بازدید 5246
اولویت‌های اول شورای ششم و مدیریت شهری آینده تهران؛

توسعه و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی در شبکه مترو

معاون اسبق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه باید بتوانیم حمل و نقل عمومی را به ظرفیت مطلوب برسانیم گفت: شبکه مترو تهران با طولی حدود 300 کیلومتر شرایط قابل قبولی دارد اما باز هم نیازمند توسعه خطوط مترو در شهر هستیم با این وجود در شبکه مترو باید اولویت اول را توسعه و افزایش ناوگان قرار دهیم.
کد خبر: ۱۰۵۸۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹ 16 June 2021

حمل و نقل

سید جعفر تشکری هاشمی کاندیدای ششمین دوره شورای شهر تهران با بیان این مطلب اظهار کرد: یکی از اولویت های اول شورای ششم و مدیریت شهری آینده تهران باید توسعه و افزایش واگن های مترو باشد و با کمک سازندگان داخلی نسبت به تامین کسری ناوگان مترو تهران اقدام شود . خوشبختانه چندین کارخانه واگن سازی در کشور داریم که یکی از آنها نیز متعلق به شهرداری تهران است و به راحتی با حمایت از تولید کنندگان داخلی می توانیم نسبت به تولید و تامین واگن مورد نیاز مترو تهران اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه ورود اتوبوس های جدید به ناوگان نیز باید از دیگر محورهای مورد توجه شورای ششم و شهرداری بعدی در پایتخت باشد گفت: باید وضعیت شبکه اتوبوسرانی نیز به طور جدی مورد توجه قرار گیرد، هم کسری ناوگان باید جبران شود و هم ناوگان فرسوده ی در اختیار بخش خصوصی و متعلق به خود شرکت واحد اتوبوسرانی باید نوسازی شود.

وی با تاکید بر اینکه باید به مشارکت مردم و سرمایه گذاری بخش خصوصی در آبادانی شهر اهمیت دهیم اظهار کرد: برای توسعه مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش حمل و نقل عمومی باید پشتیبانی های نرم افزاری و سخت افزاری را محقق کنیم و با تحقق اقدامات حمایتی مثل تامین وام بانکی، مشارکت بخش خصوصی را افزایش دهیم.

تشکری هاشمی در ادامه اظهار کرد: ما باید یک شبکه یکپارچه حمل و نقل عمومی در شهر داشته باشیم به گونه ای که مترو اتوبوسرانی و تاکسی در یک مدل یکپارچه قرار گیرند و مکمل یکدیگر باشند . در آن صورت می توانیم نقاط ضعف مان را شناسایی و رفع کنیم . در این میان یکی از انتظاراتی که از شورای ششم وشهرداری آینده وجود دارد این است که مدل یکپارچه حمل و نقل عمومی را که از قبل توسط متخصصان طراحی شده بود به روز رسانی کنند و این شبکه بتواند پاسخگو نیاز مردم باشد.

وی بیان اینکه هنگام تصویب طرح جامع حمل و نقل عمومی شهر تهران یکی از مهمترین موضوعات برایمان تبدیل تهران به شهری هوشمند و تحقق مدیریت ترافیک هوشمند بود گفت: برای تحقق این هدف باید زیر ساخت های لازم تدارک دیده می شد و ما باید به یک شبکه ی منسجم تبادل اطلاعات دست می یافتیم که در این راستای شبکه فیر نوری تقریبا در تمام معابر اصلی شهرایجاد شد به گونه ای که اگر قرار شد خدماتی ارایه شود در بستر فیبر نوری تحقق یابد .

وی افزود: همچنین شبکه ارتباط بی سیمی مورد استفاده قرار گرفت و بستر استفاده از اینترنت در بخش های مختلف مدیریت شهری محقق شد که اینها نقش مهمی در هوشمند سازی شهر داشتند.

معاون اسبق شهرداری تهران تصریح کرد: برای اینکه این شبکه اتوبوسرانی تهران را به شبکه ای هوشمند تبدیل کنیم ، اتوبوس ها باید به جی پی اس مجهز می شدند تا بتوانیم موقعیت اتوبوس ها را در لحظه رصد کنیم و موضوعات مهمی مانند کنترل سرفاصله ها،اطمینان از اینکه اتوبوس ها در تمام ایستگاه های توقف دارند، اطلاع رسانی زمان رسیدن اتوبوس به مسافران و ... را محقق کنیم.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به حمل و نقل هوشمند تنها تامین ناوگان مدرن و هوشمند کافی نیست گفت: بدون داشتن اطلاعات سالم نمی توانیم نیازهای واقعی شهر را شناسایی کنیم .باید با استفاده از سیستم های هوشمند بتوانیم اطلاعات مربوط به احجام ترافیک، رویکردهای ترافیکی، مبدا و مقصد سفرها و ... را به دست بیاوریم 

تشکری هاشمی خاطر نشان کرد: از طرفی با هوشمند سازی ناوگان حمل و نقل عمومی میتوانیم از اتلاف انرژی و وقت رانندگان ، همچنین استهلاک ناوگان جلوگیری کنیم . چنانچه اگر با کمک سیستم های هوشمند بتوانیم اطلاعات درستی از میزان مسافران در ساعت مختلف روز داشته باشیم می توانیم در زمانی که میزان تقاضای سفر و حجم تردد ها کمتر است با رعایت یک سرفاصله قابل قبول و محدود نسبت به اعزام ناوگان اقدام کنیم که هم سبب استهلاک بی جا و هم سختگی رانندگان نشویم لذا سیستم های هوشمند در کنار ناوگان سالم که انرژی مالکانش صرف خرابی و تعمیرات نشود می تواند مشکل گشا باشد.

راننده های مینی بوس هرچه در می آورند باید خرج تعمیرات خودرویشان کنند

تشکری هاشمی با تاکید براینکه رانندگان تاکسی ، اتوبوس ،مینی بوس ، آژانس ها و حتی رانندگان حوزه بارشرکا مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل هستند گفت: بدون همیاری این شرکا قادر به پاسخگویی به نیازهای شهر نیستیم لذا یکی از مهمترین برنامه های شورای آینده شهر تهران باید رسیدگی به مشکلات و درخواست های شرکا بخش حمل و نقل چه در بخش خصوصی چه عمومی باشد تا مشکلات آنها مرتفع شود.

وی خاطر نشان کرد:سال هاست که شبکه مینی بوسرانی شهر تهران نوسازی نشده است و متاسفانه هم مسافران در شرایط سختی هستند و هم مالک مینی بوس ها در عذاب و سختی. راننده مینی بوس ها حتی نمی توانند معاینه فنی بگیرند و هرچه در می آورند را باید صرف تعمیرات خودرو شان کنند .

وی تاکید کرد: نوسازی همه ناوگان حمل و نقل عمومی باید در شورای ششم و مدیریت شهری آینده در دستور کار قرار گیرد و به موازات نوسازی تاکسی ها و اتوبوس ها نوسازی ناوگان مبنی بوسرانی و خروج مینی بوس های فرسوده در دستور کار قرار گیرد.

باید کاری کنیم که بخش خصوصی دوباره جان بگیرد/ لزوم به کارگیری مدهای جدید حمل ونقلی مانند متروباس ها در تهران 

معاون اسبق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه گفت: بخش خصوصی از حمایت های حداقلی دولتی برخوردار بوده اند و با مشکلات زیادی دست به گریبانند ، باید امکانی را فراهم کنیم که بخش خصوصی بتواند دوباره جان بگیرد و مجددا با اطمینان وارد عرصه خدمات رسانی در شهر و حوزه حمل و نقل عمومی شود

وی با اشاره به اینکه باید مدهای جدید حمل و نقلی در شهر تهران به کارگیری شود گفت: چندین سال پیش ما اولین سری از متروباس ها (اتوبوس های چند کابین و پرظرفیت) را به شهر آوردیم ولی متاسفانه دیگر به دست فراموشی سپرده شدند . ما باید از تجربه دیگر کشورها بهره مند شویم . امروز تکنولوژی در حوزه حمل و نقل تغییرپیدا کرده و مثلا ال ار تی کمتر در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد . ما هم نمی گوییم این سیستم نباید اجرایی شود اما باید با کار کارشناسی برای هر معبر مشخص کنیم چه سیستم حمل و نقلی ای مناسب است و با شیوه های ارزان تر بتوانیم همان خدمات را به مردم ارایه دهیم.

4 محور برنامه های توسعه ای حوزه حمل و نقل

تشکری هاشمی اظهار کرد: آلودگی هوا، انضباط ترافیکی، افزایش ایمنی ، کاهش تصادفات چهار محور اصلی است که باید اساس برنامه های توسعه ای در حوزه حمل و نقل قرار گیرد و شورای ششم به طور جد به این موضوعات ورود پیدا کند و در بستر هوشمند سازی این محورهای مهم اجرایی شود.

وی در خصوص معضل آلودگی هوا گفت: ما هر سال صبر می کنیم تا پاییز شود و هوا دود آلود بعد می گوییم حالا چه کنیم مدارس و دانشگاه ها و ادرات را تعطیل کنیم. آدم های سبب آلودگی هوا نیستند آلودگی ناشی از وسایل نقلیه است که متاسفانه چاره اندیشی در موردشان انجام نداده ایم. خروج خودرو های آلاینده و به کارگیری وسایل نقلیه پاک مستلزم عزم ملی و هماهنگی بین مدیریت شهری، مجلس و دولت است که امیدوارم به این مطالبه مهم و اصلی مردم تهران به طور جد توجه شود.

تشکری تصریح کرد: استفاده از  انرژی های پاک نیز باید به طور جد در دستور کار قرار گیرد چراکه زمان استفاده از انرژی فسیلی به پایان رسیده و باید به سمت انرژی پاک برویم مثل انرژی خورشیدی.

وی افزود:از انرژی پاک می توانیم برای تمامی موضوعات خدماتی در شهر بهره مند شویم و به طور مثال المان های ترافیکیر را به سولار ها مجهز کرده و از انرژی خورشیدی بهره مند شویم .

حل معضل موتورسیکلت ها با سیاست های تشویقی و تخصیص بسته های حمایتی

معاون اسبق شهرداری تهران با تاکید براینکه شورای ششم شهر تهران و مدیریت شهری بعدی باید به موضوع موتورسیکلت ها ورود پیدا کنند گفت: باید به طور جد وارد مبحث موتورهای برقی و خوردوهای هیبریدی بشوم و شرایط را برای خروج موتورسیکلت ها و‌ خودروهای آلاینده و جایگزینی آنها فراهم کنیم.

وی با تاکید برای نکه  هیچ کاری با زور امکان پذیر نیست گفت : اقدامات سلبی مشکل گشا نیستند اگر می گوییم ورود موتورسیکلت های برقی و خودرو پاک یک ضرورت است این مهم تنها با سیاست های تشویقی و در نظر گرفتن بسته های حمایتی امکان پذیر است .

وی افزود: در مورد اقداماتی که انجام شده و اثر بخشی لازم را نداشته انرژی بیشتری نباید صرف کنیم و اگر لازم است برای داشتن حمل و نقل پاک سازوکارهای قانونی را اصلاح کنیم حتما برای تحقق این مهم باید اقدامات لازم را محقق کنیم.

تشکری تصریح کرد: چند سالی است که موضوعات مهم حوزه حمل و نقل مورد بی توجهی قرار گرفته که امیدواریم در شورای شهر ششم و مدیریت شهری بعدی نسبت به اصلاح و جبران کم کاری های صورت گرفته اقدامات لازم  صورت گیرد چون تا زمانی که مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی در سختی باشند و تا زمانی که خوردوی شخصی راحت تر و ارزان تر باشد نمی توانیم انتظار داشته باشیم مردم خودروی شخصی نیاورند.

وی همچنین در ادامه با بیان اینکه گله مندی ها از طرف رانندگان خودرو های حمل بار برای ورود به محدوده طرح ترافیک مطرح است گفت: ایجاد محدوده طرح برای این است که تنها کسانی که الزام دارند وارد این محدوده شوند بنابراین کسانی که وظیفه حمل کالاها مورد  نیاز مردم را دارند و همچنین وظیفه جابه جابی شهروندان را برعهده دارند الزام بیشتری برای ورودشان محدوده طرح وجود دارد و باید در اولویت باشند. تردد ارزان برای مسافران و بار باید از موضوعات مدنظر و مورد تایید شورای شهر باشد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل