واکنش توییتری نمایندگان به عکس حاشیه ساز!

انتشار عکسی از سوی سفیران لندن و مسکو در سفارت روسیه در تهران با واکنش گسترده نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شد تا جایی که رییس مجلس تاکید کرد که باید فورا هر دو سفیر به طور رسمی بابت اقدام انجام شده عذرخواهی کنند، در غیر اینصورت واکنش قاطع دیپلماتیک ضروری خواهد بود.
کد خبر: ۱۰۶۹۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰ 13 August 2021

انتشار عکسی از سوی سفیران لندن و مسکو در سفارت روسیه در تهران با واکنش گسترده نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شد تا جایی که رییس مجلس تاکید کرد که باید فورا هر دو سفیر به طور رسمی بابت اقدام انجام شده عذرخواهی کنند، در غیر اینصورت واکنش قاطع دیپلماتیک ضروری خواهد بود.

به گزارش تابناک، شب گذشته عکسی از ملاقات لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران با رئیس جدید نمایندگی دیپلماتیک انگلیس در سفارت روسیه در تهران منتشر شد و در کنار آن عکسی قدیمی از چرچیل، روزولت و استالین در همان محل یعنی ساختمان سفارت شوروی سابق در تهران قرار داده شده بود.

این عکس حاوی ملاقات لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران با رئیس جدید نمایندگی دیپلماتیک انگلیس در ایران سیمون شرکلیف در راه پله تاریخی است یعنب جایی که کنفرانس تهران سال ۱۹۴۳ در آن برگزار شد.

کنفرانس تهران (اسم رمز: یوریکا) با شرکت وینستون چرچیل، فرانکلین دلانو روزولت، و ژوزف استالین (رهبران بریتانیا، آمریکا و شوروی) از ۶ تا ۹ آذرماه ۱۳۲۲ (۲۸ نوامبر تا ۱ دسامبر ۱۹۴۳) به صورت سرّی و محرمانه در سفارت شوروی در تهران، پایتخت ایران برگزار شد و در آن زمان و در حالی که جنگ جهانی دوم در جریان بود کشورمان در اشغال نیروهای متفقین بود.
حال پس از گذشت چندین دهه، سفرای روسیه و انگلیس (بریتانیا) با بازسازی آن تصویر باعث آزرده خاطر شدن مردم ایران شده اند.

بلافاصله بعد از انتشار این عکس محمدجواد ظریف وزیر خارجه با انتشار توییتی گفت که تصویری بسیار نابجا را دیدم. لازم است که به همه یادآوری کنم که اوت ۲۰۲۱، نه اوت ۱۹۴۱ است و نه در دسامبر ۱۹۴۳. مردم ایران نشان داده اند که سرنوشت آن ها دست سفارت های خارجی یا قدرت های خارجی نیست - و در مذاکرات برجام نیز همین طور بود.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی نیز این اقدام را دور از ادب دیپلماتیک و نامناسب سفرای دو کشور روسیه و انگلستان خواند و تاکید کرد که باید به سرعت توسط وزارت خارجه پیگیری شود. ‏هر دو سفیر باید فوراً به طور رسمی بابت اقدام انجام شده عذرخواهی کنند، در غیر اینصورت واکنش قاطع دیپلماتیک ضروری خواهد بود.

حسین امیرعبدالهیان وزیر خارجه پیشنهادی دولت سیزدهم که پیش از این مشاور امور بین الملل رییس مجلس بود نیز گفت که «اقدام غیردیپلماتیک دو سفیر خارجی در تهران ، افکار عمومی را در جمهوری اسلامی ایران مکدر کرده است و نشان دهنده بی توجهی به آداب ديپلماتيك و غرور ملی مردم غیور ایران است. اصلاح و جبران سریع اين خطا ، ضرورت دارد.»

با واکنش های گسترده به انتشار این عکس، سفارت روسیه در تهران در صفحه توییترش نوشت: «با توجه به واکنش مبهم به عکسمان، مایلیم ذکر کنیم که این [عکس] هیچ محتوای ضد ایرانی ای ندارد. ما قصد نداشتیم احساسات ملت دوست و مهربان ایران را جریحه دار کنیم. تنها معنایی که این عکس در بر دارد، گرامی داشت تلاش های مشترک کشورهای متحد علیه نازیسم در طی جنگ جهانی دوم است. ایران دوست و همسایه ماست و ما به تحکیم روابطمان بر اساس احترام دو جانبه ادامه می دهیم. »

البته این توضیحات کافی نبوده و سفیر فدراسیون روسیه در تهران برای ادای توضیحات در خصوص عکس منتشر شده، از سوی دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیا به وزارت امور خارجه دعوت شد؛ طبق اطلاعیه وزارت خارجه، «سفیر روسیه در این‌ ملاقات تصریح‌ نمود که قصد وی از انتشار این عکس صرفا یادآوری اتحاد روسیه با بریتانیا بر علیه ارتش نازی در طول جنگ جهانی دوم بوده و به هیچ وجه هیچ انگیزه و منظور ضد ایرانی پشت انتشار این عکس وجود ندارد.»

همچنین سفیر روسیه ضمن تاکید بر روابط راهبردی دو کشور ایران و روسیه و مراودات عمیق و دوستانه بین دو کشور تصریح کرد: «از اینکه انتشار این عکس باعث سوءتفاهم و رنجش خاطر مردم کشور دوست، ایران شده اظهار تاسف می نمایم.»


علی رغم صدور این اطلاعیه ، باز هم نمایندگان خواستار عذرخواهی رسمی از مردم ایران شدند؛ در این باره جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت گفت: «رهبران خونخوارتان را آن زمان که ادعای ابرقدرتی داشتند با لگد از کشور بیرون کردیم، شما که نوچه‌های دست چندم آنها هم حساب نمی‌شوید.کمترین انتظار عذرخواهی رسمی از ملت شریف ایران است.آنجایی که پای عزت ایران در میان است فرقی بین انگلیس و روسیه نیست.»

علیرضا عباسی نماینده کرج نیز تاکید کرد که «سریعاً باید سفرای انگلیس و روسیه بابت این کار ناپسند عذرخواهی کنند.البته باید بدانند این خاک برای استقلال خود خون‌های زیادی داده است، بنابراین غیرت و استقلال مردم ایران را آزمایش نکنید، به ضررتان تمام می‌شود.» احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم نیز به گونه ای دیگر به این موضوع اشاره داشت و گفت: «مردم بزرگ ایران همه سختی ها را به جان خریده اند تا عزتشان حفظ شود سفرای روسیه وانگلیس باید عذرخواهی کنند وزارت خارجه باید عزتمندانه عمل کند. احمق ها بدانند:آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت.»

بهروز محبی نجم آبادی نماینده سبزوار این موضوع را یادآور شد که «جمهوری اسلامی شاخ غول های استکباری را می شکند؛‏ از گوشمالیهای چندین باره ی روباه پیر درخلیج همیشه فارس تا آن صندلی خالی که سالهاست به خاطره ها پیوسته وصاحبانش درعین الاسد ضربه مغزی شدند.سفیر کم فهم حامی صندلی خالی را تنبیه کنید.استقلال را با خون خریده ایم.»

سید علی موسوی نماینده ملکان خطاب به سفرای روسیه و انگلیس گفت:« آقایان سفیر روس و انگلیس، خلف رضا پالانی خیلی وقت است فرار کرده، خلف صالح خمینی را ایران دارد! به عنوان نماینده ملت اقدام قاطع وزارت خارجه را مطالبه خواهیم کرد.»

حسن شجاعی رییس کمیسیون اصل نود نیز این هشدار را داد که «اگر ⁧‫وزارت امور خارجه‬⁩ پاسخ مناسبی به این متوهمین ندهد، به ⁧‫کمیسیون اصل نود‬⁩ احضارشان خواهیم کرد. استکبار‬⁩ سرنوشتی جز سرنگونی ندارد.»

همچنین وحید جلال زاده رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: «تصویر منتشر شده شیطنت آمیز، نمایشی از روحیه تزاری و فریبکاری انگلیسی است. وزارت امور خارجه باید به این آقایان بفهماند که آرمانهای بلند انقلاب اسلامی ۴۲ سال قبل خط بطلانی بر چنین اقدامات قلدرمآبانه کشیده است.»

حسن همتی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کار سفرای روسیه و انگلیس را بسیار از ادب سیاسی و دیپلماسی بدور و ناشایست خواند و اضافه کرد:«خیلی وقت است زنگ کلاس دو قطبی زده شده و حالا زنگ حساب است. کوچکترین اقدام برای جبران ، عذرخواهی رسمی است و وزارت خارجه باید بشدت این قضیه را دنبال کند. ما ملت امام حسینیم و زیر بار سلطه شرق و غرب نمی رویم.»

مهدی سعادتی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به فرمایشات امام خمینی (ره) اشاره کرد مبنی بر اینکه «آمریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از آمریکا بدتر و شوروی از هر دو بدتر است» و گفت: «نه ⁧‫انگلیس‬⁩ بریتانیاست و نه ⁧‫روسیه‬⁩ اتحاد جماهیر شوروی و نه جمهوری اسلامی ⁧‫ایران‬⁩ عصر پهلوی است.دورانی که در خاطر دارید مدت هاست سپری شده، از تاریخ عبرت بگیرید.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر