بازدید 7040

رشد ۳ برابری وام های دانشجویی علوم پزشکی

کد خبر: ۱۰۷۲۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳ 25 August 2021

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با اشاره به کاهش روند بدهی های معوق دانشجویان علوم پزشکی از ۳ برابر شدن سرانه وام های دانشجویی خبر داد.

به گزارش مهر به نقل از وزارت بهداشت، مهندس بهروز رحیمی با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت تسهیلات دانشجویی وزارت بهداشت اظهار داشت: هر اقدام و تصمیمی که در صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت گرفته می‌شود دانشجو از ثمرات آن بهره مند می‌شود.

وی افزود: تدوین طرح‌های بلندمدت ۱۰ یا ۱۵ ساله در صندوق رفاه، کام تمامی دانشجویان را شیرین نخواهد کرد زیرا آنها نمی‌توانند در کوتاه مدت از ثمرات آن بهره مند شوند به همین دلیل صندوق رفاه طی مدت دو سال اخیر چند موضوع را در برنامه ریزی های خود قرار داد که یکی از این برنامه‌ها افزایش وام‌های دانشجویی در مقایسه با سال ۹۸ بود.

رحیمی تاکید کرد: بر همین اساس سرانه وام‌ها از سه برابر عبور کرد. ما در سال ۹۸ و ۹۹، حدود ۱۱۴ میلیارد تومان به دانشجویان در قالب وام پرداخت کرده‌ایم که این میزان در سال جاری به بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

وام‌های پرداختی را از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا سه برابر افزایش داده‌ایم

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت درباره برنامه‌های این صندوق در راستای افزایش وام‌های دانشجویی در سال تحصیلی جاری گفت: برای سال تحصیلی جدید وام‌های پرداختی را از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا سه برابر افزایش داده‌ایم. افزایش مجدد آن نیاز به تصویب در هیأت امنا دارد و تاکنون تصمیمی در این زمینه گرفته نشده، اگرچه نگاه صندوق افزایش وام‌ها است.

وی درباره میزان وام‌های ودیعه مسکن خاطرنشان کرد: ما در سال ۹۸، مبلغ ۱۸.۵ میلیون تومان برای دانشجویان ساکن پایتخت وام پرداخت می‌کردیم و این میزان امسال با رشد ۴ برابری، بین ۶۰ تا ۹۰ میلیون تومان افزایش یافته است؛ این امر علاوه بر کمک به حل مشکل مسکن دانشجویان موجب تسهیل ازدواج آنها نیز خواهد شد.

جزئیات افزایش وام‌های دانشجویان دوره دستیاری

رحیمی روند بازپرداخت وام‌ها از سوی دانشجویان را رضایت بخش توصیف کرد و گفت: افرادی که بدهی معوق به صندوق دارند آمارشان تا ۵۰ درصد در مقایسه با دو سال گذشته کاهش یافته و با اطلاع رسانی‌های به موقع و مشوق‌های در نظر گرفته شده، نه تنها افزایش معوق نداشتیم بلکه ۵۰ درصد معوقات بدهی‌های به صندوق تسویه شده و دانشجویان بسیار متعهد هستند.

وی با اشاره به افزایش وام‌های دانشجویان دوره دستیاری افزود: وام‌های این دانشجویان از ابتدای سال ۹۹ در حال پرداخت به آنها است. در سال گذشته به بیش از ۱۰ هزار دانشجو وام دستیاری دادیم، برنامه ما پوشش کامل جمعیت بیش از ۲۰ هزار نفری دانشجویان دستیاری است که تمامی متقاضیان این وام بتوانند آن را دریافت کنند.

۷ هزار دستیار و دانشجوی دکتری متقاضی بیمه تامین اجتماعی

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، بیمه تأمین اجتماعی را از دیگر تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان به دستیاران برشمرد و گفت: دوره دستیاری یکی از سخت‌ترین دوره‌های تحصیلی است و از آنجایی که اغلب این دانشجویان در شرایط سنی تأهل قرار دارند و اجازه و فرصت کار در بخش خصوصی را نیز ندارند معمولاً در مقایسه با سایر دانشجویان وضع معیشتی بدتری دارند.

وی گفت: ما برای آنها پوشش بیمه تأمین اجتماعی را در نظر گرفتیم و قرار بر این است که همه دانشجویان دکتری تخصصی و دستیاری در صورت ارائه تقاضا، تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند و ما به نمایندگی از آنها هزینه‌های بیمه را واریز می‌کنیم و آنها پس از فراغت از تحصیل می‌توانند این هزینه را به صورت اقساط بلندمدت به صندوق رفاه دانشجویان برگردانند.

رحیمی تأکید کرد: در مرحله پیش ثبت نام بیمه تأمین اجتماعی بیش از ۷ هزار متقاضی درخواست دادند و پیش بینی ما این است که ۱۵ هزار نفر از دانشجویان بتوانند از این بیمه استفاده کنند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت درباره نرخ ژتون غذایی دانشجویان برای سال تحصیلی جاری گفت: در خصوص این موضوع حوزه دانشجویی تصمیم می‌گیرد اما اجاره بهای خوابگاه‌ها که از سوی دانشجویان به صندوق واریز می‌شود مجدد صرف بازسازی و بهینه سازی خود خوابگاه‌ها می‌شود، در همین راستا حدود ۳۰۰ میلیارد تومان به دانشگاه‌ها اختصاص دادیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل