بازدید 6385

تشدید اضطراب مردم با اخبار منفی کرونایی

واقعیت این است که از آغاز شیوع کرونا تا به امروز در شرایط خاصی از منظر ارتباطی و رسانه‌ای به سر می‌بریم.
کد خبر: ۱۰۴۸۲۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۸ 26 April 2021

به گزارش «تابناک» به نقل روزنامه ایران، محمد مهدی فرقانی استاد علوم ارتباطات، نوشت: بدین معنا که هم تعدد و هم تنوع رسانه‌ها و حجم اخبار درست و نادرستی که مدام بر سر مردم آوار می‌شود، امان زندگی آنها را بریده است. اولاً حجم بالای اخبار نوعی استرس و اضطراب را به همراه دارد. ثانیاً درمواجهه با این اخبارغیرواقعی و واقعی تشخیص درست و نادرست برای مردم دشوار شده است.

ثالثاً به‌نظر می‌آید حجم اخبار منفی خیلی زیاد شده به نوعی که افراد جامعه در هیچ لحظه‌ای احساس آرامش و رضایت خاطر ندارند. مردم مدام نگرانند. مدام چشم انتطار هستند چه خبر جدیدی منتشرخواهد شد، چه اتفاقی خواهد افتاد و سرنوشت خود و دیگران به کدام سو خواهد رفت.

بنابراین مواجهه با این حجم از اخبار درست به‌نظر نمی‌رسد حتی جامعه شناسان هم توصیه می‌کنند که مردم خود را کمتر در معرض اخبار و رسانه‌ها قرار دهند بخصوص در معرض اخبار منفی. به نظر من جریان اخبار منفی در شرایط امروز داستان بسیار پُر آب چشمی است.

مردم ما در حال حاضر زندگی در جهانی سرشار از بی قراری و اضطراب را تجربه می‌کنند و واقعاً نمی‌دانند چگونه باید در این شرایط به آرامش برسند و چطور باید اخبار موثق و صحیح را دریافت کنند. این موضوع کار رسانه‌های سنتی را بسیار سخت کرده است و در عین حال وظیفه جدیدی در پیش روی رسانه‌ها قرار می‌دهد.

این رسانه‌ها هستند که باید کار انتخاب را برای مردم آسان کنند و با پیگیری صحیح و راستی آزمایی آنها، اخبار درست و نادرست را مشخص کنند و اعتماد عمومی را به خود جذب کنند. البته این فقط کار رسانه‌ها نیست.

رابطه بین رسانه‌ها و دولت و مجموعه حاکمیت و بحث اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی، همگی عناصری هستند که بر چگونگی عملکرد رسانه‌ها تأثیرگذار است. اگر مردم به دولت اعتماد نداشته باشند اگر سرمایه اجتماعی در جامعه پایین باشد رسانه‌ها هم هیچ معجزه‌ای نمی‌توانند بکنند. در هر حال زندگی در جهان رسانه‌ای امروز برای مردم بسیار دشوار است.

رسانه‌ها قرار بود که تا حدی زندگی را برای مردم تسهیل، شفاف و همه چیز را برای مردم جامعه قابل رؤیت و قابل لمس کنند. اما امروز با ظهور شبکه‌های اجتماعی مختلف و رقابت میان فضای مجازی و رسانه‌های سنتی نه تنها شاهد شفافیت در اخبار نیستیم بلکه نوعی بلاتکلیفی و سرگشتگی جدیدی برای افراد جامعه ایجاد شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
شبکه خبر که دائم زیر نویس، رونویس کلا درباره جنگ و کشته ها صحبت میکنه
ای کاش تلویزیون یک شبکه به اسم اخبار خوب داشت که بجای این همه اخبار منفی خبرهای مثبت پخش میکرد.
والا قبل از کرونا هم به دلیل آینده مبهم و کاهش قدرت خرید اضطراب داشتم (که در حال دارو درمانی تحت نظر روانپزشک هستم). حالا کرونا هم اضافه شد بهش
آرامش کجاس
آرامش مال اونهاست که نژاد برترن و رفتن اروپا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
و کانادا و آمریکا و استرالیا
بیچاره ملت ایران که فقط اخبار بد را می شنوند.
واقعا روحیه مردم اهمیت داره، غیر از کرونا اخبار منتشر نشده ولی حقیقت گرانی، بیکاری، بی پولی، مستاجری، نبود دارو، افزایش بزهکاریهای اجتماعی و اقتصادی، بی حرمتیهای اجتماعی، معاشرتهای بسیار سطح پایین در بین مردم کوچه و خیابان،و....روحیه مردم را از بین برده.
اینا رو به خودت بگو تابناک!
یعنی الان مضطرب کرونا اند؟ کجا زندگی می کنی؟
پاسخ ها
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
ايني كه من ميبينم تنها چيزي كه وجود نداره "اضطراب كرونا" هست. اگه يه ذره اضطراب بود كه ملت ماسك ميزدن و به پروتكلها اهميت ميدادن و مراعات ميكردن.
چهل و چند ساله که اخبار خوب شنیده نشده الان فقط تعدادش بیشتر شده
خود شما تابناکیان سهم قابل توجهی در فضای مجاری دارید،
عناوین مقالات شما مثل: مرگ احتمالی افراد بهبود یافته از کرونا پس از شش ماه و . . .
آره دیگه. طبق معمول پنهانکاری کنین و همه چی رو آروم جلوه بدین تا جایی که دیگه نشه جلوی گندکاریتون رو گرفت
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار