بازدید 13471

مالیات ستانی از خانه‌ها و خودرو‌های لوکس به کجا رسید؟

در بند «ت» تبصره ۶ قانون بودجه سال جاری، مالیات ستانی از خانه‌ها و خودرو‌ها با قیمت‌های مشخص ذکر شده بود. در حالی که تنها چند روز تا پایان سال جاری و همچنین تاریخ انقضای بودجه سال ۹۹ باقی مانده، پرسش این است که مالیات ستانی از خانه‌ها و خودرو‌های لوکس به کجا رسید؟ آیا دولت در این زمینه اقدامی انجام داد؟
کد خبر: ۱۰۴۰۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸ 15 March 2021

مالیات ستانی از خانه های لوکس و خودروهای لوکس به کجا رسید؟

در آبان ماه سال ۱۳۹۷ بود که رسما تحریم‌های نفتی علیه ایران به منظور به صفر رساندن صادرات و درآمد‌های نفتی آغاز شد. این تحریم‌ها با لغو معافیت‌های نفتی هشت کشور در ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ شدت گرفت.

به گزارش تابناک اقتصادی، دولت برای جبران کاهش درآمدهای نفتی و فرار از کسری بودجه شدید و عواقب آن چاره ای جز تعریف درآمدهای دیگر نداشت. از این روی، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه طی مصاحبه‌ای در مورخه ۱۷ مهر ماه سال ۱۳۹۸ گفت: سه منبع جایگزین نفت خواهد شد. ما از حجم قابل توجهی از یارانه‌های پنهانی که در حامل‌های انرژی وجود دارد می‌توانیم استفاده کنیم و بخش دیگر که عمده کار ماست مالیات‌هاست. بخش دیگر از درآمدهای جایگزین نفت نیز از محل مولدسازی به دست می‌آید که آن نیز به تصویب رسید.

بنابراین همان گونه که رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد، در لایحه بودجه ۹۹ تمرکز دولت بیشتر بر افزایش درآمد‌های مالیاتی بود. به همین منظور دولت و مجلس سعی کردند به نوعی از سه طریق درآمد‌های مالیاتی را افزایش دهند، که این سه طریق عبارت بودند از تعریف پایه‌های مالیاتی جدید، جلوگیری از فرار‌های مالیاتی و کاهش معافیت‌های مالیاتی.

یکی از پایه‌های مالیاتی جدید که برای سال ۹۹ در بودجه تعریف شده بود، مالیات ستانی از خودرو‌ها و خانه‌های لوکس بود.

 

چه واحدهای مسکونی و خودروهایی در سال 99 مشمول مالیات شدند؟

در بودجه سال ۹۹ واحد‌های مسکونی با ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان به شرح زیر مشمول مالیات بر دارایی (سالانه) شدند:

نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تومان تا ۱۵ میلیارد تومان نرخ مالیات یک در هزار
نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد تومان تا ۲۵ میلیارد تومان نرخ مالیات دو در هزار
نسبت به مازاد ۲۵ میلیارد تومان تا ۴۰ میلیارد تومان نرخ مالیات سه در هزار
نسبت به مازاد ۴۰ میلیارد تومان تا ۶۰ میلیارد تومان نرخ مالیات چهار در هزار
نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا نرخ مالیات پنج در هزار

همچنین عنوان شده بود که انواع خودرو‌های سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی، با ارزش ۷۰۰ میلیون تومان و بیشتر بر اساس ارزش روز خودرو مشمول مالیات هستند که نرخ مالیات ۰.۲ درصد در نظر گرفته شده بود.

البته اعلام شد که موارد زیر مشمول این مالیات نمی شوند و معاف از پرداخت مالیات می باشند:

  • واحدهای مسکونی در حال ساخت
  • واحدهای مسکونی و خودروها در سال تملک
  • خودروهای متعلق با اشخاص موضوع ماده ۲ قانون مالیات های مستقیم با اصلاحات و الحاقات بعدی (یعنی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی، دستگاه‌هایی که بودجه آنها به وسیله دولت تامین می‌شود، شهرداری‌ها و بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی دارای مجوز معافیت از طرف حضرتامام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری).
  • خودروهای تولیدشده و مونتاژ داخل، پیش از فروش توسط کارخانجات سازنده و مونتاژکننده
  • خودروهای واردشده، پیش از فروش توسط نمایندگان رسمی

در بودجه ۹۹ اعلام شده بود که کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند مالیات سالانه مربوط به هر یک از واحد‌های مسکونی و خودرو‌های مشمول تحت تملک خود و افراد تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۳۹۹ پرداخت نمایند.

مالیات ستانی از خودروها و خانه های لوکس در سال جاری به کجا رسید؟

در سال جاری به دلیل شرایط کرونایی و تحریمی به شدت دولت از ناحیه درآمد‌ها در تنگنا قرار داشت و پیش بینی می‌شد که دولت موضوع مالیات ستانی را بیش از پیش دنبال کند، اما این اتفاق رخ نداد. به عنوان نمونه همین مالیات ستانی از خودرو‌ها و خانه‌های لوکس به سرانجام مشخصی در سال جاری نرسید.

در حالی که تنها چند روز دیگر به پایان سال ۹۹ و البته انقضای بودجه ۹۹ باقی مانده است، آیین نامه بند ت تبصره ۶ قانون بودجه که مربوط به همین مالیات ستانی از خانه‌ها و خودرو‌های لوکس است، همچنان در دولت خاک می‌خورد.

محمود علیزاده، معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی در این باره طی مصاحبه‌ای گفت: آیین نامه این موضوع خرداد ۹۹ در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شد، اما هنوز از دولت بیرون نیامده است. وی در پاسخ به این پرسش که اگر مصوب شود آیا امکان شناسایی و اخذ مالیات از این موضوعات را دارید، گفت: بر مبنای ماده ۴۲ قانون مالیات ارزش افزوده هر سال سازمان امور مالیاتی ارزش هر خودرو را به جزئیات و سال ساخت اعلام می‌کند. یک ضریب همگن می‌دهیم و به ارزش روز ماشین می‌رسیم.

علیزاده در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود ۳۰۰ هزار خودروی وارداتی بالای یک میلیارد تومان داریم که می‌توان از آن‌ها ۸ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرد، گفت: نمی‌دانیم باید قیمت هر خودرو تعیین و ارزش‌گذاری شود و بر اساس آن برآورد ارائه داد.

اظهارات این مقام مسئول در شرایطی است که ۱۳ بهمن ماه سال جاری، امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی از ابلاغ قریب الوقوع آیین نامه مالیات بر خانه‌ها و خودرو‌های لوکس خبر داده و گفته بود: آیین نامه مدت‌ها قبل توسط سازمان امور مالیاتی به دولت ارسال و به تازگی در کمیسیون اقتصاد دولت تأیید شده است.


در حالی که یک سال دولت وقت داشت با کسری بودجه ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی به سراغ مالیات ستانی از این خانه‌ها و خودرو‌ها برود، اما مشخص نیست به چه دلیلی در این زمینه تعلل کرد و این بند قانونی را اجرایی نکرد. یادآوری این نکته ضروری است که همین کم کاری دولت موجب شد تا قفل بانک مرکزی شکسته شود و نقدینگی در بهمن ماه سال جاری به رقم افسانه‌ای ۳۳۰۰ هزار میلیارد تومان برسد و پیامد این رشد عجیب نقدینگی تحمیل تورم به کلیه قشرهای جامعه بود. تامین کسری بودجه از طریق چاپ پول و یا بورس برای دولت شاید سهل‌تر از مالیات ستانی از اقشار ثروتمند باشد!

سید احسان خاندوزی نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که در برنامه «عیار» شبکه افق سیما حضور یافته بود، در این باره گفت: دولت نمی‌خواهد به گروه‌های مشخص از طریق مالیات فشار بیاورد و متأسفانه تعلل دولت در هزینه نپرداختن مالیات عادلانه ۵ درصد جمعیت کشور را باید ۸۵ میلیون ایرانی با تحمل تورم بالاتر پرداخت کنند. وی گفت: دولت با آنکه باید از فرادستان مالیات بگیرد، آن را از فرودستان گرفته و همه ایرانیان را مجبور به تحمل تورم بالا و فشار اقتصادی می‌کند؛ و در پایان نکته جالب‌تر این که این نوع مالیات ستانی باز هم در بودجه سال آینده دیده شده است و مشخص نیست که چه تضمینی برای اجرای آن در سال آینده وجود دارد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۲
تا زمانی که دوستان ارجمند و عزیزتر از جان خانه های لوکس و مازاد خود را تبدیل به احست نکنند این مصوبه خاک خواهد خورد. علی برکت الله.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
ظاهرا بعضیها فقط حرف یک کاری را می زنند ولی اقدام عملی در کار نیست. مثل همسان سازی بازنشستگان تامین اجنتماعی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
بزودی به ژیان هم میگن لوکس.
هدف مالیات ستانی از عموم هست.
کلمه لوکس درست نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
مالیات رو اقایون می گیرن تورمش مردم باید تحمل کنن. پولداره کارگر نیست کارخونه داره در نتیجه مالیات رو میکشه رو قیمت جنسش . همینطور که قیمت مرغ میوه رو کنترل کردن قیمت بقیه جنسارو هم کنترل میکنن
در اینحا مالیات برعکس گرفته میشود از کارمند و شرکت های کوچک و بدبخت و بیچاره ها می گیرند و میدهند به پولدارها چون مدرک و مجوز و ..... دارند که معاف هستند
این طرح هیچ وقت اجرا نمیشه.مگه آدم از خودش مالیات می گیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
از اون کنایه های اب دار بود .تا مردم هست از خودشون مالیات نمیگیرن
خواهشا با ده برابر شدن همه چیز به خاطر مدیریت مسولین، اسم لوکس را حذف کنید.
ماشین صد میلیونی سال 97 الان شده بالای یک میلیارد و معلوم نیست دارنده این ماشین باید مالیات چه چیز را بده؟
تورم دولت را؟
همچنین برای خانه های معمولی.
با این وضعیت پراید هم بزودی لوکس محسوب خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
الان هر چیزی که لوکس محسوب شود باید مالیات سنگین گرفته شود تا جامعه بالانس شود
یک سوال؟

مگر مردم باعث بالا رفتن قیمت خانه و اتوموبیل شدن که حالا باید یک پول زور دیگه هم پرداخت کنند؟!

مگر واردات اتوموبیل به ایران دست عامه مردم هست؟! مگر قیمت گذاری دلار و طلا و سکه دست مردم هست؟!

اینجا هم باید دست در جیب مردمی بکنید که تا حد ممکن مفلس و بی پول شدن؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
گران شدن مسکن بدلیل تورم است . این یعنی باید به سو مدیریت و گرانی مالیات پرداخت کرد
ناشناس
| India |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
گنه کرد در بلخ آهنگری
به شوشتر زدن گردن مسگری
طبق آمار در یکسال گذشته قیمت مسکن ۱۰۰٪ افزایش یافته و در در ده سال گذشته یازده برابر شده. که البته این افزایش قیمت بدلیل تورم است. و این تورم طبیعتا در سالهای اینده هم بر قیمت مسکن تاثیر خواهد گذاشت و به مرور هر سال خانه های جدیدی با افزایش تورمی قیمت شامل این مالیات میشوند. بنابراین این قانون یعنی عملا دولت از تورم موجود هم مالیات بگیرد. حال تعیین کنید سن پرتغال فروش را.
ایران علم اقتصاد ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
دانش اقتصاد برای بلاد کفر است
این قانون بخصوص بخش مربوط به‌مالیات ستانی ازخانه های
لوکس قانون عجیب وغریبی هست که تصورش ناممکنست
باچنین تورمی تاچندوقت دیگریک آپارتمان یک اطاق خوابه
دربدترین نقاط شهرجزوخانه های لوکس بحساب خواهدآمد
وسرمایه گذاری برای تولیدمسکن رامتوقف میکند نمیدانم
برنامه خاصی است چون ازیکطرف آمارداده شده که ایرانیها
بیشترین خریداران مسکن درکشورترکیه هستندوازطرف
دیگرمرتباقوانین ضدسرمایه گذاری وکاروفعالیت دربخش
تولیدمسکن درکشورمان تصویب میشود....
چقدر مالیات کمی هست
من به شخصه از مسولين بي لياقت تشكر ميكنم كه من ميليونر را ميليادر كرده و حالا مي خواهد بابت بي ارزش شدن ريال ماليات بگيرد . اقاي كه حي ميگوي پس ماليات فلا و فلا چي شد . فكر ميكني ماليات گرفتن از مردم باعث گرانتر شدن جنس نميشود . مثلا الان بر هر چيزي 9 در صد ماليات ميگيريد فكر ميكني من كارمند كه به رستوران ميروم اين 9 درصد را صاحب رستورا ميدهد يا من كارمند شما ماشيني كه من پارسال گرفتم 200 ميليون و حالا شده 1000 ميليارد خسارتش را دوباره از مردم ميگيريد
متاسفانه برایند بر خلاف عنوان خوبی که دارد به نفع غنی و غیر متعهد به جای فقیر و متعهد است چون فقیر اولا پولی برای سرمایه گذاری ندارد و همواره باید اجناس و کالا را در شرایط تورمی با قیمت بالا بخرد و اگر هم پولی داشته باشد و متعهد باشد سرمایه گذاری برایش مشکل است چون تعهد او اجازه نمی دهد سود ربوی بانکی بگیرد و یا کالایی بخرد و احتکار کند و با قیمت بالا بفروشد و یا سکه و دلار بخرد و روزگار جامعه و مردم را سیاه کند ولی ثروتمندی که بخصوص تعهد ندارد براحتی سرمایه خود را در ملک و دلار و سکه و کالاهای مورد نیاز مردم می کند و اساسا تورم برایش مفهوم ندارد و چه بسا تورم باعث خوشحالی او است چون با بالا رفتن تورم سرمایه او هم بالا می رود و اگر فروشنده و تولید کننده باشد قیمت کالاهایش را چند برابر می کند ...
جامعه مثل جوی آب روان است و همیشه راه خودش را خودش پیدا و اطراف خودش را سرسبز می کند مگر اینکه یک نفر بیاید جوی این جوی آب را سد کند و آیا آنرا آلوده کند که باعث سیل و خرابی و متعفن شدن آب شود. در شرایط فعلی باید ببینیم چه کسانی جلوی این جوی آب را گرفته و آنرا متعفن و تبدیل به سیل کرده اند
این طرح موجب گران تر شدن خانه و مشگل فرار سرمایه ها و خارج شدن انها از مملکت خواهد شد.
مالیات از خانه های خالی یک توجیه داره . اما خانه لوکس به نظرم توجیهی ندارد وقتی طرف داره عوارض و چند نوع مالیات دیگه پرداخت میکنه
کسانی که تو خانه های چند میلیادی حکومتی و سازمانی نشستند و دارند لذت خانه هایی که برای خودشان نیست میبرند هیچ کدام کار اقتصادی انجام ندادن که به راحتی این طور درصد مالیاتی روی خانه می بندند . به علاوه دولت هر ساله میلیاردها تومن بابت بی ارزش شدن پول ملی مالیات غیر اشکار از مردم میگیرد ایا برای بی ارزش شدن پول ملی دولت خسارتی به مردم می دهد
اين ماليات نيست بهره سود دولت از افزايش قيمت هاست. وقتي پايه پولي كشور را خود آقايون افزايش دادند كه ماشين 300 م بشه 3 ميليارد خونه 4 ميلياردي بشه 10 ميليارد...اسمش ماليات عادلانه نيست! فرودست و فرادست هم نداره
همین ته مونده پولدارها رو هم فراری بدین به ترکیه مملکت بمونه با یه مشت فقیر و بیکار
خودرو و مسكني كه بخاطر گران كردن ده برابري دلار توسط دولت گران شده است ولي با همان ارز جديد كاهش قيمت دارد مالكان ان بايد ماليات عملكرد سرتا پا غلط دولت را بدهند خود گران كردن دلار نوعي ماليات ستاني قرون وسطي اييست همچنين خودروهاي توليد داخل كه چند برلبر شده است انهم مالياتيست كه مردم به دولت ميدهند و سكه و مواد پتروشيمي و فولاد و بورس و غيره كه با چند برابر قيمت واقعي به مردم فروخته ميشود همش ماليات زورگويانه و غير فانونيست كه دولت از مردم ميگيرد ضمنا در كجاي دنيا از خودرو ماليات ميگيرند اگر واردات ازاد بود و مافياي خودروسازي تحت حاكميت دولت اجازه ميداد خودرو وارد شود مثل همه دنيا خودرو بعداز تحويل و هرسال كاهش قيمت پيدا ميكرد و شما به خودروهاي معمولي در ساير دنيا را با پرايد مقايسه ميكنيد و اسم لوكس روي ان ميگذاريد در حاليكه اون كيفيتش بالاتره و در اخر دولت يك ريال نه تنها كسر بودجه ندارد بلكه همين الان دوبرابر بودجه اش پول داره و اين ماليات از خانه و خودرو كاملا زورگويانه و غير قانونيست و تاوان بي تدبيري و عملكرد بد دولت در عرصه اقتصاد است ضمنا ماليات بر خانه هاي خالي كلا عوض شد و اين قانون من دراوردي از توش درامد مشكل مسكن و خودرو فقط با عرضه مطابق تقاضا حل ميشود و بس
به حال مردم باید خون گریست که حق حقوقشان الان بخاطر نداشتن سرمایه کافی در دست انداز بزرگ است
میلیارد های فقیر این روزها ایرانی هاهستند طر ف ماشین خریده ۱۰۰ میلیون الان شده یک میلیارد صد بعد برای لاستیگ باید وام بگیره بخره تازه سال آینده باید سالی ۴۰ میلیون هم مالیات بده بخاطر ماشین بالای یک میلیون
بخدا به مردم فشار مالیات نیاورید مشکل می شود زندگی کرد
موارد زیر مشمول این مالیات نمی شوند و معاف از پرداخت مالیات می باشند:
•واحدهای مسکونی در حال ساخت
•واحدهای مسکونی و خودروها در سال تملک

لطفاً واحدهای مسکونی و خودروها در سال تملک را بیشتر توضیح دهید.
یاد شعار انتخاباتی افتادم که میگفت:
تکرار میکنیم
من یک ایرانی هستم. بدون رانت و پارتی و در حوزه عمرانی کار میکنم. ۱۸ ماه از خدمت سربازی را در ارتش در جبهه بودم و سپس تحصیلاتم را آغاز کردم. با کار از ۱۶ سالگی و چهار سال تمام بعد از تحصیل در سال های ۷۲ تا ۳ صبح کار میکردم و با پشتکار به مرتبه امروزم رسیدم.
جزء ۴ درصدی های آقای قالیباف نیوده و نخواهم بود. اما علاق به خودرو دارم
خودروی خارجی خریده ام که در بدو ورود ۱۳۰٪ گمرک و ووو داده حالا چرا باید سالی ۴٪ بدهم من که قبلا در زمان واردات این خورو دین خود را به مملکت پرداخت کرده ام و یا خانه سه تا آپارتمان خریدم برای پس انداز زندگیم.

باید بروم ترکیه خانه بخرم؟ باید بروم بیت کوین و سکه و دلار بخرم؟؟؟؟
آخر چرا یک شبه قانون میگذارید و پول های این مملکت در ایران باید صرف شود باید ببرم در یک کشور غریبه؟
میدانم آقایان بچه هایشان در خارج از ایران از ثروت دوستان نگهداری میکنند .نگذارید این پول های کوچک امثال من نیز تبدیل به چیزی در یکطرف دیگر شوند.
راه حل ارزان کردن قیمت خانه افزایش تولید است نه ایجاد سد معبر کردن از تولید است ‌.
فقط باید کارگر، کارمند و کاسب جزء مالیات بدهند.
سلام
ظاهرا مجلس انقلابی متوجه نیست که اگر یک ماشین 50 میلیون تومانی وارداتی حالا به قیمت یک میلیارد تومان رسیده و عمده دارندگان فقط مصرف کننده هستند نه سوداگر; این به مردم چه ارتباطی داره مگر مردم باعث باعث این گرانی شده اند - مجلس باید از مسبب این وضعیت یعنی دولت مالیات مطالبه کنه وگرنه مردم عادی چکاره اند؟ شما اگه راست میگید وضعیت رو به شرایط گذشته برگردونید و اگه کسی با این قیمتهایی که شما مد نظرتونه ماشین وارد کرد ازش مالیات بگیرید در حد عالی
در مورد خونه هم وضع کلا همینطوره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی