بازدید 6442

آنمی چیست و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

کد خبر: ۱۰۴۸۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۶ 25 April 2021

فوق تخصص بیماری های خون و سرطان با ذکر این نکته که کم خونی عمدتا تغذیه‌ای و ناشی از فقر آهن است بر مصرف روزانه گوشت قرمز به عنوان منبعی غنی از آهن آلی تاکید کرد.

به گزارش فارس، غلامرضا باهوش فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره کم خونی یا آنمی گفت: فردی که دچار رنگ پریدگی می شود دچار آنمی یا کم خونی شده است. در این حالت تعداد گلبول های قرمز خون کاهش می یابد. میزان کاهش گلبول های قرمز خون بر اساس استاندارد و بر حسب سن و جنس و بیماری های زمینه ای تعریف می شود.

وی افزود: آنمی دلایل متفاوتی دارد و می تواند از نوزادی تا سنین بالا رخ دهد. کم خونی می تواند به دلیل ازکارافتادگی مغز استخوان به عنوان مرکز تولید گلبول قرمز رخ دهد و یا به دلیل فقر تغذیه ای مغز استخوان تولیدی غیر موثر دارد که کم خونی های ناشی از کمبود آهن، اسید فولیک و ویتامین B12 در این گروه جای دارند. کم خونی می تواند ناشی از تخریب گلبول های قرمز باشد که یکی ازعلل شایع آن فاویسم است که می تواند به دلیل مصرف باقالی روی دهد.البته این کم خونی دلایل دیگری هم دارد.فاویسم در شمال کشورمان شایع است و این افراد نباید باقالی و یک سری داروها را مصرف کنند.

فوق تخصص بیماری های خون و سرطان کشورمان با تاکید بر مصرف روزانه گوشت قرمز در جلوگیری از کم خونی گفت: کم خونی های تغذیه ای بیشتر مد نظر ما است و باید گوشت قرمز به اندازه کافی در روز مصرف شود. گوشت قرمز دوبرابر گوشت سفید آهن دارد و جگر سه برابر گوشت قرمز و شش برابر گوشت سفید آهن دارد بنابراین گوشت قرمز و جگر باید در سبد غذایی خانوار وجود داشته باشد.

وی بر مصرف سبزی تازه و میوه تاکید کرد و گفت: سبزی تازه و میوه منبع بسیار خوبی برای تامین اسید فولیک است.

باهوش افزود: استفاده از سموم کشاورزی و ضد آفات هم می تواند باعث ازکار افتادگی مغز استخوان شود.

فوق تخصص بیماری های خون برعلت‌یابی کم خونی و درمان آن در خانم ها تاکید کرد و گفت: اگر در عادت ماهیانه خانم ها خونریزی بیش از 7 روز ادامه یابد و یا فاصله بین خونریزی ها منظم نبوده و در حال نزدیک شدن است و یا اینکه خانمی بیش از اندازه خونریزی دارد و لخته دفع می کند می تواند دچار کم خونی ناشی از فقر آهن شود. این خانم ها باید زیر نظر متخصص زنان قرار گیرند. یکی از عللی که می تواند در برخی زنان خونریزی زیاد در دوره عادت ماهیانه ایجاد کند و مشابهی هم در خانواده داشته باشند می تواند بیماری "فون ویلبراند" است که اختلال خونریزی دهنده شایع است و خود را با این علامت نشان می‌دهد. این افراد درمانی کامل می خواهند.

وی افزود: خانم هایی که عادت ماهیانه طبیعی دارند و تغذیه نرمال هم دارند باید هفته ای یکبار یک قرص فروسولفات مصرف کنند. این دستور برای خانم ها از سن شروع تا سن پایان عادت ماهیانه است.

باهوش با اشاره به اینکه مواد غذایی که آهن دارند به دو گروه دسته بندی می شوند گفت: مواد غذایی مثل گوشت ها حاوی آهن آلی هستند که در هر وضعیت غذایی جذب می شود اما مواد غذایی مثل حبوبات دارای آهن غیر آلی هستند که شرایط خاص می تواند منجر به کاهش جذب آهن این مواد غذایی شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان