بازدید 38798
تابناک اقتصادی بررسی کرد

بی تدبیری دولت تمامی ندارد؛ پس از کشتار جوجه ها، نوبت به گاو‌های باردار رسید!

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران درباره کشتار دام‌های آبستن گفت: این خطر بزرگی برای کشور خواهد داشت، چون پایه‌های ژنتیکی که برای آن‌ها سال‌ها زحمت کشیده شده است به کشتارگاه سپرده می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۵۹۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲ 23 June 2021
بی تدبیری دولت تمامی ندارد؛ پس از کشتار جوجه ها، نوبت به گاوهای باردار رسید!
این روز‌ها دوباره موضوع نهاده‌های دامی در رسانه‌ها مطرح شده است و دامداران از نبود نهاده ها، قیمت بالا و قاچاق آن‌ها به آن سوی مرز‌ها سخن می‌گویند. این مساله موجب شده تا دامداران اعتراضاتی را به وضع موجود داشته باشند و حتی روز گذشته اعلام شد، به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی، تصمیم بر آن شده است تا قیمت شیرخام حدود ۴۲ درصد افزایش یابد.

به گزارش تابناک اقتصادی، همچنین به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی و کمبود این نهاده‌ها، خبر‌های ناراحت کننده‌ای از بازار دام به گوش رسید و مجتبی عالی، رییس اتحادیه سرارسری دامداران روز گذشته، یکم تیر ۱۴۰۰ در مصاحبه‌ای گفت: با توجه به خشکسالی و نبود برنامه‌ریزی مسئولین، گاو‌های باردار به دلیل کمبود خوراک دام راهی کشتارگاه می‌شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، از ابتدای فروردین تا اواسط اردیبهشت امسال، واردات پنج کالای اساسی از جمله کنجاله سویا، جو و ذرت که خوراک دام به حساب می‌آیند، به لحاظ وزنی ۵۳ درصد و به لحاظ ارزشی ۲۲ درصد کاهش داشته است.

این نبود یا کمبود نهاده‌های دامی در حالی است که از فروردین ماه سال جاری، مسئولیت ثبت سفارش نهاده‌های دامی به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شد.
 
محمدصادق مفتح، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در ۲۲ فروردین ماه سال جاری در این باره اظهار داشت: بر اساس تصمیمات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، مسئولیت و اختیار ثبت سفارش، تعیین اولویت و تخصیص ارز نهاده‌های دام، طیور و کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شد.
 
وی افزود: بنا بر مصوبه ستاد اقتصادی دولت، تمامی امور مربوط به ثبت سفارش، تعیین اولویت، نوع و مقدار، تخصیص و تأمین ارز از بانک مرکزی مربوط به نهاده‌های دام و طیور و نهاده‌های کشاورزی (ذرت، کنجاله، علوفه و …) از وظایف وزارت صمت منفک و به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شده است. مفتح گفت: به منظور حصول اطمینان ناشی از تأمین مکفی و به موقع و متناسب نهاده‌های مورد نیاز کشور به وزارت جهاد کشاورزی اجازه داده شد تا در شرایط خاص برای واردات نهاده‌ها در چارچوب برنامه زمانی مورد نیاز و بر اساس ابلاغیه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت،  با ارز حاصل از صادرات بخش کشاورزی یا اشخاص ثبت سفارش کند.

سید احمد مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در این باره گفت: متاسفانه میزان نهاده‌ها در سال جاری به دلیل خشکسالی به شدت کاهش یافته است. به همین دلیل، قیمت‌ها افزایش یافته است و به عنوان مثال قیمت کاه و کلش که در سال گذشته کیلویی ۸۰۰ تومان بود، با رشد ۵ برابری در سال جاری به کیلویی ۴ هزار تومان افزایش یافته است.
گفتنی است با توجه به تصاویر منتشر شده و نهاد‌های مربوطه، باید صحت و سقم آن را مشخص کنند. البته بخشی از این کاه و کلوش هم به کشور‌هایی مانند عراق قاچاق می‌شود.

وی افزود: به هر حال به نظر من بیشتر این کمبود نهاده‌های دامی به دلیل خشکسالی است، چون ذرت علوفه‌ای و یونجه خشک هم در مقایسه با سال گذشته افزایش قیمت داشته اند. یونجه کیلو ۲۵۰۰ تومان سال گذشته، هم اکنون کیلویی ۵۸۰۰ تومان می‌باشد و یا ذرت علوفه‌ای که کیلویی ۶۰۰ تومان بود در حال حاضر کیلویی ۱۸۰۰ تومان می‌باشد.

مقدسی گفت: این افزایش قیمت نهاده‌های دامی موجب شده است تا قیمت تمام شده شیر و گوشت بسیار افزایش یابد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران درباره افزایش قیمت شیر گفت: سه ماه است، ما برای این مساله نامه نگاری‌هایی کردیم که سرانجام دو روز پیش توانستیم مجوز این افزایش قیمت را از ستاد تنظیم بازار بگیریم. قرار است این افزایش قیمت شیر هم ابلاغ شود و قیمت شیر درب گاوداری‌ها با چربی ۰.۱ افزایش یا کاهش ۸۰ تومانی به ۶۴۰۰ تومان افزایش یابد.

وی ادامه داد: تنها ۶۰ درصد غذای دام در داخل تولید می‌شود که شامل کاه، یونجه، ذرت و علوفه است. وقتی قیمت غذای دام افزایش می‌یابد و حتی تهیه آن باز هم در این شرایط افزایش قیمت، سخت است، در نتیجه باعث می‌شود که متاسفانه تعداد دام‌های زیادی کشتار شود. طبق آمار‌های مرکز آمار ایران، میزان افزایش در کشتار دام سبک و سنگین به ترتیب حدود ۷۰ و ۸۴ درصد بوده است. این ارقام یعنی فاجعه و اگر مسئولین فکری به حال این صنعت نکنند، قطعا بدانید که ما ظرف آینده‌ای نه چندان دور شاهد نابودی صنعت شیر و گوشت کشور خواهیم بود.

وی درباره کشتار دام‌های آبستن هم گفت: بله طبیعتاً وقتی که وضع به این شکل باشد، دام‌های آبستن هم راهی کشتارگاه‌ها خواهند شد. این خطر بزرگی برای کشور خواهد داشت، چون پایه‌های ژنتیکی که برای آن‌ها سال‌ها زحمت کشیده شده است به کشتارگاه سپرده می‌شوند؛ چرا؟ چون تولید اقتصادی نیست و دامدار بناچار دام مولد را هم به کشتارگاه می‌سپارد.

مقدسی درباره سامانه بازارگاه هم گفت: این سامانه تنها سه قلم نهاده جو، ذرت و سویا را به دام صنعتی شیری می‌دهند و آن هم توزیعش هر ماه ده تا ۱۵ روز به تاخیر می‌افتد. در بخش پرواربندی توزیع بسیار کم بوده و می‌توان گفت که اصلا نبوده است. در بخش دام‌های سبک و روستایی هم اصلا توزیع وجود نداشته است. واقعیت این است که نهاده‌ها به داخل کشور می‌آید، اما ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد که بانک مرکزی تخصیص دهد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران درباره قاچاق کاه به کشور‌های اطراف هم گفت: وقتی که قیمت بالاتر می‌رود، همه چیز امکان پذیر است. مقدسی اظهار داشت: ما با موجود زنده سروکار داریم و به عبارت بهتر ماشین تولید ما موجود زنده است و این طور نیست که به دلیل نبود مواد اولیه بتوانیم آن را خاموش کنیم! مجبوریم به دلیل تلف نشدن دام، آن را بکشیم. خواهشم این است که مسئولین ستاد تنظیم بازار به این مساله توجه ویژه‌ای داشته باشند.

مقدسی درباره وضعیت تولید گوشت و شیر هم گفت: هم اکنون وضعیت تولید شیر و گوشت خوب است، اما بنا به دلایلی که عرض کردم به مخاطره خواهد افتاد. در حال حاضر نیاز ۸۵ میلیون جمعیت کشور را تامین کرده ایم و حتی به صادرکننده تبدیل شده ایم، اما اجازه داده نمی‌شود که دام را صادر کنیم. برای صادرات شیرخشک تعرفه بالایی گذاشته و صادرات کره را ممنوع کرده اند و این بسته بودن درب‌ها برای صادرات باعث از بین رفتن خواهد شد.

این فعال حوزه دام درباره قیمت گوشت نیز گفت: قیمت تمام شده گوشت هر کیلو دام سنگین زنده برای تولیدکننده هم اکنون ۵۷ هزار تومان می‌باشد و متاسفانه حداکثر ۴۶ هزار تومان از ما می‌خرند.
 
وی درباره قیمت شیر هم اظهار داشت: امیدواریم هر چه زودتر این قیمت جدید شیر را ابلاغ کنند، چون دامداران در حال از بین رفتن هستند. مقدسی گفت: با قیمت‌های دو هفته پیش که ما ارائه دادیم، قیمت تمام شده شیر ۶۰۶۰ تومان بود و با ده درصد سود قیمت پیشنهادی ما درب دامداری ۶۶۰۰ تومان بود. ولی قیمت تمام شده شیر برای گاودار هم اکنون ۶۲۰۰ تومان شده است. قیمت مصوب هر کیلو شیر هم اکنون ۶۴۰۰ تومان اعلام شده است.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۲
بی کفایتی را می رساند. باید خون گریست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
باید واقعیتها را ببینیم. مشکل بی کفایتی نیست. مشکل از اینجا ناشی میشود که دولت برای راضی نگهداشتن طبقه متوسط و شهرنشین قیمت فراورده های دامی را با بستن مرزها و کنترلهای قیمتی ثابت نگه می دارد درحالیکه امکان پایین نگهداشتن قیمت غذای دام به دلیل قاچاق و فساد و قواعد اقتصادی نه در ایران و نه در هیچ جای دنیا وجود ندارد. وقتی دامدار مجبور است غذای دام را با قیمت بازار ازاد خریداری نماید ولی به دلیل کنترلهای دولتی امکان فروش فراورده به قیمت واقعی وجود نداشته باشد دامداری به صرفه نبوده و دامدار مجبور به کشتار حیوانات می شود. چند سال بعد هم حتی اگر قیمتها به صصرفه هم باشند دیگر گاو مولد در کشور نخواهیم داشت که زاد و ولد کند چون اکثر انها کشتار شده اند.
کلا ما در ایران سالهاستکه تقاص راضی نهداشتن طبقه شهری و کارمند و متوسط را می دهیم و این قصه پایانی ندارد
کم کم به خوردن علف بیابان هم خواهیم رسید
مگر غیر از این است که کره شمالی علف می خورند !!
حالا ما تا اونها خیلی فاصله نداریم !!!!!
یعنی این چند روز باقیمانده از عمر دولت رو کمر همت بستن از هرجا که رد میشن تیر خلاصی رو بزنن برن
شما یک کار را برای نمونه نشان دهید که در این کشور درست انجام می شود ...
نمونه بارز مدیریت فشل آقایون در طول این سالها. خدایا ما چرا گیر اینا افتادیم؟
واقعا آدم نمیدونه از این حجم بی کفایتی چی باید بگه. هرروز یه بلایی سرمون میارین. هنوز صف مرغ جمع نشده باید بریم توو صف گوشت. عمر و جوونی ما رو از بین بردین
هر دولتی هم می بود همین افتضاحات وجود داشت.
طبیعت انتقامش رو از کشتن گاو باردار می گیره این ظلم و ستم به جانوران تا کجا ادامه خواهد داشت
انسان خودخواه و زیاده خواه باعث نابودی کل زمین خواهد شد
اگر من‌در راس کشور بودم، تمامی کسانی که دنبال قیمت گزاری دستوری و دخالت در مکانیزم بازار با رویه های قرون وسطایی تعزیراتی و قیمت گزاری رانتی یارانه ای هستند، مجازات می کردم تا دیگر کسی برای رای جمع کردن دنبال پوپولیسم نرود
یعنی دولت با این تحریم های بی اثر حتی در رد و بدل کردن پول که در وین هم بیخودی مشغول چانه زنی هستند و بیخودی وقت مردم را هدر میدهند و خودبخود با یک اجی مجی می تونه خوراک دام وارد کنه و هیچ مشکلی در تامین خوراک دام وجود نداره (حتی همان چهل درصد) اصلا هم تصویب اف ای تی اف ربطی به این چیزا نداره ضمنا یونجه کار و ذرت کار قیمت هایشان را چند برابر کردند
مملکتی که همه چیزش در اختیار مافیا قرار گرفته است .
وقتی داریم گوشت رو به قیمت ارز آزاد و معادل قیمت اون در اروپا و آمریکا و حتی گرانتر میخریم چرا باید به دامدار دلار 4200 تومنی بدن؟ این هم بهانه مافیای ارز دولتی هست. قیمت گوشت حدود 5 دلار هست که با دلار 24 هزار تومنی میشه 120 هزار تومن. الان تو بازار از این هم گرونتره. اگر دامدار نهاده را با ارز 4200 تومنی میگیره پس باید گوشت هم با همون ارز بفروشه یعنی کیلویی 21 هزار تومن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
قیمت گوشت در امریکا بالای 12 دلاره عزیزم نه 5 دلار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
دو روز دیگر همان ۱۲۰ هزار تومانی هم پیدا نمیکنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
شرم آوره. من خودم گاودارم. و کل زندگیم داره نابود میشه.
ما انسانها اگر انسانیت د اشتیم این همه بلا سرمون نمی اومد. همه مشکلاتمون سزای ظلم های خود ماست.
پاسخ ها
محسن
| Belgium |
۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
خدا هر کس را اندازه لیاقتش بهش می دهد
از یک منظر ما دو نوع تفکر داریم تفکر معمولی و تفکر اهرمی
در تفکر معمولی گندم با استفاده از داس برداشت می شود و یا در قیمت گذاری کالاها و خدمات هر سال با توجه به تورم قیمت گذاری بررسی و تجدید نظر می شود که غالباً هیچ کس هم راضی نیست (نه مردم و نه فروشنده و نه تولید کننده و ...)
اما در تفکر اهرمی گندم با استفاده از کمباین برداشت و دانه آن جدا و کاه آن بسته بندی می شود و در نظام قیمت گذاری هم ارزش محصول و یا خدمت و یا درآمدها و یا هزینه ها به یک چیزی گره زده می شود که همیشه با ارزش و در طول زمان دچار افت و خیز نمی شود تا همواره یک توازن و آرامش در امور اقتصادی برقرار باشد و نیاز به دوباره کاری و تشکیل شوراهای بی مصرف برای بررسی و کنترل و نظارت نباشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
یک تفکر نوع سوم هم داریم که قیمت را عرضه و تقاضا تعیین میکند و دولت دخالتی در ان نمی کند
مسولین یه فکری به حال دامداران بکنید دامدار چه گناهی کرده چراباید تولید کننده تو ایران ایقدر ضرر بکند تورو به خدا نگاه مردم بکنید ببینید چه مشکلی دارند
سالی چند بار ؟
شما فقط از جنبه اقتصادی نوشتی. ولی ذبح یک موجود زنده باردار یک جنایت است در حق آن زبان بسته ها. وجدانتون کجاست؟
بخدا من دامدارم وضیتم خوبه خدارا شکر مریص نیستم ولا تا حلا مرده بودم واز بابت وضیت دامهایم نمی گم والا بدحالتان می کند
حالا که میگید چاره نیست و آخر به کشتنشان ختم میشه حداقل قبلش ردشون کنید برند
ما روستایی ها از خدامونه حداقل یکی دوتا گاوی گوسفندی داشته باشیم
لااقل بیایید بدید به ما خب
سلام ما که خوراک دام باکشت ذرت علوفه تولید میکنیم هیچ اهمیتی بهمون نمیدهند میگن کشت استراتژیک کل زا است
بی کفایتی مدیران دولت
بدبخت تر ازدامدارنجور توی ایران.........
هی دولت دولت نکنیدکلا مملکت روهواست!
حالا دولت کجا کار معلوم نیست
چرا برخی تصمیم گرفتند ایران را ویران کنند
این دولت فقط در فکر بدبخت کردن مردمه
همین دیروز خبری داشتید که افزایش قیمت لبنیات تکذیب ویا ممنوع شد.چرا کسی به این فکر نمیکند که اقتصاد با دستور وبخشنامه عمل نمیکند بلکه فقط وفقط تابع قانون عرضه وتقاضا در شرایط رقابت سالم وبدون رانت است.مگر میشود قیمت تولید بالا برود وقمت محصول ثابت بماند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
بله وقتی هم پولی باشه برای چیزهای که قطعا به خارج وابسته ایم مانند علوفه .
روزهای بدتر از این در راه است
چقدر خوب میشه همه توبه کنیم وبه کمک ایران بیایم به امید خدا دشمن ناتوانه وبه گل مینشینه.
ذبح گاو باردار؟ یعنی این قدر بی رحم شدیم؟ اون از دفن جوجه های زبون بسته این هم این گاوها..این همه بلا سرمون میاد عبرت نمی گیرید؟؟
علت این است با پایان کار دولت با سلام و صلوات همه می روند پی کار خود و هیچکس پاسخگوی عملکردش نیست و ترسی هم ندارند در حالی که باید افراد بدانند اگر پستی را قبول می کنند باید تا پایان پاسخگوباشند
کاملا کشور را به حال خود رها کردن. این خبر را من چند روز پیش، قبل از رسانه ای شدن در یکی از مناطق کشاورزی آذربایجان شرقی شنیدم میگفتند چند وقت دیگه اصلا لبنیات هم پیدا نخواهد شد
پدرخانمم ۵۰ ساله دامداره امسال برای اولین بار تمام گاوهاشو فروخت و دامداریشو تعطیل کرد علت هم پیدا نشدن کارگر و گرانتر بودن هزینه تولید شیر نسبت به قیمت خرید. پدرم هم امسال زمین گندمش را نکاشت به دلیل اینکه قیمت خرید گندم کفایت هزینه و زحمات کشت آن را نمیکند. با این وضعیت آینده تیره و تاری برای این مملکت متصورم.
بی تدبیری دولت تمامی ندارد؛ پس از کشتار جوجه ها، نوبت به گاو‌های باردار رسید! :
چطوری 30 هزار تن پرتقال را فراموش کردید!! میدانید 30 هزار تن پرتقال چه پولی در جیب عاملانش ریخته و آب از آب هم تکان نخورد. نکته جلب است که مقصد نهایی این پولهای باد آورده کشورهای است که مسئولین ایران را فاسد میپندارد(یعنی غرب و بخصوص کانادا). وقتی آقای رئیسی از تعارض در منافع در موقع تصمیم گیری صحبت میکند یعنی این. وقتی دولت ریش و قیچی را دست اتحادیه و اصناف میسپارد، شما نمیتوانید نتیجه ای بهتر این بدست آورید. چطر ممکن است که چاقو دستۀ خود را ببرد.
این دو ماه باقی ماند را هم اخرین جوج ها تنو بزنید بزودی علف خواری شروع می شود
با سلام بخدا قسم این مسئولین دارند هم خیانت به دامدار و کشاورز و کسای که وابسته به این شغل هستند وحتی دراینده به مردم می کنند که تولید کننده که خوراک مردم را تولید می کنند زمین بخورند تا دچار قحطی خوراک شوند چرا همه چیز 10الی15برابر شود ولی گندم گوشت و غیر باید قطر چکانی بالا برود بدبخت شدند ولا بلا ندارند دیگر خرج کنند...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان