بازدید 61282
هشداری که باید جدی گرفت

بمب ساعتی ۴۵۰۰ هزار میلیارد تومانی در ۱۴۰۰ با انتشار پول پر قدرت

طبق آخرین گزارش بانک مرکزی، نقدینگی از رقم باور نکردنی ۳۳۰۰ هزار میلیارد تومان در بهمن ماه سال جاری عبور کرده است. رشد نقدینگی در یک سال اخیر ۳۹.۱ درصد بوده است؛ اما این رشد نقدینگی چه عواقبی را برای اقتصاد در پی خواهد داشت و چه عواملی موجب رشد نقدینگی در سال ۱۳۹۹ شده اند؟
کد خبر: ۱۰۴۰۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹ 11 March 2021

بمب ساعتی ۴۵۰۰ هزار میلیارد تومانی در ۱۴۰۰ با انتشار پول پر قدرت

۱۷ اسفند ۹۹ بود که رئیس کل بانک مرکزی طی یک یادداشت اینستاگرامی درباره بودجه ۱۴۰۰، به شدت در مورد رشد نقدینگی در سال آینده هشدار داد.

به گزارش «تابناک اقتصادی» همتی در این یادداشت اینستاگرامی خود نوشت: از این که بودجه سال ۱۴۰۰ کشور، با تفاهم نسبی دولت و مجلس تعیین تکلیف و به تصویب نهایی رسید جای شکر دارد. فارغ از محاسن و ایراداتی که می توان به محتوای بودجه گرفت، یک نکته مشخص شد: همه دولتها و مجالس، علیرغم انتقاد از رشد نقدینگی وتورم، حتی با پرچم اصلاح ساختاری بودجه، نهایتا به بودجه ای با توان رشد بالای نقدینگی رضایت می دهند. در حالی که مجلس محترم همزمان درصدد تصویب طرحی، برای اصلاح ساختار اداره بانک مرکزی، با هدف تقویت استقلال و نیز پاسخگویی بیشتر بانک مرکزی است، اعداد و ارقام بودجه مصوب وتبصره های متعدد آن دربرگیرنده احکامی برای تکلیف به بانک مرکزی و سیستم بانکی است که نتیجه آن می تواند انتشار پول پر قدرت و رشد نقدینگی باشد.

کنترل نقدینگی و تورم مهمترین هدف بانک مرکزی است. با توجه به امکان تشدید رشد نقدینگی از ناحیه بودجه کشور، یکی از راه های کنترل رشد نقدینگی نیز تشدید کنترل ترازنامه بانک هاست و این شاید در تناقض با تکالیف بودجه و همچنین برنامه خروج از رکود قرار گیرد. بانک مرکزی این انتظار را هم دارد که دولت و مجلس در مسیر کنترل نقدینگی و تورم پشتیبان بانک مرکزی باشند.

رشد نقدینگی در سال جاری به چقدر رسیده است؟

گزارش‌های اخیر بانک مرکزی نشان می‌دهد، رشد نقدینگی در دوازده ماه منتهی به بهمن ماه سال جاری ۳۹.۱ درصد بوده است که رقم بی سابقه‌ای در شش سال اخیر می‌باشد. با این رشد، نقدینگی در بهمن ماه سال جاری از ۳ هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است.

در یازده ماهه سال جاری تنها ۸۳۸ هزار میلیارد تومان به نقدینگی افزوده و به عبارت بهتر روزانه رقمی حدود ۲ هزار و ۳۲۸ میلیارد تومان نقدینگی تولید شده است.

نقدینگی خود از دو بخش پول و شبه پول تشکیل شده است؛ پول شامل سپرده‌های دیداری بخش غیردولتی نزد بانک‌ها و اسکناس و مسکوک در دست اشخاص و شبه پول شامل سپرده‌های سرمایه گذاری مدت دار، قرض الحسنه پس انداز و سپرده‌های متفرقه می‌باشد.

شبه پول در یازده ماه ابتدای سال ۳۰ درصد رشد کرده و در پایان بهمن ماه به رقم ۲ هزار و ۶۵۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. مقدار رشد ماهانه آن در بهمن‌ماه هم ۶۷ هزار میلیارد تومان است. در واقع حدود ۷۳ درصد از افزایش نقدینگی در بهمن ماه متأثر از افزایش حساب‌های مدت دار بانکی بوده است.

حجم پول نیز از اول سال ۵۲٫۶ رشد داشته و در پایان بهمن به رقم ۶۵۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. این متغیر در بهمن‌ماه نسبت به ماه قبلی خود حدود ۳٫۹ درصد رشد داشته است.

رشد پول نشان دهنده افزایش سیالیت پول و بیانگر آن است که انتظارات تورمی مردم افزایش یافته است.

وضعیت روند تورم در سال جاری چگونه بوده است؟

همان گونه که عنوان شد، یکی از دلایل اصلی تورم رشد نقدینگی است. با این وضعیت رشد نقدینگی، حالا پرسش این است که در سال جاری روند نرخ تورم چگونه بوده است؟

در فروردین ماه سال جاری، نرخ تورم ۳۳.۹ درصد بود. این نرخ در ماه‌های اردیبهشت تا شهریور کاهش یافت و به ۲۵.۴ درصد رسید. از مهر ماه سال جاری دوباره روند رو به رشد نرخ تورم آغاز شد و در نهایت در بهمن ماه سال جاری به ۳۵ درصد رسید.

رشد نقدینگی و تورم سال آینده

دلیل رشد نقدینگی چه بوده است؟

کامران ندری، کارشناس مسائل اقتصادی و پولی و بانکی در برنامه تیتر امشب گفت: بانک مرکزی از چند طرف تحت فشار است و عملاً نمی‌تواند رشد نقدینگی را کنترل کند و یکی از آن‌ها کسری بودجه است و یکسری تعهدات بانکی و تصمیمات فرا بودجه‌ای هم عامل رشد نقدینگی شده است. ناترازی در بانک‌ها و نبود تعادل بین ورودی و خروجی بانک‌ها هم عامل رشد نقدینگی در جامعه شده است. وی افزود: حوزه سوم عامل رشد نقدینگی که سال ۹۹ اضافه شد، از ناحیه بازار سرمایه است که به بانک مرکزی فشار می‌آورد تا کاهش قیمت‌ها اتفاق نیفتد. حوزه چهارم به بحث حمایت از تولید برمی‌گردد. به بهانه حمایت تولید، تسهیلات ارزان قیمت به نظام پولی و نقدینگی فشار وارد می‌کند.

وی در پایان اظهار داشت: تحریم، کسری بودجه و ناترازی پولی در نظام بانکی و بازار سرمایه در این اوضاع رشد نقدینگی موثر است، ولی ریشه اصلی، داخلی است.

چه نهادی مقصر رشد نقدینگی است؟

طهماسب مظاهری از روسای سابق بانک مرکزی نیز درباره اینکه چه کسی مقصر رشد نقدینگی است، گفت: امسال شانزدهمین سال است که با رشد و چاپ پول به نقدینگی بیشتر دامن زده ایم. ابتدای سال تذکراتی دادیم که امسال رشد نقدینگی از ۳ هزار میلیارد عبور می‌کند.

مظاهری ادامه داد: دولت و بانک مرکزی باید اقداماتی انجام بدهند و کنترل نقدینگی به عهده اینهاست. سرمنشا رشد نقدینگی بانک مرکزی است که نقدینگی ایجاد می‌کند. ایجاد نقدینگی و انتشار پول از طریق چاپ اسکناس انجام نمی‌شود؛ باید بدانیم که چاپ اسکناس قدرت پولی ایجاد نمی‌کند. مظاهری افزود: تکلیف بالادستی به عهده بانک مرکزی، حفاظت از رشد نکردن نقدینگی است و این فراتر از تکلیف حرف شنوی از رئیس جمهور است.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی می‌تواند در مقابل هیات وزیران مقاومت و قانع کند که برخی اقدامات پولی به ضرر اقتصاد است و نباید بی محابا به رشد نقدینگی دامن زد.

کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: ۵۰ درصد مشکلات رشد نقدینگی به عهده بانک مرکزی است و ۵۰ درصد مابقی به عهده دولت و دیگران است. دولت رکورد گوش نکردن به حرف و توصیه اقتصاددانان را در این باره شکسته است. وی افزود: بانک مرکزی باید به تسهیلات ارائه شده در تمام بانک‌ها نظارت کند و رابطه نظارت بانک مرکزی اخیراً خیلی بهتر شده است. کارشناس مسائل پولی و بانکی با بیان اینکه با تدابیر نظارتی بانک مرکزی، خیلی از مشکلات رفع می‌شود گفت: بانک مرکزی باید در مقابل تسهیلات تکلیفی و اجرایی مقاومت کند.

همچنین مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره گفت: رشدهای بیش از حد پایه پولی و نقدینگی نتایج سیاست‌های دولت است که منجر به افزایش نرخ تورم و رشد نرخ ارز می‌شود. به خاطر سیاست‌های غلط اقتصادی نرخ برابری ریال در برابر سایر ارزها کاهش می‌یابد اما دولت برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز، در شرایط وفور درآمدهای ارزی به بازار ارز تزریق می‌کند و وقتی به میزان کافی ارز ندارد نظاره‌گر افزایش نرخ ارز می‌شود. این اقتصاددان تصریح کرد: به همین دلیل می‌توانیم بگوییم دولت مستقیم و عامدانه نرخ ارز را افزایش نمی‌دهد، اما سیاست‌های دولت در نهایت باعث تضعیف ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز می‌شود.

 

نقدینگی در انتهای سال ۱۴۰۰ چقدر برآورد می شود؟

برخی برآورد‌های اقتصادی بیانگر آن است که در سال ۹۷ روزانه هزار میلیارد تومان نقدینگی خلق می‌شده که این آمار در سال ۹۸ روزانه به ۱۶۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۹ به ۲۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

در پایان  سال جاری پیش بینی می‌شود که حجم نقدینگی به ۳۴۰۰ هزار میلیارد تومان برسد و در انتهای سال ۱۴۰۰ نیز بیش از ۴۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی خواهیم داشت. به عبارتی با ادامه شرایط فعلی در اقتصاد در سال آینده روزانه ۳۱۰۰ میلیارد تومان خلق نقدینگی خواهیم داشت.

 

کاهش ارزش پول ملی، نتیجه رشد نقدینگی بدون هدف

به نظر می رسد که علیرغم همه تذکرات رهبر انقلاب همچنان موتور رشد نقدینگی روشن است و کسری های بودجه دولت و سایر عوامل موجب شده است تا رشد نقدینگی همچنان ادامه یابد و آینده اقتصاد ایران نیز با ادامه این روند چندان روشن نیست. این رشد نقدینگی به صورت افزایش نرخ تورم و بی ارزش شدن پول ملی خود را نشان خواهد داد.

توصیه‌ مهم رهبرانقلاب

به گفته رهبر انقلاب، یک تیم باید شبانه روزی بر این موضوع نقدینگی کار کنند تا جلوی این سیل پول و عواقب آن در اقتصاد گرفته شود. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ارتباط تصویری با جلسه هیات دولت در شهریورماه امسال در این باره فرمودند: «در سال ۹۷ در همین جلسه‌ی هیات دولت و هفته‌ی دولت گفتم که یک هیات شبانه‌روزی متخصّص معیّن بکنید که بنشینند روش های مدیریّت نقدینگی را جستجو [کنند]؛ این نقدینگی موجود باید مدیریّت بشود و هدایت بشود به سمت تولید که این کار آسانی نیست، کار مشکلی است، روشهای ویژه‌ای لازم دارد؛ من گفتم یک هیاتی بنشینند و این کار را انجام بدهند. من نمیدانم این هیات تشکیل شده یا نشده؛ به‌ هر حال اگر نشده، باز هم زمان باقی است و ان‌َشاءالله این‌ کار انجام بگیرد تا اینکه نقدینگی موجود سرازیر بشود به سمت قسمت واقعی اقتصاد و به تولید برسد.»

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
بدبخت ملت که باید باز زیر گرونی و تورم کمرشون خورد بشه.
این چه مدل عدد نوشتنه؟۴۵۰۰ هزار میلیارد تومانی.یعنی نمیتونید اینو تبدیل به دلار کنید بنویسید که تسمه تایم خودتون و ما رو پاره نکنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Israel |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
دلاری ۳۵۰۰۰ تومان حساب کنی ، میشه ۱۵۰ میلیارد دلار ناقابل.
یعنی پولی که تو کشور ما جریان داره ، از کل قاره اروپا بیشتره!!!
، یعنی اقتصاد مون هوتوو توو
معادل پول چاپ شده باید خزانه طلا افزایش یابد تا پایه پولی کاهش پیدا نکند
این نقدینگی حجیم وبمب ساعتی فقط اقشارضعیف وکارمندان ومردم عادی رو از بین می بره
بودجه برابر است با هزینه های جاری +هزینه های عمرانی =درامد ... این روش بودجه ریزی برنامه ای در سالهای بادرامد کم کاهش هژینه های عمرانی و پرداختن به نیازهای اساسی است تا تورم ایجاد نشود انتشار اوراق جهت تامین مالی هزینه های عمرانی تراز درامدی و هزینه جاری رو کاذب به هم می زند و درامد کاذب ایجاد می کند ًضمن اینکه در حال حاضر باعث تورم خواهد شد.در اینده اگر درامد نفتی محقق نشود بمب تورم منفجر می شود اینکه گفته میشود می توان اوراق قرضه طبق استاندارد انتشار داد برای کشورهای صنعتی و مولد است و فرمول دیگری در کنار بودجه است که ما به این فرمول و بازارهای جهانی به دلایل تحریم دسترسی نداریم ...
دولت بزرگ و پرخرج بجای اینکه راندمان رو بالا ببره و بخش خصوصی رو تقویت کنه نقدینگی رو هفت برابر کرده، با بورس بازی کرده و مردم رو به خاک سیاه نشونده و مملکت رو ۷ سال معطل برجامی که خیلی وقته دیگه همه می‌دونند تحریمها تحت هیچ شرایطی لغو نمیشه نگه داشته بعد ادعا می‌کنند بالا رفتن قیمت دلار فقط به دلیل تحریمهاست. وقتی تولید رو از بین بردند و این نقدینگی وحشتناک رو به ارمغان آوردند در واقع ریال بی ارزش شده نه اینکه دلار گرون شده باشه. ارزش ریال با افزایش نقدینگی کاهش پیدا کرده و نه تنها دلار که قیمت همه چی به ریال بطور سرسام آور افزایش داشته
معلومه باید قدینگی دولت رشی بی سابقه ای داشته باشه پول مردمو تو بورس به صفر رسونده میخواد رشد هم نداشته باشه
نقدینگی رفت توی بازار بورس و تولید ولی سو استفاده ازش کردند و عملا تکنیکال بورس را خراب کردند. اینها کی بودند که با نقدینگی بالا این کار را کردند.
آقا تکنیکال توی بورس ایران که دستکاری میشه جواب نمیده. فاندامنتال هم در دولت سایه ای جواب نمیده. فقط رانتامنتال که برای ما نیست!!!
تنها چیزی که از بورس ایران و آموزشهای اون فهمیدم که باید توی بورسی رفت که عمق بالایی داشته باشه.
علت فقط قیمت گذاری حبابی و بی معنا برای همه چیز ؛ بدون در نظر گرفتن عرضه و تقاضا ؛ بدون در نظر گرفتن ارزش واقعی و متناسب با امکانات و ....بورس بازی و دلال بازی و رانت اطلاعاتی و رانت فهم قانون پیش از تصویب و ........در هیچ جای دنیا ماشین بدون مرغوبیت و خدمات صحیح و پشتیبانی صحیح و امکانات برتر و.....افزایش قیمت نسبت به دیگر رقبا نخواهد داشت ؛ در زمینه مسکن در هیچ جای دنیا به واسطه یک تکه کاغذ بی هویت بدون در نظر گرفتن شرایط مکانی و امکانات ارائه شده به مشتری و آب و هوا و بدون دوز و کلک و.....افزایش نمی یابد در هیچ کجای دنیا هیچ گونه افزایش بی معنا و انفجاری در هیچ زمینه ای نداریم فقط در اقتصاد کشورهایی که فساد قانونی و اقتصادی و انحصار طلبی دارند این گونه افزایش های نا بهنجار را شاهد!!!!!ش هستیم(علامت تعجب به دلیل زیبایی و ارج و قربی که کلمه شاهد به صورت بالقوه دارد گذاشته شده است).
با این کارهای دولت و بانک مرکزی منتظر دلار ۵۰هزار تومانی باشید
پس با این حساب وکتاب ها فقیرتر وبدبخت تر خواهیم شد
بروید و شعارعای تو خالی را حذف کنید تا دلار متعادل شود.
قانون تجارت آزاد و امنیت سرمایه گذار خارجی در ایران را به اجرا درآورید.
سرمایه ها بسمت بانک ها و تولید کشیده میشوند و مردم شروع به اعتماد به اقتصاد پایدار میکنند.
این وامهای که بانکها به جز وام مسکن در ساخت مصرف می شود بقیه وامها دست اشخاص برای دلال بازی مصرف می شود کمتر وام بدهند
بدون درست کردن قانون و جلوگیری از رانت و دلالی دست روی سود بانکها گذاشتن تا نقدینگی را کنترل کنند و سرامایه را به سمت تولید ببرند غافل از اینکه سرمایه به سمت دلالی و سودهای باد اورده خواهد رفت و نقدینگی چند برابر خواهد شد
دولت تووبورس و دلار و سکه و .... کل سرمایه مردم ذوب کرد حالا کدوم افزایش میگه پیدا کنید مرتغال فروش را
دلیلش خود دولت .هیچ کس دخالتی ندارد .
ومردمی که سرمایه هایشان روز به روز ارشش را ازدست میدهند
دولتها همیشه از اسانترین روش برای حل موفتی چالشها بهره میگیرند.مثلا برای کسری بودجه چاپ مول. برای کسری بودجه افزایش قیمتهای کالاهای شرکتهای رولتی.
و....
با تنظیم واحرایرصحیح مالساتس همه این چالشها درملن خداهد شد.
علت عدم ورود به این راه حل .اول اینکه بیشترین منافع حناحی یا لاببها در عدم اجرایرقوانین مالیلتیس.دوم اینکهتاثیر زور هنگام دازد ودولتها به خاطر حفظ محبوبیت صوری نزد مزدم عملا از درمانهای طویل مدت دوری میکنن و ترجیح میدهتد به جای درملن تسکین دهنده تجویز نموده و چالشهه را به دولت بعدی انتقال بدهند.
بدون تولید ورونق حقیقی کسب وکار اررزش افزوده نخواهیم داشت وفقط تورم به جامعه تحمیل میکنند.
سلام ما فقط امیدمون به شهدا وحاج قاسم
کل نقدینگی به دلار میشه. اگر 4.5000000000000حساب کنیم. میشهحدود 150میلیارد دلار. میشه که. اندازه ثروت بیلی گیش میشه.
چند دهه باید بگذرد تا ناکارامدی سیاستها مشخص شود؟..... در عرصه اقتصادی، بین المللی، فرهنگی، اجتماعی و ..... این همه تجربه غلط داریم بازهم ادامه می دهیم!!!!!......
زمانیکه دولت اصلاحات روی کار آمد نقدینگی حدود 400 هزار میلیارد بود و داد و هوار سر داده بودند که احمدی نژاد نقدینگی را از 200 هزار به 400 هزار رسانده حال که نقدینگی با چاپ پول بدون ضابطه ده برابر شده آقایان اقتصاد دانا سکوت کرده اند و بد بختی این کار فقط به مردم بر میگردد الا بر کت اله
متاسفانه واقعیت اینه که در دوران پاندمی مجبور به افزایش نقدینگی هستیم و چاره ای نداریم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی