بازدید 4058
اقتصاد در گذر زمان

از «ورود دبیرکل سندیکای کارگری به ایران» تا «لغو انحصار کارگزاری ها»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و نهمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۶۵۱۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳ 20 July 2021

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و نهمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

29 تیر 1325، لویی سایان دبیرکل سندیکای کارگری جهان وارد تهران شد و میهمان رضا روستا رییس شورای اتحادیه کارگران شد.

29 تیر 1337، تا قبل از تصویب «طرح تملک آپارتمان» هیچ ‌کس حق مالکیت روی بخشی از یک بنای چند طبقه یا طبقاتی از آن را نداشت اما در29/ 4/ 37 «منصور» معاون نخست ‌وزیر و دبیرکل شورای عالی اقتصاد به خبرنگار اطلاعات گفت: طرح تملک آپارتمان ‌ها تهیه شده است. وی افزود: طرح نهایی تملک آپارتمان در کمیسیون وابسته به شورای عالی اقتصاد مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید.

همچنین در این روز، براساس اطلاعاتی که از سوی خبرنگاران در اختیار مردم قرار گرفته است، برخی از قوانین مدنی در دست بررسی و تصویب نهایی بود که براساس آنها «حق سرقفلی» به رسمیت شناخته ‌شده است.

29 تیر 1343، جلیل ناصح به سمت فرماندار کل بنادر تعیین شد.

29 تیر 1346، عبدالحسین بهنیا وزیر سابق دارایی درگذشت.

29 تیر 1359، آقای هاشمي رفسنجاني با 146 رأي به رياست مجلس شوراي اسلامي انتخاب شد. پيش از وي يدالله سحابي عهده دار اين سمت بود.

29 تیر 1363، «هانس ديتريش گنشر» وزير خارجه آلمان به عنوان بلندپايه ترين مقام اروپايي امروز در رأس يك هيأت سياسي و اقتصادي براي بررسي راه هاي توسعه مناسبات همه جانبه با جمهوري اسلامي ايران به تهران آمد.

29 تیر 1366، قطعنامه 598 شوراي امنيت سازمان ملل براي پايان دادن به جنگ ايران و عراق منتشر شد.

29 تیر 1367، امام خميني (ره) در پيامي درباره پذيرش قطعنامه 598 شوراي امنيت سازمان ملل توسط ايران گفتند: «قبول اين مسأله براي من از زهر كشنده ‌تر است ولي راضي به رضاي خدايم و براي رضايت او اين جرعه را نوشيدم‌.»

29 تیر 1374، شركت نفت «توتال» فرانسه عليرغم تهديدات آمريكا به مجازات شركتهاي طرف قرارداد نفتي با ايران، يك قرارداد همكاري با شركت ملي نفت ايران براي توسعه ميادين نفتي «سيري» ايران امضا كرد.

29 تیر 1383، «اياد علاوي» نخست وزير عراق در يك پيام تلويزيوني به مردم كشورش اعلام كرد خسارات جنگ هاي صدام عليه كشورهاي زيان ديده را مي پردازيم.

29 تیر 1390، دو سال پس از توصیه مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی‌بر ارائه مجوز تاسیس تلویزیون‌های خصوصی، نمایندگان مجلس به فوریت طرحی رای مثبت دادند که در صورت تصویب نهایی، راه را برای تاسیس این گونه تلویزیون‌ها هموار می‌کند.

29 تیر 1392، نهادهای نظارت بر عملکرد قوه مجریه بعد از گذشت بیش از ۶ماه از صدور مصوبه هیات وزیران مبنی بر استخدام ۱۵۰۰نیروی جدید در نهاد ریاست‌جمهوری این مصوبه را به حالت تعلیق درآوردند.

29 تیر  1393، سیدتقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در جمع تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی با اعلام  این موضوع که سازمان تامین اجتماعی ۶۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد گفت: گام‌های مثبتی برای پرداخت بدهی سازمان تامین اجتماعی توسط دولت برداشته شده و برخلاف سال‌های گذشته تلاش می‌کنیم که اموال این سازمان دچار دست‌اندازی نشود، تلاش ما برای حفظ و حراست از اموال بیمه‌شدگان تامین اجتماعی است.

29 تیر 1395، علی رستگار، مدیرعامل معزول بانک ملت با دستور مراجع قضایی و توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شد. پس از مدت‌ها کار شناسایی و اطلاعاتی یک شبکه فساد بانکی در کشور کشف شد که رستگار، مدیرعامل معزول بانک ملت یکی از اعضای این باند است. رستگار یکی از مدیرانی بود که در جریان افشای حقوق‌های نجومی مدیران دولتی و بانکی از سمت خود استعفا کرده بود.

29 تیر 1398، به نقل از تریدینگ اکونومیکس، تا پایان ماه می ‌نرخ بیکاری انگلیس به ۳.۸ درصد کاهش پیدا کرد که پایین‌ترین نرخ بیکاری ثبت شده در این کشور در طول ۴۴ سال اخیر بود.

29 تیر 1399، علی فیروزی، رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب‌و‌کار وزارت اقتصاد با اشاره به مصوبات هیات مقررات‌زدایی از لغو انحصار مجوز تاسیس کارگزاری خبر داد. این هیات، سازمان بورس و اوراق بهادار را مکلف کرده است دستور‌العمل جدیدی درخصوص مجوز تاسیس و فعالیت کارگزاری در بورس تنظیم کند. بر این اساس امکان صدور مجوز برای متقاضیانی که شرایط و اهلیت لازم را دارند، فراهم می‌شود. براساس این دستور انحصار کارگزاری‌ها که پیش از این در اختیار ۱۰۸ کارگزاری بود، شکسته می‌شود.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل