بازدید 15008
۲

اعلام جزییات جدید از حادثه برای «ارشا اقدسی»

در سومین روز خاکسپاری ارشا اقدسی، جزییات حادثه این بدلکار بین المللی تشریح شد.
کد خبر: ۱۰۷۰۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰ 16 August 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، «امیر میرآخورلی» عضو تیم بدلکاران ۱۳ و از دوستان نزدیک این بدلکار ایرانی درباره حضور «ارشا» در بیروت اظهارکرد: قرار بود من به همراه ۳ نفر دیگر از بدلکاران گروه‌مان، ارشا را در سفر به لبنان همراهی کنیم که بنا به دلایلی مسئولان پروژه فیلم تعداد بدلکاران را کاهش دادند و حتی حضور من در آخرین لحظه هم کنسل شد. در واقع باید گفت که کاهش تعداد بدلکاران از سوی سرپرست تیم بدلکاری پروژه لبنان صورت گرفت.

وی در خصوص حادثه نیز بیان کرد: تمامی صحنه‌های بدلکاری مربوط به "ارشا" در پروژه انجام شده بود و تنها صحنه باقیمانده از فعالیت وی در این فیلم، مربوط به «چپ کردن» ماشین بود.

میرآخورلی ادامه داد: "ارشا" عادت داشت که قبل از اجرای کار از گاردکشی‌ها و سایر موارد مرتبط اطمینان حاصل کند. در این کار هم با توجه به اینکه «ارشا» از نحوه گاردکشی رضایت کامل نداشت، نسبت به مقاوم کردن بهتر آن، تغییراتی به خواسته خودش در گاردکشی ماشین «فورد آمریکایی» لحاظ شد.

وی خاطرنشان کرد: "ارشا " به دلیل محدودیت‎هایی که در ساخت فیلم ‎های اکشن در ایران وجود دارد، قصد داشت که با توجه به امکانات گروه لبنانی و البته ماشینی که در این صحنه مورد استفاده قرار می ‏گرفت، برای ثبت رکورد جدید خود (که تا به حال همه رکورد‌های چپ کردن ماشین به نام وی ثبت شده) اقدام کند. گروه لبنانی هم مساعدت لازم را دراین زمینه با وی انجام دادند والبته او موفق شد که در آخرین صحنه بدلکاری‌اش این رکورد را نیز به نام خود ثبت کند.

عضو تیم بدلکاران ۱۳ در خصوص این رکورد هم گفت: در این صحنه، ارشا با ماشین ۲ دور و نیم" دور کامل روی هوا می ‏چرخد و طول پرش حدود ۳۸ متری قبل از فرود آمدن بر زمین را ثبت می ‎کند.

وی اضافه کرد: تنها مشکلی که در این حادثه پررنگ ‏تر است به تفاوت وزن ماشین روی رمپ نسبت به سایر خودرو‌هایی که «ارشا» با آن چپ کردن را تجربه کرده بوده برمی ‏گردد. البته باید تاکید کنم که فرق «ارشا» با سایر بدلکاران در محاسبات دقیق بود و ارشا آن را پیش‌بینی کرده بود، اما آن احتمال یک در میلیونی که برای هر نوعی خطا در نظر گرفته می ‎شود، متاسفانه این بار رخ داد.

میرآخورلی با تاکید بر این موضوع که هیچ‏ کدام از بدلکاران ایرانی و یا خارجی در صحنه حادثه حضور نداشته‌اند و تمام صحبت‎هایی که تاکنون مطرح شده بر اساس شنیده ‏ها بوده است، تصریح کرد: فیلم حادثه از لحظه تمرین برای چپ کردن تا اعزام به بیمارستان را ما (من، مهنوش مرادی و حسام وهابی که پس از حادثه در بیروت حضور داشتیم) دیدیم و موشکافی کردیم. باید تاکید کنم که هم آمبولانس و هم ماشین آتش‎ نشانی در صحنه بدلکاری «ارشا» حضور داشتند و ۱۰ ثانیه بعد از توقف ماشین و کات دادن کارگردان، تیم امداد وارد صحنه شده است، اما افزایش ارتفاع در پرش و همچنین افزایش سرعت، سبب شده بود که همه اتفاقات در کسری از ثانیه رخ دهد. در فیلمی که در اختیار ما گذاشته شده کاملا مشخص است که ۷ دقیقه زمان برای خروج او از ماشین طی شده که دلیل آن هم، فرود آمدن ماشین روی سقف، گاردکشی داخل ماشین و فضای محدودی - که طبیعتا در اتاقک ماشین ایجاد می ‎شود - بوده است. اعزام او به بیمارستان هم در حدود ۱۵ دقیقه زمان برده است.

وی افزود: من، هم ماشین، هم لوکیشن و هم مسیر لوکیشن تا بیمارستان را دیدم. آماده سازی و تجهیزات «ارشا» همگی استاندارد بوده، ولی ضربه به دلیل سقف کوتاه خودرو و تغییراتی که «ارشا» طبق خواسته خود در رمپ و سرعت ایجاد کرده بود، بیش از حد قوی بوده است؛ هرچند گاردکشی خودرو می‌توانست بهتر انجام شود.

میرآخورلی ادامه داد:، اما با این وجود و با تمام تلاش اورژانس، در لحظه ورود به بیمارستان، وی دچار ایست قلبی شده که البته بلافاصله احیا می ‎شود. همین دلیل سبب شده که امکان جراحی فوری مهیا نشود و جراحی به زمان بعد از ثبات وضعیت وی موکول شود.

وی بااشاره به صحبت‏‌هایی مبنی بر اینکه ۳۵ دقیقه زمان طی شده تا «ارشا» از ماشین خارج و به بیمارستان منتقل شود هم تاکیدکرد: در گزارش ‎های اولیه به اشتباه این زمان قید شده بود که البته با بازبینی فیلم، کاملا زمان مشخص است. متاسفانه در این حادثه ۴ مهره گردن دچار شکستگی شده که بعد از انجام ام. آر. آی وضعیت مهره ‏ها از نظر شکستگی کاملا مشهود است.

میرآخورلی درباره شرایط جراحی هم توضیح داد: بعد از حضور من در لبنان، با پزشکان و جراحان بنام ایرانی تماس گرفتم و پرونده «ارشا» را برای آن‌ها ارسال کردم. متاسفانه روز دوشنبه قبل از امکان جراحی، سطح هوشیاری او به شدت کاهش یافت، ولی تا آخرین لحظه برخلاف تمامی شایعات مطرح شده، دچار مرگ مغزی نشده بود؛ به همین دلیل پزشکان لبنانی بر این موضوع تاکید داشتند که تا زمانی که مغز و قلب «ارشا» در حال فعالیت است؛ هیچ‏ گونه اقدامی مبنی بر اهدای عضو تا زمان حیات وی امکانپذیر نخواهد بود.

وی با بیان اینکه هیچ‎گونه قصور پزشکی صورت نگرفته و تمامی مدارک موجود است، یادآورشد: علی‏رغم همه صحبت‏های پزشکان و ریسک بالای جراحی برای همان یک درصد امید به زنده ماندن «ارشا»، یکی از پزشکان خوب کشورمان وارد لبنان شد، اما متاسفانه ساعتی پیش از ورود او به بیروت، «ارشا» درگذشت.

همکار و دوست «ارشا اقدسی» در خصوص تیم فیلمبرداری لبنانی هم اظهار کرد: از لحظه ورودم به لبنان، با تهیه ‏کننده و کارگردان صحبت کردم، محل چپ کردن ماشین را دیدم. خوشبختانه از همان لحظه ورود من، تهیه ‎کننده و گروه، بیشترین همکاری را با ما داشت. فیلم ‏های داخل و خارج ماشین‏ را ارائه دادند، ولی طبق قانون، مالک فیلم «تهیه کننده» آن است که تا زمان پخش تقاضا داشته که هیچ کدام از فیلم ‏ها – حتی پشت صحنه – منتشر نشود. همچنین به دلیل اینکه آن‌ها قصد دارند رکورد خاصی که «ارشا» با چپ کردن ماشین در این فیلم را به نام خود ثبت کرده، در کتاب رکورد‌های «گینس» جهانی کنند؛ قرارست بعد از ثبت، فیلم آن منتشر شود. ذکر این موضوع هم لازم است که تمامی هزینه‏‌های بیمارستانی و سایر هزینه ‏های «ارشا» در بیروت از سوی آن‌ها پرداخت شده است.

میرآخورلی با تاکید مجدد بر این که دخالت عمدی در حادثه و شایعات مرتبط با آن را تکذیب می ‏کنم خاطرنشان کرد: اینکه شایعه شده «ارشا» به دلیل هزینه ‏های بیمارستانی به ایران فرستاده نشده، قطعا اینگونه نبوده است. جدا کردن «ارشا» از دستگاه‎‌ها امکانپذیر نبود و شرایط اهدای اعضا را تحت الشعاع قرار می‌داد؛ بنابراین بعد از اعلام رسمی خبر فوت، اهدای اعضای وی در لبنان صورت گرفت. باز هم تاکید می‏ کنم «ارشا» تا لحظه فوت، دچار «مرگ مغزی» نشده بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
خدا رحمتش کنه. نمی دونم ایشون این نکته را در محاسبات در نظر گرفته یا نه. اونم این که محافظت اطراف راننده برای ثبت یک رکود بزرگتر باید بیشتر باشه که حتما همین طور بوده. قدرت جذب انرژی تصادم ها در حواشی ماشین در خارج از بخش محافظ راننده هم باید بیشتر باشه یعنی اولا طراحی های کارخانه برای حفاظت از بدنه حذف بشن و سپرها و مواد و آلیاژهایی بکار گرفته بشن که بخش های جلویی ماشین بیشتر منهدم بشه تا انرژی تصادف را بیشتر جذب کنه. اگر از یک ماشین با کیفیت و محکم استفاده شده، بخشی از انرژی فراتر از حد انتظار طراح به داخل کابین و بدن راننده منتقل میشه و مشخص نیست که بدن وی مانند استخوان ها بتونن این انرژی را تحمل کنن. محاسبات خیلی پیچیده ای داره و معمولا یک تیم از بهترین متخصصان مهندسی مکانیک و برخوردار از گران ترین شبیه سازهای کامپیوتری باید بدل کار را حمایت کنند و وی به تنهایی نمی تونه تمام محاسبات را انجام بده و اگر انجام بده، خطا یک در میلیون - آن طور که اشاره شد نخواهد بود - بلکه به یک درصد یعنی یک از صد نزدیک میشه برای مواردی که میخواد رکورد ثبت کنه. این را نوشتم تا شاید برای حفظ جان سایر بدلکاران عزیز و شریف اندک کمکی باشه
خود کرده را تدبیر نیست.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر