحرف می‌شود.

در سومین گام از آغاز تحقیقات درباره انفجار مهیب بندر بیروت، طارق البیطار بازپرس قضایی امروز مجبور شد پس از مطلع شدن از شکایت دو وزیر سابق لبنان مبنی بر انتقال پرونده، تحقیقات خود را در مورد انفجار بندر بیروت دوباره متوقف کند. در همین حال یک منبع قضایی این کشور گفت که پرونده انفجار بندر بیروت به قاضی دیگری احاله شده است.

تحقیقات در مورد پرونده انفجار بندر بیروت در شرایطی متوقف شده که بازپرس قضایی این پرونده با اتهامات مختلف روبه رو است که برجسته‌ترین آنها شامگاه دوشنبه بود که «سید حسن نصرالله» دبیرکل «حزب الله»، وی را به جانبداری و سیاست‌بازی در برخورد با مقامات امنیتی و سیاستمداران مربوط به این پرونده متهم کرد.

در انفجار فاجعه بار بندر بیروت در ۴ اوت ۲۰۲۰ ، دست کم ۲۱۴ نفر کشته و بیش از ۶۵۰۰ نفر زخمی شدند. در همان زمان برخی مقامات لبنان به دلیل ذخیره مقدار زیادی نیترات آمونیوم بدون اقدامات حفاظتی متهم شدند که در تحقیقات بعدی معلوم شد که مقامات مختلف در سطوح سیاسی، امنیتی و قضایی از خطرات ذخیره این ماده آگاه بوده و نسبت به آن هشدار نداده‌اند.

گفت و گوهای صریح و مثبت با طالبان داشتیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره گفت و گوها میان هیات آمریکایی ودولت موقت طالبان در دوحه قطر نیز اظهار داشت گفت و گوها صادقانه، صریح، فنی و مثبت بوده است.

ند پرایس اضافه کرد: گروه داعش خراسان، تهدیدی برای طالبان، آمریکا و متحدانش به شمار می‌آید.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت که گفت و گوهای مفید با طالبان درباره کمک های بشردوستانه به افغانستان انجام شده است.

هیات آمریکایی شامگاه شنبه برای نخستین بار پس از خروج نیروهای آمریکا از افغانستان با نمایندگان طالبان در دوحه قطر دیدار و گفتگو کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پس از این مذاکرات اعلام کرد دو طرف در مورد کمک های مستقیم بشر دوستانه آمریکا برای مردم افغانستان بحث کردند. مذاکرات صادقانه و حرفه ای بود و هیات آمریکایی تاکید کرد گروه طالبان بر اساس اعمالش قضاوت خواهد شد نه گفته هایش.

طالبان در اولین گفت و گوی مستقیم با هیات آمریکایی بعد از خروج نیروهای آمریکا از افغانستان به واشنگتن هشدار داد که دولت موقت افغانستان را تضعیف و بی‌ثبات نکند.

گروه طالبان روز یکشنبه پس از دو روز گفت و گو با هیات آمریکایی اعلام کرد که آمریکا با ارائه کمک های انسان دوستانه به افغانستان موافقت کرده و از سوی دیگر حاضر به رسمیت شناختن سیاسی دولت موقت طالبان در افغانستان نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که این دیدار درباره به رسمیت شناختن و مشروعیت دادن به طالبان نیست. ما بر طالبان فشار می‌آوریم تا به حقوق تمام مردم افغانستان از جمله زنان و دختران را رعایت کنند و حکومت فراگیر با پشتیبانی همه احزاب تشکیل دهند.

وی مدعی شده بود آمریکا می‌خواهد به طالبان فشار آورد تا برای سازمان‌های کمک‌رسان امکان دسترسی به مناطقی را که نیاز به کمک دارند، فراهم کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان