بازدید 9771
با امضای قرارداد طراحی، ساخت و نصب نیروگاه مدرن داخلی در جنوب پایتخت؛

توربین فوق پیشرفته ساخت ایران، به کمک رفع کمبود برق و کاهش آلودگی هوای تهران می آید

ظهر امروز با امضای قراردادی میان گروه مپنا و شرکت برق حرارتی، گامی مهم در جهت کاهش چشمگیر آلودگی هوای تهران و جبران کمبود برق ساکنین پایتخت برداشته شد.
کد خبر: ۱۰۴۰۵۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰ 13 March 2021
ظهر امروز با امضای قراردادی میان گروه مپنا و شرکت برق حرارتی، گامی مهم در جهت کاهش چشمگیر آلودگی هوای تهران و جبران کمبود برق ساکنین پایتخت برداشته شد.
 
به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، قرارداد طراحی ، نصب و راه‌اندازی توربین فوق پیشرفته و ملی MGT-75 امروز شنبه 23 اسفند ماه 1399، میان دکتر عباس علی آبادی مدیرعامل گروه مپنا و مهندس محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی مبادله شد تا روند بازنشسته شدن نیروگاه های قدیمی تهران وارد فاز اجرایی شود.
 
زمستان امسال موضوع آلودگی هوای پایتخت و خطر قطعی برق به دلیل کمبود تولید نیروگاه‌های پایتخت به موضوع اول رسانه ها و افکار عمومی تبدیل شده بود و حالا دانش متخصصان داخلی برای رفع این نیازهای مهم و بهبود شرایط زیست مردم آمده است.
 
توربین MGT-75 که جدیدترین توربین طراحی‌ شده و ساخت گروه مپنا است، یک ماشین در گروه توربین‌های گازی "کلاس F پیشرفته" در سطح دنیا است و توان رقابت با محصولات شاخص بین‌المللی در اين كلاس را دارد.
 
خبر خوب برای اهالی تهران که اغلب روزهای سال با دود سنگین تنفس می‌کنند، این است که‌ توربین MGT-75 قادر به استفاده از سوخت هیدروژن در کنار سوخت‌های اصلی است. این ویژگی، در کاهش آلودگی ناشی از مصرف سوخت نیروگاه تأثیر فراوانی خواهد داشت و با افزایش بهره گیری از دانش و تولیدات مپنا در صنعت تولید برق کشور، دیگر شاهد استفاده از مازوت نخواهیم بود که خود هدیه ای به بهبود شرایط زیستی ایرانیان است.
 
تمهيدات در طراحی و توسعه توربين گازی MGT-75 به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده كه با حفظ قابليت‌هاي ممتاز در حوزه انعطاف‌پذيري عملكرد و راندمان بالا، در محدوده تواني 190 تا 230 مگاوات متناسب با نياز مشتريان عرضه شود.     
 
ظرفیت نیروگاه‌های مبتنی بر این توربین در سیکل ساده 222 مگاوات و در کمترین سناریو سیکل ترکیبی 330 مگاوات است. راندمان نیروگاه نیز در سیکل ساده 39.1 درصد و در حالت سیکل ترکیبی به بيش از 59 درصد و حدود 60 درصد خواهد رسید. مهم‌ترین مزيت این راندمان بالا، کاهش شديد مصرف سوخت و جلوگیری از آلايندگی محيط زیست است.
 
در اين نيروگاه پيشرفته، علاوه بر توربين گاز، ساير تجهيزات اصلی مانند توربين بخار، ژنراتورها، بویلر، سيستم‌هاي برق و كنترل و نيز سامانه ديجيتال مانيتورينگ و بهره‌برداري بهينه مبتنی بر هوش مصنوعی که همگی محصولات بومی با طراحی و مالكيت معنوی ايراني و ساخت کارخانجات گروه مپنا است، استفاده خواهند شد.  
 
طراحي و توسعه توربین MGT-75 و ساير تجهيزات اصلي در گروه مپنا طي هفت سال گذشته با هدف توسعه زيرساخت‌های كشور و رقابت‌پذيری بين‌المللي صورت پذيرفته است.
 
گروه مپنا پیش از این در اوايل سال 1396 در همین راستا، توربین MGT-70(3) را در کلاس E پیشرفته رونمایی و بهره‌برداری کرد كه از آن طرح تاكنون 42 واحد (26 واحد در داخل و 16 واحد در خارج كشور) عرضه نموده و در حال بهره‌برداری است.
 
به این ترتیب نخستین گام در جهت بازنشسته کردن نیروگاه قدیمی جنوب شهر تهران که تاثیر قابل توجهی بر افزایش آلایندگی های تهران دارند، برداشته شد.
 
این نیروگاه مدرن و جدید قرار است در محل فعلی نیروگاه بعثت واقع در جوار محله خزانه بخارایی تهران و اتوبان بعثت استقرار یابد و طی جدول زمانبندی، تجهيزات قدیمی این نیروگاه که در سال ۱۳۴۶ توسط شرکت آمریکایی جنرال الکتریک نصب شده بود از مدار خارج خواهد شد.
 

دکتر علی آبادی: مپنا هر توربینی را در هر مقیاسی با بهترین کیفیت جهانی ، طراحی کرده و می‌سازد

 
در مراسم تبادل قرارداد رسمی بین مپنا و شرکت تولید برق حرارتی، دکتر علی آبادی مدیرعامل مپنا طی سخنانی گفت: توربین یکی از والاترین مصنوعات دست بشر است و بر قله افتخارات دانش انسانی قرار دارد چرا که از هواپیما و کشتی و ... هرچه به نیروی رانش نیاز دارد، از توربین استفاده می‌کند. خوشبختانه امروز مپنا به رفیع ترین جایگاه در ساخت آن رسیده و هر توربین مدرنی که در دنیا تولید می شود را در هر مقیاسی در داخل طراحی کرده و می سازد.
 
دکتر علی آبادی تصریح کرد: امروز برخلاف گذشته تنها سازنده توربین طراحی شده توسط دیگران نیستیم بلکه با توجه به نیازهای بومی و سازگاری با شرایط کشورمان، توربین را خودمان طراحی کرده و نصب می‌کنیم. این موضوع نه تنها باعث خودکفایی کشور است بلکه از جنبه های اقتصادی نیز ارز آوری خواهد داشت. ظرفیت این توربین نیز اتفاقی نیست و ما با هدف قبلی توربین ۲۲۰مگاواتی را براساس نیازهای داخلی طراحی و تولید کرده ایم اما آمادگی ساخت توربین ۵۰۰مگاواتی را هم داریم. نکته مهم دیگر نیز قابلیت استفاده از هیدروژن در این توربین است که گامی بلند در راستای کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست و سلامتی هموطنان عزیزمان خواهد بود. 
 
مدیرعامل مپنا افزود: معرفی چنین افتخاری در صنعت و دانش کشور،  قطعا مراسم به مراتب بزرگتری را می طلبید که با توجه به محدودیت ها به آینده موکول شده است. امیدوارم کام هموطنان مان از شنیدن این خبر شیرین شود و نوید روزهای بهتری را برای کشور عزیزمان بدهد.
 
نکته مهم دیگر نیز قابلیت استفاده از هیدروژن در این توربین است که امکان استفاده از آن در کنار سایر سوختهای متعارف، گامی بلند در راستای کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست و سلامتی هموطنان عزیزمان خواهد بود. 
 
مدیرعامل مپنا افزود: معرفی چنین افتخاری در صنعت و دانش کشور،  قطعا مراسم به مراتب بزرگتری را می طلبید که با توجه به محدودیت ها به آینده موکول شده است. امیدوارم کام هموطنان مان از شنیدن این خبر شیرین شود و نوید روزهای بهتری را برای کشور عزیزمان بدهد.
 
همچنین طرزطلب مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی نیز در این مراسم با یادآوری امضای قرارداد ساخت توربین های پیشرفته زیمنس توسط شرکت مپنا در سال ۹۵ ، گفت: خرسندیم که امروز با گذشت چهارسال این شرکت سرافراز داخلی، به جایگاهی رسیده که تمامی مراحل طراحی و ساخت و نصب یک نیروگاه کلاس اف را در بالاترین استاندارد انجام می دهد. 
 
متاسفانه تهران با کمبود تولید برق مواجه است و این قرارداد ، آغازکننده عملیات اجرایی بازنشستگی نیروگاه های پیر استان تهران خواهد بود.
 
در آستانه اعیاد شعبانیه و عید نوروز ، این خبری مسرت بخش بود که امیدواریم به زودی با همکاری مپنا اخبار امیدوارکننده بیشتری به مردم بدهیم.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار