آیا واردات خودرو آزاد می‌شود؟

نمایندگان مجلس طرحی را به تصویب رساندند که به باور عده‌ای، چراغ سبزی برای واردات خودروست و به باور برخی دیگر، باعث ساماندهی بازار خودرو می‌شود.
کد خبر: ۱۰۷۶۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳ 15 September 2021
آیا واردات خودرو آزاد می‌شود؟

نمایندگان مجلس طرحی را به تصویب رساندند که به باور عده‌ای، چراغ سبزی برای واردات خودروست و به باور برخی دیگر، باعث ساماندهی بازار خودرو می‌شود.

به گزارش تابناک؛ امروز مجلس دو مصوبه مهم داشت؛ یکی تصویب کلیات طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار و دیگری اصلاح طرح ساماندهی خودرو.

در ابتدا کلیات طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار بررسی شد؛ نمایندگان موافق معتقدند که این طرح باعث کنار رفتن موانع موجود بر سر راه جوانان متخصص و سرمایه گذاران برای آغاز فعالیت اقتصادی می‌شود و در مقابل اعتقاد مخالفان بر این بود که تصویب این طرح، منجر به تعدیل کارکنان دفاتر حقوقی خواهد شد و نمی‌توان از نظریات کارشناسان حقوقی استفاده کرد.

در توضیح محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی گفت که نگرانی در خصوص این طرح وجود ندارد. کسانی که ذینفع هستند در فضای مجازی و بخش خبری فضاسازی می‌کنند، دستگاه‌های مرتبط از جمله قوه قضائیه در جریان موضوعات این طرح هستند و می‌دانند که این طرح در جهت عدالت اشتغال و بر اساس اصول قانون اساسی است. در ارتباط با سردفتران نیز ماده (۶۹) قانون سردفتران رسمی وجود دارد.

احسان خاندوری، وزیر اقتصاد نیز در توضیحاتی بیان کرد که تصویب کلیات طرح تسهیل مجوز‌های کسب و کار پیام خوش بهارستان به فعالان اقتصادی است و باعث کاهش امضا‌های طلایی می‌شود. همچنین شاهد تدوین ضمانت اجرایی شفافیت اخذ مجوز‌ها و دسترسی به قرارداد‌های بانکی خواهد شد.

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس نیز بعد از تصویب کلیات طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار ابراز امیدواری کرد که این طرح بتواند از هر انحصاری جلوگیری کرده و یک رقابت جدی را در فضای کشور فراهم کند.

بعد از آن مجلس وارد بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح ساماندهی ساماندهی صنعت خودرو شد؛ طرحی که به موجب آن «هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالا‌ها و یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه و یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقی یا دو نیرویی (هیبریدی) و یا واردات خودروی بنزینی یا گاز سوز با بر چسب انرژی ب (b) و بالاتر و یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره و یا بالاتر بر اساس گواهی‌های استاندارد معتبر، معادل ارزش صادارتی خود اقدام کند.»

در این مصوبه قید شده که «واردات موضوع این ماده، نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای کشور ایجاد نماید» و «سقف تعداد خودرو‌های مجاز وارداتی، هر شش ماه یک بار توسط شورای رقابت و بر اساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می‌شود.»

همچنین تصویب شد که «منحصر کردن داشتن نمایندگی یا ارائه خدمات پس از فروش، صرفاً از خودروسازان خارجی ممنوع است. سایر مقررات مربوط توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌شود» و «واردات مجدد اقلام صادره شده موضوع این ماده، ممنوع و در حکم کالای قاچاق است.»

در جریان بررسی این موضوع، مصطفی میرسلیم نماینده تهران، با انتقاد از این مصوبه گفت که مجمع تشخیص مصلحت نظام با این موضوع مخالفت است؛ با این اصلاحیه از تشویق تولید و اشتغال جوانان جلوگیری شده و حتی به تولید و بررسی‌های تحقیقاتی لطمه می‌زنند و جوانان فعال در این حوزه دلسرد می‌شوند.

البته در مقام دفاع از این مصوبه، روح الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن توضیح داد که در روز‌های اخیر در رسانه‌ها موضوعاتی مانند آزادسازی واردات خودرو مطرح شده؛ حال آنکه موضوع این چنین نیست و منظور تنظیم واردات خودرو در راستای حمایت از تولید داخل است تا از وضعیت مبهم و اشکال آفرین کنونی خارج شویم. با این اصلاحات به دنبال تنظیم واردات به گونه‌ای هستیم که بازار ملتهب نشود و اثر مثبتی بر بازار داشته باشد تا خودرو‌های خارجی هفت برابر ارزش واقعی معامله نشوند.

یکی دیگر از مصوبات امروز مجلس، رفع ایراد شورای نگهبان در طرح استفساریه بند (ز) تبصره (۱) قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور بود که به موجب آن، وزارت نفت مجاز به اختصاص منابع اعتباری برای تامین ماده اولیه قیر در شش ماهه نخست سال شد.

همچنین در ادامه نشست روز گذشته، گزارش کمیسیون اقتصادی درباره وضعیت صنعت استخراج رمزارز‌های جهان روا و مبادلات داخلی آن در کشور نیز بررسی شد. امیرحسین طیبی فرد، معاون پارلمانی بانک مرکزی گفت: دولت در حال تدوین لایحه‌ای جهت ساماندهی وضعیت صنعت استخراج رمزارز‌های جهان روا و مبادلات داخلی آن در کشور است؛ بنابراین، از مجلس خواستیم در زمان بررسی این لایحه، دو کمیسیون اقتصادی و قضایی را به عنوان مراجع ذیصلاح در این خصوص انتخاب کند.

در واکنش به این صحبت، محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: با وجود گذشت چندین سال در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، بانک مرکزی حتی یک صفحه A۴ نیز درباره موضوعاتی مانند اصلاح قانون بانک مرکزی و قانون پولی و بانکی به مجلس ارائه نکرده؛ البته که مجلس آمادگی همکاری با دولت برای ساماندهی وضعیت کنونی رمزارز‌ها را دارد.

در پایان جلسه علنی، علی نیکزاد، نایب رییس مجلس گفت که جلسه بعدی پارلمان یازدهم مهر خواهد بود؛ بدین ترتیب مجلس در دو هفته آینده نشست علنی نخواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۳۳
تا حالا کی دیده کاری به نفع مردم انجام شده باشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هر موقع حریف ایران خوذوو سایپا شدید قبول میکنیم که با هم نمیخورید و زیر بلیط نیستید
کلا این وسط مردم چه باید بکنند همه چیز باید تا 5 برابر دلار 27 تومانی بخرند ؟
انحصار و عدم تعادل خودرو در بازار


بلایی به سر اقتصاد و معیشت مردم آورده



که یه نمونه اش انباشت نهاده ها در بنادر کشور و نبود وسایل حمل آن،بخاطر ناوگان فرسوده و دربدوغون و زوار در رفته کامیونها میباشد


چند روز بیش یه مهمان خارجی داشتم که با خوردرو شخصی در حال تردد از بغل کامیون غراضه بودم که واقعا بیش مهمانم خجالت کشیدم


نمیدانم چرا اونائی که باید خجالت بکشن به ریش ماها میخندند.


کجایند آن مردان بی ادعا؟



بابل.کارآفرین کشاورزی.جمشید حسینی
یعنی مسئولان کشور چه کاری میکنند و چه نقشی دارن، که ماشین خارجی هفت برابر قیمت خرید و فروش میشه؟
نگران خودروسازان داخلی نباشید چون نماینده ها دلشون برای مردم نسوخته که اجازه بدن خودروهای مناسب قشر ضعیف و متوسط و رقابتی با خودروهای ایرانی وارد بشه
فقط مجوز میدن تا دوباره یه سری خودرو لوکس بیاد و آقازاده هاشون بتونن ماشینای لاکچری چند مدل قبلشون رو به ماشینای روز و با آخرین مدل تبدیل کنن
شما به یاد دارید که نمایندگان مجلس کار مفیدی برای مردم کرده باشند . یا مالیات جدید بذای مردم تصویب میکنند یا در خواست حق مسکن یا خودروی شاستی بلند برای خودشان
واردات خودرو بدون خروج ارز بدین معنی است که ارز داخل کشور با قیمت گزاف از کشور قاچاق می شود و تبدیل به خودرو می شود و قیمت ها مجددا بدلیل قاجاق ارز گران بالاتر می رود
معنی و مفهوم آن اینست که قشر خاصی میتولنند سوار خودرو های روز دنیا شوند و اکثریت مردم باید به همین آشغالهای سایپا و ایرانخودرو کفایت کنند یاد سکانس قهوه تلخ افتادم که میپرسید از کسی که هزار سکه دارد سکه میکیرید یا از کسی که یک سکه دارد و شاه جواب داد از اونی که یک سکه دارد دارد چون فقیر است و صدایش به جایی نمیرسد
بسیار هم عالیه این طرح
تابناک اینقدر آگهی کاشت مو نزار حالمون بهم خورد
آیا نه حتما باید آزاد شود راه دیگری نیست ، خودرو که دست مصرف کننده نمیتونین بدن ماشینها واسه دهه هشتاد میلادی است ، مشکلات جانی و خرابی خودرو صفر و محیط زیست ام است ، بازم مقاومت میکنین ؟ فقط دست این دوتا خودرو ساز نباید بدن چون ماشین سی سال پیش اینهارو کشورهای همسایه ام بخاطر تنوع نمیخرن ، هر کسی صادرات داشت بیاره حتی میوه و سبزی
همین فردا در این دو شرکت بسته شود بسیاری از مشکلات حل میشود حتی تورم ، به امید روزی که محل مونتاژ تویوتا و هوندا بسه و بعد چند سال از توش یه خودرو ساز ملی واقعی در بیاد
آقا این نمایش دیگه نخ نما شده است که وقتی عده ای از آقایان و آقا زاده ها مدتی است خودرو یشان از مدل افتاده است انواع دلایل و توجیهات برای واردات صورت می پذیرد و بعد که وارد کردند و سیر شدند دو باره خواهیم دید که یاد حمایت از تولید داخل می افتند و جلوی واردات را خواهند گرفت و این دور باطل سالهاست که ادامه دارد. باید فکر اساسی کرد
این داستان در خرید سربازی نیز به همین منوال است!
ممنوعیت واردات خودرو بخاطر حمایت از تولید داخل؟ مگه فرغون سازیتون رو دیروز راه انداختین؟ این همه سال واردات نمیشد چکار کردین؟هر آشغالی میساختین بی کیفیت تر و گرونتر شد. چون زور دستتونه و هیچکس هم جلوتون رو نمیگیره هرچی دلتون بخواد میگین دیگه.
به احتمال زیاد در شورای نگهبان مجددا رد میشود
با این قیمت دلار ازاد بشود بازهم ازما بهتران سوار خواهند شد ما درارزوی یک پراید هستیم که قدرت خرید ان را هم نداریم بهتر است فکری به حال خورد خوراک مردم بکنند که روز به روز گرانتر میشوند
مطمئن باشید هیچ قانونی در ایران به نفع اقشار عادی جامعه نیست و نخواهد بود.
باز هم داستان آزاد شدن موردی که قطعا به نفع مردمه اما بعد از مدتها هنوز در کش و قوس تصویب و اجرایی شدنه . اگر این موارد مانند تصویب دریافت قیر حواله ای دولتی بود بدون فوت وقت همان ابتدای کار مجلس تصویب و اجرایی شده بود
من شخصا فکر نمی کنم که شما به فکر مردم باشید و از طرفی بخواهید تعادلی در وضع ماشین ها انجام دهید اگر واردات واشین ازاد باشد سازنده داخلی به دنبال کفیت ماشین و قیمت ان است که بتواند تولید خودش را بفرشد نه اینکه گاری بسازد و با بالاترین قیمت بدون داشتن استاندارد جهانی وامنیت جانی برای مردم ان را بفرشد با این سیستم بود که به ایجا رسیدیم پرایدی که دنیا قبول نداشت یکی از بیشترین تولیدات ماشین در ایران بود فکر نکنم بتوانید فکری برای نابسامانی ماشین انجام بدهید؟!
امکان ندارد واردات آزاد بشه
قرار نبوده مردم ایران ماشین خوب سوار بشن
باید همین ماشین های بنجل را با بالاترین قیمت بخرند
کسری بودجه قراره از کجا تامین بشه
سوریه عراق افغانستان که چند سال در جنگ هستند حال و روزشون بهتر از کشور ایران
و این قصه تا ابد ادامه دارد......
قیمت معادل دلاری پراید با BMW یکی است؟!

این عدالته؟ یا انحصار و به جیب زدن پول مردم؟؟

کلی هم که این ارابه مرگ، پراید، جان مردم را به خطر می اندازد
دولت محترم ، مجلس محترم مسدولین محترم ، نصمیم گیرنده محترم ، خودرو های داخلی به خدا قسم مایع آبرویزی و قاتل جان مردم است من نه وارد کننده هستم نه خریدار و نه پولشو دارم ولی قیمت یک پراید برابر است با یک خودروی با کیفت بالا و این خودرو وسایر خودرو های داخلی سالها است که از رده خارج شده اند .الان خودرو های هوشمند به بازار آمده است که راننده میتونه استراحت کنه و خودرو به راهش ادامه بده حتی مناسب برای جاده های ایران و ما هنوز باید پژوی فرانسه را که از رده خارج شده مونتاژ و به مردم بدون حق انتخاب بفروشیم آنهم به قیمت یک خودروی هوشمند. متاسفم بر ای این تدبیر و تصمیمات
سپاس از این اقدام خوب و سازنده امیدوارم بزودی اجرایی بشه
مرگ بر مافیا
نمایندگان مجلس متوجه میشوندکه پول کم ارزش ما است که باید به ارزتبدیل شودتا باآن اتومبیلی خریده شود ووارد کشور
گردد البته درست استکه ارزآنرادولت تامین نمیکند ولی کسی باید آنرابپردازد اگرمنشاء خارجی هم داشته باشدازهمان منبعی
خواهدبود که برای اجناس ضروری وگاهاً حیاتی این ارزمصرف
میشده وامروزبرای خریداتومبیل میرودپس بسرعت کمبودارز در
بازارآزاد پدید میآید وگرانی سرسام اوردلار وبی ارزشی بیشتر پول ملی وبالا رفتن تمام قیمتها منجمله ارزاق وخوراکیها ، چون وقتی ارزش پول مملکتمان پائین باشد تولیدکنندگان هرچه تولید
میکنند چون مرغ ، گوسفند حتی میوه جات مرغوب وغیره را
صادرمیکنند این سیاست آزادکردن وروداتومبیل باارزآزادرزمانی
خوبست که بانک مرکزی ارزکافی داشته باشد وبتواند قیمت ارزراکنترل کند که حالا حالا ها بعیداست ازنمایندگان محترم مجلس تقاضاداریم برای تصویب طرح های اینچنینی زیاد
عجله نکنند وباصبروحوصله ومشورت بادانشمندان اقتصاد که
تجربه بیشتردارندهمفکری وتصمیم بگیرند چون چنین طرح هائی
قطعاًقابل دوام نیست وبسرعت لغو وباعث سودکلان عده ای خاص میشود ولی عوارض آن همه رامیگیرد
همش رانت برای اقازاده های خودشونه. یه شرکت صوری صادرات قطعات راه میندازن، ارز هم که دست خودشونه، ماشین سی هزار دلاری میارن صدهزار دلار به مردم میندازن
دلار ۵۰ هزار تومن. سلام گوگولی
من یه مرد توعمرم دیدم اونم احمدنعمت بخشه،دبیر انجمن تولیدکنندگان (تابوت)خودرو،درهرشرایطی حتی دلاربشه ۷ تومن،میاد میگه تابوت سازها,دارند ضرر هنگفت میدن،دولت از قیمت گذاری دستوری دست برداره،اجازه بده این تابوت ها را در حاشیه ی بازار صد لا پنا بندازیم به خلق الله،به خدا ملت همت کنند ریشه ی این تابوت سازها و یکساله میشه خشکوند،خیلی ساده،با نخریدن تابوت هاشون!!
به نظر من بايد يك نظر سنجي گسترده و واقعي از مردم در مورد قيمت و كيفيت توليدات داخل انجام بشه كه مردم از كيفيت و قيمت
خودرو هاي داخلي چقدر راضي هستن ؟ و يه تيم كارشناسي مستقل
بياد برسي كنه چرا قيمت يك خودروي ٢٠٢١ در بازار بين المللي با يك
خودرو با تكنولوژي سال ٢٠٠٠ در داخل كشور از نظر دلاري در داخل يه قيمت هستش؟ به عنوان مثال يك خودرو از برند هيونداي 2021 از نظر قيمت دلاري با يك سوزوكي گرند ويتارا كه در كشور موجود هست تقريبا يه قيمت هست؟ ابهام در كيفيت و قيمت توليدات
داخل در مقايسه با خودرو خاي خارجي خيلي زياده كه نشان دهنده
آزاد بودن دست توليد كننده داخلي در توليد محصول با نازل ترين كيفيت و بالاترين قيمت.
ازاد بشه به نفع همونهایی که اگر آزاد نشه خوشحال می شوند . کلا یک عده می خورند با هر نوع قانون باز هم می خورند
این یک ذره ارزی که داریم رو نباید بذاریم صرف واردات موارد غیرضرروی بشه و سودش بره توی جیب یک عده و اونوقت بقیه مردم حتی قیمت مواد غذاییشون بالاتر بره.
اگراین طرح نمایندگان مجلس اجراشودباتوجه به افزایش قیمت دلارکه حداقل بااین طرح پنجاه درصدبیشترخواهدشدودریافت سودبازرگانی وعوارض گمرکی ازاتومبیلهای وارداتی قیمت اتومبیل های خارجی بشدت بالامیرودوبه طبع آن اتومبیلهای داخلی هم گرانترمیشود این چه گونه طرحی است که ضررش به
کل جامعه میرسدوسودش به تعدااندکی افرادخاص که نیازی به ذکرمشخصاتش نیست این قوانین انقلابی وضع مردم راخرابتر
میکند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل