بازدید 4654
اقتصاد در گذر زمان

از «افزایش قحطی در ایران» تا «انتقاد دبیر تشخیص مصلحت نظام از وضعیت بورس»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهاردهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۴۹۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 04 May 2021

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهاردهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

14 اردیبهشت 1296، دكتر ساموئل جردن رئيس كالج آمريكائي ها در تهران در تلگرامي به نيويورك مي نويسد قحطي در ايران بر خلاف انتظار افزايش يافته و با همه گيري گسترده تيفوس و تيفوئيد همراه شده است. مردم علف،‌سگ ، مرده حيوانات و انسان را مي خورند. (جنگ جهاني اول)

14 اردیبهشت 1304، قانون فسخ ‌القاب و درجات نظامی سابق از تصویب مجلس شورای ملی گذشت و افراد ایرانی مکلف شدند دارای نام و نام خانوادگی شوند.

14 اردیبهشت 1306، تاسيس بانك ملي ايران براي پيشرفت تجارت، فلاحت، زراعت، صناعت به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد.

14 اردیبهشت 1315، راه ‌آهن تهران - شمال با زمان ساخت حدود دو سال و ۱۳۰کیلومتر طول افتتاح شد.

14 اردیبهشت 1320، لایحه اجازه فروش املاک زراعی و قنوات موقوفه به تصویب مجلس رسید.

14 اردیبهشت 1322، مجلس شوراي ملي قانون واگذاري اختيارات فوق‌ العاده مالي و اقتصادي به «ميلسپو» ـ مستشار امريكايي ـ را تصويب كرد. مجلس اين قانون را در 18 دي 1323 لغو كرد و ميلسپو در 9 اسفند همان سال از ايران خارج شد.

14 اردیبهشت 1343، شیلات جنوب به صورت یک واحد اقتصادی مستقل آغاز به کار کرد.

14 اردیبهشت 1346، شوروی قرارداد خرید کفش از ایران را امضا کرد.

14 اردیبهشت 1356، دسته هاي تازه اي از كارگران كشورهاي آسياي شرقي از جمله يك هزار كارگر اندونزيايي وارد ايران شدند. همچنین در این روز، جزایر قشم، کیش و ابوموسی بنادر آزاد ایران اعلام شدند. مقدمات این کار از مهر 1349 با تصویب لایحه معافیت گمرکی کالاهایی که برای مصرف داخلی وارد جزایر ایران می‌شوند، فراهم شده بود.

14 اردیبهشت 1389، واحد اطلاعات اکونومیست در گزارش خود از افزایش بیش از ۵.55 میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری خبر داد و عنوان کرد که طی پنج سال آینده این شاخص دو برابر می‌شود.

14 اردیبهشت 1390، با تصویب هیات دولت، وزارت نفت با وزارت نیرو و وزارت کار و امور اجتماعی با وزارت رفاه و تامین اجتماعی ادغام می‌شود تا شمار وزارتخانه‌ های ادغام شده در یک ماه گذشته به عدد هشت برسد.

14 اردیبهشت 1391، ساعاتی پس از نشست جمعی از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس با رییس‌جمهور، علی لاریجانی از اعلام نظر مقام معظم رهبری درباره نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت: کاملا روشن است که هر گونه تصمیم‌گیری برای پرداخت‌ها باید در بودجه سالانه باشد و با مصوبه مجلس انجام گیرد. او همچنین دلیل مخالفت مجلس با افزایش یارانه‌های نقدی را منبع تامین این یارانه‌ها دانست و گفت: مشکل این است که این کار باید از طریق تغییر قیمت حامل‌های انرژی انجام شود؛ یعنی بنزین دو‌هزار تومان شود، قیمت گاز دو برابر و گازوئیل سه برابر شود.

14 اردیبهشت 1392، کمیسیون تلفیق بودجه ۹۲ در مجلس، در مصوبه ‌ای غیرمنتظره اعتبارات پرداخت یارانه نقدی در سال ‌جاری را حداقل ۳۵ درصد کمتر از اعتبارات سال گذشته تعیین کرد. مصوبه ‌ای که در صورت تایید نهایی به معنای کاهش یارانه نقدی از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان کنونی به حدود ۲۹ هزار تومان، یا حذف چند دهک از فهرست یارانه ‌بگیران خواهد بود.

14 اردیبهشت 1394، بانک جهانی اعلام کرد ایران طی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ بابت دیون خارجی خود حدود ۵ میلیارد دلار سود پرداخت کرده است.

14 اردیبهشت 1398، اسکناس ۱۰ دلاری جدید کانادا که اواخر سال گذشته و منقش به تصویر یکی از فعالان حقوق زنان منتشر شد، از سوی انجمن جهانی اسکناس برنده جایزه نوآورانه‌ترین اسکناس سال ۲۰۱۸ شناخته شد.

14 اردیبهشت 1399، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با انتقاد از اداره اقتصاد به شکل الاکلنگی نوشت: طی ماه های اخیر، با کاهش نرخ سود بانکی، بانک را هم به کفه تولید افزوده و زمینگیر می‌کنند تا کفه بورس به هوا رود و به سبب این موفقیت، برای خود کف می‌زنند؛ حال آنکه در حال تبدیل نقدینگی بدون پشتوانه به سرمایه بدون پشتوانه هستند.

 

                                                                                                                          

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل