روز راحت وزیر نیرو در مجلس

وزیر نیرو امروز به مجلس آمد تا درباره تولید برق هسته‌ای و تامین آب شرب مناطق جنوب کشور توضیح دهد؛ توضیحاتی که نتیجه آن اقناع مشروط نمایندگان سوال کننده بود.
کد خبر: ۱۰۵۹۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵ 22 June 2021

وزیر نیرو امروز به مجلس آمد تا درباره تولید برق هسته‌ای و تامین آب شرب مناطق جنوب کشور توضیح دهد؛ توضیحاتی که نتیجه آن اقناع مشروط نمایندگان سوال کننده بود.

به گزارش «تابناک»؛ جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی با بررسی دو سوال از رضا اردکانیان، وزیر نیرو آغاز شد.

هادی بیگی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس نماینده ملایر درباره اقدامات انجام شده جهت تولید برق هسته‌ای پرسید و توضیح داد: مقام معظم رهبری از بیست سال گذشته، بر لزوم تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای نیاز تاکید داشتند، اما اقدامی صورت نگرفت.

او با اشاره به مشکلات نیروگاه اتمی بوشهر گفت: می‌توانستیم با صرفه‌جویی در مصرف گازوئیل مشکلات تامین سوخت نیروگاه اتمی بوشهر را حل کنیم که نه تنها این اتفاق رخ نداد که به این مجموعه بی توجهی شده، به گونه‌ای که زمان احداث فاز‌های بعدی آن به دلیل بدهی‌های بسیار نامعلوم هست؛ در این وضعیت به نظر می‌رسد برنامه‌هایی همچون احداث نیروگاه هسته‌ای با بهره‌گیری از توانمندی کشور‌ها و شرکت‌های خارجی صاحب فناوری، تربیت و نگهداشت و جانشین‌پروری نیروی انسانی متخصص و باصلاحیت، پیگیری موثر احداث نیروگاه اتمی کوچک و متوسط با اتکا به توانمندی داخلی، رصد فناوری تولید برق هسته‌ای و تحقق برای به کارگیری فناوری‌های مناسب با شرایط کشور و استفاده برای آب شیرین‌کن هم در حد آرزوست.

بیگی نژاد به عنوان یک راهکار پیشنهاد تشکیل جلسه‌ای با حضور وزرای نفت و نیرو و رییس سازمان انرژی اتمی با حضور نیکزاد نایب رییس مجلس را داد تا به یک راهکار برای حل مشکل تولید برق هسته‌ای دست یافته شود، پیشنهادی که با استقبال وزیر نیرو و نیکزاد مواجه شد و قرار شد این جلسه هفته آینده تشکیل شود.

با اقناع مشروط بیگی نژاد از توضیحات وزیر نیرو، نوبت به طرح سوال معین الدین سعیدی نماینده چابهار رسید که گفت: وزارت نیرو باید بر اساس ماده ۳۶ قانون برنامه ششم توسعه آب مناسب را برای مناطق همجوار با دریای عمان و خلیج فارس از طریق آب شیرین کن را از طریق انتقال فناوری توسط شرکت‌های داخلی تامین کند. در این وضعیت به پایان برنامه ششم توسعه نزدیک می‌شویم، اما هنوز مشکل تامین آب شرب استان سیستان و بلوچستان حل نشده است.

در پاسخ، اردکانیان بیان کرد که سیستان و بلوچستان دچار یک توسعه نیافتگی تاریخی است و باید تلاش بیشتری برای توسعه آن انجام شود؛ البته خوشبختانه با تلاش دولت، اجازات رهبری برای استفاده از منابع صندوق توسعه و همچنین راهکار‌هایی که مجلس در بودجه پیش بینی کرده، شاخص برخورداری این روستا‌ها رو به بهبود بوده و وضعیت دلگرم کننده است.

با توضیحات وزیر نیرو و قول نیکزاد نایب رییس مجلس، سعیدی نماینده چابهار از پاسخ‌های وزیر قانع شد؛ البته نیکزاد این را هم گفت که باید وزارت نیرو آب شرب مورد نیاز سیستان و بلوچستان را با اجرای عملیات ویژه‌ای در کوتاه‌ترین زمان ممکن تأمین کند.

علاوه بر طرح سوال از وزیر نیرو، گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در مورد بررسی نحوه اجرای قانون «اصلاح قانون صدور چک» نیز مورد رسیدگی قرار گرفت؛ علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ در توضیح این گزارش گفت: «بانک مرکزی باید با ایجاد رویه واحد در میان بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، براساس درخواست اشخاص حقوقی و با مسئولیت و رضایت آنان سطح دسترسی مشخصی را برای ثبت اطلاعات برگه چک، انتقال و تایید آن در نظر گیرد، زیرا طبق رصد‌های میدانی صورت گرفته، در حال حاضر تخلفات متعددی برای رفع سوء اثر چک‌های برگشتی به صورت غیرقانونی انجام می‌شود.»

همچنین ایرادات شورای نگهبان در طرح جهش تولید و تامین مسکن برطرف شد که به موجب مصوبه مجلس، مددجویان، معلولان، ایثارگران و رزمندگان معسر برای یک بار از پرداخت هزینه خدمات نظام مهندسی معاف می‌شوند.

ایراد شورای نگهبان در طرح برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه نیز برطرف شد؛ بنابراین، با اصلاح صورت گرفته، نحوه تحویل خوراک از جمله نفت خام و میعانات گازی به اشخاص حقیقی و حقوقی با سازوکار ضمانت بانکی یا اعتبار اسنادی تعیین تکلیف می‌شود.

طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول جهت تامین نظر شورای نگهبان هم اصلاح شد. طبق مصوبه مجلس، هر معامله‌ای که موضوع آن انتقال مالکیت یا انتقال حق انتفاع یا انتقال حق ارتفاق اموال غیر منقول ثبت شده باشد، باید در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسد.

البته در جریان بررسی این طرح، تعدادی از نمایندگان معتقد بودند که تصویب آن می‌تواند مشکلاتی نظیر توقف فعالیت برخی کسب و کار‌ها و ایجاد مشکلات برای مردم با ثبت رسمی معاملات به دنبال داشته باشد که در پاسخ موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس توضیح داد: این طرح از تشکیل بسیاری از پرونده‌ها در مراجع قضایی جلوگیری می‌کند، وجود پرونده‌های بسیاری در رابطه با عدم ثبت رسمی معاملات، یکی از معضلات اساسی کشور بوده که طرح رفع این مشکلات است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۶
جناب آقای اردکانیان
در دوماه پایانی خدمت خود، بصورت غیر حرفه ای و بدون پشتوانه قانونی، اقدام به شخم زدن ساختار شرکت مادر تخصصی بخش آب کشور یعنی شرکت مدیریت منابع آب ایران زده است. چنین ساختار غیر حرفه ای، می تواند ضمن ایجاد عواقب بسیار ناگوار در مدیریت منابع آب کشور و آنهم در شرایط حاد تغییرات اقلیمی، صدمات جدی به منابع و مدیریت آب کشور وارد نماید. با توجه به تغییر قریب الوقوع دولت، ضروری است دولت آینده در اسرع وقت و با اولویت، هر چه سریعتر ساختار وزارت نیرو وشرک مادر تخصصی آب را بازنگری و اصلاح نماید.
سیاسی کاری و سیاسی بازی و سیاه کاری جای صداقت و درستکاری را در ارگانهای مملکت را فرا گرفته است. وزیری که مدت کوتاهی دیگر باید دفتر وزارت را به فرد دیگری آنهم از جناح رقیب واگذار کند برای چه به مجلس فراخوانده شده است. اگر این به اصطلاح نمایندگان اغنا نمی شدند مثلا چه می شد؟
جناب آقای اردکانیان
در دوماه پایانی خدمت خود، بصورت غیر حرفه ای و بدون پشتوانه قانونی، اقدام به شخم زدن ساختار شرکت مادر تخصصی بخش آب کشور یعنی شرکت مدیریت منابع آب ایران زده است. چنین ساختار غیر حرفه ای، می تواند ضمن ایجاد عواقب بسیار ناگوار در مدیریت منابع آب کشور و آنهم در شرایط حاد تغییرات اقلیمی، صدمات جدی به منابع و مدیریت آب کشور وشارد نماید. با توجه به تغییر قریب الوقوع دولت، ضروری است دولت آینده در اسرع وقت و با اولویت، هر چه سریعتر ساختار وزارت نیرو وشرک مادر تخصصی آب را بازنگری و اصلاح نماید.
وزیری که از وقتی برگشته ایران در هتل اسپیناس اقامت کرده چجور حال محرومان سیستان و بلوچستان را می فهمه ؟!!!
آقای اردکانیان نتیجه این همه سال مدیریت شما در حوضه آب جز فاجعه برای کشور به بار نیاورده است!!! انتقال آب به استان خودتان یزد از حوضه آب ریز زاینده رود و کشت خیار در کویر و احداث کارخانه فولاد وسط کویر اردکان یزد !!! شاهکار شما در سد گتوند!!! و جابجایی محل احداث سد و حل شدن گنبدهای نمکی در آب!!! این سوابق مشعشع شما کافی است؟!!!
موضوع آب بزرگترین چالش کشور است.در مورد جلوگیری از حفر چاه های غیر مجاز چه اقدامی کرده اید؟!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر