بازدید 4978

رکوردشکنی‌های تلخ در روز‌های سیاه کرونایی

روز گذشته با ثبت ۷۰۹ فوتی ناشی از عوارض بیماری کرونا روز سیاه کرونایی در کشور رقم خورد، آمار ابتلا، بستری، بیماران بدحال و فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا هم‌چنان افزایشی است، در مردادماه رکورد فوتی‌های کرونایی در کشور شکسته شد، هجوم بی‌رحمانه کرونا با قوت ادامه دارد، اگر عادی‌انگاری‌ها ادامه پیدا کند، قطعا شاهد رکوردشکنی‌های جدید در تعداد فوتی، بستری و ابتلا خواهیم بود.
کد خبر: ۱۰۷۲۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸ 25 August 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، روز گذشته پرتلفات‌ترین روز کرونایی در پیک پنجم با ثبت ۱۲ فوتی ناشی از عوارض بیماری کرونا در چهارمحال و بختیاری بود، بیمارستان‌های استان در هفته‌های اخیر پرترافیک‌ترین روزهای خود را از ابتدای شیوع بیماری کرونا سپری می‌کنند، طبق آمارها به قله پیک پنجم رسیده‌ایم و باتوجه به عادی‌انگاری‌ها و رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی ماندگاری در قله کرونا در این پیک طولانی خواهد بود.

به گفته کارشناسان یکی از راهکارهای کاهش مرگ و میر کرونایی تزریق واکسن کرونا اسـت، اگر به پوشش ۷۰ درصدی واکسیناسیون در کشور برسیم شاید بتوان تا حد زیادی این بیماری را کنترل کرد، اما تزریق واکسن به‌طور ۱۰۰ درصد از ابتلا به کرونا جلوگیری نمی‌کند و باید افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند، پروتکل‌های بهداشتی را با حساسیت بالا رعایت کنند.

میزان شیوع بیماری کرونا در چهارمحال و بختیاری هم‌چنان صعودی است، اگر این روند متوقف نشود، سد دفاعی کادر بهداشت و درمان شکسته خواهد شد و قطعا این مسئله تبعات ناگواری را به‌دنبال خواهد داشت، کادر بهداشت و درمان زیر بار فشار کاری خسته و فرسوده شده‌اند و این عادی‌انگاری‌ها زخمی بر پیکر خسته و فرسوده آن‌ها است.

این روزها که هم‌چنان شاهد جولان کرونای دلتا هستیم، هشدارها برای ورود سویه جدید لامبدا و آغاز پیک ششم نیز به کشور آغاز شده است، قطعا اگر قبل از اتمام پیک پنجم وارد پیک ششم شویم، قطعا روزهای سیاه‌تری در انتظارمان خواهد بود.

۹۸ درصد فوتی‌های کرونایی واکسن دز اول و دز دوم خود را تزریق نکرده‌اند

سید راشد جزایری- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه باوجود هشدارها هنوز شاهد عادی‌انگاری افراد زیادی در جامعه نسبت به بیماری کرونا هستیم، اظهار کرد: این عادی‌انگاری در بین قشر جوان بیش‌تر از سایر گروه‌های سنی دیده می‌شود، بسیاری فکر می‌کنند به این بیماری مبتلا نمی‌شوند، اما زمانی‌که به این بیماری مبتلا شدند متوجه وخامت اوضاع می‌شوند.

وی با بیان اینکه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور و بالتبع آن در چهارمحال و بختیاری کاهش پیدا کرده است، گفت: باوجود تشدید محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در کشور میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به ۵۰ درصد و در استان به ۴۸ درصد رسیده است.

جزایری با بیان اینکه بیش‌ترین میزان ابتلا به بیماری کرونا در پیک پنجم در رده سنی ۳۰ تا ۵۰ سال است، عنوان کرد: بیش‌ترین آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در رده‌های سنی بالای ۶۰ سال رخ می‌دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با تاکید بر اینکه واکسیناسیون تاثیر بسیار بالایی در کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا دارد، خاطرنشان کرد: استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در جلوگیری از ابتلا به کرونا موثر است، همچنین واکسیناسیون علاوه بر جلوگیری از ابتلا مرگ و میر ناشی از این بیماری را کاهش می‌دهد، حدود ۹۸ درصد فوتی‌های ناشی از کرونا در چهارمحال و بختیاری دو دز واکسن خود را دریافت نکرده بودند.

وی بیان کرد: تاکنون ۲۶۰ هزار دز واکسن به چهارمحال و بختیاری تحویل داده شده که از این میزان ۲۵۰ هزار دز واکسن تزریق شده است، ۲۴.۴ درصد جمعیت استان دز اول واکسن خود را دریافت کرده و حدود ۱۲ درصد نیز دو دز واکسن خود را تزریق کرده‌اند.

جزایری با بیان اینکه ۳۵ گروه پرخطر در چهارمحال و بختیاری علیه بیماری کرونا واکسینه شده‌اند، عنوان کرد: در حال حاضر متولدین سال ۱۳۵۰ به قبل می‌توانند برای تزریق واکسن در سامانه ثبت‌نام کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در پایان در تشریح وضعیت مراکز درمانی چهارمحال و بختیاری، توضیح داد: مراکز درمانی استان مملو از بیماران کرونایی بوده و وضعیت شیوع بیماری نیز بسیار نامناسب است.

ماندگاری در قله پیک پنجم بالا خواهد بود

مجید شیرانی- رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در تشریح آخرین وضعیت شیوع ویروس کردونا در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: روز گذشته با ۱۲ فوتی جدید ناشی از ویروس کرونا یکی از پر تلفات‌ترین روزهای کرونایی را در پیک پنجم پست سر گذاشتیم، تاکنون در استان ۱۳۴۸ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: هم‌اکنون ۶۷ بیمار با شرایط بحرانی و حال عمومی نسبتا بد در بخش‌های مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی چهارمحال و بختیاری تحت مراقبت و درمان هستند.

وی یادآور شد: روزانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ بیمار کرونایی در شش بیمارستان فعال در زمینه بیماران کرونایی بستری و تحت درمان هستند، طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۹۲ بیمار با علائم مشکوک به بیماری کرونا به مراکز درمانی و سرپایی استان مراجعه کرده‌اند.

شیرانی با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۶۷ هزار و ۱۹۱ نفر در چهارمحال و بختیاری به این بیماری مبتلا شده‌اند، گفت: همچنین ۱۸۵ هزار و ۷۵۷ فرد نمونه‌گیری برای تشخیص بیماری انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تاکید کرد: بار مراجعات به بیمارستان‌های چهارمحال و بختیاری به‌شدت بالا است و به‌نظر می‌رسد مدت ماندگاری در قله پیک پنجم بالا باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی