بازدید 10392
۶
تداوم جنجال سازی منع پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیر مرتبط

پذیرش اشتباه و عقبگرد نه؛ وزارت علوم فرار به جلو و خلق فرمول جدید را ترجیح می‌دهد!

مشخص شد که وزارت علوم بر خلاف رویه‌های قانونی عمل کرده و نامه‌ای که به دانشگاه‌ها ارسال کرده، بدون دریافت تایید شورای سنجش و پذیرش است و در اصل مصوبه‌ای در این خصوص وجود ندارد! داستانی عجیب که اگر فکر می‌کنید، پایان بخش ماجرا بود، سخت در اشتباهید، چون صبح امروز خبری در خصوص لغو این مصوبه مخابره و ساعاتی بعد، ماجرا وارد فاز دیگری شد!
کد خبر: ۱۰۶۳۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶ 12 July 2021
تابناک اجتماعیبه فاصله کمتر از یک روز از رسانه‌ای شدن مصوبه ممنوعیت پذیرش از رشته‌های غیرمرتبط در مقطع کارشناسی ارشد، حالا اخبار ضد و نقیضی درباره لغو این مصوبه منتشر می‌شود که نشان می‌دهد، آموزش عالی در کشورمان تا چه اندازه از مسیر اصلی اش منحرف شده است.

به گزارش «تابناک»؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت دوزادهم که از جمله وزارت خانه‌های عجیب دولت بوده است، در واپسین روز‌های کاری خود، همه تلاشش را برای قرار گرفتن در کانون توجه‌ها به کار گرفته است؛ این را می‌شود از مصوبه‌ای دریافت که روز گذشته رسانه‌ای شد و حکایت از ممنوعیت پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط داشت.

بر اساس این مصوبه که در نامه از وزارت علوم به دانشگاه ابلاغ شده، تاکید شده که شورای سنجش و پذیرش کشور تصویب کرده از سال ۱۴۰۱، سنجش و پذیرش داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد فقط از بین دانش‌آموختگان دوره کارشناسی رشته‌های مرتبط امکان‌پذیر خواهد بود چراکه به تاکید قانون گذار، پذیرش از رشته‌های غیرمرتبط «آسیب‌های زیادی به کیفیت آموزش عالی وارد ساخته‌ است.»

قابل حدس بود که این مصوبه واکنش‌هایی به دنبال خواهد داشت و همین گونه هم شد، تا جایی که در کمتر از چند ساعت، اعتراض‌ها به آن در شبکه‌های اجتماعی بالا گرفت و سازمان سنجش آموزش کشور را هم مجاب به واکنش کرد تا سخنگوی این سازمان بگوید: «فعلا تا زمانی که این مصوبه در شورای سنجش و پذیرش، بررسی و تصویب نشود، قابل اجرا نیست.»

فاطمه زرین‌آمیزی در ادامه با تاکید بر مصوب نشدن این تصمیم در شورای یاد شده، گفت: «مصوبه این بوده است که معاونت آموزشی وزارت علوم برای سنوات آینده رشته‌های امتحانی مرتبط با هر مجموعه امتحانی را در قالب گروه‌های آموزشی بررسی و ارتباط رشته را برای هر رشته امتحانی (نه رشته گرایش) تعیین کرده و برای بررسی و طرح در جلسات آتی شورا ارائه کند. قرار بود این موضوع پس از تصویب شورای سنجش و پذیرش، به دانشجو اطلاع رسانی شود.»
 
پذیرش اشتباه و عقبگرد نه؛ وزارت علوم فرار به جلو و خلق فرمول جدید را ترجیح می‌دهد!

بدین ترتیب مشخص شد که وزارت علوم بر خلاف رویه‌های قانونی عمل کرده و نامه‌ای که به دانشگاه‌ها ارسال کرده، بدون دریافت تایید شورای سنجش و پذیرش است و در اصل مصوبه‌ای در این خصوص وجود ندارد! داستانی عجیب که اگر فکر می‌کنید پایان بخش ماجرا بود، سخت در اشتباهید، چون صبح امروز خبری در خصوص لغو این مصوبه مخابره و ساعاتی بعد، ماجرا وارد فاز دیگری شد!

صبح امروز خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها رفت که حکایت از لغو مصوبه جنجالی داشت. خبری به نقل از محمدرضا آهنچیان، مدیرکل برنامه‌ریزی آموزش عالی که تاکید کرده: «بر اساس مصوبه هفدهمین جلسه «شورای سنجش و پذیرش دانشجو»، آزمون کارشناسی ارشد به روال سال‌های گذشته انجام می‌شود و تصمیم‌گیری درباره تغییر در رشته‌های مرتبط برای داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد، به انجام مطالعات و بررسی‌های بیشتر، موکول شده است.»

نکته قابل تامل در این میان، تاکید آهنچیان بر این نکته اساسی است که مجموعه تحت امرش «مرجع تصمیم‌گیری درباره آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها نیست»، در حالی که شروع این جنجال، نامه‌ای بوده که با امضای وی برای دانشگاه‌ها ارسال  و در آن تاکید شده بود که پذیرش دانشجو از رشته‌های غیرمرتبط، لغو شده، چون «آسیب‌های زیادی را به کیفیت آموزش عالی وارد ساخته‌است»!

اما بشنوید از ادامه ماجرا که با ورود علی خاکی‌صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم و در ساعات اخیر رقم خورده و بر اساس اظهار نظر این مقام عالی رتبه وزارت علوم، منع تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های غیرمرتبط، «در ادامه و تبیین مواد مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در سال ۹۷ بوده و براساس آن حوزه معاونت آموزشی را موظف کرده است ارتباط بین رشته‌ها در کارشناسی و کارشناسی ارشد را روشن کند.»

نظریه‌ای متفاوت که وی در ادامه این گونه تشریحش می‌کند: «این مصوبه می‌تواند بند‌های مختلفی در اجرا داشته باشد. به طور مثال اینکه ارتباط موضوعی بین رشته‌ها چیست و یا به چه صورت تعریف می‌شود، نیاز به یک تبیین تخصصی دارد ... باید این مصوبه طوری اجرا شود که ضمن اینکه آزادی عمل دانشجو در انتخاب رشته حفظ شود، چارچوبی را که این تغییر رشته در آن مجاز است نیز رعایت شود. این موضوع، همان بحث ارتباط بین مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است که برای هر رشته‌ای نیاز به یک کار تخصصی، دقیق و سنگین دارد.»

اظهارنظری که نشان می‌دهد وزارت علوم دولت دوازدهم در واپسین روز‌های عمر کاری اش، به دنبال خلق فرمولی جدید برای ورود دانشجویان به مقطع کارشناسی ارشد است؛ به این صورت که نه منع ورود به رشته‌های غیرمرتبط باشد و نه مجاز بودن این اقدام، بلکه در برخی رشته‌ها بشود تغییر رشته داد و در بعضی رشته‌ها نشود! فرمولی که ظاهرا در نتیجه اعتراض‌ها به نامه نگاری خلاف قاعده و بدون تصویب در شورای سنجش و آموزش، به فکر خلقش افتاده‌اند! راهی که ظاهرا برای مدیران این وزارت طی کردنش ساده‌تر از پذیرش اشتباه و عذرخواهی است!
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۶
برا اینه بعضی اساتید پر نفوذ در بعضی رشته ها که در مقطع ارشد تقریبا خالی میشن و کم ثبت نام میکنن یک مقدار از دریافتی هاشون کم شده
ملاک اعتراض در فضای مجازی نیست تصمیم اگر درست هست باید اجرایی بشه
هر کس یه لیسانس میگیره ارشد می‌ره حقوق یا مدیریت میخونه
اگر به آزمونهای استخدامی دولت در سالهای اخیر مراجعه کنید می بینید که متاسفانه در اکثر موارد، برای کارشناسی ارشد نوشته بودند رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد باید یکی باشد و به این ترتیب بسیاری از جوانها را از حق قانونی محروم میکردند.
شلوغش می کنید. پذیرش دانشجو ارشد با هر نوع مدرک کارشناسی دلخواه منطقی نیست. خصوصا با توجه به اینکه کنکور ارشد در کشور ما اساسا غربال مناسبی نیست و خطا زیاد دارد. مدرک کارشناسی دلخواه اگر در ترکیب با پذیرش مبتنی بر رزومه باشد قابل اجرا است اما در ترکیب با کنکور مضرات زیادی دارد.
حدود بیست سال پیش این روش بسیار اشتباه آغاز شد.
این که هر کس با لطف موسسات مافیایی کنکور از انسانی بیاید ذر رشته های فنی ارشد بخواند و درس های کارشناسی را پاس نکند کاملا اشتباه هست. همین افراد بعدا در نظام مهندسی شرکت می کنند و مجوز طراحی سازه یا تاسیسات برفی و مکانیکی می گیرند و بدون صلاحیت ساختمان هایی طراحی می کنند که ایراد دارد. در سایر بخش ها هم ورود می کنند و طرح های اشتباه می دهند.
در رشته های پزشکی هم بازی با جان مردم است.
این قانون خیلی زودتر از این ها باید جلویش گرفته می شد. الان هم خیلی دیره!!!
ای کاش مشکل فقط همین بود سازمان اموزش عالی مدرک کارشناسی افرادی رامورد تایید قرارداده اندکه این افرادحتی به اندازه یک بچه محصل دبستانی هم سوادندارند قدرمسلم دیپلم خودرا باسفارش خودی ها گرفته وکیلویی توانستند مدرک کارشناسی اشد وحتی دکترا بگیرند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان