بازدید 24256
دولت آینده فکری اساسی کند

دخل‌ و خرج خانواده‌های ایرانی از رشد انفجاری قیمت‌ها عقب افتاد!

گزارش جدید مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، هزینه خانوار‌های شهری و روستایی در سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ به ترتیب ۳۱ و ۳۰.۵ درصد رشد داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که تقریبا نیمی از هزینه خانوار‌های شهری در سال ۹۹ صرف نان، گوشت و مسکن شده است.
کد خبر: ۱۰۶۵۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۷ 24 July 2021
هزینه و درآمد خانوار‌ها در سال ۹۹
در چند سال اخیر خانوار‌های ایران از دو جهت تحت فشار قرار گرفته اند: اول از ناحیه تحریم‌ها و دوم از ناحیه کرونا. هر دوی این موارد بر سطح درآمد و هزینه‌های آن‌ها تاثیرگذار بوده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، وضعیت در سال‌های اخیر به گونه‌ای بوده که نرخ تورم نیز رشد چشمگیری داشته و روند صعودی آن هزینه‌های خانوار‌ها را به شدت بالا برده است.

به تازگی مرکز آمار ایران وضعیت هزینه و درآمد خانوار‌ها در سال گذشته را منتشر کرده است که می‌تواند، معیار خوبی برای بررسی تاثیر کرونا و تحریم‌ها بر سطح رفاهی خانوار‌ها باشد.

گزارش مرکز آمار ایران به جای آن که به بررسی درآمد‌های خانوار‌ها بپردازد، سعی کرده است تا به هزینه خانوار‌ها تمرکز کند. دلیل این موضوع آن است که شاید افراد به دلیل مالیات ستانی از ارائه درآمد واقعی خود خودداری کنند.

هزینه خانوار شهری ۳۱ درصد رشد کرد

در سال ۹۹ متوسط هزینه کل خالص سالانه یک خانوار شهری به ۶۲ میلیون و ۱۳۹ هزار تومان رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه، رشد ۳۱ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین بنا بر گزارش مرکز آمار، متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانوار شهری ۷۶ میلیون و ۴۷۴ هزار تومان بوده که نسبت به سال قبل ٣٨ درصد افزایش داشته است؛ بنابراین، در سال ١٣٩٩ رشد متوسط درآمد سالانه خانوار‌های شهری بیشتر از رشد متوسط هزینه کل سالانه است.

منابع تامین درآمد خانوار‌های شهری نشان می­ دهد، ۳۱.۴ درصد درآمد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ۱۵.۷ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ۵۲.۹ درصد از محل درآمد‌های متفرقه خانوار تامین شده است.

جزئیات هزینه‌های یک خانوار شهری | نیمی از هزینه خانوار‌ها برای گوشت، نان و مسکن رفت!

از هزینه کل خالص سالانه یک خانوار شهری، بیش از ۱۶ میلیون تومان (۲۶ درصد) هزینه مواد خوراکی و دخانی شده  و بالغ بر ۴۶ میلیون تومان (۷۴ درصد) از هزینه‌های خانوار، سهم هزینه‌های غیرخوراکی است. در میان هزینه‌های خوراکی گوشت و «نان و غلات» هر‌کدام با سهم ۲۱ درصدی بالاترین سهم از هزینه‌های خوراکی را از آن خود کرده‌اند و میوه‌ها و سبزی‌ها با سهم ۱۹ درصدی از این هزینه‌ها در جایگاه بعدی هزینه‌های خوراکی قرار گرفته است.

در میان هزینه‌های غیرخوراکی خانوار‌های شهری بالاترین سهم به مسکن، سوخت و روشنایی تعلق دارد که ۵۰ درصد هزینه‌ها را به خود اختصاص داده است. حمل و نقل و ارتباطات و بهداشت و درمان به ترتیب با سهم ۱۳ و ۱۲ درصدی از هزینه‌های غیرخوراکی خانوار شهری در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

هر چند میزان درآمد خانوار شهری از میزان هزینه‌های آن بیشتر بوده است، نمی‌توان گفت که وضعیت رفاهی خانوار‌ها در سال ۹۹ بهتر شده است، چون بنا بر اطلاعات مرکز آمار، متوسط نرخ تورم در سال ۹۹ حدودا ۳۷ درصد بوده است. بر اساس اعلام مرکز آمار نیز میزان افزایش درآمد خانوار‌ها در سال گذشته ۳۸ درصد بوده که با در نظر گرفتن تورم ۳۷ درصدی، می‌توان گفت که رشد درآمد خانوار‌های شهری، تنها یک درصد بوده است.

 
هزینه و درآمد خانوار‌ها در سال ۹۹

دخل و خرج خانوار‌های روستایی چگونه بود؟

در بخش خانوار‌های روستایی، اوضاع اندکی متفاوت است. در سال ۹۹ متوسط هزینه خانوار‌های روستایی به ۳۴ میلیون و  ۶۷ هزار تومان رسیده که نسبت به سال گذشته ۳۰.۵ درصد رشد را تجربه کرده است.

متوسط درآمد اظهار شده­ سالانه یک خانوار روستایی ۴۲ میلیون و ۴۷ هزار تومان بوده که نسبت به سال قبل ۴۱.۶ درصد افزایش داشته است.

منابع تامین درآمد خانوار‌های روستایی نشان می­ دهد، ۳۲.۷ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ۲۹.۷ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ۳۷.۵ درصد از محل درآمد‌های متفرقه خانوار تامین شده است.

جزئیات هزینه خانوار‌های روستایی

از این مبلغ بیش از ۱۳ میلیون و ۶۴۵ هزار تومان (۴۰ درصد) هزینه مواد خوراکی و دخانی شده و بالغ بر ۲۰ میلیون تومان (۶۰ درصد) از هزینه‌های خانوار روستایی سهم هزینه‌های غیرخوراکی است. در میان هزینه‌های مربوط به کالا‌های خوراکی نان و غلات و فرآورد‌های آن‌ها ۲۵ درصد از کل هزینه خوراکی ها را از آن خود کرده است. گوشت با سهم ۲۱ درصدی و میوه و سبزی‌ها با سهم ۱۷ درصدی در رتبه‌های بعدی هزینه‌های خوراکی قرار گرفته‌اند. در بخش هزینه‌های غیرخوراکی خانوار‌های روستایی، مسکن بیشترین سهم را به خود اختصاص داده و بنا بر آمار سهم مسکن از هزینه‌های غیرخوراکی ۳۲ درصد است؛ حمل و نقل و ارتباطات با ۲۰ درصد و بهداشت و درمان با ۱۶ درصد، رتبه‌های بعدی سهم از کل هزینه غیرخوراکی خانوار روستایی را از آن خود کرده‌اند.

متوسط هزینه و درآمد خانوار‌ها بر حسب استان | درآمد خانوار‌های تهرانی بیشتر از سایر استان‌ها

مرکز آمار ایران با اشاره به متوسط هزینه و درآمد خانوار برحسب استان، گزارش داد: بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار شهری نشان می‌دهد که استان تهران با ۹۵ میلیون و ۷۰۱ هزار تومان، بیشترین و استان خراسان شمالی با ۳۵ میلیون و ۱۹۴ هزار تومان، کمترین هزینه را در سال ١٣٩٩ داشته‌اند. همچنین استان تهران با ۱۰۹ میلیون و ۸۱۱ هزار تومان بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۴۷ میلیون و ۸۸۳ هزار تومان کمترین متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری را در سال ١٣٩٩ به خود اختصاص داده است.

بنا به این گزارش، بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار روستایی نشان می‌دهد که استان البرز با ۵۶ میلیون و ۶۴۲ هزار تومان بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۱۸ میلیون و ۳۹ هزار تومان کمترین هزینه را در سال ١٣٩٩ داشته‌اند. همچنین استان البرز با ۶۷ میلیون و ۶۸۹ هزار تومان بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۱۸ میلیون و ۱۰۹هزار تومان، کمترین متوسط درآمد سالانه یک خانوار روستایی را در سال ١٣٩٩ از آن خود کرده است.
هزینه و درآمد خانوار‌ها در سال ۹۹

سخن پایانی

 
به هر صورت آنچه از شمای کلی این گزارش نمایان است، اینکه هر چند درآمد‌های خانوار‌ها در سال ۹۹ در مقایسه با سال قبل‌تر رشد داشته و بیشتر از هزینه‌ها بوده است، این رشد هم پای افزایش نرخ تورم بوده و در سال های اخیر، درآمد و هزینه خانوارها، از رشد انفجاری قیمت‌ها عقب افتاده؛ اتفاقی که اثر مثبت افزایش درآمدها را به حاشیه برده است.
 
در نتیجه، تداوم عقب افتادگی درآمد ـ هزینه خانوار‌ها از افزایش قیمت ها، باعث شده که در دهه ۹۰، روند مصرف خانواده‌های شهری و روستایی کاهشی باشد، به بیان دیگر، سفره مردم کوچک‌تر شد‌ه است.
 
بنابراین روند نزولی «هزینه و درآمد خانوار‌ها» نسبت به «افزایش معنادار قیمت‌ها» و در نهایت کوچک‌تر شدن سفره ایرانیان، موضوع مهمی است که باید در دستور کار تیم اقتصادی دولت آینده باشد تا شاهد توقف نسبی این روند باشیم.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸۳
مرکز آمار درآمد خانوار را چگونه محاسبه میکنه؟
یکی میگفت من و وزیر باهم ۱۵۰ میلیون حقوق میگیریم. البته من ۳ تومن و وزیر ۱۴۷.
مرکز آمار اینطوری حساب میکنه؟
به نظر من کمترین . اخرین شانس امید دادن به مردم به حکومت همین دولت است . اگه این دولت هم نتونه کاری کنه ریزش مردم بسیار زیاد خواهد بود... مردم امیدشون رو از دست دادند . بدبین شده اند و حق هم دارند . چون عملکرد مسئولین سابق خصوصا دولت روحانی فاجعه به بار اورد
میشه بفرمایید تو این ۴۲ سال کدوم دولت اومده و حال مردمو بهتر کرده، هر کی اومد گفتیم صد رحمت به قبلی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
دقیقا 4سال دیگه همین اتفاق می افتد
در طول سال چندین نوبت مجوز افزایش قیمت ها به بهانه های مختلف صادر می شود که حداقل افزایش قیمت در سال 100 درصد است بعد مرکز آمار تورم را 44 درصد اعلام می کند حتی کارمندان مرکز آمار هم این 44 درصد تورم را باور نمی کنند
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
شما فرض کن تورم 1000 درصد است که چی؟یعنی میخواهی دستمزد را به ان ربط دهی؟ابدا این گونه نیست بازار کار به هر کسی به اندازه توانایی و ارزش کارش و کم یا زیاد بودن مشابهش پرداختی دارد و نه سطح قیمت ها متاسفانه اقتصاد فاسد دولتی فرهنکی را حاکم کرده که مردم فکر می کنند بنگاههای اقتصادی سازمان تامین اجتماعی هستند که وظیفه فقر زدایی دارند که ابدا این گونه نیست بلکه مطابق مکانیزم عرضه و تقاضا می خرند و می فروشند و حقوق می دهند.
فرشاد
| Netherlands |
۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
بعد حقوق 25 درصد افزایش داره
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
آقا رفتیم سوپری خرید دستمال کاغدی شده ۱۷۰۰۰ تومان. یکی بمن بگه آیا دیگر صرفه اقتصادی دارد اسکناس با کاغذ مخصوص چاپ بشه. بفکر ما نیستید حداقل ارزش خودتان را بیشتر از این پایین نیاورید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
حالا بعضی ها می گن حقوق بازنشسته رو زیاد نکنین تورم زاست - بعد افطایش قیمت پراید به 130 میلیون و افطایش قیمت مصوب اجناس تورم زا نیست ؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
نکته جالبتر اینجاست بعد حقوق ها 26درصد اضافه می شه و البته جالبترش اینجاست که سازمان تامین اجتماعی 26 درصد رو اضافه کرد و بعد 20 درصد از حقوق بازنشستگان کم کرد.
و اما درناک قضیه اینجاست که این تورم 99 نسبت به 98 . تورم 98 به 97 خودش بالای 70 درصد بوده(البته طبق گفته دولت) حالا ببینید با چه سرعتی مردم رو سوی به مرگ میبرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
کرایه خانه حداکثر ده درصد گران می شد الان دولت آن را بیست و پنج درصد گران کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
خودتو ناراحت نکن 60 درصد مردم میدنن بقیه هم که 40 درصد میشن یا اوضاشون خوبه یا حقوق بگیر خودشونن که دارن از این سفره میخورن چه خوردنی...... قبلا پدران ما میگفتن مال مردم رو نخور خدا میزنه پدرتو در میاره... فکر کنم قصه پریان تعریف می‌کرد...
عمرا دولت آینده بتواند کاری کند

دولت بعدی هم مثل قبلی ها توپ ناتوانی هایش را در زمین مردم و تحریم و دشمن خواهد انداخت
له شده ایم زیر بار این گرونی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
باز برو انتخابات رای بده
در کشور بالای 100 در 100 تورم داریم ولی حقوق ها 20 در 100 و مسولین اصلان برایشان مهم نیست
مسولین فقط فکر خالی کردن جیب مردم هستند سر هر چیزی مالیات میبندن و مردم اصلا فراموش شده اند
دولت فقط فکر خودش است مثلا اگه کسی ماشین یا خانه یا طلا خرید سال بعد کلی مالیات میگیرند ولی فراموش میکنند که مالیات برای زمانی است که تورم نباشد
تورم کمرشکن شده و مردم تاب تحمل دیگر ندارن نگذارید مانند تشنگی خوزستان شود ووووووو
سیاستهای غلط اندر غلط کار را به اینجا کشاند. چند سال قبل بسیاری از دلسوزان کشور و نظام اعم از مردم و یا سیاسیون، استعفای این دولت را بدلیل گرفتن تصمیمات بی تدبیرانه در حوزه اقتصادی، ناکارآمدی و سستی آشکار در انجام وظایف، خواستار شدند. لیکن متاسفانه در سطوح مسئولین ارشد بدلیل تفسیر غلط اوضاع، با این موضوع مخالفت شد. بنابراین ضمن اینکه سه سال طلایی را جهت برنامه ریزی درست اقتصادی در این دولت از دست دادیم، موجب تلنبار شدن بیش از پیش مشکلات در کشور و انتقال یک ارثیه شوم برای دولت بعدی شده است. خداوندا، کشور بزرگ ایران را از گزند همه بدخواهان داخلی و خارجی محفوظ بدار.
قابل توجه نمايندگان مجلس كه دائمي شدن افزايش سنواتي حقوق بازنشستگان معادل نود درصد حقوق شاغلين
انگار بازنشستگان از كره اي ديگر امده اند و هزينه اي ندارند حال انكه بازنشسته تازه اول هزينه كردن ازدواج جوانان و جهيزيه دختران و بازگشت فرزندان با نوه و همسر و گسترده تر شدن سفره هزينه خانوار بازنشستگان
فقط موقع انتخابات همه دم از اين قشر مي زدند حالا كه به مجلس رفته اند همه چيز را يادشان رفته تازه به اين مورد هم بايد توجه داستهباشند عمده بازنشستگان از نسلي هستند كه در جبه هاي نبرد حق عليه باطل از تماميت ارضي كشور و ناموس و دين ملت دفاع كرده اند و اكنون فراموش شده اند،
از سوي يك رزمنده و جانباز شيميايي جنگ
خط فقر برای خانواده ۳ه نفره ۱۸ میلیون تومان
جلوی حیف ومیل بیت المال مثل هواپیمای اختصاصی برای آن
۳ نماینده مجلس گرفته شود
من نميدونم فرمول نرخ تورم مركز آمار چه جوريه كه بالاي 60 درصد كالاها از سال گذشته تا الان بيش از ٧٠ درصد افزايش قيمت داشته
ولي نرخ تورم رو 44 درصد اعلام ميكنه. قيمت ماكاروني از پارسال تا الان ببش از 2 برابر شده و بعضي اجناس تا ٤،برابر هم زياد شده. اينا كه اين آمار رو اعلام ميكنن يا خريد خونه انجام نميدن يا اينكه در اين مملكت زندگي نميكنن.
در طول این 8 سال ، آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کرد!!!!؟؟؟؟............ که در تاریخ ایران بی نظیر بوده.... آنچنان تمام تحریم ها برداشته شد!!!! آنچنان مردم از یارانه 45000 تومن بی نیاز شدند !!!!؟؟؟ آنچنان سفره مردم بزرگ شد که
نمی دونستند غذا چی بخورند!!؟؟ آنچنان فساد و رانت خواری و بی تدبیری مسئولین و .... ریشه کن شد !!!! ؟؟؟ آنچنان مسئولین بویژه رئیس جمهور با مردم صادق و مردمی بودند!!!؟؟؟ که ..... آنچنان و آنچنان و آنچنانو........ البته آمریککککا اجازه نداد ..... .....مشکلات تماما به گردن آمریکککا بوده و هست......
تحریم نعمت است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
البته برای دولتها و حکومت
بعد روی چه حسابی نمایندگان فعلی مجلس انقلابی!!!!

از افزایش حقوق بازنشستگان و کارگران ابراز نگرانی و مخالفت میکنند ؟؟؟؟

واقعا حفظ قدرت جناح حاکم بر مجلس و دولت از گسترش فقر و گرانی و فشارهای اقتصادی کمر شکن مهمتر است ؟
الهی عظم البلاء
و برح الخفاء
و انکشف الغطاء
و انقطع الرجاء
و ضاقت الارض
و منعت السماء
و انت المستعان
و الیک المشتکی
و علیک المعول فی الشدت و الرخاء

اللهم صل علی محمد
اولی المر الذین فرضت علینا طاعتهم
و عرفتنا بذلک منزلتهم
ففرج عنا بحقهم
فرجا عاجلا قریبا
کلمح البصر
او هو اقرب

یا محمد و یا علی
یا علی و یا محمد
اکفیانی فانکما کافیان
و انصرانی فانکما ناصران

یا مولانا یا صاحب الزمان
الغوث، الغوث، الغوث
ادرکنی، ادرکنی، ادرکنی
الساعت، الساعت، الساعت
العجل، العجل، العجل

یا ارحم الرحمین
بحق محمد و اله الطاهرین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
دستی که کمک می کنه بهتر از زبانی است که دعا می کنه.
افزایش حقوق ها ؟؟؟؟؟؟؟؟
25 درصد !!!!!!!!!!!!!!!!،!
پدرمون درآمده دیگه نون و پنیر هم با این درآمد تا پایان ماه نمیرسونه
همه دولتهامیخوان بیان که اوضاع آشفته مملکتوسروسامان بدن،اماهمیشه خودشون بیشترازقبلی کار را خراب می کنند
دولت باید کار درست را انجام دهد علاوه بر مساله فساد مساله مدیریت غلط هم هست یعنی با ریشه کن شدن فساد هم مشکل حل نمیشود. از سال ۸۳ تا ۹۱ که قیمت نفت بدلیل سیاست ها غلط جرج بوش بالا جهش کرده بود دولت شروع کرد استخدام لجام گسیخته برای استغال زایی صوری ولی بعد از آن که قیمت نفت کاهش پیدا کرد و به معدار طبیعی خود رسید این کارکنان شدند عامل تورم چون برای پرداخت حقوقشان باید پول چاپ شود و این کار هم یعنی پول از بخش خصوصی زحمت کش گرفتن و ریختن به جیب کارمندان و رئیسهایی که پشت میز مینشینند و چای میخورند و با هم گفت و گو میکنند چون بسیار تعدادشان زیاد هست. الان من خودم در مراکز واکسن مشاهده کردم که سه نفر تزریق میکنند و ۱۸ نفر پشت کامپیوتر مثلا کار اداری انجام میدهند ولی در عمل از راه دور با هم گفت و گو میکنند دولت باید استخدام رسمی را ملغی کند و کار کنان اضافی را اخراج کند یا حقوق آن ها را به اندازه ی کارشان کند که روزی چند دقیقه کار مفید انجام میدهند. زیرا ادامه این روند بدون شک به ونزوئلایی شدن می انجامد و ارتباط چندانی هم به تحریم ها ندارد چون وضع خوب نیست نفت دیگر در جهان کالای استراتژیک نیست و آب هم نیست و کشاورزی هم نیست.
نه بابا!!!!!!!!!!!!!! شوخی میکنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
تازه تازه درای حرفهای دشمن رو میزنی؟؟!!
همه چیز عالیه...وفور نعمت و ارزونیه مطلق!!!!!!
عجله نکنین بابا...درسته کارد به استخون رسیده و از اونم رد شده...... ولی چیز مهمی نیست.... مسئولین محترم سلامت باشن!
یه نوشابه خانواده از پارسال تا امسال از 2500 تومن رسیده به 14300 تومن. با 44 درصد تورم
صداوسیما تا قبل از انتخابات با بسبج تمام امکانات خود تمام برنامه هایش با محوریت گرانی گوشت و مرغ و لبنیات و مسکن و خودرو و......بود بعد از انتخابات مثل اینکه همه چیز گل و بلبل شده،وفقط افتخار مجریان توهین و طعنه به دولتیان است.
به همون خدایی که بعضی ها قبولش دارند(هیچی نمیتونیم بخریم برا زن وبچه) شلیل، سیب درختی، موز، انگور، آلو، زردآلو، هیچی هیچی قدرت خرید نداریم به خدا. از روز اول برج ترس ولرز به جونم افتاده که آیا تا پایان برج چه خاکی باید تو سرم بریزم با این هزینه ها. نان، شیر، پنیر، البته اینها غیر از گوشت و مرغ است که اصلا در خانواده ما ممنوع شده به خاطر گران بودن. کره، خامه ، شیر، پسته(250000) مغز گردو(300000) تومن و تنها چیزی که به راحتی و به فراوانی در همه جا دسترس است(مرگ) است که از حق نگذریم مراسم هایش خوب ارزون شده چون اصلا برگزار نمیشه به بهانه کرونا و به راحتی آدم ها می میرند و خدا حافظ ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
خود کرده را تدبیر نیست.
kh
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
بله درسته ما خودمون خواستیم اینگونه زندگی کنیم
یکی از خرجهای سنگین در جامعه وجود مدارس غیر انتفاعی و غیردولتی است که با گرفتن شهریه های بالا بار سنگینی را بردوش والدین می اندازند. بنده در شهرک تهرانسر هستم و متاسفانه به خاطر محدودیت مدارس دولتی (که بسیار هم شلوغ هست) اجبارا به مدارس غیر انتفاعی رجوع نموده ام. و ماهیانه یک میلیون تومان شهریه پرداخت می کنم. (تازه این که خوبه ارقام بسیار بالاتری در جاهای دیگر دریافت می کنند)
جای تعجب است که شهرک به این کوچک به جای وجود مدارس دولتی پر است از بنگاههای ملکی و بانکهای دولتی و غیردولتی که با دادن وام و بهره های سنگین فشار مضاعفی را ایجاد می کنند.
در اصل ۳۰ قانون اساسی و آموزش و پرورش رایگان برای همه!

علی خضریان نماینده مجلس یازدهم: مدارس غیرانتفاعی از نظر مدیریتی و تشکیلاتی باید مورد توجه قرار گیرد زیرا ارتباط مسئولان سابق و فعلی آموزش و پرورش باعث شده که صدای مردم به جایی نرسد.

این نوشته در واقع گفته یکی از نمایندگان دوره یازدهم مجلس است که از وجود مدارس غیرانتفاعی و غیردولتی خبر داده بود و انتقاد کرده بود. (تابناک عزیز امیدوارم به گوش نمایندگان مجلس که ادعای انقلابی بودن و مردمی بودن برسونید): و البته همه مردم هم باید بدونند.
اصل 30 قانون اساسی می گوید: آموزش برای همه افراد جامعه رایگان است.
در اصل ۲۰ قانون اساسی مقرر شده همه افراد اعم از زن و مرد یکسان حمایت شوند، اصل ۳۰ نیز تاکید بیشتری صورت گرفته و دولت موظف شده وسایل آموزش و پرورش رایگان را تا دانشگاه برای همه فراهم کند. این در حالی است که هر روزه شاهد رشد قارچ گونه مدارس مختلف از جمله مدارس لاکچری و غیرانتفاعی به ویژه در مناطق بالانشین هستیم.

وزارت آموزش و پرورش باید اقدامات مناسبی درباره عدالت، شفافیت و تشکیلات سازی انجام دهد.

این گوی و این میدان تا ببینیم که جناب آقای قالیباف و مجلسیون مدعی انقلابی گری چه خواهند کرد؟
معني تدبير و اميد در هشت سال از دهه٩٠ مشخص شد.
محاسبات کاملاً اشتباهه و براساس حدس و گمان میباشد ارقام بیشتر از این حرفهاست
دخل‌ و خرج خانواده‌های ایرانی از رشد انفجاری قیمت‌ها عقب افتاد! :
سر اعضای بی تفاوت دولت به سلامت باش
آب ، برق ، گاز ،بنزین ، مواد غذایی و پوشاک ، خودرو و کرایه خانه را خودشان دستور گران کردن آنها را دادند .
یکی میگفت جنس هست ولی گران است
خب جنس هر وقت زیادتر بود و تقاضا کمتر ارزان می‌شود و برعکس
هست و گران هست یعنی عرضه کمترر است
"تقریبا نیمی از هزینه خانوار‌های شهری در سال ۹۹ صرف نان، گوشت و مسکن شده است."
چند تا خبر دیگه کار کنین اینجوری میشه:
"تقریبا نیمی از هزینه خانوار‌های شهری در سال ۹۹ صرف نان، گوشت و مسکن و سفر به هاوایی و خرید ماشین و بیمه عمر و مخارج دانشگاه و مدرسه فرزندان و . . . شده است."
خجالت بکشید! بیشتر مشاغل دارند 2.8 حقوق می گیرند و یه چیز میذارند روش، برای اجاره یک خونه 75 متری طبقه 3 و 4 بدون آسانسور. مستأجرها دارن خون گریه می کنند و شما با آمارها بازی می کنید.
مسوولین با این نحوه مدیریت سر سفره ملت نشسته اند و خداوند اگاه است
دارم نزدیک می شیم به : "مردم ایران باید مثل یمنی ها لنگ بپوشند !
نتیجه مدیریت فشل همینه
چرا آمارهای دروغ میدهد، مردم دارند از سنگینی بار زندگی دارند له میشوند. اگر هزینه واقعی مثل خانه و.. را به هزینه وارد کنیم مردم همیشه از زندگی عقب هستند. بعید نیست این آمار مال تهران و بالا شهر ها نباشد
خوب نمیتونه بگه خوب کارشونو از دست میدن هر چی اینا آمار دادن شما مثل همیشه در این 40 سال گذشته چند برابر کن چون خودشون میدونن که مردمم خبر دارن 100 درصد کمتر میگن... دروغ چی بود یه چیزی میگن که بی مشکل باشه راحت باشن خدا ناراحت نشه.....
با توجه به پیش بینی ها، ملت ایران باید به نان خشک و لنگ پوشی اماده باشند.

منظور اینه که راه رو درست میریم.
پ ن پ، میخواستید حتما جلوتر هم باشیم؟؟؟؟؟؟
مردم فقیر شدن رفت، خیالتون راحت راحت
سلام
این نشان می دهد خط فقر خانواده در کشور نزدیک ۶ میلیون در ماه و تهران نزدیک ۹ میلیون است پس چگونه حداقل دستمزد را تعیین کرده اند
یکی ازمسئولان دولتی وقضایی پاسخ دهد واحدهای تولید باید درطول سال چندبار افزایش قیمت بدهند؟ ایا غیراین نیست که سالی یکبار؟ چرا هردوماه یکبار افزایش قیمت میدهند چرا؟
شاید متوسط هزینهٔ خانوار چهارنفرهٔ شهری شصت و دو میلیون باشد اما متوسط درآمد خانوار چهار نفرهٔ شهری یقینا کمتر از شصت میلیون تومان است ؟،نزدیک به هشت سال است که حتی قادر به تامین هزینهٔ ویزیت پزشک نیستم ؟ بجز چند دندان پوسیدهٔ شکسته در دهان ندارم و حتی قادر به تامین هزینهٔ کشیدن و تهیهٔ یک دست دندان مصنوعی ندارم ،خیر سر اجدادم مهندس راه و ساختمان باز نشستهٔ وزارت مسکن و شهر سازی میباشم ؟ ایکاش میشد مسولین حکومتی فقط چند ماه مانند ما بازنشستگان پیش از سال هشتاد و هشت زندگی میکردند ؟ تا هم سواره از پیاده و هم سیر از گرسنه خبردار میشد ؟،،
اصلا میدونه جیه تابناک
تو راستایی مرکز آمار ما هم راست میگه دولت و مجلس هم راست میگن اصلا کل حکومت راست میگن
مردم خودشان متوجه نیست هم وضعیت مالی شان روزبه روز بهتر میشه هم در آمدشان هم رشد اقتصادیدارند هم اصلا تورم و بیکاری نداد
هم بورس ریزش ندارد فقط اصلاح میشه!!
ما با بدبختی کنار اومدیم و بهش عادت کردیم
دخل‌ و خرج خانواده‌های ایرانی از رشد انفجاری قیمت‌ها عقب افتاد!
دست گل رئیس جمهور درد نکند و ایضا مجلس که نشسته و تماشا میکند و منتظر اضافه شدن حقوقشان هم هستند
عقب افتاد؟ ؟!! سه ساله عقبیم. در اعماق خط فقر
نفرمائیدرشدانفجاری قیمتهابفرمائیدرشدانقلابی قیمتها ونیزتصویب قوانینی توسط مجلس محترم انقلابی وبالا بردن مالیاتها وبستن مالیات بهمه چیز ایکاش بجای گرانترکردن قیمتها وفشاربمردم بطورانقلابی دولت محترم جدیدبجای گرانی های انقلابی درپی شکوفائی اقتصادی انقلابی باشدوبطور
انقلابی رفاه مردم رافراهم سازدکه‌دیگرمعنی انقلابی برای همه بارمثبت پیداکندونه بارمنفی وفشارمضاعف انشاالله
نمایندگان فعلی مجلس انقلابی!!!!

درخواست جلوگیری از طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان هستند !!!

اینها خودشان نجومی بگیر از بیت المال هستند

و هنوز نمی دانند که پول داخل صندوق بازنشستگی ها متعلق به کارگران و بازنشستگان و معلمان و کشاورزان و کارمندان است

که طرف ۳۰ سال از دسترنج خودشان جمع شده

و دولتها همواره به این صندوقها بدهکار بوده و هستند
و الان دولت سالهاست که بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بدهکار صندوق تامین اجتماعی است
حداقل سوال کنند و مطالعه نمایند
یه کارمند تازه استخدام شده با پنج میلیون حقوق چطور زندگی کنه؟ خونه ی 80 متری در جاهای ارزان دو میلیارده!!!!!! این کارمند هیچی نخوره و نپوشه و حقوقشو جمع کنه بعد از سی و پنج سال پولش میشه دو میلیارد. که اون موقع هم با دو میلیارد شاید بتونه یه جفت کفش بخره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
من با ده سال سابقه امسال تازه حقوقم رسید به 5 میلیون با مدرک فوق لیسانس. مهم اینه کارمند کجا باشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
غصه نخور. قراره هر سال 4 صفر از ارز ملی حذف کنند. به اونجاها نمیرسه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
دقیقاً.مهم اینه کارمند کجا باشی. با 13 سال سابقه حقوقم 5600هست بدون کسورات. خدا بدادمون برسه
خدا شاهده سه ماه هست شیشه عینکم شکسته پولی نمی مونه برم درستش کنم با اون عینک میشینم پشت کامپیوتر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
کامپیوترت را بفروش و پول اینترنت نده عینک که واجبتره
بدتر از اینها منتظمون هستش بدتر از کره شمالی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
اینقدر مشتاق بد بخت شدن نباشید با انرژی منفی تون ....ارزوهای خوب داشته باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
02:04
من یکی از خوش بین ترین آدمها بودم ولی متاسفانه کشور رو بخ جایی رسوندن که هیچ امیدی (هیچ امیدی) ندارم
حتما باید دعا برای سلامتی مسئولین محترم کنیم که نظرشان در دنیا نیست
باور نمیکنید روزانه دهها نامه از وزرای دنیا دریافت میکنند که چه می کنید
از این مسئولان کارآمدتر در تاریخ بشریت نبوده
یجوری صحبت از دولت آینده میکنین انگار قراره افرادش از مریخ با تحصیلات از هاروارد باشن! همین مسئولای امروزین که فقط قراره پست هاشون جابجا بشه! مثلا رییس فلان نهاد میشه وزیر ! غیر از اینه؟؟؟
اون قبلیه که با هدف و ادعای رونق اقتصادی آنچنانی اومد این شد! اینیکی که اصلا ادعای اقتصادی هم نداره اومده فقط با فساد مبارزه کنه!
طبق این آمار مردم بطور متوسط پس انداز دارند در صورتی که در واقعیت اکثرا 8 دشان گرو 10 است
من حرفی برای گفتن ندارم ......
خدایابه حق خودت هیچ پدری را شرمنده زن بچه نکن
مردم بدبخت وفقیرکردید بخداباهرکسی ازخانواده ‌فامیل وحتی دوست‌های خیلی دورصحبت کنی همه ناله شان به آسمان بلنداست...
نابودی قشر حقوق بگیر کارمند و کارگر را به دولتمردان تبریک می گویم. ؟ بالای 100 درصد تورم، آن موقع افزایش حقوق ها به 25 درصد هم نمی رسد؟؟؟
به نظر بنده باید به مدیران و مسئولان حقوق ندهند تا واقعا کسانی وارد حوزه مدیریت جامعه بشوند که انگیزه آنها فقط عشق به خدمت مردم و جامعه باشد نه انگیزه مادی..
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی