بازدید 17487
کیوسک بین الملل تابناک

افشای برنامه ریزی ژاپن برای جنگ با شوروی/ امضای تفاهم‌نامه اسرائیل و بحرین برای مقابله با ایران/ اتهام زنی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا علیه ایران/ پیش‌بینی اسرائیل برای نزدیک بودن جنگ با حزب الله

افشای برنامه ریزی ژاپن برای جنگ با شوروی، امضای تفاهم‌نامه اسرائیل و بحرین برای مقابله با ایران، اتهام زنی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا علیه ایران، پیش‌بینی اسرائیل برای نزدیک بودن جنگ با حزب الله و برگزاری رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۶۸۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۴ 08 August 2021

افشای برنامه ریزی ژاپن برای جنگ با شوروی/ امضای تفاهم‌نامه اسرائیل و بحرین برای مقابله با ایران/ اتهام زنی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا علیه ایران/ پیش‌بینی اسرائیل برای نزدیک بودن جنگ با حزب الله

کیوسک بین الملل تابناک: افشای برنامه ریزی ژاپن برای جنگ با شوروی، امضای تفاهم‌نامه اسرائیل و بحرین برای مقابله با ایران، اتهام زنی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا علیه ایران، پیش‌بینی اسرائیل برای نزدیک بودن جنگ با حزب الله و برگزاری رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

افشای برنامه ریزی ژاپن برای جنگ با شوروی

سازمان امنیت فدرال روسیه اسناد محرمانه ای را منتشر کرد که نشان می دهد ژاپن قبل از آغاز جنگ دوم جهانی برای جنگیدن با اتحاد جماهیر شوروی برنامه ریزی کرده بود.

در بخشی از اسناد که روز یکشنبه منتشر شد، آمده است: اوتودزو یامادا، فرمانده ارتش سوم ژاپن در ماه اوت سال ۱۹۳۸ به واحدهای تحت فرماندهی خود دستور داده بود که برای آغاز جنگ با شوروی آماده شوند.

یامادا پس از صدور این دستور ـ که به دستور ۷۰ معروف شد ـ واحدهای ارتش ژاپن را در منچوری و در مرزهای با شوروی به حالت آماده باش کامل درآورده و آن را تقویت کرد.

بر اساس اسناد منتشره، این فرمانده ارتش ژاپن در سال ۱۹۴۹ در جریان بازجویی گفته بود که دستور داده تا واحدهای تحت فرماندهی خود در ارتش ژاپن برای جنگ با شوروی آماده شوند.

در تاریخ آمده است: در ماه آوریل سال ۱۹۴۱ شوروی و ژاپن قرارداد بی طرفی با یکدیگر در جنگ دوم جهانی امضا کردند، اما بر اساس اطلاعات رسانه های روسی، ژاپن که متحد آلمان هیتلری بود، بی طرفی با شوروی را رعایت نکرده و از ارتش آلمان حمایت می کرد.

افشای برنامه ریزی ژاپن برای جنگ با شوروی/ امضای تفاهم‌نامه اسرائیل و بحرین برای مقابله با ایران/ اتهام زنی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا علیه ایران/ پیش‌بینی اسرائیل برای نزدیک بودن جنگ با حزب الله

دولت شوروی همچنین ژاپن را متهم کرد که در پی ساخت بمب میکروبی است.

شوروی هشتم ماه اوت سال ۱۹۴۵ به ژاپن اعلام جنگ کرد و پس از آن عملیات نظامی ارتش شوروی علیه ژاپن آغاز شد تا ماه سپتامبر و تسلیم رسمی توکیو ادامه داشت.

روسیه و ژاپن با گذشت بیش از ۷۵ سال از جنگ دوم جهانی، هنوز موافقتنامه صلح امضا نکرده‌اند، زیرا توکیو امضای موافقتنامه را مشروط به واگذاری جزایر کوریل کرده که در پایان جنگ دوم جهانی به تصرف نیروهای شوروی درآمد و روسیه نیز با وجود فروپاشی شوروی، همچنان مدعی حاکمیت این منطقه است و آن را به عنوان پیامدهای جنگ دوم جهانی تمام شده و غیرقابل بازگشت می داند.

مسکو بارها اعلام کرده است که حاکمیت روسیه بر جزایر کوریل جنوبی قابل تردید نیست و نتایج کنفرانس یالتا، بیانیه پتسدام و برخی دیگر از اسناد را موید این موضع خود می‌داند.

جزایر کوریل جنوبی شامل کوناشیر، ایتوروپ، هابومای و شیکوتان از یک سو به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز و نیز ذخایر آبزیان و از سوی دیگر، واقع شدن در اقیانوس آرام از موقعیت راهبردی برای روسیه و ژاپن برخوردار است.

جزایر کوریل، همچنین دروازه ورود زیردریایی‌های روسیه به اقیانوس آرام است و اهمیت راهبردی نظامی برای این کشور دارد؛ ادامه استقرار نظامیان روسی در این جزایر که پنج هزار نفر جمعیت دارد، سبب شده است دو کشور قرارداد صلح امضا نکنند.

از نوامبر سال ۲۰۱۰ که «دمیتری مدودف»رییس جمهوری وقت روسیه از جزایر کوریل بازدید کرد، مناقشه توکیو و مسکو بر سر این جزایر وارد مرحله ای جدید شد.

امضای تفاهم‌نامه اسرائیل و بحرین برای مقابله با ایران

«دور گلد» رئیس مرکز امور عمومی بیت‌ المقدس روز یکشنبه یادداشت تفاهمی با «عبدالله بن احمد آل خلیفه» معاون روابط بین‌الملل بحرین امضا کرد.

در مراسم امضای این تفاهم‌نامه در هتل «کینگ دیوید» بیت‌ المقدس، گلد تاکید کرد که همکاری تحقیقاتی به اسرائیل و بحرین در مقابله با ایران در زمینه «جنگ ایده‌ها» کمک خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: همکاری ما می‌تواند به عامل مرکزی برای پیروزی در این جنگ باشد؛ این سومین سفر این مقام بحرینی به سرزمین‌های اشغالی از زمان عادی سازی روابط به شمار می‌آید.

افشای برنامه ریزی ژاپن برای جنگ با شوروی/ امضای تفاهم‌نامه اسرائیل و بحرین برای مقابله با ایران/ اتهام زنی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا علیه ایران/ پیش‌بینی اسرائیل برای نزدیک بودن جنگ با حزب الله

اوایل ماه پیش بود که بحرین رسماً «خالد یوسف الجلاهمه» را نخستین سفیر خود در فلسطین اشغالی منصوب کرد.

الجلاهمه نخستین سفیر رسمی این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس می‌باشد که در سرزمین‌های اشغالی کارش را آغاز کرده است. الجلاهمه پیش از این معاون سفیر بحرین در آمریکا بود.

بحرین و رژیم صهیونیستی در ۱۵ سپتامبر سال ۲۰۲۰ (۲۵ شهریور) با وساطت «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور پیشین آمریکا رسمی در کاخ سفید، توافق عادی‌سازی روابط و به دنبال آن، در زمینه‌های مختلفی توافق همکاری امضا کردند.

«دونالد ترامپ» شهریورماه سال گذشته در توییتر با اعلام عادی‌سازی روابط بین منامه و تل‌آویو نوشت: «امروز یک گشایش تاریخی دیگر اتفاق افتاد! دو دوست بزرگ ما، اسرائیل و پادشاهی بحرین به توافقی برای صلح دست پیدا کردند؛ بحرین دومین کشور عربی است که ظرف ۳۰ روز با اسرائیل صلح می‌کند.»

اعلام عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و رژیم آل خلیفه یک ماه بعد از اعلام توافق میان رژیم صهیونیستی و امارات اتفاق افتاد.

اتهام زنی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا علیه ایران

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه اتهامات بی‌اساس رژیم صهیونیستی، انگلیس و آمریکا علیه ایران در خصوص حمله ادعایی به یک کشتی صهیونیستی در آب‌های عمان، در بیانیه‌ای به تکرار این اتهامات پرداخت.

وی در این بیانیه که روی پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا قرار گرفت، اعلام کرد: اتحادیه اروپا حمله غیرقانونی ۲۹ ژوئیه علیه کشتی تجاری «مرسر استریت» در سواحل جزیره «مصیره» عمان را به شدت محکوم می‌کند.

بورل افزود: این حمله که منجر به کشته شدن یک رومانیایی و یک شهروند انگلیسی شد، توجیهی ندارد. ما به خانواده‌ها و دوستان آنها تسلیت می‌گوییم و همبستگی کامل خود را با کشور عضو آسیب‌دیده اعلام می‌کنیم.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا در ادامه اظهار داشت: این گونه اقدامات بی‌پروا و یکجانبه که برخلاف قوانین بین‌المللی و تهدیدکننده صلح بین‌المللی است، غیرقابل قبول است و باید متوقف شود. آزادی ناوبری باید مطابق قوانین بین‌المللی تضمین شود.

افشای برنامه ریزی ژاپن برای جنگ با شوروی/ امضای تفاهم‌نامه اسرائیل و بحرین برای مقابله با ایران/ اتهام زنی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا علیه ایران/ پیش‌بینی اسرائیل برای نزدیک بودن جنگ با حزب الله

وی در ادامه به اتهام‌زنی علیه ایران پرداخت و در ادعایی بی‌اساس گفت همه شواهد موجود به وضوح به ایران اشاره می‌کند.

بورل در پایان اعلام کرد: ما از همه طرف‌های مرتبط در منطقه می‌خواهیم تا نقش سازنده‌ای در تقویت ثبات و صلح منطقه ایفا کنند. در این زمینه، اتحادیه اروپا به تلاش‌های شدید دیپلماتیک برای پیشبرد گفت‌وگوها و راه‌حل‌های مناسب و موثر ادامه خواهد داد.

پیش از این، انگلیس خواستار نشست شورای امنیت، پشت درهای بسته در روز جمعه برای بحث درباره حمله ادعایی پهپادی علیه یک نفتکش صهیونیستی شده و بدون ارائه هیچ سند و مدرکی ادعا کرده بود که «بسیار محتمل» است ایران مسئول این حمله باشد. واشنگتن هم در واکنش به این حادثه با ابراز حمایت از متحد خود، قول داد، برای اطمینان از پاسخگویی و شناسایی و برخورد با ایران در شورای امنیت، کار می‌کند.

با این حال یک منبع سازمان ملل به شبکه روسی «آر.تی» گفت که برخی از اعضای شورای امنیت برای حمایت از ادعاهای انگلیس در نشست روز جمعه آمادگی نداشتند.

این منبع گفت: بدیهی بود که همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل حاضر نبودند از پیشنهادهای اتهامی شرکای غربی حمایت کنند، در حالی که نتایج تحقیقات مستقل و بی‌طرف بین‌المللی را نداشتند.

پیش از این، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به اتهام‌زنی‌های اخیر رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی به ایران درباره حادثه رخ داده برای کشتی مرسر استریت تصریح کرد که این اطلاعات متناقض و بر پایه حدس و گمان است.

نماینده انگلیس در سازمان ملل اما در ادامه اتهام‌پراکنی‌های بی‌سند این کشور علیه ایران در نشست روز جمعه مدعی شد حمله به مرسر استریت با پهپاد ساخت ایران صورت گرفته است.

«زهرا ارشادی» سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست شورای امنیت سازمان ملل اظهار داشت: سخنان تحریف شده‌ای درباره حادثه کشتی مرسر استریت شنیدیم. بلافاصله بعد از این حادثه، مقامات اسرائیلی، ایران را به انجام آن رخداد متهم کردند. این رویه همیشگی و معمول رژیم اسرائیل است و هدف آن نیز منحرف ساختن افکار عمومی جهان از جنایات این رژیم و اقدامات غیرانسانی آن در منطقه است.

ارشادی تصریح کرد: شورای امنیت باید از ماجراجویی لجام گسیخته اسرائیل در منطقه جلوگیری کرده وهمچنین باید ثابت کند که در دام فریب‌ها و اخبار ساختگی اسرائیل گرفتار نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد: در عین حال، ما در دفاع از خود و تأمین منافع ملی خویش تردید به خود راه نخواهیم داد.

پیش‌بینی اسرائیل برای نزدیک بودن جنگ با حزب الله

منابع از فشار آمریکا بر نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای تغییر ندادن قواعد درگیری با حزب‌الله لبنان خبر دادند.

 روزنامه الشرق الاوسط به نقل از یک منبع دیپلماتیک نوشت، آمریکا بر نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی فشار آورده تا قواعد درگیری با حزب‌الله لبنان را قبل از ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین در ماه سپتامبر تغییر ندهد تا ایران بهانه‌ای برای عقب‌نشینی از مذاکرات پیدا نکند.

منابع می‌گویند تنش‌های چند روز اخیر تلاشی از سوی حزب الله برای بررسی موضع بنت و امتحان او بوده است.

این منبع اعلام کرد، رژیم صهیونیستی و حزب‌الله در نامه‌هایی به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان "یونیفل" بعد از فشارهای آمریکا و فرانسه اعلام کرده‌اند که قصد تغییر قواعد درگیری را ندارند.

همچنین بر دولت لبنان فشار وارد کرده‌اند که درگیری در جنوب فرصت‌های فروپاشی کشور را افزایش خواهد داد و آمریکا و فرانسه برای ممانعت از این مساله تلاش می‌کنند.

افشای برنامه ریزی ژاپن برای جنگ با شوروی/ امضای تفاهم‌نامه اسرائیل و بحرین برای مقابله با ایران/ اتهام زنی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا علیه ایران/ پیش‌بینی اسرائیل برای نزدیک بودن جنگ با حزب الله

این در حالی است که ژنرال‌های ارتش رژیم صهیونیستی نزدیک بودن درگیری نظامی با لبنان را پیش‌بینی می‌کنند. یک مسئول ارشد سابق در ارتش این رژیم مدعی شد: ما به سمت جنگی منطقه‌ای علیه ایران پیش می‌رویم و نیاز داریم که زمام امور را به دست بگیریم.

یک منبع امنیتی اسرائیلی نیز اعلام کرد: ما به شدت به درگیری جدید با لبنان نزدیک شده‌ایم. اوضاع لبنان نگران کننده است و همه درک می‌کنند که جبهه جدیدی در مرزها گشوده شده است.

ارتش رژیم صهیونیستی برای سومین روز متوالی، وضعیت آماده باش خود را در مرز با لبنان بالا برده است.

برگزاری رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی 

کره جنوبی و آمریکا رزمایش مشترک تابستانه خود را مانند هر سال در ماه میلادی جاری به‌رغم هشدار کره شمالی مبنی بر این که چنین اقدام «خصمانه‌ای» به گفت‌وگوهای دو کره آسیب می‌رساند، برگزار خواهند کرد.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از یک منبع دولتی گزارش داد: رزمایش با مرکز فرماندهی شبیه‌سازی کامپیوتری در تاریخ ۱۶ تا ۲۶ اوت (۲۵ مرداد تا چهارم شهریور) با حداقل سطح نیرو و بدون فعالیت در فضای باز برگزار می‌شود.

به گفته این منبع، رزمایش برنامه‌ریزی شده شامل تعداد کمتری از شرکت‌کنندگان نسبت به رویداد مشابه در مارس گذشته است که در آن هم به دلیل همه‌گیری تعداد شرکت‌کنندگان کاهش یافته بود.

افشای برنامه ریزی ژاپن برای جنگ با شوروی/ امضای تفاهم‌نامه اسرائیل و بحرین برای مقابله با ایران/ اتهام زنی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا علیه ایران/ پیش‌بینی اسرائیل برای نزدیک بودن جنگ با حزب الله

بر اساس گزارش‌ها، ایالات متحده و کره جنوبی همچنین آموزش مدیریت بحران نظامی را برای کارکنان به مدت چهار روز برگزار می‌کنند که انتظار می‌رود روز سه‌شنبه آغاز شود.

این رزمایش به‌رغم هشدارهای «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی انجام می‌شود که به طور سنتی همکاری بین رقبای اصلی خود را تمرین جنگ می‌داند.

پس از هشدار اخیر پیونگ‌یانگ به سئول در خصوص برگزاری رزمایش با واشنگتن، کره جنوبی روز دوشنبه گفته بود که هنوز هیچ تصمیمی در خصوص برگزاری رزمایش‌های مشترک با ایالات متحده نگرفته است اما این رزمایش‌ها به هرحال نباید موجب ایجاد تنش‌ با کره شمالی شود.

اخیراً در پی توافق رهبر کره شمالی و رئیس‌جمهور کره جنوبی برای بازسازی روابط، خطوط تلفن اضطراری که یک سال قبل قطع شده بود، مجدداً بین دو همسایه برقرار شد.

طبق گزارش رویترز، رزمایش‌ها در شبه‌جزیره کره در سال‌های اخیر به منظور تسهیل مذاکرات بین کره شمالی و دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده کاهش یافت؛ به امید آن که واشنگتن بتواند در قبال کاهش تحریم‌ها، برنامه اتمی و موشکی پیونگ‌یانگ را امحا کند. تاکنون وعده ایالات متحده برای کاهش تحریم‌های کره شمالی محقق نشده و مذاکرات میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن پس از شکست دور دوم گفت‌وگوها بین کیم و ترامپ در سال ۲۰۱۹، به بن بست خورده و متوقف شده است.

از طرف دیگر، شیوع ویروس کرونا در جهان نیز بر برگزاری رزمایش‌های کره جنوبی و آمریکا تأثیر گذاشته و هم‌پیمانان به جای برگزاری رزمایش‌های نظامی، بر شبیه‌سازی‌های رایانه ای متمرکز شدند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی