بازدید 3973
اقتصاد در گذر زمان

از «ورود اقتصاددان آلمانی به ایران» تا «حراج بزرگ اوراق دولتی»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و سومین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۵۱۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۵ 13 May 2021

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و سومین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

23 اردیبهشت 1307، دكتر «كورت ليندن بلات» تبعه آلمان براي تصدي رياست بانك ملي ايران وارد تهران شد. وي قبلاً در برلين براي احراز اين سمت انتخاب و استخدام شده بود.

23 اردیبهشت 1309، حق انتشار اسکناس از بانک شاهنشاهی سلب و به بانک ملی ایران واگذار شد.
23 اردیبهشت 1346، سالن بزرگ تولید اتومبیل‌ های سواری در کارخانه‌ های ایران ‌ناسیونال، افتتاح شد.

23 اردیبهشت 1356، فرانسه موافقت خود را با احداث دو مولد هسته‌اي 900 هزار كيلوواتي در ايران به ارزش دو ميليارد دلار اعلام كرد. اين دو نيروگاه در شهر دارخوين در نزديكي اهواز احداث خواهند شد.

23 اردیبهشت 1358، به موجب بيانيه رسمي وزارت امورخارجه جمهوري اسلامي ايران، هرگونه حقوق كنسولي و قضايي كه درگذشته تحت عنوان كاپيتولاسيون به كشورهاي خارجي داده شده بود، لغو گرديد.

23 اردیبهشت 1375، رؤساي جمهور كشورهاي تركمنستان، تاجيكستان، ارمنستان، قرقيزستان، قزاقستان، ازبكستان، گرجستان، آذربايجان، پاكستان، تركيه و افغانستان براي شركت در مراسم راه اندازي راه آهن مشهد - سرخس - تجن، وارد ايران شدند.

23 اردیبهشت 1383، برخي از رسانه ها سقوط ميانگين سهام ( داو جونز) در بورس نيويورك و قرار گرفتن آن در زير خط 10000 واحد را كه در اين روز صورت گرفت به حساب انتشار عكس هاي زننده شكنجه زندانيان عراقي در زندان ابو غريب و يك اردوگاه در جنوب عراق كه عواطف جهانيان را جريحه دار كرد، گذارده بودند. ميزان سقوط سهام 1277 واحد بود.

23 اردیبهشت 1389، گمانه‌ زنی ها درخصوص زمان آغاز اجرای هدفمندسازی یارانه‌ ها در نیمه اول سال پایان یافت و اظهارات محمود احمدی نژاد رییس‌جمهور این پیام را دربرداشت که این قانون در نیمه دوم سال اجرایی می شود.

23 اردیبهشت 1391،  نمایندگان مجلس در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۱، به دولت دهم مجوز فروش اموال منقول و غیرمنقول مازادش را دادند؛ آن هم "بدون تعیین سقف" و در "سال پایانی صدارت".

23 اردیبهشت 1394، برابر مصوبه اسفند۹۲ مجلس، سازمان امور مالیاتی مکلف شده بود از مالکان آپارتمان ‌های بلااستفاده، برای سال دوم خالی بودن، تعرفه ‌ای معادل نصف «مالیات اجاره» را تحت عنوان «مالیات خانه ‌خالی» دریافت کند که این مصوبه براساس اظهارات معاون سازمان امور مالیاتی، با مخالفت اولیه شورای نگهبان رو به‌ رو شد و به مجلس برگشت خورد.

23 اردیبهشت 1397،  نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت: عراق ورود ۵ قلم کالای کشاورزی از ایران را ممنوع کرد. صدرالدین نیاورانی اقلام ممنوع‌الورود را سیب‌زمینی، هندوانه، خربزه، فلفل و کدو برشمرد.

23 اردیبهشت 1398، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی علت تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی و نیمایی به شرکت‌های هواپیمایی خارجی از سوی بانک مرکزی را توضیح داد. مقصود اسعدی سامانی در مورد علت تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی و نیز ارز نیمایی به شرکت‌های هواپیمایی خارجی از جمله امارات‌متحده‌عربی، قطر، اتریش، فرانسه، ترکیه، روسیه و آلمان اظهار کرد: این روال از زمان حضور شرکت‌های هواپیمایی خارجی که به ایران پرواز دارند و در داخل کشور بلیت‌فروشی می‌کنند وجود داشته و موضوع غیرقانونی نیست؛ چراکه این شرکت‌ها باید درآمد حاصل از فروش بلیت خود را با نرخ رسمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند محاسبه کنند تا بتوانند آن را به خارج از کشور منتقل کنند.

24 اردیبهشت 1399، بانک مرکزی زنگ حراج بزرگ اوراق بدهی دولتی را زد. سیاست‌گذار پولی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در قامت کارگزار، در نظر دارد بازار اولیه فروش اوراق بدهی دولتی را در بازار بین‌بانکی ایجاد کند.

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار