بازدید 39318

قد کشیدن دلار با طرح مجلس، فعلا منتفی شد‍/ واردات خودرو «بدون انتقال ارز» باید ممنوع شود/ بازار ارز را زیر دندان تاجرباشی‌ها نبریم

مصوبه اخیر مجلس مبنی بر «آزادسازی واردات خودرو» برای رفع اشکالات و ابهاماتی، از سوی شورای نگهبان به مجلس عودت داده شد. در این میان، هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز «طرح ساماندهی بازار خودرو» را مغایر با سیاست‌های کلی ابلاغی و اقتصاد مقاومتی اعلام کرد.
کد خبر: ۱۰۷۸۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۳ 23 September 2021
قد کشیدن دلار با طرح مجلس، فعلا منتفی شد‍/ چرا واردات خودرو «بدون انتقال ارز» باید ممنوع شود؟
 
به گزارش تابناک اقتصادی؛ طرح ساماندهی صنعت خودرو از اوایل سال ۱۳۹۷ در مجلس مطرح و در نهایت با تصویب آن به شورای نگهبان فرستاده شد. در این میان، شورای نگهبان به دفعات ایراداتی را به این طرح اعلام و مجلس نیز تلاش کرد تا اصلاحات مورد نیاز اعمال شود.
 

پنجمین نظر شورای نگهبان در این باره

 
هفتم خردادماه ۱۳۹۹ از سوی قائم مقام دبیر شورای نگهبان در نامه‌ای به رئیس محترم مجلس شورای اسلامی اعلام شد که مغایرت مصوبه با بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، کماکان به قوت خود باقی است و همچنین در ماده ۴، با توجه به اصرار مجلس شورای اسلامی بر مصوبه خود، ایراد سابق این شورا همچنان به قوت خود باقی است.
 
قد کشیدن دلار با طرح مجلس، فعلا منتفی شد‍/ واردات خودرو «بدون انتقال ارز» باید ممنوع شود/ بازار ارز را زیر دندان تاجرباشی‌ها نبریم

سرانجام در شهریورماه امسال، پس از ایراد شورای نگهبان به ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو، مبنی بر واردات محصولات هیبریدی با تعرفه صفر و مغایر خواندن آن با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، کمیسیون صنایع، ماده مذکور را با اصلاحاتی در چارچوب آزادسازی مشروط واردات سرانجام تایید کرد.
 
بنابراین، در ۲۴ شهریورماه ۱۴۰۰ نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی با ۱۷۲ رأی موافق، ۳۸ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۳ نماینده حاضر در صحن علنی با اصلاحات کمیسیون صنایع و معادن در ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو درباره واردات خودرو به منظور تأمین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.
 
ماده ۴ به شرح زیر اصلاح می‌شود: هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالا‌ها و یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه و یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقی یا دو نیرویی (هیبریدی) و یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی ب (b) و بالاتر و یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره و یا بالاتر بر اساس گواهی‌های استاندارد معتبر، معادل ارزش صادراتی خود اقدام نماید.
 
تبصره ۱- واردات موضوع این ماده، نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای کشور ایجاد نماید.
 
تبصره۲- سقف تعداد خودرو‌های مجاز وارداتی، هر شش ماه یک‌بار توسط شورای رقابت و بر اساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای مؤثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می‌شود.
 
تبصره۳- منحصر کردن، داشتن نمایندگی یا ارائه خدمات پس از فروش، صرفاً از خودروسازان خارجی ممنوع است. سایر مقررات مربوط توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌شود.
 
تبصره۴- واردات مجدد اقلام صادرشده موضوع این ماده، ممنوع و در حکم کالای قاچاق است.
 
قد کشیدن دلار با طرح مجلس، فعلا منتفی شد‍/ چرا واردات خودرو «بدون انتقال ارز» باید ممنوع شود؟
 

ابهامات شورای نگهبان به طرح اصلاح شده واردات خودرو

 
پس از موافقت نمایندگان با اصلاحات مورد نظر، روز گذشته سخنگوی شورای نگهبان از بازگشت مصوبه ساماندهی صنعت خودرو به مجلس خبر داد.
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، روز چهارشنبه طی سخنانی در جمع خبرنگاران، با اشاره به دستور کار صحن شورای نگهبان، گفت: طرح ساماندهی صنعت خودرو ـ که چند باری در تردد بین مجلس و شورای نگهبان بود ـ امروز بررسی شد. آخرین ایراد باقی‌مانده از این طرح راجع به ماده ۴ درباره واردات خودرو‌های برقی و هیبریدی بود که البته مجلس متن را کامل تغییر داده بود. وی افزود: موضوع در جلسه امروز شورای نگهبان، بررسی شد و اعضای شورا نسبت به مصوبه در یکی دو مورد ابهاماتی داشتند؛ مثلاً راجع به واردات بدون انتقال ارز ابهاماتی مطرح شد، چون شقوق مختلفی را در بر می‌گرفت؛ بنابراین، از مجلس خواسته شد که موضوع مقداری دقیقتر و شفافتر شود.
 
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: در یکی از تبصره‌های این ماده، تصویب سایر مقررات به وزارت صمت واگذار شده بود؛ بنابراین، این موارد اگر دقیق تر مشخص شود، امکان اظهار نظر نسبت به آن بهتر می تواند صورت بگیرد. طحان نظیف اضافه کرد: البته هیات عالی نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی نظام که در مجمع مستقر است، طی نامه ای، مواردی را با عنوان مغایرت با سیاست‌ها اعلام کرده که ما بر اساس مقررات موظفیم این موارد را به مجلس اعلام کنیم. این هیات ماده ۴ را مغایر سیاست‌های تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های نظام اداری دانسته بود و حتی نسبت به ماده ۱۰ این مصوبه هم که ما قبلاً ایرادی وجود نداشت، هیات عالی نظارت مجمع آن را مغایر سیاست‌ها دانسته است که این موارد به مجلس اعلام خواهد شد.
 
وی خاطرنشان کرد: در مجموع، ما در شورای نگهبان نسبت به مصوبه همان یکی دو مورد، ابهامی که اعلام کردیم، داشتیم، اما هیات عالی نظارت، مغایرت‌های بیشتری را به ما اعلام کرده است؛ لذا مصوبه به مجلس برگشت داده خواهد شد و اگر این موارد اعم از ابهامات شورای نگهبان و مغایرت‌های هیات عالی نظارت مجمع، در مجلس اصلاح و تصویب شد، مجدداً شورای نگهبان مصوبه را بررسی خواهد کرد.
 

مخالفت هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح ساماندهی بازار خودرو

 
هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام «طرح ساماندهی بازار خودرو» را مغایر با سیاست‌های کلی ابلاغی و اقتصاد مقاومتی اعلام کرد.
 
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه ای خطاب به رئیس شورای نگهبان، نظر هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام را در مورد مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی راجع به «طرح ساماندهی بازار خودرو» اعلام کرد.
 
متن این نامه به شرح زیر است؛
 
حضرت آیت الله جنتی
دبیر محترم شورای نگهبان
سلام‌علیکم
 
احتراماً پیرو نامه شماره ۹۸۳۵۷.۰۱۰۱ مورخ ۱۳۹۸.۶.۶ و در اجرای مقررات نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری (مدّ ظلّه العالی)، نظر هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام در خصوص مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی راجع به «طرح ساماندهی بازار خودرو» به شرح ذیل ابلاغ می گردد؛
 
۱ ـ ماده ۴ مصوبه، از حیث اخلال در مدیریت منابع ارزی کشور با بند ۷ سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و نیز بند ۹ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد؛ همچنین تبصره ۲ این ماده از حیث ایجاد تداخل بین عملکرد شورای رقابت و برخی دستگاه‌های اداری، با بند ۱۴ سیاست‌های کلی نظام اداری مغایر است.
 
۲ ـ ماده ۱۰ مصوبه، به دلیل نسخ قانون ارتقای کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی داخلی مصوب ۱۳۸۹ در شرایط فعلی مغایر بند ۲ سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی است.
جدول تفصیلی مغایرت‌های فوقالذکر با سیاست‌های کلی نظام نیز به پیوست ارسال میگردد.
 
صادق آملی لاریجانی
 
رئیس هیات عالی نظارت


قد کشیدن دلار با طرح مجلس، فعلا منتفی شد‍/ چرا واردات خودرو «بدون انتقال ارز» باید ممنوع شود؟
 
مسلماً در ابهامات مطرح از سوی شورای نگهبان و هیات عالی نظارت، موضوع برهم زدن تعادل بازار ارز و افزایش تقاضا و جهش نرخ ارز به ویژه دلار، از اهمیت بالایی برخوردار است.

بر اساس این گزارش، باید یادآور شد که موافقت نمایندگان مجلس با این اصلاحات، در شرایطی بود که برخی معتقدند، دو راهکار این طرح برای واردات خودرو، امکان پذیر نیست و می‌تواند منجر به برهم زدن تعادل در بازار ارز شود. این در حالی است که تقی پور، رئیس کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید، ایرادات و ابهامات شورای نگهبان به مصوبه مجلس درباره واردات خودرو در کمیسیون صنایع و معادن بررسی خواهد شد تا به سرعت برطرف و با رای مجلس برای تایید دوباره به شورای نگهبان ارسال شود.
 
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی درباره یکی از ایرادات شورای نگهبان به این مصوبه، مبنی بر اینکه درباره نحوه انتقال ارز در این مصوبه صحبتی نشده است، افزود: ما دخالتی در این موضوع نکردیم، چون نحوه انتقال ارز توسط بانک مرکزی و برابر روال و سازوکار بانک مرکزی انجام می گیرد.
 
اشاره این نماینده مجلس به نحوه انتقال ارز توسط بانک مرکزی، در حالی است که ابهام اساسی در خصوص واردات بدون انتقال ارز همواره در سال‌های اخیر با تشدید تحریم‌های اقتصادی آمریکا، مطرح بوده و هرگز پاسخ شفاف و روشنی در مورد آن ارائه نشده است، به‌ طوری‌ که همتی، رئیس‌کل سابق بانک مرکزی در مصاحبه‌های خود به تبعات منفی این رویه وارداتی، هشدار داده بود؛ برای نمونه، وی گفته بود «واردات بدون انتقال ارز موجب می شود منشأ تأمین ارز جهت واردات خودرو مشخص نباشد و این در حالی است که طی ماه‌های گذشته، بانک مرکزی تمام تلاش خود را مصروف آن کرده است که با حاکم کردن نظم بر بازار ارز، حساب دخل و خرج ارزی کشور را به دست بگیرد... واقعیت آن است که منشأ این پول صرافی‌های دوبی و تهران هستند و موافقت با این امر یعنی افزایش فشار به تقاضا و جهش نرخ ارز.»
 
از سوی دیگر، به اعتقاد نگارنده این گزارش، به‌طور مشخص در اصلاحیه ماده ۴ گفته شده است که هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو، اقدام به واردات خودرو کند. این در حالی است که در سال ۹۸ خودروسازان برابر با ۵.۷ میلیون دلار خودرو صادر کرده بودند و این روند در سال ۹۹ و سال جاری نیز تفاوت معناداری نداشته است. از سوی دیگر همان‌طور که بیان شد، در راهکار دوم، یعنی واردات بدون انتقال ارز نیز با وجود تأکید مجلس مبنی بر اینکه «واردات موضوع این ماده، نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای کشور ایجاد نماید»؛ اما به گفته کارشناسان فنی در حوزه ارزی و بانکی کشور، این نوع واردات برای هر کالایی از جمله خودرو، به افزایش تقاضا در بازار داخلی ارز منجر می‌شود.
 
این در حالی است که کشورمان در جنگ اقتصادی همه‌جانبه‌ای قرار دارد و دشمنان از هر فرصتی برای برهم زدن ثبات نسبی به وجود آمده در بازار ارز استفاده می‌کنند و در این خصوص، قانون‌گذاران و سیاست‌گذاران پولی و ارزی باید هشیار باشند.
 
هرچند می‌دانیم که روند عرضه و تقاضا در بازار خودرو، شرایط قابل قبولی ندارد و این مساله منجر به افزایش حباب گونه قیمت‌ها در بازار خودرو‌های داخلی و خارجی شده است، راهکار پیشنهادی برای رفع این چالش، واردات بدون انتقال ارز نیست، زیرا چشم‌انداز این سیاست به‌گونه‌ای است که با فرض تصویب نهایی واردات خودرو بدون انتقال ارز به کشورمان، افزایش تقاضا در بازار داخلی ارز به وجود خواهد آمد و این افزایش تقاضا به رشد نرخ ارز به‌ ویژه دلار منجر خواهد شد و در نهایت، گرانی دلار در بازار ارز به افزایش قیمت خودرو‌های خارجی می‌انجامد؛ چرخه‌ای باطل که تنها به خروج ارز از کشور و آشفتگی در این بازار منجر خواهد شد.
 

سخن پایانی

 
گفته شده است، این ابهام مهم و اساسی از سوی نمایندگان مجلس و واردکنندگان خودرو پذیرفته شده و از همین روی، قرار است در تفسیر نام «بدون انتقال ارز» عبارتی تکمیلی که نشان دهد منظور از آن، واردات خودرو با استفاده از ارز با منشأ خارجی است، اضافه شود. این عبارت تکمیلی مثلاً می تواند این باشد که «واردات خودرو به‌واسطه ارز با منشأ فعالیت‌های اقتصادی در خارج از کشور» آزاد است. اما آیا با تغییر عبارت و اضافه کردن چند کلمه به «بدون انتقال ارز» مشکل بنیادین این مساله حل خواهد شد؟
پاسخ منفی است، زیرا تنها راهکار این است که واردکننده‌ای که به دنبال واردات خودرو بدون انتقال ارز است و ادعا می‌کند که منابع ارزی در خارج از کشور دارد، شفاف و رسمی، اسناد مربوط به منشأ ارزی خود را در اختیار بانک مرکزی به‌ عنوان نهاد تصمیم گیر در حوزه سیاست ارزی قرار دهد و پس از تایید اداره ارزی این بانک، مجوز واردات به وی داده شود. به‌هرحال اگر واردکننده‌ای منابع ارزی در خارج از کشور تحت هر عنوانی دارد، باید با استدلال شفاف و روشن، اعلام کند که منشأ ارز خود در کدام صرافی یا متعلق به کدام شرکت خارجی است؟ بنابراین اگر این مساله تحت شرایط بیان‌شده از سوی نمایندگان به تصویب برسد، آنگاه می‌توان به عدم افزایش تقاضا در بازار ارز، امیدوار بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۶
می بینیم که مافیای خودرو در حال کار است تا واردات انجام نشود و انحصار شکسته نشود
خداحفظ کنداعضاء محترم شورای نگهبان را که بدادمارسیدندکه
دلارقدنکشدچون وقتی دلارقدکشیدقیمتهابسرعت ترقی میکنندو گرانی وبیکاری بیدادمیکند نمیدانم نمایندکان محترم چگونه چنین تصمیمات هیجانی وبدون کارشناسی میگیرند وبه عاقبت آن عنایت نمیفرمایندواگرجسارت نباشدبیشترمصوبات مجلس محترم علاوه براینکه تورم زااست باعث گریزسرمایه گذاران وکارآفرینان ازفعالیتهای اقتصادی وایجادبیکاری بیشترمیشود
ماشین خارجی باشه برای کشورهای همسایه ما همین فرقونها را سوار میشیم یکسال هم در نوبت میمانیم ۲۰۶ سیصد ملیونی سوار میشیم در حالی که با همین دلار تویوتا کرولا چهار صد ملیون در میاید علی برکت الله
چرا فقط وقتی اسم واردات خودرو میاد یاد اقتصاد مقاومتی میفتین. هزار جور آت و آشغال وارد میکنین ارز از مملکت خارج نمیشه؟ مردم رو سمت ترکیه و امارات فراری دادین دارن اونجا خونه میخرن ارز خارج نمیشه؟ فقط به خودرو گیر دادین اونم چون سود بی حساب و کتاب داره...
با سلام واحترام
به نظر مردم تنها راه خلاس شدن از دست مافیای خودرو "آزادسازی واردات خودرو با تعرفه صفر" است.
کاش تو این مملکت بدنیا نمی اومدم.
مافیای ماشین به خاطر سود خودشان مردم را از داشتن ماشین خوب منع میکنند
به عبارتی ساده پراید 150 میلیونی آش کشک خاله است باید بخوری صداش رو هم در نیاری اگر چه با این مطالبی که بیان شد بریم برای پراید 200 میلیونی
واردات خودرو با کدوم پول
بد نیست خودرو خودتان و خانواده هاتون هم ببینید و بعد قضاوت کنید ......
این طرح هیچ کمکی به مردم عادی نمی کنه فقط واردات خودروهای لوکس رو تسهیل می کنه و قیمتشون رو برای این قشر پایین میاره. بجای واردات بدون انتقال ارز خودرو، واردات بدون انتقال ارز برنج انجام بدید یا چیزی که مورد نیاز عموم مردم باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
دوست عزیز وقتی یک خودرو لوکس ارزان شود قیمتش به قیمت خودروی معمولی نزدیک میشود پس قیمت خودروی معمولی پایین میاید در نتیجه فرقون های داخلی هم قیمتش کاهش میابد
بفرماييد پرايد 40ميليوني ! را 150 ميليون سوار شويد... مگر دولت چقدر سهم در دو خودروساز دارد
مسئولین محترم شماهم سوارتیبا و پژو۴۰۵ وپارس بشودچراسوارخودروهای خارجی میشویدبرای ملت اگراشکال داردبرای شمابیشتر اشکال دارد
چطوریه وقتی خودروهای بی کیفیت از چین وارد میکنیم ارز از کشور خارج نمیشه ولی مردم میخوان ماشین با کیفیت وبه روز از کشورهای صنعتی وارد کنند آنوقت صحبت از خروج ارز میشه؟
همه این ها بازی با اعصاب مردم و دست توی جیب مردم است ۱۰۰سال است که دو خودرو ساز نتوانستند یک خودروی بومی با استاندارد های بالا و ایمن و ارزان تولید کنند و ۱۰۰ سال دیگر هم نمی توانند اینکار را را انجام دهند شما نگاهی به کره جنوبی و ترکیه که چند سال است به تولید خودرو رو آورده ببینید چکار کردند واقعا در توان دو خودرو ساز برای ساخت بهترین خورو و ایمن و ارزان در حد صفر میبا اشد لذا بهترین کار و راه حل بستن درب این دو کارخانه است
یک عده دلشون خوشه که با واردات، خودرو ارزون میشه! حواسشون نیست عوضش قیمت دلار میره بالا و جنسهای دیگه گرون میشه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
راه حل شما چیست ؟ ادامه ی کار ایران خودرو و سایپا؟؟
حتا خبر آزاد شدن واردات هم باعث کاهش قیمت خودرو شده بود
این است قدرت مافیای ایران خودرو و سایپا
چرا ماشینهای برقی هیبردی و کلاس بالا ماشینی وارد شود که قشر متوسط جانعه بتونه استفاده کنه وپراید رابراره کنار مثل ماشینهای ۳سیاندر وکم مصرف ویا مشابه ژیان قدیم که اکثرمردم باونن استفاده کنند این نوع واردات فقط برای جامعه مرفه خوبه که اونها دارن ازبهترین خودروهای روز دنیا استفاده میکنن
... هیچ صاحب ارزی در خارج کشور انگیزه برای تبدیل به ریال کردن ارز خارجی خود از طریق واردات یک کالای مصرفی به داخل کشور و فروش ریالی ان ندارد مگر انکه بخواهد ریال حاصله را به همراه سودش از طریق صرافی های غیر مجاز مجددا تبدیل به ارز کرده و از
مملکت خارج کند که این همان خروج ارز از کشور است
چه خوش به حال ایرانخودرو و سایپا شد
هیچوقت به نفع مردم کار نکردید
پس قیمت خودروهای بنجل داخلی پرخواهد کشید
پس قیمت خودروهای بنجل داخلی پرخواهد کشید
مسلم بود این بازار را از دست نخواهید داد
اینا همه بهانه است ..ایران خودرو و سایپا خودرو ساز نیسن مافیای خودرو سازی آن ..چرا باید از مافیای که خون مردم رو مک‌می ژنه و هیچ درآمد ارزی برای کشور ندارن به شدیدا شکل حمایت بشه
بخدا بازار خودرو درست بشه کل اجناس و قیمت و تورم همه چیز درست میشه
تا کی مردم عادی یک چشمشون بدست خوردو ساز داخلی و یک چشمشون هم به قانون گذار باشه. آخرش ما کی میخواهیم خوردو سوار بشیم مگه آدم عمر چقده لطفا دولت با خودرو سازها قرداد ببنده و اگه نتونست با قیمت تعیین شده و تعداد لازم تولید کنه مابقیش رو واردکنه
عجب تلاش بیهوده ای برای قطع رانت داخلی خودروسازان بی کیفیتی که امنیت جان و مال مردم را ببازی گرفته اند و جز بدبختی برای مردم نداشته اند.
این حرف ها فقط تضییع بیتالمال است و مافیای خودروسازان با انحصار به بهانه تولید، مردم را زیر روش استعماری خود له میکنند.
منابع ارز باید روشن باشد و غیر از تهاتر نفت با ماشین، راه درستی وجود ندارد مادامیکه تحریم هست و مافیای قدرت خودروسازان داخلی و دلواپسان کاسبان تحریم شده اند.
با رفع تحریم و باز کردن حداقل 60 درصد بازار حودرو بمردم خدمت کنیم.
خدمات خودروهای خارجی می تواند با مجموعه داخلی انجام شود و اشتغال ایجاد کند. یادتان باشد که دوره فروش نفت رو به انتها ست و هرگونه ادامه تحریم فقط فرصت اقتصاد و مردم را میسوزاند.
هی روزگار، جوونی ما داره تموم میشه و یه ماشین درست حسابی نتونستیم سوار شیم. چند سال دیگه اگه آزاد بشه هم امثال من دیگه لذت خاصی ازش نمیبرن.
لعنت به این زندگی
هيچ وقت در اين كشور ابي براي مردم گرم نميشود تاوان حمايت از توليد گران و بيكيفيت را مردم بايد بدهند
همتی هم از این حرف ها می زد که اگر اجازه واردات خودرو دهیم دلار ۲۰ تومان میشود!!!!
الان دلار چندی است؟؟؟؟
تبریک به سایپا و ایرانخودرو
ادامه دهید تولید لگنهای داخلی بی کیفیت را و به قیمت خودرو خارجی به مردم بیاندازید
یعنی فدای تیتر شدم .
به جای اینکه بنویسید آزاد شدن واردات منتفی شد اینو نوشتید .
چه مغایرتی وقتی بلد نیستید خودرو بسازید و عرضه هم کافی نیست چون قطعه ندارید و تکنولوژی ندارید خب مردم چه گناهی کردن باید به خودروی صد تومنی سیصد بخرند از دلال این همه پول بلوکه شده حداقل خودرو وارد کنید تا خودروساز داخلی هم فکری به حال کیفیت خودرو بکند و قیمت منصفانه بده به مردم خودتون هم خودروی داخلی سوار بشین تا طعم این خودروها بچشید که استاندارد نیست
می شد حدس زد مافیای خودرو این اجازه را ندهد تعجبی ندارد
آقا رای گیری کنید معلوم میشه همه خواستار بسته شدن ایران خودرو وسایپا هستن چندتا خط خودرو خارجی وارد کنید ونیروهای ایران خودرو وسایپا را آنجا مشغول به کارکنید ایران خودرو وسایپا جز جنس خراب وبنجل تولیدی ندارند واین گناه مطلق است بااین قیمتها
مافیای خودرو اجازه نمیدن که سودشون کم بشه
تنها راه تحریم مجدد خودرو توسط مردم هست مشابه چندسال پیش کهالتماس میکردن و وام هم میدادن
مافیای خودرو هیچگاه نمی گذارد این سفره بر روی مردم ایران باز شود.
آخه طرحی که باعث کاهش قیمتها میشه چرا باهاش مخلفت می کنند.اقا تصویب کنید ولی در عمل اجرا نکنید.که همین تصویب کردن قیمتها رو پایین میاره در ثانی این افزایش خودروها خود عامل اصلی گرونی تو مملکته و باعث گرونی همه چیز شده
جالبه سیاست اقتصاد مقاومتی برای مقابله با تحریم ها است و تحریم هم یعنی نه بتونیم صادر کنیم و نه وارد کنیم در حالی که این طرح کاملا در راستای صادر کردن کالا و در برابر آن وارد کردن نوع دیگری از کالا به همان اندازه است و حالا اینکه چرا مخالف اقتصاد مقاومتی است جای تعجب دارد
دوم گفته مخالف تولید داخل است الان کدام ماشین داخلی سراغ دارید که تمام قطعات آن داخلی است و ظاهراً فراموش کرده اند که انبوهی از خودروهای داخل به خاطر قطعات خارجی دپو شده بود در حالی که در این طرح تا قطعه ای در داخل تولید نشود که صادر شود امکان واردات وجود ندارد و اتفاقاً به هوای خودروهای خارجی هم که شده است تولید کننده مشتاق می شود که قطعه با کیفیت تر و بیشتری تولید کند و باز هم معلوم نیست که چگونه ضد اشتغال است.
ماشین خودرو. گوشت .مرغ .تخم مرغ .برنج .اینها باید بی شک وحتما باید همیشه ( وارداتی ) بشوند
الان قیمت تخم مرغ دو وپانصدتومان...
وهرروز افزایش قیمت ..
واس ماشین های چینی بنجل هم همین داستان هاست...مردم رو بیچاره کردین.....دو ساله که ماشین رو فروختم برای خرید خانه...هر سال دارم وام میگیرم که یک ماشین بگیرم ، باز جرونتر میشه...با دویست میلیون تومن باید برم آشغال های 5 سال پیش ایرانخودرو رو بگیرم...
خب یه کارگروهی باید کسانیرو کا فکر میکنن واردات خوردو به ضرر کشورو مردمه روشن کنه تا این بندگان هدا هم دلیل مفید بودن وارداتو بدونن اونوقت مطمئن باشید اصرار میکنن واردات لوازم خانگیرم از سر بگیرید تا شبیه به شورویه سابق نشیم با مشتی جنس بنجل و بی ارزش
با 9درصد ثروت دنیا و1درذصد جمعیت واقعا بدبختیم
اگر قرار بر واردات خودرو به نفع قشر متوسط به پایین باشد باید خودروهایی در محدوده قیمتی خودروهای ساخت داخل یا ارزانتر ازخودروهای ساخت داخل باشد،چون قراربر رقابت کیفیت و قیمت است در غیر اینصورت واردات خودروهای لوکس و گران قیمت فقط به نفع قشر مرفه کشور است و هیچ اثری بر قیمت و کیفیت خودرو های ساخت داخل ندارد.
بررسی علمی از صورتهای مالیشون در سال ۱۳۹۹ بفرمایید چقدر هزینه جاری خودروساز هست معادل چند صنعت وام ها را جذب کردن و چقدر معوقه مالی به بانک ها و شرکت ها دارند و خروجی این حمایت چیست ؟
با این پول حجم سرمایه و زمین چه کارهایی میشد انجام داد و چنانچه واردت میشد چقدر درآمد زایی برای کشور میداشته؟
مصرف سوخت بالا ,آلایندگی صوتی و آلودگی محیطی زیست با موتور گیربکس هایی با ساختار قدیمی و بازدهی پایین , ایمنی پایین , نازیبایی ظاهرامر هست
تکراری بود این خودروهای با طراحی ۳۰ سال پیش باعث پایین آمدن روحیه مردم میشه
اصولا هزینه فایده صنعت چی بوده ؟
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی