انتقاد مجلس از گرانی‌های اخیر/ ایستادن در صف مرغ زیبنده مردم نیست

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز به بررسی علل گرانی‌های اخیر به خصوص کمبود مرغ پرداختند که نتیجه آن ارجاع گزارشی از تخلفات دولت در تنظیم بازار به قوه قضاییه شد.
کد خبر: ۱۰۴۴۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸ 06 April 2021
انتقاد مجلس از گرانی‌های اخیر/ ایستادن در صف مرغ زیبنده مردم نیست

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز به بررسی علل گرانی‌های اخیر به خصوص کمبود مرغ پرداختند که نتیجه آن ارجاع گزارشی از تخلفات دولت در تنظیم بازار به قوه قضاییه شد.

به گزارش «تابناک»؛ نخستین دستور جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس، ارائه گزارش کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی درباره علل گرانی‌ها و مشکلات اخیر جامعه در راستای گزارش کمیسیون کشاورزی مربوط به بررسی کیفیت و تامین و توزیع نهاده‌های دامی بود.

در ابتدا جواد ساداتی نژاد، رییس کمیسیون کشاورزی گفت: امروز از مقام صادرکننده گوشت مرغ به وارد کننده رسیده ایم، به طوری که برای تامین نیاز بازار داخلی، مجبور به واردات ۵۰ هزار تن شدیم؛ این دلیلی جز سوءمدیریت و بی تدبیری ندارد.

او همچنین پنج عامل را در ایجاد هرج و مرج و آشفتگی در بازار مرغ مقصر دانست که شامل تصمیمات غیرکارشناسی رئیس جمهور، عدم نظارت وزارت کشور، تصمیمات غیرفنی و نقص نظارت وزارت صمت، تصمیمات غیرصحیح وزارت جهاد کشاورزی و عدم تامین ارز توسط بانک مرکزی می‌شود.

علاوه بر این، ساداتی نژاد توزیع ارز رانتی ۴۲۰۰ تومانی و ناتوانی نظارت بر آن در حوزه نهاده‌های دامی را عاملی بر رانت و کمبود این نهاده‌ها در بازار دانست و گفت: رئیس جمهور شخصا مانع اعمال نظارت وزارت کشاورزی بر بازار محصولات کشاورزی شد و قانون انتزاع را ملغی کرد؛ البته در نهایت در ۱۱ فروردین به این نتیجه رسید که اختیارات را به وزارت جهاد بازگرداند؛ تصمیمی دیرهنگام که باید پاسخگوی آن باشد.

بعد از آن وزیر کشاورزی در پشت تریبون پارلمان، از مردم به دلیل تلاطمات ایجاد شده عذرخواهی کرد و قول داد به زودی آرامش به بازار مرغ بر‌گردد. خاوازی توضیح داد: در تولید گوشت قرمز به ۸۸۱ هزار تن، تولید شیر به ۱۱ میلیون تن و تولید مرغ به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده‌ایم و مشکلی در تولید تخم‌مرغ و عسل نداریم.

او درباره دلایل اتفاقات ناگوار بازار مرغ طی دو ماه گذشته گفت: ما از آغاز سال گذشته تا بهمن ماه، بالاترین میزان جوجه ریزی را داشتیم و اتفاقات دیگری در بازار رخ داد که وضعیت را به هم ریخت. ما امروز با احتکار و منجمد کردن رو به رو هستیم. شهر تهران به ۱۲۰۰ تن مرغ نیاز دارد و در سه شیفت حدود هزار تن بسته‌بندی می‌شود؛ اما شاهد تخلفات گسترده هستیم. همین امر باعث تشکیل کارگروهی به مسئولیت بنده شد که در سه روز کاری توانستیم قیمت‌ها را تا حدودی سامان دهیم.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس نیز این نکته را بیان کرد که اشکالات اساسی ساختاری و مدیریتی، یکی از عوامل جدی در نابسامانی بازار مرغ و تخم مرغ است؛ زنجیره تولید، توزیع و نظارت این نابسامانی را ایجاد کرده که باید به مسیر قانونی خود برگردد؛ لذا ما این موضوع را در شورای عالی هماهنگی دنبال می‌کنیم. خواست مجلس، بازگشت وظایف وزارت جهاد کشاورزی به مسیر قانونی است، وزرای صمت و جهاد کشاورزی نیز با این موضوع موافق هستند، قطعا با این تصمیم نابسامانی موجود پایان می‌یابد.

بعد از آن، تعدادی از نمایندگان به تشریح علل گرانی‌های اخیر پرداختند. آن‌ها بر لزوم نقش آفرینی تعزیرات برای مقابله با قیمت سرسام آور مرغ تاکید کرده و به این موضوع اشاره داشتند که نهاده‌های دامی به جای مرغداران به دست دلالان می‌رسد. وکلای ملت خواستار برخورد با توزیع کنندگان متخلف مرغ شده و از احتکار مرغ در ۳ هزار و ۴۶۰ واحد مرغداری سخن گفتند.

عمده انتقاد و حتی اعتراض نمایندگان به ایستادن مردم در صف‌های مرغ بود که در این باره عبدالکریم جمیری نماینده بوشهر گفت: «زیبا نیست که مردم در شرایط کرونا در صف مرغ و تخم مرغ بمانند.»

در نهایت نمایندگان تصویب کردند که در راستای اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه گزارش کمیسیون کشاورزی در مورد نقض در اجرای قانون تمرکز اختیارات و وظایف بخش کشاورزی به قوه قضائیه ارجاع شود.

طبق ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس، هر یک از کمیسیون‌ها می‌توانند گزارشی درباره‌ی تخلفات دستگاه‌های اجرایی و دولت را به هیات رییسه ارائه کرده که در صورت تصویب مجلس فورا از طریق هیات رییسه موارد به قوه قضاییه ارسال می‌شود. باید گزارش‌های ارسالی به قوه قضاییه، خارج از نوبت رسیدگی شود.

علاوه بر این، نمایندگان با استناد به همین ماده آیین نامه، با ارجاع گزارش کمیسیون اقتصادی درباره تنظیم بازار و گرانی‌های اخیر به قوه قضاییه موافقت کردند.

در این باره محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت، در سه سال گذشته ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رانت توزیع شده که دلیل آن عدم نظارت بر فرآیند‌هایی است که در سامانه‌های تخصصی حوزه اقتصاد و تجارت تعریف شده است.

همچنین کلیات طرح جهش تولید دانش بنیان در مجلس تصویب شد و نمایندگان در جریان بررسی طرح جهش تولید و تأمین مسکن، وزارت راه و شهرسازی را مکلف به ارائه گزارش هر سه ماه یک بار پیرامون نحوه اجرای قانون جهش تولید مسکن به کمیسیون عمران کردند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۵۰
مجلسی ها انتقاد میکنند منم انتقاد میکنم فقط فرقش یه دنا پلاس و ماهی ده پونزده تومن پول و کلی موقعیت مالیه که اونا ازش بهرمند میشن من نمیشم وگرنه همکاریم اصولا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
منم اعتراض دارم این صف ها زیبنده مردم نیست
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
البته درسیلی زدن آنهارئیس اداره شماهستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
عنابستانی چی شد؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
اصلا یکی نیست به این ، مثلا نماینده های مثلا انقلابی بگوید
که شما خیر سرتان مثلا ابزار استیضاح و سوال و جواب از دولت دارید
چرا استفاده نمی کنید ؟
انتقاد کردن که نشد کار
شاید هم میدانید ، که مشکل جای دیگری است
و جرات و اجازه ورود ندارید
شما برو ساعت رو عقب جلو کن....
پس بالاخره به نمایندگان خبر رسید
این نماینده ها با حرفهای پوپولیستی میخوان فقط خودشون را مثبت نشون بدن.....هیچ کاری بلد نیستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
رییس جمهور منتخب فعلی که آخر پوپولیسته
استیضاح چی شد
پاسخ ها
رحیم
| Switzerland |
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
همه اش سرکاری مثل تمام کارهای دیگرشان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
فایدش چیه
انتقاد؟ شما دارید حقوق کلان می گیرید بهتره به جای انتقاد کار مفید انجام بدیت وگرنه مردم باید از شما انتقاد کنند که متضرر شدند. جوری مجلس موضع گرفته انگار اونا مقصر نیستند.
فیلمبرداری از صفهای مرغ و روغن با هدف نمایش در سیمای میلی به جای صفهای انتخابات خرداد ۱۴۰۰ است
و کاملا هدفمند برنامه ریزی شده است
چون فیلمهای انتخاباتی با مردم ماسک زده را در آرشیو نداشتند
ایکاش اینهمه فکر و برنامه ریزی را در جهت رفاه و آسایش و آرامش مردم و کشور بکار می بستند
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
کسی مرغ نمیخواد؟

زیر قیمت میدم

کسی نبود؟
از یک طرف شعار جنگ با کل دنیا غیر از چین و روسیه می‌دهند و کشور را به انزوا کشانده‌اند و از طرف دیگر شعار همراهی با مردم، خودشون هم نمی فهمند چی می خواهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
اتفاقا خودشون میفهمن
بیخودی همه چیزو تقصیر دولت نندازید...! تو ساختار ترکیده و فلج کشور ما، هیچ دولتی نمی تونه موفق باشه. 4 دهه همش داریم زجر می کشیم و تو صف هستیم. از دهه 60 از صف نفت و بنزین شروع شد تا صف دلار و سکه و تخم مرغ و گوشت و شیر خشک و پوشک و نواربهداشتی و مرغ و کارت هوشمند ملی و ماشین ایران خودرو و صف فروش و بورس و لاستیک و لوازم خونگی و تا اخر عمر هم تو صفیم. حتی تو صف قبر بهشت زهرا . . .
توی این جنگ زرگری مجلس و دولت فقط مردم عادی ایران ضرر می کنند
خیلی شیک قیمت ۲۴۹۰۰ را تثبیت کردند کسی هم شک نکرد.
نمایندگان اعتراضات خودشان را اعلام کنند مردم رسیدگی خواهد کرد
واقعا اگر فکر مردم هستید چرا با گرانی ها ی اخیر که دولت خیز برداشته نظیر مترو تاکسی اتوبوس که هرکدام بیش از افزایش حقوق افزایش می یابد عکس العملی نشان نمی دهید مرغ وگوشت ونظایر انرا دولت نمی تواند کنترل کند اینها را میتواند مجلس ودولت کنترل کند اگر فکر مردم هستید دوسال گران نکنید تا بخشی از فشار مالی از مردم کم شود
واقعا برای رییس اتحادیه مرغداران باید گریست که میگوید مردم صف ایستادن را دوست دارند حتما یخچال منزلش را مرغداران پر میکنند که اینگونه حرف میزند
اگه مجلسیان دست از ریا کاری بکشند و بگذارند دولت محترم کار اجرایی خودش را بکنه بیشتر مشکلات مردم حل میشه.
احسنت / احسنت
زیبنده این مردم نیست بروند صف مرغ و تخم مرغ!
باز هم احسنت
احسنت / احسنت
زیبنده این مردم نیست بروند صف مرغ و تخم مرغ!
باز هم احسنت
عامل همه این مشکلات وبدبختیها مجلسه .بعد خودش انتقاد میکنه؟
فرار رو به جلو یعنی همین .دست پیش گرفته که پس نیوفته ؟
این ترفندا دیگه قدیمی شدن وجواب نمیدن .
زیادی زور نزنیدبراتون خوب نیست
دنا پلاس هم زیبنده شما نیست وقتی مردم گرسنه هستند
مجلس زورش به این گرانیها نمیرسد سیاست های اقتصادی مجلس درملزم کردن دولت به چاپ اسکناس وایجاد تورم که حاصل آن گرانی وبیکاری بیشتر
وفقرگسترده تربوده و هیچ قانونی مجلس اخیربرای فراوانی
وایجاداشتغال تصویب نکرده ولی برعکس آن فراوان . فهمیدید
چرااصرارمیکنیم درانتخابات شرکت کنید بلاخره هرچیزی از
بدتردر بدبینانه ترین حالات بهتراست و دیگرکسی هم به گوش مجری قانون سیلی نمیزند !!
آهای مردم، باز چه خطایی کرده آید که همه مسئولین را از وضع کشور ناراضی کرده اید؟ !!!!!!!!!
مجلس 10 درصدی !!!
جالبه تمام مسئولین از رنج ها و مشقات مردم ناراحتند و مدام میگن صف وایسادن و گرانی ها در شان مردم نیست اما کاری برای رفاه و بهبود امور انجام نمیشه.قطعا تخصص لازم در مسئولین وجود نداره که مشکلات همچنان باقیه
واقعیت اینه که هیچی در شان این مردم نیست، نه گرانی و نه این مجلس فرمایشی
همین صفها ، نشانه ضعف مجلس حداقلی هستش . اگر مجلس قدرتمند و مردمی داشتیم ، می توانستند با ابزارهای نظارتی این صفها را جمع کنند .
دولت میگه ایستادن در صف مرغ زیبنده ایرانی نیست مجلس میگه ایستادن در صف مرغ زیبنده ایرانی نیست تمام مسئولین هم همینو میگن ولی کی بایست به این وضعیت خاتمه بده معلوم نیست
خوب کیه که به صف مرغ و روغن و گرانی های افصار گسیخته انتقاد نداشته باشه ؟ پس وظیفه منه که به امورات کشور سروسامان بدم ؟ پس اینا چکار ههستند ؟ وقتی حقوق و ماشین و امتیاز میگیرند که اعصاب مردم را خراب کنند ؟ روغن نباتی کیلویی 100 هزار تومان گیر نمیاد لابد هفته دیگه هم به گرانی روغن انتقاد میکنند ؟ پیشنهاد میکنم در این مجلس را پلمپ کنند تا اعصاب مردم راحت آروم بشه
آخخخخخیییییی چقدر مهربووووون
با این خبرهای تکراری و تعریف از مجلس نمیتونید این افراد رو موفق نشون بدید و محبوب کنید فکر نمیکنید بل تکرار این تیترها نشون می دهید که حامی این مجلس ۲۰ درصدی هستید
این‌چه‌ریس‌جمهوری‌شدکه‌معاونش‌حرف‌اول‌میزنه‌هنوز‌بگیداحمدی‌نژاد‌بدبود
این مجلس هم که فقط صبح تا شب کارش انتقاد از امورات مملکته ولی دریغ از یک کار مفید.
انفاقا حق مردمه تو صف وایسن
انفاقا حق مردمه تو صف وایسن
انفاقا حق مردمه تو صف وایسن
همش عوام فریبیه ولاغیر.
همه مردم باید آگاه باشن که دیگه در انتخابات شرکت نکنند.
عبدالکریم جمیری نماینده بوشهر گفت: «زیبا نیست که مردم در شرایط کرونا در صف مرغ و تخم مرغ بمانند.»
ایشون تازه متوجه شدن که مردم توی صف مرغ بودن و مرغ گرون شده!؟؟؟؟
آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟

مثل همیشه وبعد از هراتفاقی این شوی راه افتاد و احضار وزیر به مجلس و چند نطق آتشین و بعد هم فراموش شدن همه چی
تا می تونید اجناس و مایحتاج عمومی وضروری مورد نیاز مردم را گران کنید ولی بدانید بر سر شاخ هستید
وقتی تمام بانکها تحریم باشند وصرافی ها باچند برابر کار مزد وبه صورت رانتی وقاچاقی پول جابه جا می کنند وحاضر نباشیم در نظام بانکی جهانی وارد شویم وبا راه حل های غیر ممکن می خواهیم نهاده برای مرغ بخریم وتجارت را کلا به فراموشس سپرده ایم واز تولید کننده هم فقط در زبان حما یت می کنیم وضع بهتر از این نخواهدشد.
مجلس به جز شعار و عربده کشی چیز دیگری هم بلد است؟
بعله به لحظات ملکوتی انتخابات و کاندیدا شدن نزدیک میشویم.
آخ آخ همش تقصیر مردمه!!!چرا ساعت ها تو صف مرغ و گوشت یخی و روغن وای میستین که خاطر نمایندگان مجلس انقلابی مکدر بشه؟چقد غصه بخورن این بنده خداها؟بذارین راحت باشن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر