بازدید 11422
۸

تعیین تکلیف تعطیلات نیمه خرداد در دستور کار ستاد ملی مقابله با کرونا

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر ضرورت تصویب این پیشنهاد در ستاد ملی برای اجرایی شدن آن، یادآور می‌شود در این پیشنهاد، منع سفر فارغ از رنگ بندی شهر‌ها مدنظر قرار گرفته است و در اجرای آن «سختگیری زیادی» اعمال خواهد شد؛ سختگیری برای ممانعت از اوج گیری دوباره آمار‌های کرونایی و مرگ و میر ناشی از ابتلا به کووید ۱۹.
کد خبر: ۱۰۵۴۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۱ 24 May 2021
تابناک اجتماعی
آیا موج چهارم شیوع کرونا در کشورمان پایان یافته است؟ هرچند پاسخ وزیر بهداشت به این سوال مثبت است،  شواهد، حکایت از نگرانی‌هایی جدی در این خصوص دارد.

به گزارش «تابناک»؛ در شرایطی که رصد وضعیت کرونایی در کشورمان، حکایت از کاهش چشمگیر مبتلایان و مرگ و میر کووید ۱۹ در بسیاری از نقاط کشور دارد، نیم نگاهی به نمودار‌های کرونایی کافی است تا دریابیم این وضعیت بسیار شکننده و نیازمند مراقبت است. نکته‌ای که اگر جدی گرفته نشود، ممکن است شاهد اوج گیری دوباره آمار‌ها و چه بسا شروع پیکی بزرگتر در کشور باشیم.

این نگرانی زمانی تشدید می‌شود که بدانیم خطر نسخه‌های جهش یافته هندی و آفریقای جنوبی از بین نرفته و در نتیجه شیوع این نسخه‌های ویروس کرونا، در زمانی کوتاه، شاهد افزایش آمار مبتلایان و در نتیجه اوج گیری آمار مرگ و میر بیماری کووید خواهیم بود؛ آماری که هنوز هم قابل قبول نیست و به طور میانگین بالغ بر ۲۰۰ جان باخته در هر شبانه روز است.

وضعیت شکننده مهار پیک چهارم کرونا، زمانی بهتر خودنمایی می‌کند که بدانیم به رغم کاهش شهر‌های قرمز به ۸ شهر، ۲۳۳ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. آماری که می‌تواند با کوچکترین غفلتی تغییر کرده و به افزایش شهر‌های قرمز و شکل گیری بحرانی دوباره منجر شود؛ وضعیتی که در یک سال و چند ماه سپری شده از شیوع ویروس کرونا در کشورمان بار‌ها تجربه شده است.
 
تعیین تکلیف تعطیلات نیمه خرداد در دستور کار ستاد ملی مقابله با کرونا

از جمله عواملی که می‌تواند این تغییر را به وجود آورد، ازسرگیری دوباره فعالیت کسب و کار‌های تعطیل شده در شهر‌هایی است که از وضعیت قرمز به نارنجی تغییر رنگ داده اند و از آن مهم تر، ازسرگیری تردد‌های بین شهری که موجب سرایت بحران به دیگر نقاط کشور می‌شود. اتفاقی که در نوروز امسال موجب شد، موج چهارم کرونا به اوج برسد و آمار جان باختگان به مرز ۵۰۰ تن در روز برسد.

اتفاقی که ممکن است با پایان یافتن فصل امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها تکرار شود و یکی از گردنه‌های هراس آور در مسیر شکل گیری آن، تعطیلات میانه ماه جاری است؛ تعطیلاتی چند روزه که از هم اکنون نگرانی‌ها از شکل گیری موج سفر در آن به اوج رسیده تا جایی که قرار است، موضوع نشست آتی ستاد ملی مقابله با کرونا در نخستین روز هفته آتی باشد.

این را علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید و تاکید می‌کند، برای ممانعت از این رویداد، پیشنهادی از طرف وزارت بهداشت تهیه شده که «فردا در کمیته امنیتی اجتماعی وزارت کشور این پیشنهاد از طرف ما ارائه می‌شود تا در تعطیلات پیش‌رو، ممنوعیت سفر را اعمال کنیم. این پیشنهاد داده شده است تا در ایام تعطیلات از یک روز قبل از آغاز تعطیلات تا یک روز بعد از آن را منع سفر قائل شویم.»

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه در خصوص چرایی اتخاذ این راهکار می‌گوید: «درست است که در وضعیت نزولی بیماری هستیم، اما خیلی از شهر‌ها و استان‌ها در وضعیت نارنجی به سر می‌برند و وضعیت بسیار شکننده است. یکی از عوامل موثر در انتشار بیماری معمولا سفر‌ها و ترددها، تجمعات و مهمانی‌هاست و بر این اساس این پیشنهاد داده شده است.»

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر ضرورت تصویب این پیشنهاد در ستاد ملی برای اجرایی شدن آن، یادآور می‌شود که در این پیشنهاد، منع سفر فارغ از رنگ بندی شهر‌ها مدنظر قرار گرفته و می‌افزاید: «منع سفر گاهی بر اساس شهر‌های قرمز و نارنجی است، ولی این پیشنهاد تهیه شده، یک ممنوعیت کلی است و سختگیری زیادی برای انجام سفر‌ها قائل خواهیم شد.»
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
باز هم همه امواج کرونا به مسافرت نسبت داده شد و نه به شلوغی بازار و اتوبوس و مترو و برگزاری مراسمات مذهبی و انواع صف مرغ و روغن و ....
وقتی مسافرت به همه شهرها با حمل و نقل های عمومی آزاد است ممنوع کردن تردد با خودرو شخصی تاثیری ندارد فقط جریمه و درآمد
چرند نگین تردد با ماشینهای شخصی بسیار بهتر از تردد با وسایل نقلیه عمومی هست
چقدرم که دفعات قبلی تو تعطیلات سفت کرفتید، این دفعه هم همینجوری میشه
دولت ناکارامد است
گرنه امسال تعطیلی 14 و 15 خرداد رو حذف کنند
احمدی نژاد بود این کار رو می کرد
آره جون خودتون. شماها از جریمه خودروهای شخصی نمیتونین بگذرین جاده ها رو نمیبندین، بعدشم وقتی سفر با اتوبوس و هواپیما و قطار آزاده دیگه چه ممنوعیتی؟ خودتون رو مسخره کنین
سلام

بنده یک خونه باغ در روستایی نزدیکی زنجان دارم آلان چندین ماه است که بدلیل محدودیت سفر امکان رفتن و رسیدگی به خانه و درختان نیست الان تکلیف من و زندگی انجا چیست

یک بارم قبلا رفتم که متاسفانه پلیس جریمم کرد !
بنظرم شهرهای مسافر پذیر باید بسته بشند نه همه راه های ایران
اگه این تابلوی STOP قرمز رنگ رو به خواننده های متن باشه حتما قسمت سبزش رو به راننده هاست.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان