بازدید 3667
اقتصاد در گذر زمان

از «تعطیلی بازار تهران در اعتراض به کمبود نان» تا «معرفی وزیر پیشنهادی صمت»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی اولین روز مهر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۷۷۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 23 September 2021

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی اولین روز مهر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

1 مهر 1304، بازار تهران در اعتراض به كمبود نان تعطيل شد و كسبه و مغازه‌ داران دست از كار كشيدند.

1 مهر 1307، عبدالحسين تيمورتاش وزير دربار رضاخان كه به اروپا سفر كرده بود، پس از ملاقات با سران كشورها و عقد چند قرارداد و از جمله خريد كشتي به تهران بازگشت.

1 مهر 1323، در چنین روزی اعلام شد که به خاطر شرایط بد اقتصادی دولت عربستان، به ایرانیان اجازه داده نمی ‌شود که عازم مناسک حج شوند.

1 مهر 1330، كارشناسان انگليسي تأسيسات نفت ايران به دستور دولت مصدق اخراج شدند.

1 مهر 1331، مهندس مهدي بازرگان عضو هيأت مديره شركت ملي نفت ايران به سمت مديرعامل بنگاه مستقل لوله كشي آب منصوب شد.

1 مهر 1351، دولت رسماً خاتمه اصلاحات ارضي را اعلام كرد تا مردم از سرمايه گذاري در بخش كشاورزي دلسرد نشوند.

1 مهر 1357، امروز اعلام شد روزانه بيش از 50 ميليون دلار پول به وسيله سرمايه داران از كشور خارج مي شود.

1 مهر 1360، روزنامه ليبرالسيون چاپ فرانسه نوشت: انقلاب ايران 4 ميليارد فرانك به فرانسه ضرر زد. به عبارت ديگر انقلاب براي هر فرد فرانسوي شاغل كه ماليات مي پردازد، 266 فرانك تمام شده است.

1 مهر 1368، در اعتراض به برقراري رابطه ميان مجارستان و رژيم صهيونيستي، دولت جمهوري اسلامي ايران سفر برنامه ریزی شده وزير صنايع مجارستان به تهران را لغو و سفر وزير خارجه آن كشور به ايران را به تعويق انداخت.

1 مهر 1389، عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه ۶ هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی در اختیار ۴۳ نفر در کشور است، اظهار داشت: از میزان معوقات بانکی کشور ۲ هزار میلیارد تومان نیز در اختیار ۴۱ نفر قرار دارد که نشان می ‌دهد هشت هزار میلیارد تومان [معادل هشت میلیارد دلار] معوقه بانکی در اختیار ۸۴ نفر است.

1 مهر 1391، محمود احمدی ‌نژاد با بدرقه علی ‌اکبر ولایتی و محمدرضا رحیمی عازم هشتمین و آخرین سفر خود در کسوت رییس‌ جمهور به مجمع عمومی سازمان ملل شد.

1 مهر 1395، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از بدعهدی و تعلل آمریکا دراجرای کامل برجام انتقاد کرد و اهمال نسبت به اجرای کامل برجام را از سوی آمریکا، تخلفی بین‌المللی توصیف کرد. وی همچنین ایران را امن ترین و پربازده ترین مقصد سرمایه گذاری در منطقه اعلام کرد.

1 مهر 1396، موسسه اعتبارسنجی «مودیز» رتبه اعتباری بریتانیا را تحت تاثیر نااطمینانی ‌های ناشی از «برگزیت» کاهش داد.

1 مهر 1397، سخنگوی قوه‌قضائیه از ممنوع‌الخروجی ولی‌الله سیف رئیس سابق بانک مرکزی خبر داد. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در یک نشست خبری گفت: یک بار از وی تحقیق شده و اگر لازم باشد بار بعدی هم تحقیق می‌شود و پرونده هم درحال رسیدگی است زیرا متهمان دیگری از کارمندان بانک مرکزی و غیر بانک مرکزی دارد و پرونده درحال تحقیقات است و این فرد ممنوع‌الخروج است.

1مهر 1398، با اقدامات به موقع عملیاتی و اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان(عج) یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های زمین‌خواری در کشور کشف شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت اطلاعات، اراضی مذکور به مساحت تقریبی ۸۵ هزار مترمربع که در منطقه شهرک غرب تهران واقع شده و قسمتی از بوستان ایران زمین و بزرگراه شهید همت را در برمی‌گیرد دارای ارزش تقریبی بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

1 مهر 1399، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را معرفی کرد. حسینعلی امیری اعلام کرد: رئیس‌جمهور پس از بررسی و جمع‌بندی گزینه‌های مختلف، سرانجام علیرضا رزم‌حسینی را به‌عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. رزم‌حسینی در دولت روحانی استاندار استان‌های خراسان رضوی و کرمان بوده است.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر