بازدید 6357

تصویب کلیات برنامه اجرایی تسهیل دوچرخه‌سواری در تهران

کد خبر: ۱۰۵۵۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷ 30 May 2021

کلیات لایحه" برنامه اجرایی تسهیل دوچرخه‌سواری در شهر تهران" با موافقت اعضای شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید.

به گزارش ایسنا، زهرا صدراعظم نوری در جریان دویست و نود و هشتمین جلسه شورای شهر تهران و در بررسی لایحه برنامه اجرایی توسعه و تسهیل دوچرخه سواری شهر تهران در ارائه گزارش مشترک کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر و کمیسیون عمران و حمل ونقل شورا گفت: آلودگی هوا یکی از موضوعات جدی است که همه شهروندان تهرانی را آزار می‌دهد و جزو مطالبات اصلی و اولیه شهروندان است. در مودهای حمل و نقل بحث استفاده از خودرو و وسائل حمل و نقل عمومی و خصوصی به عنوان منابع آلاینده متحرک بیشترین سهم را در آلودگی هوای شهر تهران دارند و هر چقدر بتوانیم از میزان استفاده از وسائل حمل و نقل که آلودگی هوا را تشدید می‌کند بکاهیم، به تحقق مطالبه شهروندان کمک می‌کند.

وی افزود: چرا که حق همه شهروندان داشتن هوای پاک است. در این ارتباط استفاده از دوچرخه به عنوان یک فرهنگ مطرح شد تا ترویج یابد و به عنوان یکی از مودهای حمل ونقل در بخشی از مسیرها به عنوان مکمل استفاده از مترو و اتوبوس استفاده شود. بر همین اساس طبق مصوبات قبلی شورا مقرر شده است تا اقداماتی صورت گیرد. مشخصا در برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران و ماده ۱۷ و ۵۵ این برنامه شهرداری مکلف به ارائه برنامه اجرائی توسعه و تسهیل دوچرخه سواری در شهر تهران شده است.

نوری ادامه داد: در این ارتباط شهرداری تهران لایحه‌ای را ارائه کرد که در کمیسیون‌های مشترک عمران و حمل و نقل و سلامت و محیط زیست مورد بحث و بررسی قرار گرفت و امروز در صحن شورا مطرح شد. از شهردار تهران تشکر می‌کنم چرا که از روزی که منصوب شدند سه شنبه‌های بدون خودرو را تبلیغ کردند و خودشان به این شعار پایبند بودند و در هر شرایطی سه شنبه‌ها از دوچرخه استفاده کردند.

نوری در ادامه با اشاره به لایحه پیشنهادی شهرداری که در دو بخش ارائه شده است گفت: یک بخش برنامه و تکالیف نرم افزاری و دیگری برنامه‌ها و تکالیف سخت افزاری است. بخش نرم افزاری شهرداری تهران را مکلف کرده است که در راستای افزایش سهم سفر با دوچرخه و توسعه دوچرخه‌های اشتراکی و اتصال مسیرهای دوچرخه به شبکه حمل ونقل همگانی، برنامه‌ها و تکالیف اجتماعی، آموزش، فرهنگی و توسعه و تسهیل دوچرخه سواری در شهر تهران را به انجام برساند.

وی افزود: دربندی از این لایحه فرهنگ‌سازی و اجرای اقدامات فرهنگی در محلات را انجام دهد و از سفیران دوچرخه سواری در سطح شهر استفاده کند. همچنین از ظرفیت رسانه‌ها، شورایاری‌ها و گروه‌های مشارکت‌های مردمی برای ارتقاء فرهنگ دوچرخه استفاده کند. درگاه اطلاع‌رسانی خدمات و آموزش دوچرخه سواری را با قابلیت دسترسی به نقشه‌های مسیریاب و مکان‌یاب برای دوچرخه و پارکینگ طراحی و محتواهای آموزشی را در قالب متن، صوت و تصویر در شبکه‌های اجتماعی شهری و بیلبوردهای تبلیغاتی ارائه کند.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: شهرداری تهران مکلف شده است احداث پارکنیگ دوچرخه در ایستگاه‌های مترو، امکان حمل و نقل دوچرخه با اتوبوس، توسعه دوچرخه اشتراکی، تکالیف مربوط به زیرساخت‌های فنی تسهیل دوچرخه سواری، انجام شود.

در ادامه این جلسه سید آرش حسینی میلانی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز گفت: شورای شهر در سال ۸۹ مصوبه‌ای درباره دوچرخه داشته که لایحه امروز شهرداری، جایگزین آن مصوبه خواهد شد. دلیل آن هم این است که از سال ۸۹ تا به امروز، موضوع دوچرخه در شهرداری تهران تحولاتی داشته، سند توسعه دوچرخه به تصویب رسیده و در سه سطح نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و سازمانی، تکالیفی مشخص و سیاست‌گذاری‌هایی و ریل‌گذاری‌هایی انجام شده است.
وی ادامه داد: ما در این مدت یک تحول کمی و کیفی را در حوزه دوچرخه شاهد بودیم. با این حال، مصوبه قبلی از دیدگاه شورا حمایت لازم را در بحث دوچرخه نمی‌کرد اما مصوبه کنونی سطوح مختلف را پوشش داده و نسبت به مصوبه قبلی کامل‌تر است.

این عضو هیات رییسه شورای شهر تهران درباره شیب تهران در برخی از مناطق هم گفت: برخی از مناطق تهران شیب‌هایی دارند اما فناوری به ما کمک می‌کند تا این مد حمل و نقلی مهم را از طریق اتصال به مترو، استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی و استفاده از دوچرخه‌های برقی در آینده، در شهر تهران توسعه دهیم.

میلانی با اشاره به مسیرهای دوچرخه در سطح شهر تهران تاکید کرد: سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در مورد مسیرهای دوچرخه‌سواری شده که ظرفیت خوبی را برای تردد امن دوچرخه‌سوران فراهم می‌کند. ریل‌گذاری و تثبیت دوچرخه در تهران و ساختارهای مدیریتی شهرداری می‌تواند از دستاوردهای شورای پنجم باشد.

به گزارش ایسنا، نهایتا اعضای شورای شهر تهران با کلیات این لایحه موافقت کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی