بازدید 3753
اقتصاد در گذر زمان

از «استعفای بهاء الملک وزیر مالیه» تا «احتکار ۱۶ میلیون طلا»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دوازدهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۴۹۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵ 02 May 2021

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دوازدهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

12 اردیبهشت 1302، بهاءالملک وزیر مالیه از سمت  خود استعفا داد.

12 اردیبهشت 1319، ايران 50 تن خاك سرخ به آمريكا صادر كرد.

12 اردیبهشت 1325، به مناسبت اول ماه مه در این روز مراسم روز کارگر در تهران برپا شد.

12 اردیبهشت 1338، پروفسور لودویک ارهارد وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان غربی در راس یک هیات شش نفره برای اقامتی پنج روزه وارد تهران شدند. این هیات طی مدت اقامت درخصوص روابط اقتصادی دو کشور و سرمایه ‌گذاری آلمان در ایران و اعطای اعتبار برای کارخانه ذوب‌ آهن مذاکره کردند.

12 اردیبهشت 1343، یک هیات اقتصادی از انگلستان وارد تهران شد.

12 اردیبهشت 1353، یک هیات اقتصادی از مقامات بلند پایه شوروی وارد تهران شد.

12 اردیبهشت 1356، ژان پير فوكارد وزير فرانسوي براي مذاكره در مورد فروش شش رآكتور به ارزش هفت ميليارد دلار وارد ايران شد.

12 اردیبهشت 1374، مجله «استيل تايمز» نوشت : ايران ركوردار بالاترين درصد افزايش توليد فولاد در جهان شده است. توليد فولاد ايران در سال 1994 ميلادي، با 5/23 درصد، بيشترين رشد را بين 40 كشور توليدكننده فولاد در جهان داشته است.

12 اردیبهشت 1389، عادل آذر رییس جدید مرکز آمار ایران در یک کنفرانس مطبوعاتی به عموم مردم که خواستار دریافت یارانه نقدی هستند فراخوان عمومی داد و در عین حال جزئیات چگونگی جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوارهایی که تاکنون برای دریافت یارانه ثبت نام نکرده‌ اند را اعلام کرد. بر این اساس مرحله جدید ثبت نام برای دریافت یارانه ‌ها از ۲۰ اردیبهشت آغاز شده و تا ۱۰ خرداد ادامه خواهد داشت‌.

12 اردیبهشت 1390، صادق محصولی وزیر رفاه و تامین اجتماعی اعلام کرد: قیمت دو حامل انرژی بنزین و گازوئیل در سال جاری افزایش نمی ‌یابد.

12 اردیبهشت 1391، مهدی چمران رییس شورای عالی استان ‌ها تصریح کرد: شورای عالی استان ‌ها از وزارت ارشاد خواسته است، در متون تبلیغاتی تصویب شده این وزارتخانه ممنوعیت تبلیغ کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند لحاظ شود.

12 اردیبهشت 1395، مرکز پژوهش‌های مجلس در یک گزارش مفصل تحلیلی، راز ماندگاری نرخ‌ های تورمی مزمن و دورقمی در اقتصاد ایران طی چهار دهه گذشته را بررسی کرده و با بیان عدم استقلال سیاست‌گذار پولی، نقش عواملی مثل سیاست ‌های بودجه ‌ای در ایجاد تورم را مهم‌ تر از بانک مرکزی ارزیابی کرد.

12 اردیبهشت 1396، ایران خودرو و پژو با حضور رئیس‌جمهوری از مدل ۲۰۰۸ رونمایی کردند تا تولید انبوه اولین محصول پسابرجامی خودروسازی کشور رسما آغاز شود.

12 اردیبهشت 1397، پرونده توزیع سود سهام عدالت برای سال مالی 1395 با پرداخت بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان سود بین 35.5 میلیون نفر مشمولان این طرح بسته شد.

12 اردیبهشت 1399، انبار کردن گسترده طلا از سوی سرمایه گذارانی که از پیامدهای پاندمی ویروس کرونا به وحشت افتاده اند، کاهش تولید جواهرات را در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ جبران کرد و با پشتیبانی از تقاضا مانع افت قیمت این فلز ارزشمند شد. طبق گزارش سه ماهه شورای جهانی طلا (WGC)، صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) در فاصله ژانویه تا مارس به نمایندگی از سرمایه گذارانی که عمدتا در آمریکا و اروپا هستند، ۲۹۸ تن طلا به ارزش ۱۶ میلیارد دلار خریداری کردند.

 

منابع: روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر