بازدید 6038

پادشاه اردن فردا میهمان بایدن در کاخ سفید

ملک عبدالله دوم پادشاه اردن قرار است فردا دوشنبه به وقت محلی در واشنگتن میهمان جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید باشد.
کد خبر: ۱۰۶۴۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲ 18 July 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، او نخستین رهبر جهان عرب است که در کاخ سفید میهمان بایدن از زمان تصدی ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود.
پادشاه اردن را در این سفر، ولیعهد "حسین بن عبدالله دوم" و ملکه "رانیا عبدالله" همسر پادشاه اردن همراهی خواهند کرد.

تحلیلگران سیاسی، سفر پادشاه اردن را سفری تاریخی می‌دانند؛ سفری که چند ماه پس از کودتای نافرجام علیه او روی می‌دهد و بایدن حمایت قوی آمریکا از اردن را اعلام و بر اهمیت رهبری عبدالله دوم برای آمریکا و منطقه تاکید کرد.
مقامات اردن چهارم آوریل گذشته اعلام کردند که "حمزه بن الحسین" برادر ناتنی پادشاه و ولیعهد پیشین این کشور به همراه برخی افراد دیگر در کودتایی با هدف ایجاد بی ثباتی امنیتی و متزلزل کردن ثبات اردن دست داشتند.
به گزارش رسانه ها، دولت اردن در آغاز کودتا از میان ۲۰ نفری که به ظن تلاش برای کودتا در این کشور دستگیر شده‌اند، تنها اسامی "باسم عوض الله" و "شریف حسن بن زید" را اعلام کرد که ارتباط ویژه آنان با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، احتمال دخالت ریاض در این موضوع را تقویت کرده است.
شبکه الجزیره گزارش داده است دادگاه امنیت اردن پس از بررسی اتهامات "باسم عوض الله" رئیس دفتر سابق دربار پادشاهی اردن و "شریف حسن بن زید" از نزدیکان ولیعهد سابق این کشور، اعلام کرد که اتهامات آن‌ها در خصوص پرونده "فتنه" به اثبات رسید.
به گزارش خبرگزاری دولتی اردن "پترا"، هر یک از این افراد به ۱۵ سال زندان محکوم شده‌اند.
تارنمای آکسیوس نیز به نقل از خبرگزاری اردنی "عمون" در گزارشی نوشته است یک افسر سابق موساد به نام "روی شاپوشنیک"۴۱ ساله و مشاور وقت ایهود اولمرت پشت این کودتای نافرجام قرار داشته است.
به نوشته آکسیوس، شاپوشنیک با تاسیس یک شرکت خدماتی، به شرکتی وابسته به بنیانگذار بلک واتر که در حال آموزش سربازان عراقی در اردن بود، خدمات لجستیکی ارائه می‌داد و در آنجا از طریق یک دوست مشترک با شاهزاده حمزه ملاقات کرد.

مشارکت پایدار و راهبری میان آمریکا و اردن

کاخ سفید اعلام کرده است سفر پادشاه اردن به آمریکا بر مشارکت پایدار و راهبردی میان آمریکا و اردن تاکید خواهد کرد و این سفر فرصتی را برای بررسی بسیاری از چالش‌های خاورمیانه فراهم می‌کند و نقش محوری اردن در تقویت صلح و ثبات در منطقه را برجسته خواهد کرد.
به نوشته رسانه ها، بایدن به همکاری با پادشاه اردن برای تقویت همکاری دوجانبه در بسیاری از مسائل سیاسی، امنیتی و اقتصادی از جمله تقویت فرصت‌های اقتصادی برای آینده‌ای روشن در اردن امید دارد.
گفته می‌شود، پادشاه اردن در این سفر علاوه بر دیدار با مسوولان کاخ سفید با روسای کنگره و سنا دیدار و گفتگو خواهد کرد.

تاکید بر بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و موضوع فلسطین

به گزارش میدل ایست نیوز از خبرگزاری اردنی عمون، پادشاه اردن قصد دارد در دیدار روز ۱۹ ژوییه ۲۰۲۱ با بایدن راه‌های حل سیاسی بحران سوریه، بازگرداندن این کشور به جهان عرب و همچنین قانون قیصر (سزار) و پیامد‌های مخرب آن بر سوریه و اردن را بررسی کند.
منابع رسانه‌ای می‌گویند پادشاه اردن معتقد است سوریه باید به دامن منطقه و جهان عرب بازگردد.
گفته می‌شود موضوع فلسطین از دیگر محور‌های گفتگو‌های ملک عبدالله دوم و بایدن خواهد بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر