مجلس به دنبال مقصر خاموشی‌های اخیر در کشور

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز به بررسی علل قطع مکرر برق در کشور پرداختند تا معلوم شود مقصر اصلی خاموشی‌ها کیست و برای مقابله با این شرایط چه باید کرد.
کد خبر: ۱۰۵۵۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸ 30 May 2021
مجلس به دنبال مقصر خاموشی‌های اخیر در کشور

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز به بررسی علل قطع مکرر برق در کشور پرداختند تا معلوم شود مقصر اصلی خاموشی‌ها کیست و برای مقابله با این شرایط چه باید کرد.

به گزارش تابناک، در چند روز اخیر قطعی گسترده برق در سراسر کشور گلایه و انتقادات بسیاری را متوجه وزارت نیرو کرده ، خاموشی هایی بدون اعلام قبلی و جدول زمان بندی که نتیجه آن چیزی جز متضرر شدن بسیاری از کارخانه ها و حتی خرابی وسایل برقی خانگی نبوده است.

با بالا گرفتن انتقادات به عملکرد وزارت نیرو، رضا اردکانیان وزیر نیرو به صحن علنی پارلمان دعوت شد تا درباره علت خاموشی های اخیر به نمایندگان مجلس شورای اسلامی توضیح دهد؛ اردکانیان «افزایش دما» و «تولید رمزارز» را دو علت اصلی خاموشی‌های اخیر عنوان کرد و گفت که براساس گزارش مراجع جهانی ۱۰ درصد انرژی مصرفی تولید رمزارزها مربوط به ایران است.

وزیر نیرو این را هم گفت که سال آبی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ که از اول مهرماه گذشته آغاز شده از خشک‌ترین سال‌ها در ۵۰ سال اخیر بوده ، حجم مفید مخازن سدهای دارای نیروگاه برق آبی نسبت به پارسال ۵۰ درصد کاهش یافته و این موجب کاهش ۳۵۰۰ مگاوات ظرفیت برق شده است. اتفاق دوم گرمای زودرس است که نتیجه آن استفاده زودتر دستگاه‌های سرمایشی است به نحوی که در روز ۲۹ اردیبهشت‌ماه سال جاری ما به اوج مصرف ۵۳ هزار و ۸۰۰ مگاوات رسیدیم در حالی که در سال گذشته این اوج مصرف در روز ۲۴ خردادماه و در سال‌های قبل در یکم و نهم تیرماه اتفاق افتاد.

وزیر نیرو از افزایش مصرف انرژی نسبت به سال گذشته گفت و افزود:عامل سوم و غافلگیر کننده، بحث رمزارزهاست. ۱۰ درصد انرژی مصرفی تولید رمزارزها در جهان مربوط به ایران است و این یعنی حداقل ۲۰۰۰ مگاوات صرف تولید رمزارز می‌شود در حالی که مطابق مصوبه هیات وزیران آن تعدادی که مجوز گرفته‌اند ۳۲۱ مگاوات بیشتر نیست.

البته نمایندگان مجلس نظر متفاوتی داشتند؛ مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، بی‌توجهی به احکام برنامه ششم توسعه و سوء مدیریت در حوزه انرژی را دلیل بروز مشکلاتی در تامین برق دانست؛رحیم زارع نماینده آباده نیز گفت: مجلس باید به موضوع نظام‌مند کردن تولید رمزارزها با استفاده از ماینرها ورود کند چون با توجه به کاهش بارندگی‌ها ما در زمستان هم با وضعیت کنونی مواجه خواهیم بود لذا وجود برنامه ریزی معین برای تامین برق ضروری است.

فریدون عباسی رییس کمیسیون انرژی مجلس نظر متفاوتی داشت. او یکی از دلایل بروز این وضعیت را مشغول شدن ذهن مدیران به مسائل متفرقه دانست و افزود: گرم شدن زودهنگام هوا، راه ‌اندازی زودهنگام چاه‌های کشاورزی، از مدار خارج شدن چند نیروگاه بخار به خاطر فرسودگی، کمبود آب و پدیده جدید ماینرها، راندمان برخی نیروگاه‌ها، اتلاف شبکه، مصرف بالای وسائل سرمایشی، استاندارد نبودن منازل، افزایش روشنی‌ها، بهای پایین برق نسبت به هزینه تمام شده و همچنین عدم اهتمام به تولید از دلایل دیگر خاموشی‌ها است.

عباسی راه حل جلوگیری از قطعی برق را مصرف بهینه برق توسط مردم عنوان و اظهار کرد: مردم تا حد امکان مصارف را کاهش دهند.همچنین استاندارد سازی تولید و مصرف و تنوع تولید برق به خصوص ساخت نیروگاه هسته‌ای باید در دستور کار قرار گیرد علاوه بر این اختصاص اعتبارات لازم برای واحدهای دوم و سوم نیروگاه بوشهر و جایگزینی نیروگاه‌های فرسوده ضروری است.

علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس با انتقاد از عملکرد مدیریتی وزیر نیرو بیان کرد: این چه سبک مدیریتی در دولت است که برق با مشکل مواجه می‌شود می‌گویند باران نیامده، هوا آلوده شود می‌گویند باد نیامده، مردم گوشت برای خوردن ندارند می‌گویند آبزی بخورند. الان هم وزیر نیرو چنین رویکردی را در پاسخ به مجلس پیش گرفته که این چیزی جز به سخره گرفتن مجلس نیست؟ پس بیش از هر چیزی مشکل در مدیریت آقایان هست که آب، خاک، خورشید و فلک را مقصر می دانند نه مدیریت خود را.

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی نیز از عدم توجه و حمایت از نیروگاه های بخش خصوصی سخن گفت و افزود: ۲۶ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق نیروگاه های برق بخش خصوصی است که همه آن ها زیان ده شده و ادامه فعالیت آنها در اقتصاد کشور امکانپذیر نیست، مگر می شود با این زیرساخت ها، انتظار سرمایه گذاری بخش خصوصی را در این حوزه داشت؟ شما در زمستان با کاهش قیمت ها ،بخش خصوصی را از رده خارج کرده و امکان صادرات را فراهم نکردید. همچنین بورس انرژی به عنوان مهمترین جایگاه عرضه و تقاضا در حوزه برق کشور را به تعطیلی کشاندید، چرا وزیر نیرو درخصوص این وضعیت به مجلس پاسخگو نیستید؟

در نهایت محمدباقر قالیباف رییس قوه مقننه در جمع بندی با اشاره به اقدامات مجلس برای وزارت نیرو در حوزه سرمایه گذاری گفت: ما می‌دانیم که تصمیم امسال در ظرف یک ماه اثرگذار نخواهد بود اما انتظار داریم با جدیت دنبال شود. اکنون ما در رکود اقتصادی قرار داریم و بخش قابل توجهی از صنایع ما نیمه تعطیل هستند. قطعا اگر این صنایع بخواهد فعالیت خود را آغاز کند اولین نیاز آنها انرژی است.

او همچنین بر ضرورت قالیباف برای نظام‌مند شدن تولید و استخراج رمزارزها تاکید کرد و افزود: ما در مجلس شورای اسلامی طرح آماده‌ای داریم اما فکر می‌کنیم که دولت باید برای موضوع بسیار مهمی لایحه ارائه دهد یا حداقل در بررسی طرح اظهارنظر کند. انتظار می‌رود دولت ورود جدی به این حوزه داشته باشد.

علاوه بر این، در جلسه امروز کلیات طرح اصلاح قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران تصویب شد که طبق توضیحات مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ، با این طرح سطح حسابرسی ارتقا داده می شود، طبق قانون سال 72، با واگذاری حسابرسی شرکت های دولتی و نهادهای عمومی به حسابرسان خصوصی، تخلفاتی در حسابرسی شرکت های دولتی و نهادهای عمومی به وجود آمد. در این طرح معیارهایی برای شرکت های حسابرس سازمان های دولتی و نهادهای عمومی لحاظ شده که گام مهمی برای شفافیت صورت های مالی شرکت های دولتی و نظارت بر عملکرد حسابرسی این شرکت ها و ارتقاء نظارت نهادهای نظارتی مجلس و دیوان محاسبات خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۰
خاموشی کشور ناشی از 42 سال سیاستهای غلط سیاسی ، اقتصادی ، صنعتی و ... است ، اقایان نمایندگان مجلس دنبال لحاف ملا هستند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
دقیقا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
مقصر نهادهای مافیایی با شراکت چینی ها برای ماینینگ ارزهای دیجیتالی با برق ارزان هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
همش تقصیر دشمنان و فتنه گران و مردم است !!؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
نتیجه 43 سال مصرف زیرساخت ها و عدم افزودن زیرساخت جدید با توجه به افزایش جمعیت و تغییر سبک زندگی ها
مقصر : نبود بارش های کافی
پاسخ ها
سجاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
مقصر آمریکاست
لازم به بررسی نیست در نهایت مردم مقصر همه مشکلات هستند و راه حل هم افزایش قیمت ها و مالیات های جدید است
معلومه عزیزم . 1- صادرات برق به عراق 2- ماینرهای چینی . عملا ایران فدای کشورهای دیگه شده .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
عزیز دل کشور هر سال بنابر رشد و توسعه ای که داره و افزایش مصرف کننده های برق حالا چه ماینر چه تجهیزات مختلف...باید در طول سال نیروگاههاشو افزایش بده و نیز به سمت تولید برف هسته ای بره...در این 4 الی 5 سال دو چیز مانع اینکار شده:توافق پاریس که مورد اول رو باعث شده و برجام که برق هسته ای رو تحت الشعاع قرار داده
مقصر به اون گندگی و تابلویی، دیگه گشتن نمیخواد.
چین
بیت کوین
و غیره (عوامل داخلی تابلو)
یعنی پیدا کردن ماینر های چینی اینقدر سخت است
اینکه گشتن نداره خب معلومه دیگه کاراستکبارجهانیه.
مردم خیلی درگیر استخراج رمزارزشده اندچاره ی بیاندیشید
کی بود کی بود من نبودم.
دلیل اولش صادرات لجام گسیخته به عراقه دلیل دومش استفاده سرسام آور تجهیزات رمزارز در منازل
مقصر خاموشی ها را در مبدع برق مجانی جستجو کنید
چطوریه که تو همه چیز سپاه و بسیج وارد میشه ولی تو بحث ماینر ها دخالت نمی کنه. مزرعه های ماینر رو پیدا کنید و تعطیل کنید. شما که بلدین دشمن رو تو هوا بزنین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
یعنی بیان خودشون رو تعطیل کنن؟
مشترکین اینترنت خانگی هنوز دلابل قطعی اینترنت دخانگی و غیره را تا این ساعت نیافتن شما نمایندگان نیز با این مسئولین پاسخگوبه نتیجه ای نخواهید رسید و فقط میبایست در چاه فریاد کنید.
شما نمیدانید مقصر اصلی کیست ؟ من به شما می گویم مقصر اصلی کیست . بنده خدا سوپور شهرداری . همان کسی که دکل نفت رو دزدید . 3000 میلیارد تومن رو اختلاس کرد . بیت المال رو چپاول کرد . برین دستگیرش کنید .
مقصر همه مسوولین بی کفایتن که توو این همه سال و توی این مملکت با این همه انرژی خورشید و باد نتونستن یه نیروگاه بسازن.
معلومه مقصر خودشونن دیگه
ریس کمسیون اقتصادی مجلس میگف که علت خاموشیا عدم سرمایه گذاری جدید برای احداث نیروگاه جدید است،یکی میخاد بهش بگه مگه تو به عنوان مجلس نبابد بودجه اختصاص بدی بهش که وزارت نیرو نیروگاه جدید بسازه.
مقصر خاموشی ها وزارت آموزش و پروشه .داداش خودتون خسته نکنین.آدرس مقصر :وزارت نیرو
برادران خودی در حال استخراج رمز ارز هستند. برادران غیر خودی هم کاری کردند که نیروگاههای بخش خصوصی ورشکست شوند
همه مدیران و مسئولین می نشینند توی اطاقهای خنک و هر چی گزارش میگذارند جلوشان میایند تحویل نماینده ها میدهند . نمایندگان هم و ایضا نه تحقیقی نه تفحص نه کانالهای کسب خبری فقط حرف میزنند و قادر نیستند من دروغگویی های اعضای دولت و وزیران را بگیرند به قول معروف از تنبلی هر دروغی که به آنها گفته میشود را باور میکنند ....
اقایان مجلسی این کار دولت است نه کار شما هر چند بی کار امدترین مجلس در طول تاریخ ایران هستید خوب بیش از این نمی شود از مجلسیان انتظار داشت خدا به مردم کمک کند چون از این مدیرانی که می بینیم هیچ بر نمی اید جز شعار و زور گفتن و تهدید......
بیت کوین چینیها
مقصر اصلی استخراج ارز دیجیتال توسط برادران چینی البته اگه به سفیر چین بر نخوره
بیت کوین.اقازاده ها .خودی ها گشتن نمی خواد.
نفتمان را که نمیخرند پس برق بفروشیم تا دوستانمان در سایر کشورها احساس بی پولی نکنند
صادرات به عراق.
این یه رانت کاملا برنامه ریزی شده جهت حجوم آوردن مردم بابت خرید تجهیزات برق اضطراری از فبیل موتور برق و یوپی اس و .. بود خیلی با برنامه و تمیز بی اینکه ذهن کسی به این موضوع بره. هر چند سال یه بار این کارو انجام میدم به ریش مردم هم میخندن هزاران میلیارد ضرر میزنن به خاطر چندین میلیارد سود خودشون
ای کاش دست اندر کاران سابت تابناک واقع بین بوده و کامنت های کاربران را که جنبه حقیقت داشته انتشار می دانند چون با انتشار کامنت های بیهوده هیچ وقت اقتصاد کشور درست نمیشود اگر قرار است دولتمردان باز همان اشتباهات گذشته تکرار کنند و باز هملن روش قدیمی را تکرار کنند باید شاهد نابودی اقتصاد کشور و مردم به مفهوم مطلق باشند . آقای دکتر رضایی ادعا میکند می تواند ارزش پولی کشور را حتی با ارزش تر از دلار نماید چون اقتصاد خوانده و نمره اش همواره بالا بوده اگر واقعا ایشان اینقدر نبوغ اقتصادی دارند چرا گذاشتند وضعیت کشور به اینجا برسد. ایشان می توانستند با ارائه تئوری مناسب ارزش پول ملی را بالا برده و اقتصاد کشور را نجات دهند پس چطور شد تا حالا اینکاررا نکردند شگفت انگیز است. هیچ کدام از مقامات کشور به وجود چنین نابغه ای پی نبرده و نتوانستند از وجود وی برای بهبود اقتصاد ویران شده کشور استفاده نمایند آقای همتی که خود اقتصاد دان هستند نتوانستند اقتصاد کشور را نجات دهند حال ایشان چگونه می خواهند این کار را انجام دهند خود جای بسی سوال را در پی دارد؟
مقصر مخترع برق هست...اصلا برق میخایم چیکار
بایددولت به سند توسعه ششم عمل میکرد برای تولید برق که نکرد
دولت نا کارآمد فاقد هیچ مدیریت درست
جم کنید بساتو تا جمش نکردن
مقصر اصلي كسي نيست جز من و تو
كه در يك اقدام جمعي سكان كشتي را به ادمهاي بيتجربه سپرديم و امروز در ابهاي پر موج اينچنين سرگردانيم و اميدي به ساحل رسيدن نيست
نمایندگان وقتی یه لایحه بودجه مسخره رو تصویب میکنند باید به فکر باشند.
تازه اون بودجه اندک هم صرف آبرسانی به کویر اردکان شده.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی