بازدید 3500
اقتصاد در گذر زمان

از «تصویب قانون استخدام مستشاران آمریکایی و اروپائی» تا «۹۳۴ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی شانزدهمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۳۸۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸ 06 March 2021
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی شانزدهمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.


۱۶ اسفند ۱۲۹۹، قانون استخدام مستشاران آمریکائی و اروپائی در امور نظامی، مالی، قضائی و فلاحتی به تصویب کابینه سیدضیاءالدین طباطبائی رسید.

۱۶ اسفند ۱۳۱۲، قانون محاسبات عمومی در مجلس شورای ملی تصویب شد.

۱۶ اسفند ۱۳۳۲، دکتر شاخت کارشناس اقتصادی آلمان تهران را ترک کرد. همچنین در این روز، دنیس رایت، مستشار انگلیس در تهران برای ارائه گزارش نفت به لندن رفت.

۱۶ اسفند ۱۳۳۴، "آنتونی ناتینگ" وزیر مشاور کابینه انگلیس در مجلس عوام این کشور طی سخنانی گفت آنچه که باعث می‌شود بریتانیا موقعیت خود را در منطقه خاورمیانه حفظ کند، اهمیت نفت ایران و عراق و کویت است.

۱۶ اسفند ۱۳۴۰، دانشسرای مالی مجددا گشایش یافت.

۱۶ اسفند ۱۳۴۹، سود بازرگانی و عوارض میوه لغو شد.

۱۶ اسفند ۱۳۵۰، وزارت کشاورزی ۲ هزار تن گوشت یخ زده از یوگسلاوی خرید.

۱۶ اسفند ۱۳۸۹، سخنگوی اقتصادی دولت در تازه‌ترین اظهارات خود بر ضرورت اصلاح نظام دستمزد‌ها تاکید کرد و این بار پیشنهاد داد که سیستم تعیین حداقل دستمزد حذف و توافق کارگر و کارفرما جایگزین آن شود.

۱۶ اسفند ۱۳۹۱، سیستم بانکی کشور در نامه‌ای به بانک‌مرکزی، پیشنهاد ترمیم اساسی قدرت خرید مسکن در سال۹۲ را مطرح کرد و خواستار افزایش حداقل ۵۰ و حداکثر ۱۰۰ درصدی وام خرید مسکن از ابتدای سال جدید شد. قرار شد این پیشنهاد در شورای پول و اعتبار مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و در صورت تصویب، به بانک مسکن اجازه داده شود از سال ۹۲ وام سپرده گذاری خرید مسکن را از ۲۰ میلیون تومان فعلی به ۳۰ میلیون تومان افزایش دهد و همچنین سقف استفاده از اوراق تسهیلات را که رقم فعلی آن ۲۰ میلیون است، به ۴۰ میلیون تومان تبدیل کند.

۱۶ اسفند ۱۳۹۳، انجمن بین المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری خودرو‌های قابل تردد در ایران را ۱۲ میلیون و ۷۴۰ هزار خودرو خواند و با توجه به آمار‌های ارائه شده از سوی این انجمن عنوان کرد که برخورداری ایرانی‌ها از خودرو‌های شخصی و تجاری ۴برابر آفریقایی‌ها و حدود یک سوم اروپایی‌ها است.

۱۶ اسفند ۱۳۹۴، غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه، از صدور حکم پرونده بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده فساد نفتی خبر داد و گفت: «دادگاه بدوی این سه متهم را مفسد فی الارض تشخیص داده و به اعدام محکوم کرده است.» محسنی اژه‌ای افزود: بابک زنجانی علاوه بر اعدام، به رد مال به شاکی (شرکت ملی نفت ایران) و همچنین به جزای نقدی، محکوم شده است.

۱۶ اسفند ۱۳۹۶، در فهرست ثروتمندترین افراد جهان را در سال ۲۰۱۸، جف بزوس رئیس شرکت اینترنتی «آمازون»، با ۱۱۲ میلیارد دلار ثروت، عنوان ثروتمندترین فرد جهان را از آن خود کرده است. بیل گیتس، بنیان گذار و رئیس شرکت «مایکروسافت»، با ۹۰ میلیارد دلار دارایی و با نزول یک پله‌ای نسبت به رتبه بندی سال گذشته، در رده دوم ثروتمندترین‌های جهان قرار دارد. وارن بافت، مدیرعامل گروه شرکتی «برکشایر هیث‌اوی» با ۸۴ میلیارد دلار دارایی، برنارد آرنولت رئیس اجرایی گروه شرکتی «لویی ویتون» (بزرگ‌ترین شرکت کالا‌های لوکس جهان)» با ۷۲ میلیارد دلار، مارک زوکربرگ مدیرعامل «فیس‌بوک» با ۷۱ میلیارد دلار و آمانسیو ارتگا رئیس شرکت پوشاک «زارا» و ثروتمندترین فرد اروپا با ۷۰ میلیارد دلار ثروت به ترتیب در رده‌های سوم تا ششم ثروتمندترین افراد جهان قرار دارند.

۱۶ اسفند ۱۳۹۷، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه درحال حاضر ۹۳۴ هزار میلیاردتومان یارانه پنهان در کشور پرداخت می‌شود، گفت: حدود ۴۵ هزارمیلیارد تومان نیز معافیت رسمی مالیاتی در کشور وجود دارد.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی