بازدید 15600

جاماندگان سهام عدالت بخوانند؛ گام نخست برای این جاماندگان را دولت بردارد یا مجلس؟

جاماندگان سهام عدالت مساله‌ای است که این روز‌ها بسیار در محافل مطرح شده و در تازه‌ترین وعده، گفته شده که این ماجرا تا پایان سال به سرانجام خواهد رسید و جاماندگان، سهامدار خواهند شد! تعداد جاماندگان سهام عدالت چند نفر است و آیا سهامی برای تخصیص به آن‌ها وجود دارد؟
کد خبر: ۱۰۷۵۵۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱ 11 September 2021

جاماندگان سهام عدالت بخوانند؛ گام نخست برای یان جاماندگان را دولت بردارد یا مجلس؟

سهام عدالت، موضوعی که از دولت نهم وارد سپهر اقتصاد ایران شد. در واقع سهام عدالت، نوعی یارانه بود که طبق نظر دولت نهم، از طریق شرکت ­های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار شد.

به گزارش تابناک اقتصادی، ده سال طول کشید تا سود این سهام به جیب سهامداران آن واریز شود. در این ده سال سود سهام شرکت‌ها از بابت اقساط آن به خزانه دولت واریز می‌شد تا اینکه در سال ۹۵ رسما این سهام به مالکیت سهامداران آن درآمد.

از سال ۹۵ به بعد، سود سهام عدالت به حساب مشمولین واریز شد تا اینکه در نهم اردیبهشت ماه سال گذشته رهبر انقلاب با درخواست رئیس جمهور وقت با آزادسازی سهام عدالت موافقت کرد و از این تاریخ به بعد، سهام عدالت به مرحله جدیدی وارد شد.

در همان سال گذشته و با آزادسازی سهام عدالت، مساله جاماندگان سهام عدالت مطرح شد، اما راه به جایی نبرد. این روز‌ها هر چند سهامداران عدالت، منتظر واریز ده درصد سود دیگر، آزادسازی ۴۰ درصد دیگر و همچنین فروش ۶۰ درصد آزاد شده از این سهام هستند، مساله واگذاری سهام عدالت به جاماندگان، گویا رنگ واقعی تری به خود گرفته است.

حجت الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تازگی درباره تعاونی‌های سهام عدالت و جاماندگان این سهام شفاف‌سازی کرد و گفت: رویکرد ما، تقویت تعاونی‌های سهامی عدالت است و دولت این عزم را دارد که در یک بستر و فرآیند قانونی به جاماندگان سهام عدالت، سهام واگذار شود و با تصمیم دولت و محوریت وزارت اقتصاد تا آخر سال این واگذاری انجام شود. وی اعلام کرد: اصل کار مورد تایید دولت قرار گرفته و امیدواریم تعاونی‌های سهام عدالت احیا شوند و ظرفیت آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

تعداد جاماندگان سهام عدالت چند نفر است؟

بنابراین آن گونه که از شواهد و مصاحبه ها پیداست، دولت جدید عزم جدی در واگذاری سهام به جاماندگان سهام عدالت دارد. اما پرسش این است که تعداد جاماندگان سهام عدالت چند نفر است؟

مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس طی مصاحبه‌ای در مورخه ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ تعداد این افراد را ۲۰ میلیون تن اعلام کرد و گفت: تعدادی از افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بودند یا در حال حاضر تحت پوشش قرار گرفتند، در زمان واگذاری، سهام عدالت را دریافت نکردند.

وی افزود: این افراد جامانده سهام عدالت، شامل حدود ۱.۳ میلیون تن از کمیته امداد و در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی می‌شوند که در مجموع نزدیک به دو میلیون نفر هستند، این افراد در واقع تحت پوشش نهاد‌های حمایتی قرار دارند، اما سهام عدالت را دریافت نکرده‌اند.

طغیانی گفت: علاوه بر این، طبق حکم قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ شش دهک اول نیز مشمول سهام عدالت شدند، اگر جاماندگانی که در این دهک‌ها (شامل ۱۸ میلیون نفر) قرار دارند، در نظر بگیریم، مجموع جاماندگان سهام عدالت به ۲۰ میلیون می‌رسد.

سهامی برای تخصیص به سهامداران وجود دارد؟

هر چند بسیاری اعلام می کنند سهامی وجود ندارد که دولت به جاماندگان سهام عدالت تخصیص دهد؛ طغیانی با بیان اینکه شرط لازم این کار وجود سهام دولتی است که قابل واگذاری باشد، گفت: دولت قبل معتقد بود دیگر سهامی وجود ندارد و واگذار شده است یا دیگر در اختیار دولت نیست، اما مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد است که سهام‌های برگشتی همچنان وجود دارد. این همان مساله‌ای است که تا پایان دولت دوازدهم نیز حل نشد.

گام نخست برای جاماندگان سهام عدالت را باید دولت بردارد یا مجلس؟

با فرض اینکه سهام برای تخصیص به جاماندگان سهام عدالت وجود دارد، حالا پرسش این است که اولین قدم در این راه را باید دولت بردارد یا مجلس؟

محمود حسنلو، مدیر فنی سهام عدالت، امروز شنبه بیستم شهریور طی گفتگویی اظهار داشت: طرح مربوط به جاماندگان سهام عدالت، باید در ابتدا از سوی مجلس تصویب و سپس از طرف دولت به سازمان خصوصی‌سازی ابلاغ شود تا  تصمیمات لازم در این سازمان برای تخصیص سهام  عدالت به جاماندگان و نوع سهام از محل مدنظر گرفته شود.

وی اظهار داشت: در نهایت بعد از پیودن این مراحل، انجام باقی اقدامات به شرکت سپرده گذاری واگذار می شود و در این شرکت اقدام نهایی برای سامان بخشیدن به وضعیت جاماندگان انجام خواهد شد.

حسنلو با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ خبری درخصوص تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت تا پایان سال به شرکت سپرده گذاری ارائه نشده است، گفت: این شرکت در وضعیت فعلی نمی تواند هیچ اقدامی در زمینه جاماندگان سهام عدالت اجرا کند.

مدیر فنی سهام عدالت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضعیت جاماندگان سهام عدالت تا پایان سال جاری تعیین تکلیف خواهد شد یا خیر، افزود: اکنون با توجه به عدم تکمیل اطلاعات موجود در خصوص نحوه تعیین تکلیف سهام عدالت، نمی توان نظر قطعی و دقیق را در خصوص زمان اجرایی شدن این اقدام ارائه داد.

اما مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس برخلاف حسنلو معتقد است که اولین قدم در این زمینه را باید دولت بردارد. وی گفت: با توجه به اینکه ارائه سهام  عدالت به جاماندگان دارای بار مالی است؛ بنابراین دولت باید  پیگیر این موضوع باشد و مجلس نمی تواند تا قبل از تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت اقدامی را انجام دهد.

وی اعلام کرد که یکی از خواسته های مجلس از زمان روی کار آمدن دولت جدید، تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت است.

به هر صورت آنچه از این ماجرا پیداست، این که هنوز تکلیف سهامداران فعلی سهام عدالت مشخص نشده و این موضوع جاماندگان سهام عدالت می تواند ماجرای جدید و پیچیده ای را کلید بزند و به یک چالش برای مجلس و دولت تبدیل شود. هرچند وعده داده شده که تا پایان سال این مساله تعیین تکلیف شود، با توجه به ابهامات و پیچیدگی های موجود، به نظر می رسد در شش ماه آینده، این داستان جاماندگان سهام عدالت به پایان نرسد و تنها یک ماجرای جدید در زمینه سهام عدالت آغاز شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
جون مادرتان بیائید این سهام که به ما دادند رو بگیرند اینقدر هم منت سر ملت نذارند سهامی گه نه میتوانی افزایش بدهی و نه بفروشی و اساسآ مدیریتی روی آن نداریم صرفآ یک نام‌ بی محتوا میباشد
پاسخ ها
تاجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
یعنی ما که ندا ریم تو مملکت زندگی نمی‌کنیم دیگه!!!!
کسانی که تاالان ثبت نام نکردن چکار بکنن
20 میلیون نفر به عبارتی با مبلغ 14 میلیونی یا 26 میلیونی سهام عدالت چیزی بین 280 هزار میلیارد تا 560 هزار میلیارد تومان است که البته دولت می تواند از شرکت های دولتی برای مردم مایه بگزارد و خودش را از شر آنها خلاص کند و به شرکت های عدالت استانی واگزار و آنها هم به افرادی که سهام عدالت ندارند بدهد و این شرکت ها می توانند شرکت های زیرمجموعه شرکت نفت و وزارت ارتباطات و تامین اجتماعی باشند تا سهام های استانی هم تقویت و باعث رفع عقب ماندگی آنها شود. علی برکت الله
جالبه تازه اسمش سهام عدالته!!..... اولا" که مقدارش جای سوال داره.... و همینطور میشه سهامی اسمش عدالت باشه و به بعضی ها بدن و به بعضی ها نخوان بدن...... لااقل اسمش رو عوض کنن و بذارن سهام تبعیض!!!!!!!!!!!!!!!!!!
چه سلامی
بتده ان سالی که سعام عدالت به کارمندان دولت و لشکری و .. می دادند بنده کارگر کارخانه بودم ولی می گفتنر نوبا بندس و بعد گفتند که حالا کارگرای ساختمانی در اخر بیان ما که رفتیم در سهام و دفتر و ساختمان را بستند و جمع اش کردن .بها و هزینه که به بند کارگر مملکت ام بودم چی شد چرا میگند سهام عدالت به همه دادیم چرا این قدر شفاف حرف نمی زنید وقتی به کسی ندادید نگید بهزیستی جا افتاده
بچه های تازه متولد ان سالها سهام عدالت گرفت ولی بنده خانواده ام و کسای دیگه هم ممکنه باشنند چی شد و چه کار کردید برید سامانه هایتون را چک کنید عدالت را برقرار کنید و به قشری که حقوق اش زیر ۴ تومن بدید خط فقر حداقل زیر ۱۰ است.این را تو مجلس حرف بزنید نکید بهزیستی ووووو
مگه به ما که سهام داریم چی رسیده که به بازماندگان برسه
این سهامی که دادین اسمشو تغییر بدین به سهام نا عدالت
استاد دانشگاه با زن و بچه
با درآمد 30 میلیون در ماه سهام عدالت دارد ولی افراد و خانواده هایی که از نظر مالی بسیار ضعیف هستند سهام ندارند.
دادن این سهام به خیلی از افراد نه تنها عدالت نیست بلکه خود بی عدالتی است
پاسخ ها
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
به هر کسی که اسم ورسمی داشته و شاغل دستگاههای دولتی بوده بطور اتوماتیک دادن و به کارگر بیچاره ای که حتی کارفرما بیمه هم براش رد نمیکنه ،ندادن .این کجاش عدالته.الان هم میگن اگه بخواهیم به دیگران بدیم تورم زاست!!!!به اونهایی که نیاز نداشتن دادن تورم زا نبوده!!
حداقل اسمش را عوض کنید این چه عدالتی است که به یکی میدهند به اون یکی که فقیرتر هم هست می گویند نداریم
جالب اینجاست ماکلی دوندگی وهزینه کردیم تا بلاخره موفق به گرفتن برگه یا همان چک شدیم .تااینکه بحث مستقیمو غیره اومد به هرجا رفتیم اثری از اسم ما نبود ودراخر فرمودن ان زمان باید میرفتین عضو تعاونی میشدین که نرفتین.خخخت اخه کسی چیزی بما نگفت تازه وقتی گرفتیم مبارک باشه هم اون متصدی بهمون گفت.حالا ما چک داریم ولی انکار نداریم کیا بردن وبرگه بی ارزشی دست ما دادن خدا داند وان افراد که نفری چندین سهمام تبعیض خانی دارن.اینم قصه پرقصه ما که سرکاری بودیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان