بازدید 8436

لزوم خلق جریان ملی دانش در کشور

کد خبر: ۱۰۴۸۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹ 28 April 2021

رئیس دانشگاه آزاد با تأکید بر اهمیت خلق جریان ملی دانش در کشور، گفت: علم تنها با اتکا به شبکه جهانی دانش، نمی تواند اقتدارآفرین باشد بلکه لازم است که یک جریان ملی دانش در کشور شکل بگیرد.

به گزارش مهر به نقل از دانشگاه آزاد، محمدمهدی طهرانچی در هشتمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری «فرهیختگان» که همزمان با چهلمین سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی برگزار شد، ضمن تبریک ولادت امام حسن مجتبی (ع)، گفت: امروز متعلق به تمام پژوهشگران، فناوران، محققان و مدیران پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی است که تلاش های آنها به بار نشسته و شایسته قدردانی است.

برگزاری جشنواره پژوهشیار با موضوعات مختلف در دانشگاه آزاد اسلامی

وی با اشاره به برگزاری هشتمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان، اظهار داشت: در این جشنواره جای «برنامه علمی برتر» خالی بود، چرا که با راه‌اندازی سامانه پژوهشیار، یک نظام پژوهشی در دانشگاه بنیانگذاری شد که خود این نظام، یک جشنواره خاص را می طلبد. امیدواریم با پایان یافتن شیوع کرونا، جشنواره پژوهشیار با موضوعات مختلف در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرموده‌اند که «حرکت علمی بسیار مهم است»، تصریح کرد: این موضوع بسیار حائز اهمیت است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد. دانشگاه باید در حرکت علمی سمت و سوی مشخص داشته باشد و به صورت شبانه‌روزی و با جدیت تلاش کرده تا این حرکت به جلو پیش برود.

طهرانچی با بیان اینکه امروز بحث هایی مطرح می شود که باید مراقب آن بود، گفت: موضوعی که دارای اهمیت بیشتری در کشور است، اقتدار ایران سرافراز است. همه و همه در کشور، ابزار این اقتدار هستیم. هیچ کسی نمی‌تواند خود را محور اقتدار کشور بداند. مقام معظم رهبری می فرمایند «اقتدار کشور سه مؤلفه دارد که این سه مولفه فرهنگ، علم و اقتصاد است» بسیار حائز اهمیت است که این سه مؤلفه در کشور در هم تنیده شود و در عمل به منصه بروز و ظهور برسد.

وی افزود: در میدان عمل است که امنیت و اقتصاد یک کشور می تواند تأمین شود، بنابراین باید در این زمینه هوشیار باشیم.

طهرانچی با تأکید بر اینکه علم برای علم نباید به عنوان مقصد مورد توجه قرار گیرد، گفت: علم به تنهایی امنیت‌آور نیست. علم و فرهنگ زمانی امنیت به وجود می آورند که در خدمت نگاه درونی (تربیت قوه عاقله) و نگاه بیرونی جامعه (منافع اقتصادی، اجتماعی و فناورانه) باشند. همچنین علم زمانی امنیت‌آور است که بتواند در سطح بین‌الملل مرجعیت‌آفرینی، الهام‌بخشی و تمدن‌سازی کند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اهمیت لزوم خلق جریان علمی و جریان ملی دانش در کشور، گفت: علم تنها با اتکا به شبکه جهانی دانش، نمی تواند اقتدارآفرین باشد، بلکه لازم است که یک جریان ملی دانش در کشور شکل بگیرد. اگر در کشور جریان ملی دانش و فناوری درون‌زا خلق نشود و تربیت اجتماع در دست مدیران و تربیت‌کنندگان ملت قرار نگیرد، هر چقدر زیبا، شیوا و علمی با جامعه بین‌المللی صحبت کنید، هیچ جایگاهی نخواهید داشت.

اهمیت شکل گیری جریان ملی دانش در کشور

وی با اشاره به اهمیت شکل گیری جریان ملی دانش در کشور، گفت: در صورت نبود جریان ملی دانش اگر صدها هزار مقاله در جریان جهانی دانش نیز ارائه شود، تنها به یک نقطه از آن پیکره تبدیل خواهد شد و هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد.

طهرانچی تأکید کرد: اگر در کشور اقتصاد پویا، اجتماع پویا و فناوری ماحصل فعالیت دانشگاهی خلق نشود، بسیار خطرناک است. باید در این مورد مراقبت های لازم صورت گیرد. جامعه‌ای که امنیت و اقتصاد دارد، اگر این نعمت را کفران کند، امنیت و اقتصاد از او گرفته می شود. امروز کفران نعمت نسبت به پژوهشگران کشور، به یک جنگ تبدیل شده که باید در مقابله با آن تلاش کنیم. چطور می شود قدر قهرمانان کشور را ندانست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با گرامیداشت یاد قهرمانان امنیت کشور، گفت: ما قدردان و مدیون قهرمانان امنیت کشور، شهدای حرم، دانشمندان شهید و... هستیم که البته برخی با بی‌انصافی می خواهند این موضوع را بپوشانند.

وی با تأکید بر اینکه ما باید در خدمت اقتدار کشور باشیم، نه اقتدار کشور در خدمت ما، اظهار داشت: دانشگاه باید برای اقتدار کشور، علم تولید کند و دانشگاهیان باید در خدمت اقتدار کشور باشند. کشوری که از درون تهی می شود، مانند عصای موریانه‌خورده‌ای است که هیچ کسی نمی‌تواند به آن تکیه کند.

طهرانچی خاطرنشان کرد: چطور می شود در کشور علم درون‌زا، اقتصاد و اجتماع قوی و مودت اجتماعی نداشته باشیم، فناوری درون‌زا و جریان ملی دانش نتوانیم خلق کنیم، اما بگوییم می شود با هنر دیپلماسی کشور را به سمت جلو حرکت داد و از چالش ها عبور داد. این اتفاق غیرممکن است. همه این موارد ابزار است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به یکی از آیات قرآن کریم، گفت: خداوند می فرماید «یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّکَ بِرَبِّکَ الْکَرِیمِ» این موضوع بسیار مهم است. چه چیزی ما را غره و مغرور کرده است، چه خنده‌ای بر دل ما نشسته که فکر می کنیم می توانیم قهرمان کارتونی این ملت شویم.

دانشگاه آزاد اسلامی قدردان زحمات و تلاش های پژوهشگران، فناوران و مدیران پژوهشی

وی تأکید کرد: ما امروز در دانشگاه آزاد جشن تقدیر از پژوهشگران برگزار کرده ایم که بگوییم این دانشگاه به سهم خود زحمات و تلاش های پژوهشگران، فناوران و مدیران پژوهشی را می بیند. بنده بر بازوان این عزیزان بوسه می زنم و قدردانی می کنم که تلاش های پژوهشگران موجب شده امروز پس از یک دهه، شتاب مقالات علمی کشور دوباره مثبت و مراکز رشد حقیقی شود.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه از ۸ هزار شرکت دانش بنیان کشور، یک هشتم آن متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است، تصریح کرد: این دانشگاه تلاش زیادی در عرصه دانش بنیان و فناوری داشته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان