بازدید 10328
۴

توضیح رییس بانک مرکزی درباره چاپ پول بی‌پشتوانه

رییس کل بانک مرکزی گفت: پشت پرده رشد ۲۰ درصد واحد پایه پولی در بهمن و اسفند ۹۸ کسری بودجه ۶۰ میلیارد تومانی دولت بود.
کد خبر: ۱۰۵۳۲۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴ 20 May 2021

به گزارش تابناک، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در جمع ۳۰ مدیر بازار سرمایه گفت: پشت پرده رشد ۲۰ درصد واحد پایه پولی در بهمن و اسفند ۹۸ کسری بودجه ۶۰ میلیارد تومانی دولت بوده است.

وی در ادامه افزود: پولی که قرار شد در قالب ۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شود. پولی که اصلا وجود نداشت و پشتوانه نداشت.

همتی گفت: متعاقب این اتفاق به دلیل کرونا ۷۵ هزار میلیارد تومان نیز بابت خسارت و بیکاری ناشی از کووید ۱۹ در قالب وام‌های یک میلیون تومانی با نرخ ۱۲ درصد پرداخت شد که این نقدینگی با ضریب فزاینده ۷.۵ درصد رشد کرد. پولی که بانک‌ها به دلیل شرایط خاص کرونا نتوانستند با آن کاری کنند.

رئیس بانک مرکزی افزود: بخشی از این پول به بورس آمد و آن شرایط عجیب در ماه‌های نخستین سال ۹۹ رقم خورد.برای این که رشد پایه پولی را درک کنید باید بدانید که از اول ۹۸ تا بهمن ۹۸ رشد پایه پولی ۱۰ واحد درصد پایه پولی بود، دقت کنید این رشد در بهمن و اسفند ۹۸ شد ۲۰ واحد درصد پایه پولی.

وی تاکید کرد: در نهایت در بهار ۹۹ معادل ۸۰ هزار میلیارد تومان عرضه مازاد پول ایجاد شد و کشور تاب تحمل چنین نقدینگی فاقد پشتوانه ای را نداشت.آرزوی من نرخ بهره زیر ۱۰ درصد است.

همتی در آخر افزود: بانک های عامل حدود ۱۰ میلیارد دلار بابت تفاوت نرخ ارز از صندوق توسعه ملی طلب دارند ولی این طلب قابل وصول نیست.معتقدم مالیات ناحقی از بانک‌ها بابت تسعیر ارز دریافت می‌شود و نباید سهامدار زیر بار این موضوع برود.

همتی در این جلسه همچنین خبر داد، پرداخت سود سپرده کوتاه مدت به تدریج حذف می شود و فقط به سپرده های بلند مدت و یکساله سود پرداخت می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴
این بدان معنی است که دلار بعد از انتخابات بالای سی هزار تومان یا بیشتر شود
چطور میشه اینحوری دروغ گفت؟ یعنی 75 میلیون نفر در ایران وام یک میلیون تومنی گرفتن؟ کل جمعیت بالای سه سال کشور میشن 75 میلیون نفر! یعنی بچه های سه چهار ساله هم گرفتن؟ یا به نام مردم به کام بعضیها بوده؟
در ضمن این داستانها برای تا اوایل 99 بود ولی شما طی سال 99 نهصد هزار میلیارد تومن پول چاپ کردید که به قول خودتون بانکها رو نجات بدید. این رو توضیح بدید که ده برابر اونیه که توضیح دادید و انداختید گردن مردم. توضح بدید که بانکها نهصدهزار میلیارد تومن رو چکار کردن؟ اگر وام میدادن به هر نفر ایرانی باید دوازده میلیون تومن وام میرسید! یعنی یک خانواده 5 نفره 60 میلیون! این بود که دلار 30 تومنی کرد!
بنظر من موفقیت بانک رسالت در امر بانکداری اسلامی اشاره کردند پس نتیجه میگیریم که مشکل کشور مدیریتی است نه چیز دیگر. ولی ایشان باید به یک نکته توجه نمایند که آمریکا و غربی ها میتوانند با خلق پول (دلار و یورو ) منابع دنیا را مجانی بدست آورند. پس فروش منابع نفتی و معدنی و هرچیز دیگر و گرفتن دلار و یورو برای رفع کمبود کالاهای مصرفی کار بسیار غلطی است در عوض ایشان باید در بلندمدت در قبال صادرات با وارد کردن تکنولوژی و تجهیزات مدرن و احداث کارخانه ‌؛ تولید را افزایش دهند. دوم اینکه هر کالایی که در کشور امکان تولید آن وجود دارد از طریق خلق پول در کشور تولید و در اختیار مردم و مازاد تولید به کشورهای دیگر صادر شود . سوما با خرید کالاهای ساخت داخل از طریق خلق پول به رونق کارخانه های بزرگ و صنايع کوچک کمک کند. چهارم. استفاده از منابع خلق پول در راستای احداث مکان های آموزشی و پژوهشی و فناوری و ورزشی بهترین راه حل ارتقاء کیفیت جامعه میباشد.
پنجم قطع عوامل رانت خواری در بخش‌های اقتصادی برای مثال آموزش پزشکی. وکلا. یارانه های پنهان ُ دولت الکترونیک. داروخانه ها .
پس جهت دهی به خلق پول در جهت تولید نه مصرف بهترین راه حل پیشرفت کشور است.

ضمنا احدات پروژه هایی که نیاز به منابع ارزی دلاری ندارند بهترین راه حل برای حل مشکل بیکاری در کشور است برای مثال :
1احداث خطوط لوله انتقال آب از دریا به داخل کشور.
2 احداث جاده های دوبانده
3 احداث مکان های ورزشی و تفریحی
4 احداث خطوط راه آهن
5 راه اندازی صنایع تعطیل شده مثل کارخانه قند
6 راه اندازی طرح های نیمه تمام
7 تغییر نظام سربازی کشور
8 مدیریت منابع آب کشاورزی
9 راه اندازی صنايع کوچک در خانه ها سعی شود برای هر شهر و روستا یک صنعت خاص در نظر گرفته شود. برای مثال یک روستا فقط پیچ mdf تولید کند و مدیریت و خرید در ماه‌های اول توسط دولت صورت گیرد. یا یک روستا فقط بعنوان قطب قالی بافی در نظر گرفته شود.
10 رونق دهی جاذبه های گردشگری
و صد ها شغل که نیاز به منابع ارزی ندارند.

من بعنوان یک فرد صنعتی که اکثر صنایع کشور را می‌شناسند این را می‌گوییم که ما این توانایی داریم تا 95 درصد قطعات و ماشین آلات برای راه اندازی کارخانه ها را با منابع ریالی در کشور را داریم و میتوانیم بدون نیاز به بیگانگان و تنها توکل بر توان داخلی در کشور نماییم.
موقع انتخابات شد حالا همدیگه رو می کوبند.آقای همتی جان چرا الان می گی؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست