بازدید 24128
حسین راغفر در گفت‌وگو تابناک اقتصادی مطرح کرد

واردات لوازم خانگی از کره و ژاپن، هدیه به آمریکاست/ ارز‌های بلوکه شده را صرف وارداتی کنیم که باعث توسعه تولید ملی شود/ کره و ژاپن برای توسعه صنایع، واردات را ممنوع کرده بودند

عضو هیات‌علمی دانشگاه الزهرا گفت: در شرایطی که کشور با محدودیت‌های ارزی روبه‌روست، واردات لوازم خانگی اولویت است؟ آیا منابع ارزی باید صرف وارداتی شود که فقط چند درصد بالای جمعیتی درآمدی می‌توانند از آن استفاده کنند؟ آیا ظرفیت‌های تولیدی کشور اولویت ندارند؟ 
کد خبر: ۱۰۷۷۸۴۷
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶ 22 September 2021

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
حسین راغفر، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی، در خصوص تأکید برخی بر واردات لوازم خانگی از کشورهای ژاپن و کره جنوبی در ازای آزادسازی بخشی از ارزهای بلوکه شده با توجیه ایجاد رقابت در بازار و صنعت تولید لوازم خانگی ایران، گفت: متأسفانه در برخی رویکردهای اقتصادی، دچار بیماری مزمنی شده‌ایم که با توجیهات تولیدی و اقتصادی مزین می‌شود؛ اما رویکردهایی از این دست مثل خوره به جان اقتصاد ایران می‌افتد و اقتصاد را از داخل نابود می‌کند. 
 
وی در این باره خاطرنشان کرد: در حال حاضر حفره‌های بزرگی در نظام اقتصادی ایران وجود دارد؛ حفره‌هایی که منافع و سودهای چند هزار میلیاردی برای عده‌ای اندک ایجاد می‌کند؛ در حالی‌ که منافع ملی به شدت تهدید می‌‎شود. یکی از این حفره‌ها، وارداتی است که با آزادسازی منابع ارزی کشور انجام می‌شود. به این نحو که وقتی دسترسی ارزی کشور تسهیل و ارز بیشتری وارد کشور می‌شود، برخی به‌ شدت تلاش می‌کنند سناریوی اتلاف منابع ارزی را برای تأمین منافع شخصی و گروهی خود در دستور کار قرار دهند.
 
استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا ادامه داد: این گروه در چنین زمان‌هایی تلاش می‌کنند تا منابع ارزی بزرگی به واردات کالاهای مصرفی اختصاص داده شود، بی‌آنکه به همدلی و هم سویی کره جنوبی با آمریکا به‌ویژه در سیاست‌های تحریمی علیه ایران توجهی داشته باشند. درحالی‌که با آزادسازی منابع ارزی کشور، تمرکز باید روی واردات ماشین‌آلات صنعتی و تولیدی مورد نیاز کشور باشد، نه اینکه صرف واردات خودرو، لوازم خانگی یا از این دست کالاهای مصرفی شود. 
 
وی با بیان اینکه واردات لوازم خانگی از کره و ژاپن چراغ سبز نشان دادن به همراهان آمریکا در تحریم‌های ایران است، گفت: این افراد بدون اینکه همیت ملی و غیرت داشته باشند، با توجیه اینکه برای ایجاد رقابت بین لوازم خانگی تولید ایران با کالاهای خارجی باید از کره و ژاپن لوازم خانگی وارد کنیم، بیش از اینکه به فکر منابع  و منافع ملی باشند به همراهان آمریکا و دوستان دشمن ما هدایایی تقدیم می‌کنند. قطع به یقین اگر کمی غیرت ملی داشته باشیم، نباید با کشورهایی که در مسائل امنیتی و اقتصادی با آمریکا در تحت فشار قرار دادن ملت ایران شریک شده‌اند به سرعت همکاری کرده و راه را برای واردات کالاهای مصرفی آن‌ها به کشور باز کنیم.
 
راغفر در این باره گفت: افرادی که به دنبال واردات لوازم خانگی از کره جنوبی و ژاپن هستند، فقط به دنبال چپاول و غارت اموال کشور هستند، در حالی که با باز شدن فرصت برای دریافت ارزهای کشور از کره و ژاپن، باید برای توسعه تولید داخلی و تقویت اشتغال و درآمدزایی مردم به بهترین نحو ممکن برنامه ریزی شود. مسئله به‌قدری بغرنج شده که حتی مجلس نیز اجازه واردات خودروی لوکس را به کشور صادر می‌کند. قطعاً خودروی لوکس یا لوازم خانگی که از این کشورها وارد می‌شود برای همان اقلیت چهار درصدی است، نه برای همه مردم و گروه‌های درآمدی ضعیف جامعه.
 
این اقتصاددان در ادامه با طرح چند سؤال، گفت: آیا در شرایطی که کشور با محدودیت‌های ارزی روبه‌روست، واردات لوازم خانگی اولویت است؟ آیا منابع ارزی باید صرف واردات لوازم خانگی‌ شود که فقط چند درصد بالای جمعیتی درآمدی می‌توانند از آن استفاده کنند؟ آیا ظرفیت‌های تولیدی کشور اولویت ندارند؟ 
 
استاد اقتصاد درباره تجربه توسعه یافتگی کشورهای ژاپن و کره گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که منجر به توسعه یافتگی کشورهای کره جنوبی و ژاپن شد، جلوگیری شدید این کشورها از واردات بوده است. این کشورها در سال‌هایی که به سمت توسعه یافتگی حرکت کردند، به شدت مانع ورود هرگونه وارداتی به کشورهای خود شدند و حتی تا همین چند دهه گذشته، کره‌ای‌ها اجازه مسافرت خارجی نداشتند. بعد از اینکه رشدهای قابل توجهی کسب کردند و توسعه یافته شدند، هم نمی‌توانستند هر چقدر ارز لازم دارند به دلیل سفر خارجی از کشور بیرون ببرند؛ یعنی مردم این کشورها برای توسعه یافتگی با محدودیت‌های جدی روبه رو بودند. در اوایل دوره توسعه کره جنوبی، اگر کسی سیگار خارجی می‌کشید زندانی می‌شد. آن‌ها با استفاده از این روش‌ها مشکلات کشور خود را حل کردند و توسعه یافته شدند؛ ضمن اینکه با محدود کردن شدید واردات و اعطای یارانه‌های بسیار بزرگ به تولید ملی خود، زمینه‌های صنعتی شدن کشورشان را فراهم کردند. 
 
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا در خصوص توجیهاتی که برای واردات لوازم خانگی گفته می‌شود توضیح داد: تأکید بر واردات به دلیل ایجاد رقابت یا به بهانه سوق دادن تولید داخلی به سمت کیفیت، حرف مهملی است. این افراد با این دروغ‌ها به دنبال تسهیل فضا برای واردات لوازم خانگی به کشور هستند، در حالی که برای تقویت صنعت لوازم خانگی با اشکال مختلفی می‌توان این موضوع را محقق کرد. مطمئن باشید تولیدکنندگان در شرایط تسهیل واردات نمی‌توانند کیفیت خود را ارتقا دهند و بدتر اینکه تعطیل می‌شوند.
 
وی در این باره تصریح کرد: اگر امکان رشد برای سازندگان داخلی وجود دارد، دولت باید برای کیفی‌سازی محصولات آن‌ها سرمایه‌گذاری کند. یعنی شاخص عملکردی تعریف شود و در آن راستا اگر تولیدکننده‌ای امتیاز بالاتری گرفت، دولت از آن حمایت کند. 
 
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا در این باره توضیح داد: دولت باید به تولیدکنندگان در ازای ارتقای شاخص‌های عملکردی آن‌ها با درجه‌بندی مشخص که امسال تا سال آینده باید از اين رتبه به رتبه بعدی ارتقا پیدا کنند، یارانه دهد. ضمن اینکه خیلی از صنایع، مثل خودروسازی را می‌توان خصوصی کرد. اگر این صنایع خصوصی شوند، جمعیت تحت پوشش آن‌ها به یک‌دهم می‌رسد، لذا تعداد زیادی از کارکنان این بخش‌ها بیکار خواهند شد که اگر دولت به آن‌ها دستمزد بیکاری بدهد، باز هم به نفع کشور تمام می‌شود؛ البته برای انجام این کار متأسفانه اراده‌ای وجود ندارد.
 
راغفر در پایان خاطرنشان کرد: مسیری که برای اقتصاد کشور ریل‌گذاری شده، یک مسیر مافیایی است و گروه‌های صاحب قدرت و نفوذ می‌کوشند منابع کشور را اتلاف کنند؛ اتلافی هدفمند و با برنامه. درحالی‌که اگر برنامه‌ای پشت این موضوع نبود سرمایه‌گذاری برای اشتغال جوانان با وارد کردن ماشین‌آلات تولید نیاز مبرمی برای کشور بود، نه واردات لوازم خانگی کره‌ای و ژاپنی. 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰۷
موافقم. دولت باید به فکر ایجاد اشتغال با استفاده از توسعه تولید ملی باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
بزرگوار چهل و دوساله حرف و شعار ،حرف و شعار،بسه دیگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
مثل همون بلایی که با ایران خودرو و سایپا سر مردم ایران آوردن؟!
ناشناس
| Romania |
۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
به اسم تولید داخلی، مونتاژ کاری راه انداختید و سپردید دست آقازاده ها تا با رانت و نیز ممنوعیت واردات هوای اونا رو داشته باشید وگرنه حتی استارتاپ و دانش بنیان هاتون هم الکی هستند و بابت بودجه و رانت و کپی کاری ایجاد شدند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
کره و ژاپن چند سال ممنوع کردند؟ آیا ممنوعیت ها همیشگی بود؟ تو این سالها چه میکردین که الان به فکد توسعه افتادین؟
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
42 سال است خون مردم را در شیشه کردید به بهانه تولید ملی و با تحریم ارز ...
این حمایتها در صورت منفعت و رضایت مردم مفید اند نه جیب برخی رانت خوار را پر کردن. که تا بحال همین بوده و بس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
بنجل های داخلی را ببندین به ناف ملت!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
واردات قطعات نامرغوب از چین و هند و مونتاژ بی کیفیت و بدون ارائه خدمات پس از فروش

و با قیمتهای بسیار گران که نامش تولید داخلی نیست

در جایی که ما ۵۰ سال پیش چندین برند بسیار با کیفیت لوازم خانگی همچون آزمایش و جنرال و توشیبا و پارس ووو،

را داشتیم ،

چرا الان اکثر قریب به اتفاق تولیدات خودرو و خانگی ما بدون کیفیت و مونتاژ و گران قیمت است ؟

چرا کنترلی موثر و واقعی بر تولیدات داخلی همچون خودرو و لوازم خانگی وجود ندارد ؟

تا چند سال دیگر مردم باید برای ثروتمند شدن یک اقلیتی ، از داشتن لوازم خانگی و خودرو با کیفیت محروم باشند ؟

با این بهانه حمایت از تولید داخلی !!!!!؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
واردات نکنید قیمتها را بیاورید پایین .
چرا باید جنس داخلی را چند برابر خارجی بخریم .
می خواهید لوازم خانگی هم مثل خودرو شود.
شما دارید گران‌فروشی می کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
اصلا تولید داخلی وجود دارد .
آیا ممتاز قطعات چینی اسمش تولید است .
کلا کشور به لوازم خانگی احتیاج ندارد
دختر من دم بخت است
خدا دا شکر هیچ جوانی ازدواج نمی کند که لازم به خرید لوازم خانگی پیدا کنیم
واقعا از مسءولین ممنون هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
ایکاش فقط ان بود همه هم دانشگاهی او بفکر مهاجرت هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
چ ربطی داره پدرجان
برای همینه که حالا پراید بهترین ماشین جهانه !
اون پولها اگر بصورت کالا وارد نشه اختلاس می شه
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
دقیقا
همون اتفاقی که برای خودرو افتاد قراره برای لوازم خانگی بیفته.
انحصار و اجبار در خرید چند محصول وطنی بیکیفیت
ما چقدر بدبختیم
ممنوعیت واردات خودرو باعث توسعه تولید ملی شد یا تنزل کیفیت تولید ملی؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
اگر نظارت بر تولید ملی بالا بره مشکل کیفیت هم حل میشه ولی اینکه مشکل بی کیفیتی رو بخواهیم با واردات حل کنیم آیا پیشرفتی ایجاد میشه؟
ناشناس
| Poland |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
جنابی که فرمودید با نظارت مشکل حل میشود یعنی میفرمائید که یک اداره دیگر هم ایجاد شود که کارش نظارت است و یک آقا زاده به ریاستش بنشیند و برای خودش پاداش تصویب کند و یک هزینه دیگر برای کشور تراشیده شود؟ مگر همین عربستان نبود که میگفتید آفتابه را هم از خارج وارد میکند؟ اقلا اگر آفتابه وارد میکند اسمش را تولید داخلی نمیگذارد و با قیمتهای رقابتی به دست مردم میرسد. در پتروشیمی که میدانید چه کرده و به زودی در توریسم از فرانسه جلو خواهد زد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
اگر توليد ملي مونتاژ محصولات چين باشد چه فرقي دارد كه از كره باشد؟ فقط فرقش ميزان رانت و انحصار است كه كم ميشود.
آیا کسی که این حرفها را زده است تلویزیون و یخچال و لباسشویی منزلش همه ایرانی اند ؟

ژاپن و کره انصاف دارند اما تولید کننده های ما همین بنجولهای خودشونو به چین سفارش میدن بعدش وارد کشور میکنند و بعنوان کالای ایرانی می فروشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
مال ما که همش ایرانیه و خداییش هم راضی هستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
دقیقا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
من یک یخچال فریزر ژاپنی دارم که از سال ۵۶ یکضرب و بدون هیچ مشکلی دارد کار میکند

و در این مدت برادر من شاید ۳ یخچال ایرانی خریده و بارها تعمیر کرده

و هنوز با مصرف برق بالا و برفک و هزار مشکل روبرو است
کره و ژاپن برای توسعه صنایع، واردات را ممنوع کرده بودند ---- >>>> کاملا درسته

در مقابل تولیدات خود را هر روز با کیفیت تر عرضه کردن

تولیدات ایرانی فقط شش ماه اول کمی کیفیت دارن و هر روز از یه چیزش کم می کنن

این دزدی در کیفیت در همه صنایع کشور داره اتفاق میفته

از ماسه ای که تو گمرگ تو ذرت و گندم قاطی میشه تا ماشینی که ساخته میشه تا مواد غذایی و شوینده و غیره
قدیمها لوازم خونگی ما بیشتر ارج و ازمایش و ... بود اما چه بلایی سر اون کارخانه ها اومد عاقبتشون چی شد..شما فکرمیکنید محصولات ایرانی جدید قابل رقابت با محصولات ژاپن وکره جنوبی هستند در ضمن کارخانجات فعلی همش بخش خصوصی است چه مزیتی برای مصرف کننده دارد.بنده حاضرم پول بیشتری پرداخت کنم اما محصول باکیفیتی بخرم بنده مسیول پودارکردن بخش خصوصی نیستم فقط در یک صورت از محصولات ایرانی استفاده میکنم که با محصولات خارجی قابل رقابت باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Korea (Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
منظورتان بخش خصولتی است؟؟؟؟؟
واردات ممنوع بشه که تولید کننده داخلی چهارلا پهنا جنس بنجلش رو‌بهمون قالب کنه؟ کم‌ به خاطر پراید مردم رو چاپیدین؟
شما ۴۲ سال وقت داشتی که ژاپن بشی ولی نشدی پس لطفاً شعار ندهید.
جناب راغفر نظر شما موقعی درست بود که کارخونه های تولید کالای خونگی و خودرو ساز تو شرایط تحریم و عدم واردات بداد مردم میرسیدن نه با دپو و گرون کردن محصولاتشون به ملت ایران خیانت کنن حالا بماند که کیفیت محصولاتشون فاجعه بار بوده و هست.
چرا واردات برای مصرف مردم ممنوع باشد ولی خروج ارز برای اقازادها ازاد باشد
تنها اتفاق ممنوع بودن واردات لوازم خانگی مانند خودرو کاهش کیفیت و افزایش چند برابری قیمت تولیدات داخلی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
خیلی خوشحالم که هموطنانم کاملا آگاه هستند.
واردات رو آزاد کنید ببینم کی تولیدات بی کیفیت داخلی رو میخره ..قدرت رقابت ندارید
من جنس ایرانی نمی خام توی خونم باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
من به شرط کیفیت
بهش فکر میکنم
رضا
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
میتونی بری ما در ایران به امثال تو نیازی نداریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
حیف نام ایرانی که روی خودت گذاشتی، لوازم خانگی تو از خارج بگیری و همه مردم هم از خارج تهیه کنند کی بره کار کنه بعد ؟ مملکتو بفروشن خرج خرید لوازم خانگی امثال شما کنند الی ابد ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
آها آفرین، درد همینه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
خب داداش اينجا چكار ميكني فكر كنم
اشتباه سوار شدي
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
جالبه آقا رضا از انگلیس میگه ما به امثال تو نیاز نداریم میتونی از ایران بری در حالیکه خود این آقا جلو جلو رفته
رضا
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
جماعتی که نمی فهمند من از فیلتر شکن استفاده می کنم و در انگلیس نیستم راجع به هر چیز هم اظهار فضل می کنند
می خواستم به مشتاقان واردات، حالا مسئولین یا مردم، این پیام را بدهم که اول چاهش را بکنید، بعد مناره را بدزدید.
اول ارز را زیاد کنید، نمی دونم تحریمها را بردارید، منابع ارزی را آزاد کنید، حالا صادرات آنچنانی هم که نداریم، مثلا نفت بفروشید، جاده ها و راه آهن ترانزیت بزنید کالاهای کشورهای دیگر را رد کنید، یه جوری برای کشور درآمد ارزی درست کنید، بعد هرچی که خواستید بخرید.. ماشین خارجی، هرسال آیفون جدید، لوازم خانگی فضایی...!
اول یک نگاه به جیبتان بیندازید، ببینید چقدر دلار توش است، بعد برای کالاهای خارجی که شما را از شر کالاهای داخلی (که خودتان ساخته اید) خلاص می کنند، برنامه ریزی کنید.
.. فکر می کنند قیمت دلار همینی است که دربازار است... مثلا هرچی خواستیم ریال چاپ می کنیم، میدیم، هر دلار 27000 تومن، می گیریم. یعنی، تو بازار ارز، ریال یه هو تبدیل به دلار می شود؛ ریال بیشتر بدیم، دلار بیشتر می گیریم.
درحالیکه میزان دلار در کشور محدود است، هرچی بیشتر واردات کنید، دلار کمتر میشه، قیمتش هم بصورت انفجاری بالامیره. اونوقت اون ریالهای بیشتری که دوست دارید بدید و محصول با کیفیت بخرید، باهاش همون محصولات بی کیفیت قبلی را هم دیگر نمی توانید بخرید. یه جوری وانمود می کنند که انگار چون ریال دارند، پس دلار (27 هزارتومانی) هم دارند، می توانند بروند محصولات خارجی بخرند.. با این انفجار وارداتی که دارد صحبتش می شود، تا دستتان را تو جیبتان بکنید، ریال را درنیاورده، دلار دوبرابرشده.
البته امیدوارم که اینها همه اش شایعه باشه... یا حداقل اینقدر این کالاها را آنقدر کم واردکنند که قیمتشان فوق العاده زیاد بشه و همه نتوانند از این کالاهای "باکیفیت"!! بخرند.
رطب شیرین و دست از نخل کوتاه...!
حداقل زمان احمدی نژاد، یک دلاری بود، یک نفتی فروخته می شد...که واردات زیادشد....
الان در دست تمام ایرانی ها گوشی های کره ای وجود دارد و به جای واردات آنها حداقل در مقابل پول های بلوکه شده کره ای ها بیایند و با سرمایه گذاری مشترک با ایران گوشی ها را در داخل تولید کنند و سهم ایران از پول های بلوکه شده به کره جنوبی داده شود تا هم نیاز داخل از تولیدات داخل تامین شود و هم درآمد حاصل از صادرات آنها بین ایران و کره جنوبی تقسیم شود
آفرین. این تفکرات لازمه پیشرفت کشور است. اسیر جوسازی واردکننده ها و تجمل گرایان نشوید همچنان که مطمئنیم رئیس جمهور و این دولت زیر بار این مسائل خائنانه نمیروند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
آفرین به شما که اینقدر فهمیده هستی .
با گران کردن خودرو کجای مملکت پیشرفت کرد
حالا می خواهید لوازم خانوادگی را هم انحصاری کنید .
قیمتها را منصفانه کنید .
فکر کردید دختردار چه کار باید بکند
اقای زاغفر اگر ژاپن وکره برای توسعه واردات را ممنوع کردند مدیرداشتند نظارت داشتند خلاقیت داشتند تلاش وپشتکارداشتند شماحساب کنید ایران وکره درسال 59هردو دریکسال استارت خودروسازی را زدند ایران تا سال79پیکان تولید میکرد پیشرفت وتوسعه درصنعت ایران خودرو این بوده مثلا پنل پیکان دابورد جلوش را چراغ بنزی کند بعد دوسال اومد پیکان جدید حالا این جدید چی بود ترمزدست از بغل دست راست راننده بیاورد وسط زیردنده با کلی افزایش قیمت بعد دوسال اومد گفت مدل جدید پیکان حالا مدلش چی بود یک ساعت دیجیتال گذاشت وسط داشبودرباکلی افایش قیمت درهمین هنگام کره هرسال یک مدل خودروی روز دنیارا طراحی وبه عرضه بین المللی بفروش میرساند اما ایران چی مردم اینقدر پول واریز کنید برای پیکان بعد دوسال اسم بنام طرف دراومد با قیمت جدید ...
ارز مملکت فقط باید صرف واردات ماشین الات روز و مواد اولیه غیر قابل تامین از داخل شود چون نرخ استهلاک بسیار بالا بوده حتی به نظر من باید واردات مواد غذایی خارجی هم ممنوع
باشد چه رسد به کالاهای مصرفی اینها هم مواردی نیست که در موردش با عوام طرف مشورت باشید و کار اقتصاد دانهای خبره است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
بشرطی که اقتصاد دان بی طرف باشد .
و تضاد منافع نباشد .
اون کارخانه دار منفعت خودش را می خواهد
البته کره وژاپن با اختلاسگران به شدت بر خورد میکردند
حالا کی گفته قراره ارزهای بلوکه شده رو پس بدن. و چرا برای قسمت بیشترش که پهلوی چینی ها ست حرفی نمیزنید.
بعضی کارها ویا بعضی چیزها کار هرکسی نیست مثلا کشت زعفران ویا بافت قالی کار آلمانیها نیست ویا تولید برنج توی عربستان امکان پذیر نیست نه فرهنگش هست نه جغرافیا این اجازه را میده الان پنجاه سال بیشتر ما خودرو ساز نشدیم شدیم اما خون به جیگر شدیم .یا لوازم خانگی توی ایران مونتاژ که تولید حساب نمیشه اون چیزی هم که توی لوازم خانگی یا خودرو داخلی سازی میشه کاملا غیر علمی و کارشناسی شده است مثلا ماشی لباس شویی توی ایران تولید میشه بعد از یک سال تمام بدنه میپوسه میریزه ولی موتور کره ای نو نو سر جاش و یا یخچال ایرانی ماهی 3 بار نمایندگی با التماس باید بیاریش برای عیب یابی.توی خودرو که اصلا حرفش رو نزنیم بهتره .کلا توی ایران به لطف کالای ایرانی همه سر کار رفتیم!همه تعمیر کار خودرو و لوازم خانگی شدهایم!اگر تولید داخلی داریم باید قیمت آنقدر پایین باشه که نخواهیم یک پراید مچاله شده را دوباره بازسازی کنیم؟پس ما اینکاره نیستیم
پاسخ ها
رضا
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
خوب دوست عزیز یک اسب یا دوچرخه بخر خودروی خارجی هرگز به مملکت وارد نخواهد شد
اگه کالاهای ساخت داخل ایقد خوب و مناسب قیمتن چرا بجای محروم کردن مردم از کالای با کیفیت خارجی کالای ایرانی رو صادر نمیکنی؟
بله درسته کره و ژاپن واردات رو ممنوع کردن ولی بعد از چند سال نیاز کشورشون رو که برطرف کردن هیچ ، با مثلا برندهایی مثل سونی، توشیبا، تویوتا، نیسان و کره ای ها با هیوندایی و کیا و سامسونگ و ال جی ، کل دنیا رو تصاحب کردن. شما چی؟! 40 ساله با ایران خودرو و سایپا ببین چه بلایی سر مردم ایران آوردین؟! محصولاتی که اگه واردات آزاد بشه خودتون هم میدونین با اینکه 40 ساله حمایت شدن باز هم پیشرفتی نکردن و تو ایران طرفداری نداره و به محض آزادسازی واردات همه ماشین خارجی میخرن! ولی شما الان تو ژاپن و کره واردات آزاده! ببین مردم خودشون با افتخار محصولات خودشون رو سوار میشن
همین آقا برن تحقیق ببینن واقعا از لوازم وخودرو خارجی خود وخانواده استفاده نمکنه .
موافقم اما بشرط کیفیت استاندارد الان تولید کنند گان لوازم خانگی پا جای پای خودرو سازان گذاشته اند جنس بی کیفیت آشغال با قیمت سرسام آور
خیلی دلم میخواد برند لوازم خانگی ایشونو ببینم
42 سال مردم از امکانات روز دنیا با قیمت متعادل محروم شده اند. بعد از این سالها حرف زدن از توسعه به یک جوک بیشتر می ماند
اینام یاد کرفتن هرچی می شه از امریکا مایه می زارن واردت ما چه ربطی به کشورهای دیگه داره همه دولت ها سعی دارن بهترین رفاه و انکانات و اسایش برای مردمشون فراهم کنند تو کشور ما هرچی می شه می چسبونن به امریکا
چرا حرف رک نمی زنید رانت خودرو تموم نشده حالا رانت لوازم خانگی شروع شده ...
فرمانروایی خودروسازان کم بود، سایر فرمانروایان نیز دارن اضافه میشن
با این افکار مردم رو به فنا دادید
مردم حق دارن در مورد زندگیشون تصمیم بگیرن. یه نفر جنس کره ای دوست داره مصرف کنه یه نفرم ایرانی. از طرفی هیچ کشور و صنعتی با بسته بودن و ممنوع کردن رشد نکرده، هر جا تجارت و انتخاب آزاد بوده و قوانین دست و پا گیر کم بوده، رشد اتفاق افتاده.
چراکسی به این موضوع نمی پردازه که بخش مهمی ازسرمایه گزاریهادرژاپن بعداز جنگ جهانی دوم وهمچنین کره جنوبی امریکایی هستند؟اصلا"چرا امریکا محصولات کره وژاپن رامی خرند؟
واردات بدنه کارت ملی چی؟
مشکل اساسی صحبت های ایشون اینه که ایران را با کره و ژاپن مقایسه می کنه میگه اینها واردات رو ممنوع کردند
خوب مرد حسابی مگه واردات خودرو اینهمه محدود نشده؟ چه اتفاقی افتاد؟ روز به روز بدتر و بی کیفیت تر
عجب پیله ای کردید به ژاپن و کره . اینها اجناس با کیفیت خود را به قیمت خیلی ارزان و با گانتی کامل به دنیا عرضه میکنند حتی در امریکا اتوموبیل های ژاپنی و کره ای خیلی خیلی طرفدار داره همین چند روز پیش یه اتوموبیل شاسی بلند ژاپنی را نشان میداد که اروپاییان چهار سال باید در نوبت قرا بگیرند تا نوبت خریدشان برسه .‌گارانتی تا ابد و قیمت باور نکردنی.
اجازه واردات ندین تا تولید داخلی ارزون و باکیفیت بشه مثل خودرو!!!! ملت هم که نباید حق انتخاب داشته باشن رقابت هم که کشک.
سلام مطمئن باشید مردم کالای وطنی را ترجیح می‌دهند ولی به شرطی که با کیفیت باشند
اگر بحث حمايت از تولید داخلی بشود مانند حمایت از دو خودروساز بزرگ بی رقیب که ماشین هایی را تولید می کنند که آلت قتاله شده اند و سالانه تعداد قابل توجهی از هموطنانمان را به کام مرگ می برند ترجیح میدهم واردات صورت بگیرد.
اگر در طی این چهل سال امر نظارت دقیق و بدون ملاحظه و سیستماتیک شکل گرفته بود و اگر نظام انتصاب و ارتقاء مدیران کشور بر اساس شایستگی ها بود الان محصولات تولید داخل را می توانستیم صادر کنیم و در جهان بدند باشیم
آقای راغفر عزیز ما در ایران زندگی می کنیم نه در ژاپن و غیره کدام جنس ما به کیفیت ژاپنی نزدیک است ؟
کره و ژاپن شاید واردات رو ممنوع کرده باشند ( واقعا نمی دونم درسته یا نه) اما کاری که کردن برنامه‌ریزی، ایجاد شفافیت، مبارزه با دزدی و فساد و مدیریت دلسوز وطن پرستان رو حتما انجام دادن این عوامل باعث پیشرفت اونها شد نه ممنوعیت واردات . بسم الله جلوی فساد و دزدی و غارت رو بگیرن و دلسوزانه کار بشه من هم حاضرم تا مدتی از کوزه آب بخورم . تا مملکت پیشرفت کنه.
با همين طرز تفكرات ساليانه جان هزاران نفر را با پرايد مي گيريد!
ممنوعیت واردات باید در کنار ممنوعیت انحصار باشه. یعنی شرکتها با هم رقابت کنند و اگر تبانی کردند مجازات شدید داشته باشند مثل کشورهای پیشرفته.
خودت و خوانوادت چه گوشی موبایلی استفاده میکید . همه چی برا خودتون خوبه واسه مردم اخه
مساله فقط حمایت از تولید داخل نیست. مساله خروج ارز هم هست. اینکه روز به روز قیمت دلار نره بالا.
مردم ایران تا کی باید جور تولید کنندگان بی انصاف را بکشند ؟ آیا تاکنون و در شرایط مناسب بازار تولید کننده داخلی رعایت انصاف مصرف کننده را کرده است و یا براساس دلار قیمت اعلام نموده است ؟ آیا سعی کرده اجناس با کیفیت تولید کند ؟ آیا پس از فروش ، خدمات مناسبی به مصرف کننده ، داده است و یا این که به بهانه های مختلف پیچانده است ؟ چقدر باید مهلت ارتقاء کیفیت داد ؟ هر بار به بهانه مختلف تولید ملی - رشد صنعت داخلی و غیره به مصرف کننده هزینه تحمیل کردید !
واقعا من تولید داخل تشکر میکنم.یه یخچال داریم صدایه هواپیمایه جت هم میده برامون.دیگه چی میخایم
خوب بود این استاد محترم آمار صادرات ژاپن به ایران را در سایت های رسمی ژاپنی نگاه می کردند. تقریبا صفر
من یک یخچال ال جی ۴ساله خریدم جونم راحته جنس ایرانی پول دورریختنه خودتان و مردم را گول نزنید لوازم خانگی تولید داخل فقط قیمتش درحد لوازم خارجیه
پاسخ ها
رضا
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
در اینده روزی خواهد امد که قاچاقچیان اجناس خارجی را اعدام کنند ان وقت نه کسی جرات مصرف و نه کسی جرات فروش انها را خواهد داشت این سیاست مشن اهنین برای برخورد با فساد است
استاد حرفاتون طلا

ولی فقط حرفاتون
شما یخچالتون ایرانیه گازتون چطور
ماشینتون پرایده

اگه راست بگید من دستان شما را میبوسم
یک و نیم سوم وارد کنید که قیمت بشکنه و ملت به کالای با کیفیت برسه و بقیش رو صرف خرید قطعات مصرفی و ساخت تولید مشترک و جرثقیل و لوازم توسعه بنادر و پل نظامی از شرکت سامسونگ و تخلیه کننده سیلاب و خصوصا لوازم دیالیز و بیماریهای خاص بکنید. همون دو سومش رو صرف تولید مشترک یا مستقل بیماریهای خاص بکنید کسی ازتون شاکی نمی شه.مملکت به تجهیزات بیمارستانی مدرن نیاز داره
اون ارزها را تبدیل به واردات جهازیه رایگان کنین که از طرف دولت به نو عروسها داده بشه تا انگیزه ای برای ازدواج بشه.یه ایپسیلون پول نفت کلی جهازیه و لوازم خانگی با کیفیت خارجی میشه که تا مدتها براشون کار میکنه.مسئولین دولت فقط در فکر پولها هستن.مردم را دریابید.
ورود ماشینهای خارجی برای ما مردم معمولی ممنوعه و یا لوازم خانگی خارجی برای ما مردم معمولی ممنوعه نه آقازاده ها بهترین و گرانترین ماشینهای جهان مال آقازاده هاست و بهترین برندهای لوازم خانگی هم توی خونه مسئولین و آقازاده هاست لذت بردن از امکانات روز دنیا از ما که گذشت انشاالله فرزندان ما در آینده بتونن استفاده کنند
واردات کالای بادوام و باارزش ایراد ندارد . ایران ظرفیت تولید صنعتی ندارد . کالاهای داخلی عمدتا بی کیفیت هستند یا ظرفیت تولید انبوه ندارند .
لوازم خانگی ایرانی با کیفیتی وجود داره که مشابه خارجیشم توی بازار هست. اگر لوازم خانگی قراره وارد شه خط تولید از محصولات کره ای ایجاد کنین مثل خط تولید محصولات دوو نه اینکه برین بازارو پر محصولات سامسونگ و ال جی کنین دو روز بعد تحریم شدیم به عنوان اولین کشور از ایران برن و شما بمونین با بازاری که محصولی نداره و قیمتایی که هر روز بالاتر می ره
... شعار میدین و خودتون عمل نمی کنید.امان از رانت که نمی‌ذاره با واردات قیمت ها پایین بیاد شما اگر خیلی زرنگید کاری برای کاهش قیمت خودرو و مسکن بکن یا بورس رو روبراه کن
آقا همه چی تقصیر آمریکاس شما راست میگی باید بره یه فکری به حال خودش بکنه که قیمت دلارش هروز گرونتر میشه صد البته نوابغی نداره که بتونه کاری کنه پولش ارزون سه
کنرتولیدکننده هاروشکستیدعلکی حرف حمایت مزنیددرخانه خودت چه لوازمی داری
(واردات لوازم خانگی از کره و ژاپن، هدیه به آمریکاست) همه چیز را در دشمنی با امریکا می بینند. بجای اینکه به فکر رفاه مردم باشند. ضمنا کسی که این حرف را زده خودرو ایرانی دارد یا خارجی؟ لوازم خانگی اش ایرانی است یا خارجی؟ و با حمایت اشتباه از تولیدات داخلی بلایی که بر سر خودرو داخلی آوردید بر سر سایر صنایع داخلی هم می آورید
آمو تو خونت تلویزیون نداری ؟تلویزیون و یخچال دیگر لوکس نیست حداقل وسایل زندگی است . همین عکسی که تو گرفتی ، عینک وارداتیه ، پارچه لباست ، حتی دکمه اش وارداتی است . لترون کمد پشت سرت وارداتی است ، اونایی هم که تو عکس نیست مثل لپ تاپ و موبایلت هم که همینطور ، همون شامپویی که به موهای خوشگلت زدی ماده اولیه اش وارداتی است...
صحبت های جناب راغفر درد همه آنهایی است که نگران مملکت هستند ولی مشکل اساسی تغییر سلیقه و خواست مصرف کنندگان است که به تاسی به نو کیسه ها که از کوخ نشینی در دهات دور دست به کاخ نشینی در دامنه کوه های شمیران رسیده اند تغییر کرده دیگر کسی با یخچال ارج و آزمایش راضی نمیشود
کارخانه های سازنده لوازم خانگی با انبار کردن محصولات و نقش دلالان بازار مثلا یخچال ساید ....که یکی از اقوام اویل سال ۹۸ ۴ میلیون تومان خریده من سال ۹۹ به قیمت۲۱ میلیون تومان با هزار تا ترفند و خواهش و تمنا گرفتم .چرا..چون واسطه های داخلی به مدد مجلسیان رقیب را از گردونه خارج کردن و فقط مونتاژکاران داخلی در حال تاخت و تاز هستن بعد خروج سامسونگ و آل چی این بلا سر مردم آمد
منع واردات لوازم خانگی هم دلالان و رانت بگیران و سودجویان این مهلکه را خوشحال خواهد کرد
ژاپن فقط بر روی برنج تعرفه سنگین بسته بود که آنهم در دهه80میلادی به 4درصد متعارف برگشت کره جنوبی هیچ وقت واردات را ممنوع نکرد بلکه اقدام به سرمایه گذاری مشترک با شرکتهای بزرک آمریکای و اروپایی به رشد اقتصادی و کیفیت بالا در تولیدات رسید آقای زاغفر آدرس غلط ندهید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
کاش این مطلبی که تذکر دادهاید را بیشتر واشکافی کرده بودید تا خودتان آدرس غلط نداده باشید
قضیه تعرفه برنج ژاپن این بود که ژاپنی ها برای مراقبت و حفاظت از رشد خود که در آن موقع پس از آمریکا و حتی بالاتر از آلمان( که هنوز بلوک اتحادیه یورو رسما شکل نگرفته بود) مصلحتا از واردات برنج از آمریکا جلوگیری کند. اما اتفاق نادر آن بود که درست در بزنگاه و آستانه نواختن شیپور "تجارت آزاد جهانی" آمریکا تحریم توام با تهدید جدی و سنگینی علیه ژاپن بکار بست بطوری که اگر دقت کنید پس از آن دیگر ژاپن هیچگاه٬ تکرار می شود هیچگاه٬ به ارقام رشد قبلی خود برنگشت! یعنی حتی ژاپن که پیشرو همه کشورهای غیر آتلانتیکی در نزدیک شدن به تمدن مدرنیستی غرب بود و خیلی قبل از جنگ جهانی اول آهنگ پیشروی به سمت مدرنیسم را آغاز کرده بود٬ بخصوص با تمهیدات پسا جنگ جهانی دوم غرب توان عرض اندام جدی اقتصادی اما ناهماهنگ با منویات استکبار عصر نداشته و ندارد و این همه فقط با تکنیک تعرفه کلید خورد
به اندازه کافی فرصت داشتند که جنس خوب تولید کنند تولید کننده داخلی انصاف ندارد
تا کی قرار است دشمن سازی کنیم
گره جنوبی و ژاپن واردات چه چیزی رو محدود و ممنوع کردن؟ مرجع این اقا کجاست؟؟....
امید داشتن به وارد شدن ارزهای بلوکه شدن به ایران و هزینه شدن در داخل ایران یک توهمی بیش نیست .امید به زندگی در ایران وجود ندارد
کل مهندسان و نخبگان و دانشمندان ایران جمع نمی‌توانند یک چیپ درست کنند بعد میگی ممنوع کردن واردات ...... کجایی کاربن بابا شماها . همه چیز نابود شده تو این مملکت
چرا همیشه تولید یه محصول رو انحصاری میکنین بعد جنس بنجل به ملت میدین دقیقا عین ماشین سازبتون
آیا کسی که این حرفها را زده است تلویزیون و یخچال و لباسشویی منزلش همه ایرانی اند ؟
قطعا نه لوازم خانگیش و نه ماشین و لوازم زندگیش همه خارجی هست..
داداش کره با کل دنیا ارتباط داشت بعد واردات رو قطع کرد اونم نه کامل تو تکنولوژی بهت نمیدن که صدسال سیاه واردکننده میمونین
در صورتی حرف های شما با ارزش است که تولیدات داخلی مونتاژ کاری چینی نباشد و واقعا ساخت ایران با کیفیتی قابل قبول باشد و نیز ارزان در دسترس مردم قرار گیرند نه اینکه علاوه بر بی کیفیتی قیمتشان از اجناس با کیفیت ژاپن و کره هم بیشتر باشد.
ایا یخچال و فریزر و دیگر لوازم در داخل موجود است که ابنگونه سخن می گویند
ممنوع کردن واردات برای حمایت ازتولید داخل خوب هست اما نه به این قیمت که انحصارایجاد کردو هرآشغالی رابه اسم تولید داخل به چندین برابرقیمت واقعی به مردم قالب کردوبه ریش مردم هم خندید وقهقهه زد.
کره و ژاپن در کنار منع واردات کارخانجات و به افر اد کاردان سپردند نه مدیران نالایق سفارشی
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی