بازدید 32503
بی تدبیری در حوزه کشاورزی آن هم در جنگ اقتصادی

چرا مجبوریم فورا گندم به نرخ جهانی وارد کنیم؟

این روز‌ها فصل برداشت خوشه‌های طلایی گندم است، خبر‌های منتشره، حکایت از آن دارد که تا به امروز میزان خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد و میزان تولید آن ۳۰ درصد کاهش داشته است؛ از این روی، کشور باید در شرایط تحریمی و کمبود ارز حالا گندم وارد کند.
کد خبر: ۱۰۶۸۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۲ 07 August 2021
وضعیت برداشت گندم
 
گندم از جمله کالا‌های استراتژیک است که امنیت غذایی کشور‌ها به خصوص کشور ما به آن وابسته است. از این روی، دولت‌ها تلاش می‌کنند تا جایی که می شود به واردات این کالا وابستگی نداشته باشند.

به گزارش تابناک اقتصادی، گندم از این جهت کالایی استراتژیک محسوب می‌شود که اولاً تعداد عرضه کنندگان آن در جهان انگشت شمارند و دوم آنکه صادرکنندگان گندم، عمدتاً از کشور‌های ثروتمند و پیشرفته جهان می‌باشند که بر اقتصاد جهان تسلط داشته و در نتیجه بر تجارت این محصول نیز تسلط کافی دارند. سوم اینکه کشور‌های صادرکننده گندم عمدتاً از کشور‌های با قدرت سیاسی و نظامی بسیار بالا هستند که قادرند از این موضوع در مواقع حساس به نفع خود استفاده کنند؛ بنابراین مساله گندم و اخباری که پیرامون آن منتشر می‌شود بسیار بااهمیت است.
 
امروز ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ علیقلی ایمانی، نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران طی مصاحبه‌ای با بیان اینکه تاکنون حدود ۴.۶ تا ۴.۷ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است، گفت: با توجه به اینکه برداشت این محصول هنوز کامل انجام نشده و حدود ۸ درصد از برداشت در اراضی استان‌های سردسیری باقی مانده است، احتمال می‌دهیم که میزان نهایی خرید به ۵ میلیون تن برسد. تا این تاریخ میزان خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد و میزان تولید آن ۳۰ درصد کاهش دارد.

اوایل فروردین ماه سال جاری بود که شش عضو شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک از جمله رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور، مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی و روستایی و دو کشاورز خبره عضو این شورا در نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی خواستار تشکیل جلسه فوری شورا شدند و هشدار دادند که خرید تضمینی گندم در سال جاری ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت. در متن این نامه که تصویر آن را در زیر ملاحظه می‌کنید آمده بود: طبق گزارش واصله از اقصی نقاط کشور، بر اثر کاهش میزان بارندگی و افت محسوس عملکرد دیمزار‌های مناطق مختلف و واگذاری بخشی از اراضی زیر کشت گندم به دامداران، کسری حدود ۵۰ درصدی آمار گندم تحویلی نسبت به سال زراعی گذشته قابل پیش بینی خواهد بود.

وضعیت برداشت گندم
 

آخرین مصوبات؛ فورا گندم وارد شود


با این وضعیت کاهش تولید و خرید تضمینی گندم به نظر می‌رسد که دولت سیزدهم باید جهت جبران کسری، گندم را بیش از گذشته وارد کند. در همین رابطه در آخرین مصوبات جلسه کارگروه تنظیم بازار دولت دوازدهم درباره کاهش خرید گندم و لزوم واردات با توجه به گزارش‌های شرکت بازرگانی دولتی درباره میزان خرید تضمینی گندم با قید فوریت تاکید شد. طی خبری که منتشر شده است، در بند ۴ جلسه کارگروه تنظیم بازار آمده بود: با عنایت به گزارش ارائه شده از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص میزان خرید و قرارداد منعقده برای تامین گندم کشور مقرر گردید بانک مرکزی نسبت به تامین ارز مورد نیاز برای واردات گندم با قید فوریت اقدام نماید.

گندم به نرخ بین‌المللی وارد کنیم؟

عسکری نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس حدود دو ماه قبل در گفتگویی با اشاره به قیمت پایین خرید تضمینی گندم توسط دولت گفت: ما الان ۱۱ تا ۱۳ میلیون تن گندم نیاز داریم اما با مشکلات پیش آمده مثل خشکسالی و مشکلات دیگر، بیش از ۶ میلیون تن نمی‌توانیم تولید کنیم، مابقی را باید وارد کنیم؛ آن هم با چه نرخی؟ با نرخ جهانی باید از طریق خلیج فارس با کشتی وارد کرده و به نقاط مختلف کشور ارسال کنیم. وقتی که ما نیاز گندم خود را باید با نرخ بین‌المللی وارد خرید کنیم و آن قیمت از داخل بسیار گران‌تر است، چرا از کشاورز داخلی حمایت نکرده و با قیمت مناسب محصول او را خریداری نکنیم؟ من شخصاً اعلام کردم حداقل باید از کشاورز داخلی ۸ هزار تومان خریدار شود.

اما دلیل کاهش تولید و خرید تضمینی گندم چیست؟

شاید سه عامل در کاهش تولید و خرید تضمینی گندم و وابستگی بیشتر کشور به خارج در حوزه گندم دخیل بوده است.

اولین و مهمترین عامل سیاست غلط دولت گذشته در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم و زمان اعلام آن بود. در حوزه زمان اعلام نرخ خرید تضمینی گندم همواره دولت گذشته، هنگامی این نرخ را اعلام می‌کرد که دیگر از فصل کاشت ماه‌ها گذشته بود و فصل برداشت فرا رسیده بود؛ بنابراین امکان کاشت بیشتر وجود نداشت. همچنین نرخ خرید تضمینی گندم آن قدر پایین بود که همیشه مورد اعتراض گندمکاران بود و هزینه‌های آن‌ها را پوشش نمی‌داد.

در سال زراعی جاری نیز قیمت مدنظر گندمکاران ۵ هزار تومان بود، اما دولت این قیمت را ۴ هزار تومان اعلام کرد و با کلی رایزنی و کش و قوس فراوان، سرانجام در اول اردیبهشت ماه سال جاری بود که شورای عالی اقتصادی مصوب کرد که قیمت هر کیلوگرم خرید تضمینی گندم ۵ هزار تومان باشد.

دومین دلیل مهم به خشکسالی و کاهش بارندگی در سال زراعی جاری بازمی‌گردد. محمدشفیع ملک زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور طی مصاحبه‌ای با اشاره به اینکه کاهش بارندگی و خشکسالی در سال زراعی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ خسارت چشمگیری به تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم وارد کرده است، گفت: در اکثر استان‌های گندم خیز از جمله خوزستان، فارس و گلستان با کاهش جدی بارندگی مواجه بودیم؛ ضمن اینکه بارش‌ها با پراکنش مناسبی نیز همراه نبوده است.

سومین دلیل نبود نهاده‌های دامی و فروش مزارع سبز گندم به دامداران بود. در این باره نیز ملک زاده طی مصاحبه‌ای گفت: اتفاق بدتری که در برخی از استان‌ها افتاده این است که بعضی از کشاورزان مزارع سبز گندم را به دامداران فروخته‌اند و آن‌ها نیز این محصول را می‌چینند و خشک می‌کنند و به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار می‌دهند؛ بنابراین به این سه دلیل خرید و تولید گندم کاهش یافته است و دولت حالا باید طبق پیش بینی کارشناسان حدود ۸ میلیون تن گندم جهت جبران کسری وارد کند. این واردات گندم باید در شرایطی اتفاق بیفتد که اولا در تحریم به سر می‌بریم و ثانیا منابع ارزی کشور محدود است.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۳
ببخشید مردم نون زیاد خوردن گندم کم شده . شرمنده دولتمردان شدیم.
به جای این کار نان را جیره بندی کنید مملکت همچین پولی ندارد
ما سه سال قبل گندم تولیدی رو به نرخی میفروختیم که هزینه هاش رو جبران نمی‌کرد الان دیگه بازار رو می‌بینیم همه چی ۷ برابر شده چرا گندمکار باید چوب بقیه رو بخوره... همه فهمیدن چکار کنن
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
تو فکر کنم شکمت سیره از گشنه خبر نداری که خیلی نون خالی می خورن چرا دشت های خوزستان که به تنهای می توانست گندم ایران بده خشک وشوره زار کردن
وقتی آب خوزستان رو برای مصارف باغات ، ذوب آهن ، صنایع خودرو و .... در وسط کویر منتقل میکنیم و میلیاردها میلیارد تومن هزینه بر روی دوش ملت میگذاریم که فقط بتونیم در وسط کویر تولید داشته باشیم جایی که هیچ کجای دنیا نمونه اون نیست و آب رو بر روی کشاورزان خوزستانی که قطب تولید گندم هست میبندیم باید این وصع پیش پینی میشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
شما از ان ۱۲ میلیارد متر مکعب استفاده کن و یک میلیارد مکعب را بی خیال شو
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
اصلی ترین عامل خشکسالی است بعضی ها مثل اینکه متوجه نیستند تمام فروچاله ها بخاط برداشت اضافی آب از سفره های زیرزمینی است
پس چي شد، مگر در توليد گندم خودکفا نبوديم، مگر تمام کشاورزي را مکانيزه نکرديم، مگر کشاورز از سيري شکمش گنده نشده، به نظرم حکومت بايد کشاورزان را تنبيه کند چون کار نمي کنند ، اگر کار مي کردند بايد الان گندم صادر هم مي کرديم.
کم کاري از کشاورز است، حکومت کار خودش را عالي انجام داده است.
کشاورز ترک فعل کرده است. ...
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
من کشاورز پارسال ۸۰ تن گندم تحویل دادم امسال دیم ک هیچی کود کیسه ای ۵۰۰ هزارتومن نداشتم که بدم و بعدش خشکسالی بعدش افت شته و سرمازدگی و سن و اخرش تریپس کا محصول من شد ۲۴ تن این مقدار به دلیل قیمت پایین و ارزش کم غذایی برای تولید نان و قیمت پایین دارم میدم گوسفند بخور کاه کیلو ۳۷۰۰ گندم کیلو ۴۶۰۰و گ۷۰۰۰دا
مردم زياد نان مي خورند ، از استاندارد جهاني بيشتر است. مردم وظيفه خود را انجام نمي دهند. حکومت بايد مردم را تنبيه و شلاق بزند.
برای اینکه مسئولین ما توان لازم را ندارند
بی برنامه گی درکشاورزی مثل سایربخشها بیدادمیکند باورندارم این مشکلات سهوی باشد امیدوارم قوه قضائیه به تخلفات ورود کند
چون اگر نکنیم نان خالی هم دیگر مردم ندارند
ما توانایی خودکفایی در گندم نداریم. آب به اندازه کافی نداریم. تکنولوژی نداریم. تلفات بسیار زیاد در تولید داریم.
با شعار نمیشه کشور اداره کرد
چهل و سه سال پیش گفتن ایران کشور کم ابه، واردات محصولات کشاورزی بهتره تا بعدا دچار بی آبی بشیم. کی گوش کرد؟ گفتین میخوان ما رو وابسته کنن و چنین و چنان. الان درستش کنین دیگه
شعار خودکفایی در کشاورزی که موجب برداشت بیش از حد از چاهها و خشک شدن آبهای زیرزمینی کشور شده است بزرگترین خیانت به مملکت بود
برای اینکه در تولید موشک خود کفا شدیم.
نیمی از گندم مصرفی که مهمترین محصول غذایی کشور است را وارد می کنیم اما در مقابل خودرو و واکسن و ..... را باید به هر قیمتی داخل کشور تولید کنیم!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
با یک محموله نفتی همه اش وارد می شود ناراحت نماشید
1.کلمه ای به نام کالای استراتژیک در علم اقتصاد وجود ندارد.2.هیچ کشوری بر اقتصاد جهان مسلط نیست3.کشورهای متعددی صادر کننده گندم هستند و هیچ گزارشی مبتنی بر تحت فشار گذاشتن واردکنندگان گندم وجود ندارد.4.کم آبی شدید دیگر اجازه تاکید شدید بر کشاورزی سنتی را نمی دهد.5.اگر واقعا نگران امنیت غدایی هستیم باید بهره وری کارخانه های آرد سازی و نانوایی ها افزایش یابد
به نام خدا
چون دولت عوض شده است و وقت آن رسیده تا با کمک هم به معیشت مردم رسیدگی کنیم. زیرا دیگر دولتی از جناح مخالف سر کار نیست که بخواهیم در راهش سنگ اندازی کنیم.
والسلام
هر موقع میخوان چیزی را گران کنند ابتدا بهانه های تحریم، سپس خشکسالی و در نهایت بی کفایتی مدیران را بهانه میکنند. معلوم نیست در کشور چه خبره. اگر قراره به قیمتهای جهانی خرید کنیم راستش رو بگید. ولی بدونید حقوق مردم را هم جهانی بدید.
چرا مگه نیمتونید از موضوع نفت در برابر غذا استفاده کنید؟ بجای طلبهای نفتی از هند و چین، گندم وارد کنید. حتما باید این بهانه بقیه ذخایر آب را هم نابود کنید؟
حالا هی بدین غریبه ها بخورن
واسه خرید گندم کشاورزهای خودمون ناز میکنید حالا با نرخ جهانی وارد کنید
اساسا اگر دولتی وجود نمی داشت مردم اینقدر مشکلات نداشتند!
این واردات گندم باید در شرایطی اتفاق بیفتد که اولا در تحریم به سر می‌بریم و ثانیا منابع ارزی کشور محدود می‌باشد.) تا حالا که تمام مقاله هاتان درباره مدیریت غلط بود و تحریم و منابع ارزی پشم بودند ؟!! ضمنا ننوشتی از این سه تا مورد هر کدامشان چند درصد در این مسئله دخیل هستند ؟!!!وقتی دولت منابع مالی محدود داره بالطبع نمیتونه با هر قیمتی برای خرید موافقت کنه ببینیم دولتی که مثل هاله نور قربون صدقه اش میروید سال اینده چقدر درامد داره چقدر پول واسه گندوم میده !!
مشکل ما تولید گندم نیست بلکه پرت نان و ارد است. ای کاش در هر شهری چند کارخانه نانوایی صنعتی عمدتا لواش تاسیس میشود ونانوانهای سنتی جمع میشود و نانوایها محل عرضه نان بودند نه تولید نان سوخته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
یک قسمت مشکل در تلفات بسیار زیاد بین مزرعه تا خانه هست. همه مشکل نیست.
مجازات کنید مسئولان بی کفایت مربوطه را
مگر جشن خودکفایی گندم نگرفتیم؟ باز هم میخواهید گندم وارد کنید؟
در دل مردم ترس نیاندازید دولت توانمند رئیسی سه سوته کلیه مشکلات را رفع میکنه
بی تدبیری در حوزه کشاورزی آن هم در جنگ اقتصادی

کار به آنجا رسیده که یک سایت خبری تحلیلی مجبور است به مسوولین و وزیر در مورد تامین ساده ترین اقلام غذایی یک کشور تذکر دهد. چنین مسوولینی بایستی سریعا برکنار و بازخواست شوند. مگر می شود با تامین مواد غذایی 80 میلیون ایرانی شوخی کرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
با تامین جانشان در کرونا شوخی شد مطمئن باش با تامین غذاشون هم شوخی میشود. مگر برای این کشته های سنگین کرونا کسی بازخواست شد؟ ...
نمیدونم چرا یارانه را ازجیب کشاورز میدهند واقعا کشاورز بدبخت از روی ناچاری گندم را ۵ تومان میفروشد
تحویل ندادن گندم را انبار شخصی نگه داشتن
همون دلاری رو که به کشاورز خارجی میدین و برای اونها یارانه حساب میشه (با نرخ کمتر در داخل توزیع میشه) به کشاورز داخلی بدین.
مشکل اینه که هدف، نابودی کشاورزی این کشوره و نه چیز دیگه.
شما که جشن خودکفایی در تولید گندم را چند سال پیش برگزار کردید ......حالا وارد کننده شده اید؟مثل بقیه حرفهاتون اینم کذب بود ........
باید بیشتر از ۸ میلیون تن وارد شود (۸ میلیون تن حدود ۲ میلیارد دلار جدا از هزینه حمل و نقل وکشتی رانی و...) احتمالا با تسلط طالبان بر افغانستان میلیون ها مهاجر وارد ایران خواهند شد که به مواد غذایی یارانه ای ایران نیاز خواهند داشت و فقط هم گندم آسیب ندیده (از خشکسالی) بسیاری از محصولات غذایی مثل ذرت و صیفی جات بدلیل کم آبی و یا حرارت شدید هوا نابود شده اند و در سیل شمال هم شالیزار ها نابود شده اند و از سویی بدلیل کاهش قیمت نفت با برداشته شدن تحریم ها هم اوضاع اقتصادی باز هم به سقوط خود ادامه خواهد داد اما با سرعتی کمتر مگر اینکه دولت جدید اصلاحات بسیاری اساسی در اقتصاد کشور انجام دهد که بنظر ممکن نمی آید.
واقعا که فصل برداشت و تحویل محصول تمام شد بعد میاد قیمت 8000 تومنی رو اعلام میکنید ...نه خیر جناب هزینه ها رو برای کشاورز کم کنید نظارت داشته باشید .کود شیمیایی اصلا نوروز گیرم نیومد مجبور شدم آزاد بخرم سهمیه رو به ازای هر هکتار و نیم فقط 50 کیلو اوره تحویل کشاورز دادن مابقی چی شد همانی که بازار آزاد با هزینه گزاف خریداری کردم...
حاضرن گندم رو از خارج با قیمت بالاتر وارد کنن ولی از کشاورزا گرون تر نخرن . باورتون بشه یا نه کرایه وسایل حمل و نقل و درو و شخم مجموعا 30 درصد از پول فروش گندم رو گرفت و 50 درصدش هم واسه خرید بذر سال آینده رفت . فقط 20 درصد پولش برامون مونده . اونم احتمالا واسه کود و سم بره .
# تو بدبخت کردن مردم موفق باشین !
شما حساب کنید تولید فولاد و سیمان و آهن و ماشین و وسایل چون یخچال لباسشویی و ... حتی زمین را ریالی تولید و به نرخ دلاری به مردم می فروشید(نرخ انرژی یارانه ای و کارگر ارزان) حالا چه می شود مقداری کمی از این پول رابرای واردات گندم هزینه کنید
وقتی دولت قیمت سم که سال ۹۷سی هزار بود سال ۹۸شصت هزار و سال ۱۴۰۰ سیصدوپنجاه هزار تومان میشه و همچنین ۵برابر شدن انواع کودهای شیمیایی طی دوسال و قیمت پایین گندم باید منتظر چنین روزی هم باشد قیمت گندم باید حداقل بین ده هزار تا دوازده هزار باشه
کاشکی یک هزارم از دزدیها و اختلاسهایی که میشه رو خرج خرید گندم به قیمت رازی از کشاورزان میشد تا کشاورز بدبختی که با هزینه سنگین باید گندم عمل بیاره براش بصرفه باشه . من هیچ موقع ندیدم گندمکاران سالی راضی باشند همیشه پولی که گیرشون میاد بسیار اندک و ناچیز بود
گندم کشور(بخوانید آب ،خاک،سرمایه )به دلیل پایین بودن قمت خریدتضمینی گندم قاچاق می شه به کشورهای همسایه بعد خودمان بریم به قیمت چند برابر گندم وارد کنیم .
چرا این پول اضافی به خود کشاورز ایرانی داده نمیشه و میره تو جیب قاچاقچی و مردم کشورهای همسایه؟
کمبود اب وخشکسالی بهانه است باید دولت رقم خرید گندم رااز کشاورزان بالا ببردتاتولید گنئم به بیش از دو برابر الان برسد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
این مسئله هم در نظر داشته باشین در بیشتر دشتها برداشت آب باید 20 تا 40 درصد کاهش پیدا بکند.
بنده بعنوان یه کشاورز و امثال من چرا باید وقت .هزینه.زحمت.و...روبدیم آخرش هم ضرر کنیم که فقط گندم کشور تامین بشه.حالاهی وارد کنید حساب کار دستتون بیاد
چرا‌قیمت‌خریداری‌از‌کشاورز‌نسبت‌به‌فروش‌بذر

‌مطابقت‌نداره
هنوز هم دیر نشده. کافیه اعلام کنید گندم را 7000 تومان می‌خرید و مابهالتفاوت 5000 تومان را هم میدهید. کشور خودکفا خواهد شد. مطمئن باشید .گندم در انبار کشاورزان محبوس است. آزادش کنید.
من تا امسال گیندم کار بودم ولی دیگه تموم شد سطح زیر کشت دارم تبدیل به باغ میکنم و با گندم و جو خداحافظی کردم
بروند وارد کنند وپول ملت ایران رابریزندبه جیب کشاورز خارجی والبته هدف انها هم همین بود که وارد کنند وسود سرشاربه جیب بزنند... تولید کننده داخلی رابیچاره کردن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار