بازدید 8637

سنسور pt100 و کاربردهای آن

یکی از پارامترهای مهم در کاربردهای مختلف صنعتی و آزمایشگاهی اندازه‌گیری دما است و تجهیزات بسیار مختلفی برای این منظور به کار گرفته می‌شود ، در ادامه به صورت جامع‌تر راجع به این سنسور دما صحبت خواهیم کرد.‌
کد خبر: ۱۰۶۷۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵ 31 July 2021

یکی از پارامترهای مهم در کاربردهای مختلف صنعتی و آزمایشگاهی اندازه‌گیری دما است و تجهیزات بسیار مختلفی برای این منظور به کار گرفته می‌شود. از آن‌جا که تغییرات دمایی تأثیر مستقیمی بر روی کارایی سیستم‌های مختلف می‌گذارند، اندازه گیری دقیق آن از اهمیت بسیاری برخوردار است.  سنسور pt100 نوعی از تجهیزات صنعتی اندازه گیری دما است. سنسور در واقع نوعی سیستم حسگر است و سنسور pt100 ، حسگری است که تغییرات دمایی را در یک بازه مشخص اندازه گیری می‌کند. عملکرد این سیستم بر پایه مقاومت الکتریکی استوار است.‌ به این صورت که با اندازه گیری مقاومت الکتریکی هادی مورد نظر در دماهای مختلف درجه حرارت سیستم را اندازه گیری می‌کند. در ادامه به صورت جامع‌تر راجع به این سنسور دما صحبت خواهیم کرد.‌

سنسور pt100 و کاربردهای آن

این نوع سنسور رایج‌ترین حسگر دمایی در صنعت شناخته شده و کاربردهای بسیار گسترده‌‌ای دارد. بیشترین کاربرد آن در محدوده دمایی زیر ۶۰۰ درجه سانتی است. در واقع از این سنسور برای سیستم‌هایی که به دقت بسیار بالا نیاز دارند، مناسب است. در مبحث دما یک اصل شناخته شده وجود دارد و آن این است که افزایش مقاومت هادی باعث افزایش دمای آن می‌شود. سنسور pt100 نیز بر اساس این اصل کار می‌کند. به این صورت که یک جریان الکتریکی کوچک به یک سیم هادی منتقل می‌شود، سپس مقاومت ایجاد شده در برابر جریان الکتریکی اندازه گیری می‌شود. در نهایت دما بر اساس نوع هادی و مشخصات مقاومتی آن خوانده می‌شود. عملکرد این سنسور بر خلاف ترموکوپل است و به جای این که مانند ترموکوپل نیروی محرکه الکتریکی تولید شود، دما با افزایش اهم اندازه گیری می‌شود.

سنسور pt100 از انواع مختلف المنت تولید می‌شود. با وجود تفاوت‌هایی که در سبک‌های المنت وجود دارد همه آن‌ها از یک فلز رسانای خالص مانند آلومینیوم، نیکل، مس و پلاتین تشکیل شده و داخل غلاف محافظ قرار می‌گیرند. تمام این فلزات مقاومت پیش بینی شده‌ای در دماهای متفاوت از خود نشان می‌دهند. با این وجود پلاتین، بیشترین کاربرد را برای این نوع سنسور دما دارد و باعث ایجاد پایداری بالایی می‌شود. پلاتین با مواد شیمیایی واکنش نمی‌دهد، رابطه خطی مناسبی بین دما و مقاومت دارد و با استفاده از آن به راحتی می‌توان تغییرات مقاومت نسبت به دما را اندازه گیری و تفکیک کرد. پلاتین می‌تواند به صورت تکرارپذیر دما را در محدوده منفی ۲۷۲ تا ۹۶۱ درجه سانتی گراد اندازه گیری کند.

از آن‌جا که مقاومت  سنسور پی تی 100 با تغییر دما تغییر می‌کند، باید برای اندازه گیری دما مقاومت سنسور را اندازه بگیرید. می‌توان مقاومت را در اهم اندازه‌گیری کرد. مقاومت این سنسور در دمای صفر درجه سانتی گراد برابر با ۱۰۰ اهم است. برابر این می‌توانید بعد از اندازه گیری میزان مقاومت سنسور با توجه به نوع آن مقاومت را به دما تبدیل کنید. روش‌های مختلفی برای اندازه گیری مقاومت و تبدیل آن به درجه دما وجود دارد. امروزه استفاده از دستگاه اندازه گیری دما یا کالیبراتور که به صورت خودکار مقاومت را اندازه گرفته و دمای سیستم را می‌خواند، رواج بسیاری دارد. البته باید نوع سنسور را درست انتخاب کنید. اگر در انتخاب حسگر اشتباه کنید به نتایج درستی دست نخواهید یافت.

ساختار تشکیل دهنده سنسور پی تی 100

  1. عنصر مقاومتی حسگر که دما را حس می‌کند و غالباً پلاتین است.
  2. سیم‌ها که انتخاب درست آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. سنسورهای۲، ۳ و ۴ سیم در صنعت استفاده می‌شوند. این سیم‌ها برای این که در برابر عوامل محیطی و جریان‌های نویز انداز محافظت شوند با عایق‌های فایبر گلاس پوشیده می‌شوند.
  3. غلاف محافظ که از جنس فولاد ضد زنگ است و برای تجهیزاتی به کار گرفته می‌شود که در شرایط محیطی خاص کاربرد دارند.
  4. اتصالات سنسور که شامل لوازم جوش خورده یا فشرده سازی شده می‌شوند.
  5. قطر بیرونی حسگر که حدوداً ۴ تا ۸ میلی متر است.

انواع سنسور مقاومتی

سنسور مقاومتی در واقع عمان سنسور دمایی pt100 است که در انواع مختلفی وجود داد. سنسور مقاومتی بر اساس نوع حسگر در سه ساده، سرامیکی و کونیک وجود دارد که هر کدام محدوده دمایی متفاوتی دارند. پیشتر گفتیم که این سنسور براساس نوع المنت در چند نوع آلومینیومی، پلاتین، مسی و یا نیکل وجود دارد. علاوه بر آن این سنسور از جهت دیگری نیز در گروه‌های مختلف قرار می‌گیرد و این دسته بندی شامل سنسور دو سیم، سنسور سه سیم و سنسور چهار سیم می‌شود. در ادامه هر کدام از این سنسورها را شرح می‌دهیم. سنسورهای سه سیم و چهار سیم معمول‌تر هستند و استفاده بیشتری دارند. برای درک بهتر کارایی این دو مدل حسگر، سنسوردو سیم را نیز شرح می‌دهیم.

  • سنسور دو سیم: در این سنسور مقاومت خود سیم به مقاومت سنسور افزوده شده و دمای خوانده شده بالا می‌رود. این سنسور امکان حذف مقاومت سیم‌ها را ندارد. بنابراین دقت آن پایین است و در مواقعی که دقت بالا نیاز نباشد با یک سیم کوتاه انجام می‌شود.
  • سنسور سه سیم: دقت این سنسور بالاتر از دو سیم است و در مواقعی که سیم‌ها مقاومت یکسانی داشته باشند، مقاومت آن‌ها را حذف می‌کند، در نتیجه بازدهی بهتری ارائه می‌دهد. این مدل سنسور در متراژهای بالاتر به کار می‌رود، چون در نمایش دمای آن افزایش خطا وجود ندارد. این مدل در برخی مواقع به جای سنسور چهار سیم به کار می‌رود و هزینه‌ها را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. ناگفته نماند که این حسگر دقت سنسور چهار سیم را ندارد.

  • سنسور چهار سیم: این حسگر می‌تواند در صورتی که مقاومت هر چهار سیم مشخص باشد، مقاومت‌ها را حذف کند. در نتیجه می‌تواند دما را با دقت بسیار زیادی اندازه گیری کند. اصلی‌ترین کاربرد این سنسور در آزمایشگاه‌ها است.

نکته: بین این سه مدل سنسور pt100 یک تفاوت مهم وجود دارد. این تفاوت با یک اصل مشخص می‌شود و بر اساس آن هر چه تعداد سیم بیشتر باشد، سنسور دقیق‌تر عمل می‌کند‌، در نهایت هزینه‌های سیستم افزایش می‌یابد. از آنجا که سیم‌های انتقال غالباً از جنس مس هستند، مقاومت‌های متفاوتی نسبت به پلاتین نشان می‌دهند. در نتیجه دقت سنسوررا تحت تأثیر قرار می‌دهند. سنسور pt100 سه سیم رایج‌ترین نوع اتصال است.

مزایای استفاده از سنسور pt100

  • این سنسور دقت بسیار بالا و پایداری مناسبی دارد.
  • عملکرد آن به صورت خطی بین مقاومت و دما با کیفیت بالا انجام می‌شود.
  • تکرار پذیری مناسبی دارد.
  • دما را در یک سطح اندازه گیری می‌کند.

نکات مهم هنگام انتخاب سنسور دما

هنگام انتخاب انواع سنسور مقاومتی باید دقت بسیاری خرج دهید تا بتوانید حسگر متناسب با کاربردتان پیدا کنید. اصلی‌ترین فاکتورهایی که هنگام انتخاب این تجهیز باید به آن‌ها توجه کنید رنج دمایی و محیط استفاده می‌باشد. اتصالاتی که با لحیم کاری معمولی روی کابل انجام شده باشند قادر به ارائه نتایج دمایی درست نیستند، در نتیجه در دمای بالاتر از ۱۵۰ درجه کاربرد ندارند. بنابراین باید توجه کنید که دامنه دمایی مد نظرتان چقدر است، کارتان چه میزان دقتی می‌طلبد، آیا سنسور در معرض ارتعاشات قرار دارد، حسگر با مواد شیمیایی تماس دارد یا خیر، منبع تأمین برق و بودجه نیز از فاکتورهای مهم انتخاب سنسور هستند. از آنجا که نمی‌توان سنسور pt100 را برای جبران خطا تنظیم کرد، باید با دقت بالا سنسور متناسب با کاربردتان را انتخاب کنید.

سنسور pt1000 چیست و چه تفاوتی با سنسور pt100 دارد؟

المنت‌های سنسورهای مقاومتی بر اساس مقاومتی که در دمای صفر درجه سانتی گراد دارند، دسته بندی می‌شوند. بر این اساس سنسور دمایی pt100 در دمای صفر درجه سانتی گراد ۱۰۰ اهم مقاومت دارد و سنسور pt1000 نیز در صفر درجه ۱۰۰۰ اهم مقاومت دارد. این دو نوع سنسور از لحاظ خطی بودن، مشخصات محدوده دمایی و زمان پاسخگویی عملکرد یکسانی دارند. حتی ضریب دمایی مقاومت آن‌ها یک اندازه است. هر چه تعداد سیم‌ها کمتر و طول آن‌ها بیشتر باشد، مقاومت سیم بیشتر می‌شود، در نتیجه در دمای خوانده شده بی دقتی رخ نمی‌دهد. حال مقاومت اسمی بیشتر  سنسور pt1000 این خطای رخ داده را جبران می‌کند. این سنسور برای مواردی که از باتری استفاده می‌شود مناسب‌تر است.

هر چه مقاومت اسمی بیشتر باشد از جریان الکتریکی کمتری استفاده می‌شود، در نتیجه انرژی کمتری به کار گرفته می‌شود. کاهش مصرف انرژی نیز باعث افزایش عمر باتری می‌شود. استفاده کمتر انرژی اثر خود گرمایشی ضعیف‌تری در پی دارد. بنابراین خطای کمتری در خواندن دمای سیستم رخ می‌دهد. این موارد از کاربرهای سنسور pt1000 است. این سنسور در سه نوع شیشه‌ای، سرامیکی و فیلمانی وجود دارد و در مواقعی که اندازه گیری دما دقت بیشتری می‌طلبد، استفاده می‌شود.

بهترین فروشگاه اینترنتی خرید سنسور pt100

این سنسور دمایی به صورت صنعتی و آزمایشگاهی وجود دارد و قیمت آن به عوامل متعددی از جمله قطر، طول، گرید، کیفیت و برند تولیدکننده آن بستگی دارد. اگر اطلاعات کافی راجع به این سنسور دارید، می‌توانید با خیال آسوده به خرید آن بپردازید اما اگر اطلاعات کافی در مورد آن ندارید بهتر است قبل از خرید از کارشناس و متخصص آن مشاوره دریافت کنید. در این صورت می‌توانید از هدر رفتن سرمایه خود جلوگیری کرده و بازدهی بهتری دریافت کنید. شرکت پایاسنس با داشتن بهترین و حرفه‌ای‌ترین کارشناسان شما را در خرید انواع سنسورهای مقاومتی راهنمایی می‌کنند. سنسورهای پایاسنس در قطرها و شکل‌های مختلف عرضه می‌شوند و مشتری می‌تواند بر حسب نیاز خود نوع مناسب آن را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت خریداری کند.

محصولات شرکت پایاسنس جزو محصولات وارداتی از کشورهای شناخته شده هستند و یا از برندهای داخلی معتبر می‌باشند. این شرکت با سابقه درخشان در عرصه انواع تجهیزات اندازه گیری دما از پیشروان این صنعت می‌باشد. برای خرید سنسور pt100 و سایر سنسورهای مقاومتی کافی است از طریق لینک زیر وارد سایت پایاسنس شده و سفارش خود را ثبت کنید.

https://www.payasense.com/

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی